huono äänestyskokemus, purskahdin itkuun kun pääsin kotiin
En olisi mennyt edes jos olisin tiennyt että äänestys on isossa urheilusalissa, ennen on ollut siinä eteistilassa, ja samat ihmiset ovat ottaneet äänestyslipun vastaan, jotka sen antavat.
Nyt jouduin huonoilla jaloilla kavelemään valtavan salin keskelle jossa oli kaksi erillistä pöytää kaukana toisistaan aakkosten mukaan, suunnistin siellä sitten oman kirjaimen mukaan sinne toiseen, olin ainut ainut äänestäjä sillä hetkellä niin tunsin kaikkien silmät ja kaivelin vaan sitä paperia esiin siinä vaappuessani, en pysty tuijottamaan takaisin. Sitten kun pääsin siihen pöydän luo, kolmne haudanvakavaa puhumatonta ihmistä tuijottaa siinä, kukaan ei voi sanoa mitään tai edes tervehtiä hymyillen. Yksi partasuu otti sen äänestyslappuni sanaakaan sanomatta, en joutunut eders mitään allekirjottamaan, toinen vanhemmista naisista ojensi äänestyslapsun ja kynän, sanoi vain että "kynän saat pitää". Vaapuin siitä äänestyskoppiin, sinnekin oma matkansa. No laitoin äänestysnumeron ja vaapuin takaisin, kuten olen tottunut, niiden kolmen pöytään. Joku tokaisi että "ei tähän, tuonne" ja osotti salin takaosaa, jossa istui yksi mies pöydässään. Koikkelehdin sitten sinne, jotenkin jo lannistuneena, yritin hymyillä tervehdyksen omaisesti sille miehelle ja ojensin lapun, se leimasi sen ja antoi minulle, olen tottunut että se laitetaan kirjekuoreen mutta ei laitettu, tuima ilme tuijotti takasin ja osotti laatikkoa pöydänb vieressä. Tiputin sitten sinne ja kysyin pääseekö saako sieltä taaimmasta ovesta mennä ulos, senverran vastasi että saa.
En oikein ymmärrä mikä siinä maksaa että annettaisiin vähän neuvoja jo siinä ensimmäisessä pöydässä, tai että edes voitaisiin tervehtia yms.
Ihan kuin olisi joku rikollinen kun en tinnyt systeemiä. Ehkä olisin älynnyt jos olisi ollut paljon äänestäjiä, että mistä mennään mihinkin päin.
Paska reissu mutta tulipa tehtyä. En koskaan enää äänestä äänestyspäivänä.
Kommentit (31)
Kerran vaalivirkailija, nainen n. 35 v., kutsui vaalien jälkeen meikäläisen illalla "vaalikahveille"...
Ap:n kannattaa seuraavalla kerralla selvittää mahdollisuus kotiäänestykseen.
https://vaalit.fi/aanestaminen-kotona
Silloin ei tarvitse edes poistua kotoa.
Kenties vaalivirkailijat olivat uusia toimessaan ja jännittivät tilannetta yhtä paljon kuin ap? Ehkä he tervehtivät ja puhuivat niin hiljaa, ettei ap kuullut?
Olet ilmeisesti äänestänyt aikaisemmin ennakkoon kun et tiennyt että varsinaisena vaalipäivänä ei allekirjoiteta eikä laiteta kirjekuoreen. Ja mikä siinä nyt on niin kamalaa jos menee vaikka väärälle tiskille, sieltähän neuvottiin oikeaan paikkaan vaikkakin oltaisiin voitu olla mukavampia.
Kaatui tohon hymy valheeseen,
Kaikilla oli maskit ja niin myös sulla
Hyvä! Sinunlaistesi törppöjen hidastelijoiden takia joutuu muut odottelemaan turhaan. Äänestät ennakkoon tästä lähin
Annat typerän ja mielenterveysongelmaisen kuvan itsestäsi.
Adonis kirjoitti:
Kerran vaalivirkailija, nainen n. 35 v., kutsui vaalien jälkeen meikäläisen illalla "vaalikahveille"...
Ja sitten heräsit ja päästit kissan ulos.
Tajusin nyt vasta, että oma hymyni oli turha kun pidin maskia, niillä vaalityöntekijöillä taisi olla visiiri, kun ne tympeät ilmeet näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt sekoittanut ennakkoäänestyksen ja äänestyksen varsinaisenä äänestyspäivänä?
Ennakkoäänestyksessä voidaan näyttää se äänestyslappu, se voi nopeuttaa sitä tunnistamista, mutta AINA tarvitsee todistaa henkilöllisyys (paitsi jos vaalitoimitsija tuntee sinut, kuten näissä pienissä ahdasmielisissä maalaiskunnissa yleensä on asianlaita). Sitä äänestyslappua EI laiteta varsinaisena äänestyspäivänä mihinkään kirjekuoreen, ja varsinaisena äänestyspäivänä kukaan ei kysele sen lapun perään.
Eli jos olet aiemmin käynyt ennakkoon äänestämässä, niin varmasti tilanne on ollut erilainen. Nyt vielä korona vuoksi on ohjeistettu, että mahdollisimman vähän puhumista.
Ilmeisesti, olen aina ennen äänestänyt ennakkoon.
Nyt äänestin virallisena pvänä eli tänään. Luulin että on ihan samat jutut kuin ennakkoonkin.
Juu olikin erilaista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt oikeasti välitä ja funtsi enempää.
Kerran yhdeltä pääsi kova paukku siellä vaalikopissa. Koppi vaan tärähti ja ruusuntuoksu leijui. Valliyoimitsijat vaihtoivat ilmeettöminä merkitsevän katseen, mutta pokka piti.
Joku on oksentanutkin eteiseen.
Mieti sitä.
Ihmisiä tässä ollaan, kuka vaappuu, kuka pieree, kuka höpisee itsekseen, jne.....
😄 Oho.
Olen jo toipunut. Kiitti😍
Ap
Kyllä on aivan kamalaa. Monessa maassa maailmalla ei edes järjestetä vapaita vaaleja. Suomessa taas itketään, kun ääntä antaessa täytyy vähän kävellä, ja että vapaaehtoistyötä tekevät virkailijat eivät tervehdi.