Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennustaako lapsen jalan koko tulevaa pituutta?

Vierailija
14.06.2021 |

Meillä syksyllä 4v täyttävä poika ja hänen kengän koko 26!! Isoveljellä oli tuossa iässä koko jo 30 ja isosiskolla 28.

Pituuttakaan ei ole kuin 100cm.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kun ensi viikon säätä.

Vierailija
2/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nyt aikuinen 182cm poikani oli luokkansa toiseksi lyhyin alakoulussa ja yläkoulussa. Vasta viisitoista vuotiaana alkoi kunnolla kasvamaan pituutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankoko ennustaa varmaan vähän myöhemmällä iällä. Usein lapset kasvavat ensin "maata myöten", kuten tuttu kenkäkauppias sanoi. Jos kengänkoko jää pieneksi, tuskin myöhemmin murrosiän kasvupyrähdyksessä kovin pitkäksi kasvaa. Onhan lapsille netissä kasvukäyriäkin, missä huomioidaan nykyinen ikä ja pituus ja vanhempien pituudet. Esikoispojastani piti sen perusteella tulla lähes 190 cm pitkä ja samaa sanoi th yläkoulussa. Siinä vaan ei huomioida tietysti murrosiän ajankohtaa: jos se alkaa aikaisin, jää yleensä lyhyemmäksi, kun niitä kasvun vuosia ennen kasvupyrähdystä ei kerry niin monta. Poikani on n. 176 cm ja siihen jää. Kuopuksella taitaa käydä samoin.

Vierailija
4/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a, mielenkiintoista olisi itsekin tietää onko mitään korrelaatiota. Omalla ainokaisellani on nyt koko 28, ja täyttää elokuussa vasta 3v.

Vierailija
5/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ollen keskipituinen, mies keskimääräistä pidempi ja meillä molemmilla on taas keskimääräistä reilusti pienemmät jalat. Ettei ois geeneistä kiinni tämä eikä niinkään korreloi tieteellisesti pituuden kanssa.

Vierailija
6/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, toisilla vaan on iso jalka, kun kysessä on veljekset niin aikuis pituus yleensä on aika lähellä toisiaan. Myös jalan muoto vaikuttaa kengän kokoon.

Vierailija
7/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjumala mitä kanootteja teidän lasten jalat on! Vai ostatteko te valtavasti kasvunvaraa niihin kenkiin? Omalleni ostan aina sopivat kengät, kevyet lenkkarit ja sandaalit aina sopivat niin mukava juoksennella. Samoin kumpparit ja talvikengät niin pystyy liikkumaan kunnolla. Nyt on koko 35/140 cm/10 v. Yhden koon kasvaa vuodessa, mutta joinain kesinä juuri kesällä vaihtuu koko ja silloin menee 2 lenkkarit kesässä.

Vierailija
8/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa a, mielenkiintoista olisi itsekin tietää onko mitään korrelaatiota. Omalla ainokaisellani on nyt koko 28, ja täyttää elokuussa vasta 3v.

Mun lapsellani oli kouluun mennessä 29-30. Ja ihan normikäyrillä kasvava lapsi.

Vierailija
9/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaikka toki se jotain voi kertoa. Taitaa itseasiassa olla harvinaisempaa tuo 30 koon jalka 3,5-vuotiaalla kuin 26, 100 cm myös sen ikäisestä taitaa myös olla juuri sitä keskimääräistä pituutta. Eli keskipituiselta kuulostaa.

Vierailija
10/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala mitä kanootteja teidän lasten jalat on! Vai ostatteko te valtavasti kasvunvaraa niihin kenkiin? Omalleni ostan aina sopivat kengät, kevyet lenkkarit ja sandaalit aina sopivat niin mukava juoksennella. Samoin kumpparit ja talvikengät niin pystyy liikkumaan kunnolla. Nyt on koko 35/140 cm/10 v. Yhden koon kasvaa vuodessa, mutta joinain kesinä juuri kesällä vaihtuu koko ja silloin menee 2 lenkkarit kesässä.

Onpas ikävästi sanottu. Lasten kengissä pitäisi olla käyntivaraa 1,2 cm eli, jos sitä vähemmän on niin pitäisi jo alkaa pohtimaan isompaa kokoa.

Meillä on 6-vuotiaalla 34 koko, 33 olisi mielestäni vielä ok myös, mutta hän itse sanoo niiden olevan pienet. Ja 4-vuotiaalla 26. Eli hyvin erikokoiset jalat (ja pituuskasvu muutenkin) heillä.

