Miksi ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa on niin vaikea saada?
Kävin tänään terveystarkastuksessa. Sain ennen käyntiä muutaman rasti ruutuun -kyselyn, jossa kartoitettiin pintapuoleisesti elintapojani. Vastaanotolla hoitaja mittasi painoni, pituuteni ja verenpaineeni ja laski painoindeksini. Kaikki arvot oli kunnossa eikä elintavoissanikaan ollut mitään erityistä vikaa. Olisin halunnut mittauttaa verensokerini, kolesterolini ja kilpirauhasarvoni, mutta sehän ei tietenkään onnistunut. Pitäisi olla oireita tai ainakin vahva sukurasite. Edes kananmunien suurkuluttajaksi tunnustautuminen ei riittänyt kolesterolimittauksiin, vaikka munat nostaa tunnetusti monilla (muttei läheskään kaikilla) kolesteroliarvoja. Sain vain ohjeeksi vähentää munien syöntiä, jos olen huolissani kolesteroliarvoistani, ja sain kovasti moitteita kun sanoin suoraan etten tee niin. Munat on köyhälle halpa ja tärkeä proteiinin lähde.
En voi ymmärtää, miksi tällaisissa asioissa pihtaillaan kovasti. Olen vasta 30+, joten riskini kärsiä piilevästä sairaudesta on kieltämättä pieni. Sokeriarvojen mittaaminen onnistuisi kuitenkin helposti sormenpäästä terveystarkastuksen yhteydessä, eikä perusverikokeetkaan paljoa maksa.
Oma kokemukseni vain pieni osa siitä, kuinka retuperällä ennaltaehkäisevä terveydenhoito Suomessa on. Miksi täällä odotetaan, että ihmiset sairastuu ennen kuin suostutaan tutkimaan ja hoitamaan? Eikö olisi kaikin puolin fiksumpaa panostaa terveyden ylläpitoon ja sairauksien ennaltaehkäisyyn?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaiset paljon maksa jos käyt itse yksityisellä mittauttamassa.
Siinäpä se. Ne jotka ovat kiinnostuneita terveydestään eivät noita tarvitse, mutta ottavat ne kuitenkin. Ne joita terveys ei kiinnosta, mutta jotka satunnainen testi saattaisi herättää, eivät ota testejä oma-alotteisesti. Vähintään yksi testi pitäisi ottaa juuri terveystarkastuksen yhteydessä.
Suomalaisessa terveyssektorille tietenkin lottovoitto, eli rahnaa säästyy. Ensimmäinen ryhmä menee yksityiselle ja toinen ei mittauksia tee. Sitten päivitellään iltapäivätabloideissa puolen miljoonan suomalaisen piilevää diabetestä... ja kustannuksia kansantaloudelle, jotka hoidosta koituvat.
Koska tarvearviointiperiaate ja resurssit.
"Siksi, koska asiakas haluaa" on kuitenkin riittävä periaate yksityisellä, joten suuntaa sinne.
Yksikään lääkäri ei vähättele naisen rinnassa tuntuvaa kyhmyä. Mammografialähetteen saa silloin takuuvarmasti. Sen sijaan nykyisten valtakunnallisten linjausten mukaan muita rintarauhasen oireita voidaan seurata määrätyn ajan ennen kuin kuvaukseen saa lähettää. Kuvaamasi äitisi tapaukseen liittynee jotakin muuta, joka ei viestissä ilmene.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap:lla ole työterveyshuoltoa?
Miksiköhän tätäkin on alapeutettu? Onko työssäkäymättömyys niin yleistä palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tätäkin on alapeutettu? Onko työssäkäymättömyys niin yleistä palstalla?
Ei kaikilla ole laajaa työterveyshuoltoa, pakolliset minimit vain. Tsekkasin muuten äsken viestisi ja ilmeisesti otit nokkiisi siitä, että sait huikeat kaksi miinuspeukkua.
Ei Suomessa ole terveydenhoitoa vaan sairaudenhoitoa. Hoitoa saat vasta sairastuttuasi tai satuttaessa itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain omassa kotikunnassani terveyskeskuksesta terveystarkastuksen tarpeellisine verikokeineen, vaikka ei ollut mitään vaivoja. Lääkäri totesi, että kaikki on kunnossa ja tervetuloa uudelleen 2 vuoden kuluttua.
Minkä ikäinen olet? Aika herkkua joka tapauksessa vaivattomalle ihmiselle!
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole terveydenhoitoa vaan sairaudenhoitoa. Hoitoa saat vasta sairastuttuasi tai satuttaessa itsesi.
Terveydenhuolto ei tarkoita verinäytteiden ttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kukahan maksaa työterveyshuollon?
Nim. "Sähkö tulee pistorasiasta ja raha seinästä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain omassa kotikunnassani terveyskeskuksesta terveystarkastuksen tarpeellisine verikokeineen, vaikka ei ollut mitään vaivoja. Lääkäri totesi, että kaikki on kunnossa ja tervetuloa uudelleen 2 vuoden kuluttua.
Olin 66 vuotias. Ei riipu iästä, koska myös toinen lapsistani sai haluamansa tutkimukset ja on 32-vuotias.
Tällaisen takia ne kuntavaalit juuri käydään. Toistaiseksi kunta vastaa asukkaidensa terveydenhoidosta, vanhusten palveluista ja monesta muusta. Minun kotikunnassani terveyskeskukseen ja hammashoitoon pääsee nopeasti, samoin suuhygienistille.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitäisi ilmaiseksi saada
No sillä terveydenhoidollahan niitä jäätävän suuria veroja perustellaan.
