Koiralle allerginen
Miksi vastustat koirien kauppoihin pääsyä? Sinulla on lääkkeitä jotka auttavat allergisiin oireisiin.
Kommentit (23)
Voi ristus näitä allergikkoja vihaavia tomppeleita! Sanon nyt tämän viimeisen kerran, ja sitten pitää joko ymmärtää ja panna sen tähden suu kiinni, tai olla ymmärtämättä mutta silti panna se suu kiinni:
Kun saan allergisen reaktion, sen oireet kestävät useita päiviä, jopa viikkoja! Minulla aukeaa iho kasvoista, käsistä ja kaulasta, eivätkä ne haavat ja ihottuma parane nopeasti, koska olen viallinen ihminen! Minun ihossani/DNA:ssani/kehossani on vika, joka saa elimistöni reagoimaan allergeeneihin näin, ja sama vika estää haavoja paranemasta nopeasti. En voi sille mitään! En voi halata ystäviäni, jotka omistavat lemmikkieläimiä, tai kutsua heitä kotiini, koska saan heidän mukanaan tuomista allergeeneistä pienessä tilassa oireita - tapaamme siis ravintoloissa ja kahviloissa, joissa on enemmän ilmaa ympärillä. Tosin nykyisin en voi enää mennä aina niihinkään, koska sielläkin voi olla eläimiä, joten tapaan ystäviäni ulkotiloissa tai somessa, jos ei eläinkielteistä ravintolaa löydy.
Kyllä, minulla on allergialääkkeitä, mutta ei niitä voi koko ajan mättää. Allergialääkkeet eivät myöskään aina auta - riippuu todella paljon kehoni yleistilasta ja eläinyksilöstä, mitä tapahtuu. Lisäksi tässä on se ongelma, että jos saan jostain eläinallergeenia vaatteisiini, en voi käyttää noita vaatteita enää ennen kuin olen pessyt ne; jos laitan eläinhilseiset vaatteet seuraavana päivänä päälleni, saan kohtauksen. Tämä vaihtelee allergeenin määrästä ja laadusta riippuen erilaisista ihoreaktioista hengenahdistukseen. En haluaisi joutua pesemään vaatteitani joka hemmetin päivä.
Yleensä myös missä tahansa on koiria, niitä halutaan silittää ja "möyhentää", jolloin karvaa ja hilsettä lentää entistä enemmän ilmaan. Koirat vispaavat häntäänsä ilman ulkopuolisen möyhtentelyäkin = karvaa ja hilsettä lentää ilmaan. Se, että koira poistuu paikalta ei auta asiaan. Jos on jokin iso kauppa, kuten Prisma, ja siellä viipottaa yksi ainoa koira, niin joo, voi olla ihan ookoo mennä jopa yhtä aikaa. Mutta jos siellä käy päivittäin useita koiria, niin asia on heti eri, koska niitä allergeeneja ei pysty siivoamaan sieltä pois! Vaikka kuinka lattioita hinkkaisi, niin hyllyissä, hyllyväleissä, tuotteiden päällä jne. on karvaa ja hilsettä, joka leijailee ilmavirran mukana. Kaikkea ei saa pois millään. Ja mitä useammin ja enemmän jossain tilassa eläimiä on, sitä enemmän siellä on myös allergeeneja.
"Opaskoiralle ei allerginenkaan ole allerginen, koska ei saa yskänkohtausta" -kommentin kirjoittaja. Olet ääliö. Tottakai me allergiset ymmärrämme, että näkövammaiselle opaskoira on välttämättömyys. Siinä hänen oikeutensa ja etunsa ajaa meidän edellemme. Mitä hyödyttäisi vieressä yskiminen tai köhiminen, kun ei sokea voi sitä koiraansa minnekään jättää? Se olisi epäkohteliasta. Niinpä pidämme mölyt mahassamme ja menemme ulos yskimään. Itse en kyllä kovinkaan usein saa mitään yskänkohtauksia ylipäätään, vaan ensimmäisenä reagoi iho - sekään ei välttämättä sillä siunaamalla, kun olen tilassa, vaan joskus sen jälkeen, kun poistun allergeeneja sisältävästä tilasta, kun elimistö antaa "luvan" repsahtaa, kun vaara on ohi. Olen siis kyllä saanut myös hengenahdistuskohtauksia ja välittömiä ihoreaktioita mutta näin ei kuitenkaan onneksi käy kovin usein.