Vierailija
11/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennusta. On pienijalkaisia ja pitkiä miehiä ja isojalkaisia pieniä miehiä. Mun miehelläni esim. on kenkä kokoa 40, mutta pituutta ihan normit 184 cm

Vierailija
12/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennusta. 

N38, pituutta 165 kengän koko 42 ja samassa taloudessa M37, pituutta 182 kengän koko sama kuin ensin mainitulla

Vierailija
13/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nyt aikuinen 182cm poikani oli luokkansa toiseksi lyhyin alakoulussa ja yläkoulussa. Vasta viisitoista vuotiaana alkoi kunnolla kasvamaan pituutta.

Ja? Ei sun poikas vieläkään ole erityisen pitkä.

Vierailija
14/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, toisilla vaan on iso jalka, kun kysessä on veljekset niin aikuis pituus yleensä on aika lähellä toisiaan. Myös jalan muoto vaikuttaa kengän kokoon.

Pikkuveli 176, kenkä 42,. Itse 182 kenkä 43, isoveli 194 kenkä 45. Eivät ole veljekset kuin ilvekset. (väitetään olevan sama isä)

Vierailija
15/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani 4v. on kengät kokoa 33 ja pituuttakin on 120cm. Yli 200cm on aikuispituusennuste. Isällänsä on kengän koko 47.

Vierailija
16/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskimpa. Mulla oli aina pienet jalat ikätovereihin verrattuna olin pieni ja kitunasvuinen ja aikuisenakin sopusuhtaine. 175 cm pitkä ja kengänkoko 37.

Miehellä oli yläasteella kengänkoko 45 ja aikuispituutta pituutta huimat 166 cm.

Vierailija
17/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siihen jalan/kengän kokoon nyt ihan sokeasti kannata luottaa. Tiedän tapauksia, jotka ovat ns. kasvaneet maata myöten mutta pituuskasvu ollut varsin maltillista. Tosin voisin flexata 😆 esikoisellani, jolla kengän numero siro 47/48 pituuden ollessa 198cm (17v.). Ehkä menee 2 metriä rikki tai sitten ei, loppuen lopuksi ei mitään merkitystä.

Vierailija
18/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän pituus ja kengänkoko korreloi mitään luotettavasti. Mulla on naispuoleinen ystävä joka on 160cm pitkä ja kengänkoko 42 ja mä olin tosiaan se 175 cm pitkä jolla on 37 jalka.

Toki lapset kasvaa monesti maata pitkin ensin...mut parempi varmaan katella ammattilaisten määrittelemiä pituusennusteita. Tosin mun pituus piti jäädä 155 cm kun olin niin kitukasvuinen vielä yläasteellakin 😁

Vierailija
19/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne kasvukäyrät ja neuvolassa annetut ennusteet ainakaan meidän perheessä paikkaansa pitäneet. Jalan kokoa jonkinlaisena ennusmerkkinä en kyllä olisi osannut edes kuvitella.

Aikuinen lapsemme on lyhyempi kuin vanhempansa. Ei isosti, mutta tosiaankin geenit tulevat sieltä sukutaustasta ja tällä kertaa toisen isoäidin puolelta. Kenkänsä ovat yleensä kokoa 42 ja isällään 45. Toisella pituutta 170 cm ja toisella 178. Mä oon 175 pitkä ja kengät numeroa 40.

(Olen itsekin lyhyempi kuin vanhempani ja sisarukseni. Samannäköisiä kyllä ollaan. Joten ei ole ollut postimies asialla silläkään kertaa).

Vierailija
20/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalankoko ennustaa varmaan vähän myöhemmällä iällä. Usein lapset kasvavat ensin "maata myöten", kuten tuttu kenkäkauppias sanoi. Jos kengänkoko jää pieneksi, tuskin myöhemmin murrosiän kasvupyrähdyksessä kovin pitkäksi kasvaa. Onhan lapsille netissä kasvukäyriäkin, missä huomioidaan nykyinen ikä ja pituus ja vanhempien pituudet. Esikoispojastani piti sen perusteella tulla lähes 190 cm pitkä ja samaa sanoi th yläkoulussa. Siinä vaan ei huomioida tietysti murrosiän ajankohtaa: jos se alkaa aikaisin, jää yleensä lyhyemmäksi, kun niitä kasvun vuosia ennen kasvupyrähdystä ei kerry niin monta. Poikani on n. 176 cm ja siihen jää. Kuopuksella taitaa käydä samoin.

Milloin kasvupyrähdys alkaa liian aikaisin? Onko liiian aikaisin jos 12 vuotiaana on äitinsä pituinen? Ei äitikään ole kyllä kuin reilu 160cm pitkä.