Onko nykyään niin, että maksetaan jättiverot, koska meillä on "ilmainen terveydenhoito", mutta mennään hakemaan terveydenhoito palvelut yksityiseltä, sillä ei kaikkea pidä saada ilmaiseksi.
Pistää miettimään että miksi me oikein niitä veroja maksamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnille kuuluvat lakisääteiset tehtävätkö ovat jo jotain ylimääräistä herkkua.
Jokainen kunta on velvollinen järjestämään jokaiselle työttömälle terveystarkastuksen. Kunnat pyrkivät olemaan näistä hiljaa.
Opiskelijoiden terveystarkastukset kuuluvat opiskelujaterveydenhuollolle ja työssä käyvien työterveyshuollolle, jos sellainen on. Yleensä työterveyshuolto on pakko järjestää, mutta joitakin poikkeuksiakin on.
Tästä ei jostain syystä kerrota työttömille.
Lainaus THL:n sivulta:
"Terveystarkastus on tarkoitettu työttömille työnhakijoille. Terveystarkastuksesta säädetään laissa (1326/2010, 13 §). Laissa ei määritellä muita rajauksia palvelulle kuin sen tarpeellisuus.
Terveystarkastuksen mahdollisuudesta tulee kertoa kunnan tai palveluntarjoajan verkkosivuilla, jotta työtön voi itse hakeutua tarkastukseen.
Lisäksi työ- ja elinkeinopalvelujen, nuorten ohjaamojen, kunnan sosiaalitoimen ja muiden vastaavien tahojen kanssa tulee yhdessä sopia, miten työttömän ohjaaminen terveystarkastukseen tehdään.
Ministeriöt (STM ja TEM) ovat laatineet ohjeistuksen toimialat ylittävästä yhteistyöstä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuolto ei tarkoita verinäytteiden ttoa.
Terveydenhuolto tarkoittaa monia asioita, joista verinäytteiden otto on yksi.
Suomessa arvioidaan olevan jopa satoja tuhansia ihmisiä, joilla on diagnosoimaton diabetes. Diagnoosin saamiseen on vain yksi keino: verensokeriarvojen mittaus. Mieti hetki niitä säästöjä joita saataisiin, jos edes puolet näistä ihmisistä saisi diagnoosin ja pystyisi aloittamaan sairautensa hoidon. Verensokerimittaukset on tosi halpoja, joten mitä järkeä yhteiskunnan on pantata niitä? Hoitamattomana diabetes etenee ja aiheuttaa paljon sellaista vahinkoa, jonka korjaaminen on kallista tai mahdotonta.
No, tosi on että tietyt asiat olisi kartoituksen kaltaisesti järkevää tutkia tietyin välein. Kolesteroli ja verensokeri muun muassa.
Mutta kolmekymppiselle tuollainen on aika turhaa, jos ei ole riskitekijöitä eli esim. suvussa korkeaa kolesterolia. Nelikymppisenä toki joo.
Tutkimukset kumminkin maksavat ja turha tutkiminen tuo myös turhia jatkohälyjä eli ihmiset, jotka ovat arvoineen rajalla aloittavat "varmuuden vuoksi" lääkityksen, jonka terveydelle tuova hyöty on niin ja näin.
Terveen ihmisen hoitaminen varmuuden vuoksi on aika hoopoa hommaa, harva lääkekään on kumminkaan täysin haitaton - ja ainakin se maksaa.
Ihmettelen samaa kuin ap.
Olin muutama vuosi sitten töiden puolesta syventävällä ensiapukurssilla, jolla opeteltiin mm. mittaamaan verensokeria. Yhdeltä kurssilaiselta mitattiin poikkeuksellisen korkeat arvot. Kaverilla oli ikää vasta 26 eikä se meinannut millään uskoa, että sen lukemat piti paikkaansa. Ymmärsi kuitenkin tilanteen vakavuuden ja hakeutui lääkäriin, jossa sillä diagnosoitiin diabetes. Ties kuinka kauan sekin olisi ollut autuaan tietämätön sairaudestaan, ellei verensokerimittaus olisi osunut sattumalta kohdalle.
Verensokerin kaltaisiin helppoihin ja halpoihin perusmittauksiin pitäisi olla oikeus ainakin kerran 5-10 vuodessa, oli ikä ja terveydentila mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnille kuuluvat lakisääteiset tehtävätkö ovat jo jotain ylimääräistä herkkua.
Jokainen kunta on velvollinen järjestämään jokaiselle työttömälle terveystarkastuksen. Kunnat pyrkivät olemaan näistä hiljaa.
Opiskelijoiden terveystarkastukset kuuluvat opiskelujaterveydenhuollolle ja työssä käyvien työterveyshuollolle, jos sellainen on. Yleensä työterveyshuolto on pakko järjestää, mutta joitakin poikkeuksiakin on.
No, itse en saanut oireellisena opiskelijana perusverikokeita saati että olisi muuten vain tarkastettu mitään. Opiskelijaterveydenhuolto oli meillä tällöin terveyskeskuksen vastuulla. Kesällä menin töihin ja työterveyden testeihin, jolla ongelma ratkesi. Työttömien tarkastuksista en ole ikinä kuullutkaan, niin tuli mieleen että voisi olla vanhempi ihminen kyseessä.