Jatkoa edelliseen...
En tiedä, mitä sadistista nautintoa eläinten omistajat saavat raahatessaan eläimiään paikkoihin, joihin niitä ei todellakaan tarvitsisi tuoda. "Ei ole pakko käydä kaupassa," sanoi joku tuolla. No ei ole sinunkaan pakko käydä (eläimesi kanssa) kaupassa. Minä olen ihminen, sinä olet ihminen, kaupat on tehty ihmisille. Jos eläin estää sinua elämästä elämääsi, pitäisikö sinun olla se, joka harkitsee omat asiansa uudestaan? Sinä voit sentään valita, pidätkö eläimiä vai et - minä en pääse allergioistani, vaikka kuinka haluaisin. Minä joudun jo allergioiden vuoksi tekemään seuraavat myönnytykset:
- en voi halata ystäviä, joilla eläimiä
- en voi mennä em. ystävien kotiin
- en voi kutsua em. ystäviä omaan kotiini
- joudun valikoimaan tarkkaan, millaisiin ravintoloihin/kahviloihin uskallan mennä sisälle ja joskus käy niin, etten voi osallistua yhteisiin illanviettoihin
- tapaan ystäviäni pääosin vain ulkona (ei kivaa talvella, siitepölyaikaan ei onnistu kesälläkään) tai somessa
- en voi mennä enää mökille - en omalle enkä muiden - koska siitepölyallergiat
- pyrin minimoimaan julkisen liikenteen käytön (en uskaltaudu myöskään takseihin, eikä omaa autoa ole, joten pyöräily ja kävely on ne, joilla liikun)
- en voi käyttää kivantuoksuisia tuotteita, koska olen hajusteallerginen
- joudun poistumaan tilasta, jos siellä on joku, joka on käyttänyt voimakkaita pesu-/huuhteluaineita
- joudun haukkujen kohteeksi ja saan eläinvihaajan maineen, kun joudun pyytämään milloin missäkin (opiskeluaikana koulussa, sen jälkeen työpaikoissa), etteivät ihmiset toisi lemmikkejään sinne allergioideni takia
- on näitä enemmänkin, mutta eiköhän tää viesti ala olla jo riittävän pitkä
Eläimenomistaja, joka haluat viedä (ja viet) eläimesi joka paikkaan: mistä SINÄ olet JOUTUNUT luopumaan lemmikkisi tähden? Veikkaan, että et mistään, koska olet pitänyt lemmikkisi. Minäkään en tahtoisi joutua pienentämään elintilaani, mutta kaltaistesi tollojen takia joudun aina vain ahtaammalle ja ahtaammalle, mutta mitään en kuitenkaan saisi sanoa, koska "syö, eläintenvihaaja, lääkkeitä vaan". Että mä sitten välillä vihaan ihmisiä, voi p*#%¤&#"!
Ei koiria kauppaan!
Olin aikoinani töissä myymälässä, johon ei saanut tuoda koiria. Aina välillä joku kuitenkin toi ja vaikka miten ystävällisesti asiasta ilmoitit, ettei koiria voi tuoda myymälään mm. elintarvikkeiden vuoksi, niin hirveät haukut sai aina omistajalta. Kerran yksi koira pissasi tuotehyllyyn, joten kaikki alimman hyllyn elintarvikkeet meni roskiin. Mitä teki omistaja - EI KORVANNUT pilalle menneitä tuotteita, mumisi vain jotain epämääräistä ja häippäsi paikalta.
Koirat saattavat reagoida myös hyvin yllättävästi / aggressiivisesti mm. ostoskärryihin (kuten kadulla mm. polkupyöriin, rollaattoriin, kainalosauvoihin jne.) Joskus nämä reagoinnit tulevat täytenä yllätyksenä omistajalleen. Lisäksi osa pienistä koirista tunkentuu aina jalkoihin, kun kävelet kadulla, joten en halua törmätä tällaisiin myös kauppareissuilla (kapeassa hyllyvälissä). Osa omistajista ei hallitse koiria kadullakaan, kun koirat vetävät hihna kireellä parin metrin päässä, joten en usko omistajien hallitsevan niitä kaupassakaan.
En vihaa koiria, mutta en myöskään pidä huonosti käyttäytyvistä koirista. ENKÄ halua koiria ruokakauppaan. Opaskoirat sallittakoon, muut ei.