Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa on niin vaikea saada?

Vierailija
14.06.2021 |

Kävin tänään terveystarkastuksessa. Sain ennen käyntiä muutaman rasti ruutuun -kyselyn, jossa kartoitettiin pintapuoleisesti elintapojani. Vastaanotolla hoitaja mittasi painoni, pituuteni ja verenpaineeni ja laski painoindeksini. Kaikki arvot oli kunnossa eikä elintavoissanikaan ollut mitään erityistä vikaa. Olisin halunnut mittauttaa verensokerini, kolesterolini ja kilpirauhasarvoni, mutta sehän ei tietenkään onnistunut. Pitäisi olla oireita tai ainakin vahva sukurasite. Edes kananmunien suurkuluttajaksi tunnustautuminen ei riittänyt kolesterolimittauksiin, vaikka munat nostaa tunnetusti monilla (muttei läheskään kaikilla) kolesteroliarvoja. Sain vain ohjeeksi vähentää munien syöntiä, jos olen huolissani kolesteroliarvoistani, ja sain kovasti moitteita kun sanoin suoraan etten tee niin. Munat on köyhälle halpa ja tärkeä proteiinin lähde.

En voi ymmärtää, miksi tällaisissa asioissa pihtaillaan kovasti. Olen vasta 30+, joten riskini kärsiä piilevästä sairaudesta on kieltämättä pieni. Sokeriarvojen mittaaminen onnistuisi kuitenkin helposti sormenpäästä terveystarkastuksen yhteydessä, eikä perusverikokeetkaan paljoa maksa.

Oma kokemukseni vain pieni osa siitä, kuinka retuperällä ennaltaehkäisevä terveydenhoito Suomessa on. Miksi täällä odotetaan, että ihmiset sairastuu ennen kuin suostutaan tutkimaan ja hoitamaan? Eikö olisi kaikin puolin fiksumpaa panostaa terveyden ylläpitoon ja sairauksien ennaltaehkäisyyn?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos testit on niin halpoja niin mikset maksa niitä itse?

Ohis, mutta ainakaan täällä missä asun verikokeisiin ei pääse omakustannushintaan, vaan yksityisten laboratorioiden hinnoittelu on suoranaista riistoa. 

Vierailija
42/57 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys.

Kärsin aiemmin raudan ja D-vitamiinin puutteesta ja kolesteroliarvoni oli lievästi koholla. Asia selvisi laajoissa verikokeissa, joihin menin omalla kustannuksellani. Sen jälkeen olen ottanut tavaksi käydä verikokeissa joka kevät. Se antaa motivaatiota jatkaa terveellisiä elämäntapoja, kun huomaan arvojen parantuneen ja pysyneen hyvinä. Vältyn myös monilta murheilta kun tiedän, että huomaan kyllä nopeasti jos arvoissa tapahtuu taas muutosta huonoon suuntaan.

Toisaalta olen varma siitä, että osalle ihmisistä hyvät veriarvot tarkoittaa lupaa viis veisata mistään suosituksista niin kauan kun arvot on kunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on enemmän vastuussa terveydestäsi, sinä vai yhteiskunta? Kumpi kärsii enemmän, jos sinulla on joku piilevä tauti, sinä vai yhteiskunta? Kumpaa haittaa enemmän, jos kuolet nuorena, sinua vai yhteiskuntaa? Mitäs jos otat ihan itse vastuuta itsestäsi ja tilaat ne testit vaikka synlabilta (ovat aika edulliset..)

Vierailija
44/57 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Synlabia väitetään "aika edulliseksi"? Jo pelkkä kolesterolien tutkiminen maksaa 43,50 € (kolesterolipaketti 28,50 € + 15 € palvelumaksu). Luuletteko oikeasti, että köyhällä on tuosta vaan varaa sellaiseen? 

Vierailija
45/57 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Synlabia väitetään "aika edulliseksi"? Jo pelkkä kolesterolien tutkiminen maksaa 43,50 € (kolesterolipaketti 28,50 € + 15 € palvelumaksu). Luuletteko oikeasti, että köyhällä on tuosta vaan varaa sellaiseen? 

Ne kokeet maksaa aina joku. Miksi et itse, jos niitä haluat?

Vierailija
46/57 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että kunta maksaa teettämistään tutkimuksista yhtä paljon kuin tavallinen kuluttaja, joka asioi voittoa tavoittelevassa yksityislaboratoriossa? 

Vierailija
47/57 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on enemmän vastuussa terveydestäsi, sinä vai yhteiskunta? Kumpi kärsii enemmän, jos sinulla on joku piilevä tauti, sinä vai yhteiskunta? Kumpaa haittaa enemmän, jos kuolet nuorena, sinua vai yhteiskuntaa? Mitäs jos otat ihan itse vastuuta itsestäsi ja tilaat ne testit vaikka synlabilta (ovat aika edulliset..)

