Toinen kesä ilman kimalaisia, ampiaisia ja perhosia
Asumme alueella, jossa on noille hyvin mahdollisuudet elää ja olla. Jo toisena kesänä ne puuttuvat. Olen paljon ulkona ja nähnyt tänä kesänä ja keväänä vain yhden perhosen ja kimalaisen.
Mitä on tapahtumassa? Onko luonto kuolemassa?
Kommentit (49)
Taivaalle vedetyt kemikaalivanat on syypää.
Keski-Suomessa mökillä on ollut nyt paljon perhosia ja hyttysiä. Kimalaisia ihan pari, ampiaisia ei ole näkynyt vielä yhtään, reilu kaksi viikkoa on nyt mökillä oltu. Thermacelliä ei ole eikä tule. Vaikka kieltämättä yksi ilta meinasi jo hermo mennä hyttysiin. Nyt tuulee niin paljon, ettei hyttysiäkään ole enää näkynyt.
Mä käyn paljon kävelemässä täällä Vantaan suunnalla ja olen nähnyt älyttömästi erilaisia perhosia, mehiläisiä (pihan kukkapuska täynnä), ym. herhiläisiä, muurahaisia, koppakuoriaisia ja ties mitä öttiäisiä. Saa koko ajan olla hätistelemässä lentäviä ötököitä pois kasvoilta ja perhosiakin pyörii ympärillä. Jo kuukausi sitten alkoi perhoset heräilemään. Kumma kyllä hyttysiä en ole tavannut vielä, vaikka käyn toisinaan alkuillasta kävelyllä tai istun parvekkeella.
Täälläkin sama juttu, toinen kesä ilman pörriäisiä. Huolestuttavaa. Kyllähän sitä miettii kuinka laaja tämä kato on ja miten se vaikuttaa laajemmin luonnon ekosysteemeihin. Kiinassa taitaa olla ammattina jo ihmispölyttäjät jotka tekevät työn kun luonnosta on kadonnut ko.lajit kokonaan. Sairasta ja surullista.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse kehittelisin tällaisen tuotteen ja myisin sitä ihmisille niin en varmaan saisi öitä nukutuksi.
Oli muuten TODELLA lähellä, että olisin ostanut tämän tuotteen. Nimittäin hyttysiä on riesaksi asti enkä tiedä mihin kaikki lepakot ovat menneet. En kuitenkaan ostanut, koska myrkky alkoi mietityttää ja hyttysten tappaminen sekä laite oli mun budjetille liian kallis, kun täyttöpakkauskin maksoi jo jotain 27e .. Lopulta ihan hyvä vaan etten ostanut, koska nyt se olisi lentänyt roskiin.
Paitsi ettei tapa hyttysiä, vaan karkottaa. Siinähän jätät hyllyyn, kyllä ne muille kelpaavat.
2018 oli ampiaisia enemmän kuin olen koskaan nähnyt, tänä vuonna perhosia. Normaalia kannanvaihtelua.
Mä oon bongannut kyllä paljon kimalaisia, mehiläisiä ja perhosia (useita lajeja). Ampiaisia en, onneksi.
Aika paljon on kimalaisia. Amppareita vähemmän. Perhosten hyvinvointi huolestuttaa kyllä.
Keväällä näkyi meillä Helsingissä paljon kimalaisia ja mehiläisiä. Yleensä niitä mehiläisiä pörisee meidän terassilla, mutta kevään jälkeen ei ole näkynyt. Eilen itsekin ihmettelin. Amppareita näkyy enemmän yleensä heinäkuun lopussa. Hyttyjä kyllä iltaisin riittää, päivällä on ollut niin paahteista, ettei ole ollut.