Mitäs jos itse miettisit, kuinka kalliiksi monien diagnosoimattomien sairauksien hoito tulee. Otetaan esimerkiksi vaikka se täälläkin moneen kertaan mainittu diabetes. Yli miljoonalla suomalaisella on vähintään esidiabetes, ja suurin osa on täysin tietämättömiä tilanteestaan. Moni heistä varmasti motivoituisi muuttamaan elintapojaan, jos tietäisi tilanteen. Mutta kun testejä ei tehdä, moni jatkaa elämäänsä normaalisti kuvitellen kaiken olevan hyvin, koska mitään oireita ei ole. 

Diabeteshän on siinäkin mielessä ikävä tauti, että se on yleensä alkuvaiheessa täysin oireeton mutta enemmin tai myöhemmin ongelmat tulee esiin. Ja sen lisäksi että itse diabeteksen hoito tulee kalliiksi, pitkälle edenneeseen diabetekseen liittyy usein komplikaatioita, joiden hoito on vieläkin kalliimpaa. Ja kuka sen lystin maksaa? Enimmäkseen veronmaksajat. 

Vierailija
48/57 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kaikkia sairaudenhoitokuluja joudu maksamaan itse, jos haluaa hoitaa sairauttaan? 

Vierailija
49/57 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ole mitään synlabia.

Vierailija
50/57 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni haikailee tarpeettomien tutkimusten perään, vaikka niistä on helposti enemmän haittaa kuin hyötyä. Otetaan esimerkiksi vaikka verikokeet, kun niistä on ollut täällä puhetta: On toki totta, että rutiininomaiset verikokeet voi joskus paljastaa jonkun piilevän sairauden, jonka hoito on hyvä aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. On hienoa, että osa ihmisistä saa niistä apua. Siltä ei kuitenkaan saa sulkea silmiään, että turhat tutkimukset aiheuttaa myös paljon turhaa huolta, murhetta ja stressiä ja lisäksi uusia tutkimuksia, joista ei ole hyötyä: Monella kun on viitearvoista poikkeavat arvot ihan luonnostaan, ilman että siihen liittyy mitään sairautta tai muutakaan syytä huoleen. Tarpeettomiin lisätutkimuksiin käytetyt resurssit on jostain muusta, paljon hyödyllisemmästä pois, eikä pelkän stressinkään merkitystä pidä vähätellä: Stressihän vaikuttaa terveyteen haitallisesti ja voi johtaa sellaisten sairauksien puhkeamiseen, joita ei muuten tulisi lainkaan.

Vierailija
51/57 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap:lla ole työterveyshuoltoa?

Miksiköhän tätäkin on alapeutettu? Onko työssäkäymättömyys niin yleistä palstalla?

no mitä luulisit. vauvapalstalla. kaikkihan nämä loisivat kotona miehen ja yhteiskunnan rahoilla. verikokeetkin pitäisi saada ilmaiseksi veronmaksajilta

Vierailija
52/57 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tätäkin on alapeutettu? Onko työssäkäymättömyys niin yleistä palstalla?

Viestiä alapeukutettiin, koska se on ilmiselvä provo. Vauvapalsta on täynnä yhteiskunnan elättejä ja paskaduunareita, joiden työterveyshuoltoon ei todellakaan kuulu lääkärin palvelut. Harva täällä käyvistä edes tietää, että ns. paremmalla väellä voi olla laadukkaat ja monipuoliset työterveyspalvelut. 

Vierailija
53/57 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sulle ennaltaehkäisevää neuvontaa: LAIHDUTA ja LIIKU!

Vierailija
54/57 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestiä alapeukutettiin, koska se on ilmiselvä provo. Vauvapalsta on täynnä yhteiskunnan elättejä ja paskaduunareita, joiden työterveyshuoltoon ei todellakaan kuulu lääkärin palvelut. Harva täällä käyvistä edes tietää, että ns. paremmalla väellä voi olla laadukkaat ja monipuoliset työterveyspalvelut. 

Paremmalla väellä? 😂🤣

Kaikilla työtä edes vähän tekevillä paitsi Woltin läheteillä.

Vierailija
55/57 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on terve ei häntä ole tutkittu tarpeeksi.

t. Yksityinen Lääkäriasema

Vierailija
56/57 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmalla väellä? 😂🤣

Kaikilla työtä edes vähän tekevillä paitsi Woltin läheteillä.

Senkus naurat. 99 % palstan paskaduunareista on just jotain wolttikuskeja, joille jopa osa-aikainen työ kaupan kassalla on saavuttamattomissa oleva unelma. Siksi tavallinen keskiluokka on palstalaisten mielestä ns.(!) parempaa väkeä. 

Vierailija
57/57 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat eivät nosta kolesterolia ja labroja ei haluta maksaa, koska suurin osa ihmisistä ei ole valmiita muuttamaan elämän tapojaan.