Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katsotko kilohintoja kaupassa? Luulevatko ihmiset todella, että 3 paprikan pakkaus on halvempi kuin yksittäin ostettu paprika?

Vierailija
13.06.2021 |

Olen monelta kuullut kuinka halpoja kolmen paprikan pakkaukset ovat verrattuna yksittäin ostettuihin. Eilen mun lähikaupassa punainen paprika maksoi 4,95 kg ja kolmen paprikan pakkauksen kilohinta oli suunnilleen 14 euroa, eli melkein kolminkertainen. Katsovatko ihmiset todella vain yksikköhintaa? Eli kun 3 paprikaa ei tietenkään paina kiloa, pakkauksen yksikköhinnaksi tulee pienempi summa kuin se yksittäisen kilohinta on. Sama suippopaprikoissa. Hinta on moninkertainen. Niissä tosin siemenkota painaa vähemmän.

Näinkö helppoa meitä on huijata?

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000008046331.html?utm_medi…

Kommentit (211)

Vierailija
41/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan pääsääntöisesti kilohintojen perusteella. Mutta jos on yksittäinen hetki, jolloin rahaa on todella vähän, ostan sen mikä on halvin, vaikka kilohinta olisikin korkea. Sellaisena hetkenä olennaisempaa on saada yksittäinen tuote halvalla, ei niinkään kiloa ko. tuotetta mahdollisimman edullisesti. 

Hyllyssä on kolmen paprikan pakkaus 9e kilo, ja irtona kolmea eri väristä paprikaa 4e kilo. Kuka sinut pakottaa ostamaan KILON yhtään mitään? Jos tarvitset 3 eriväristä paprikaa, ostat 3 irtona ja ne maksaa sulle 50% vähemmän kuin se kolmen valmispakkaus.

En ole tuo kelle vastasit, mutta kyllä pisti ajattelemaan. Onhan se tosiaan 50% tai enemmänkin. Ei näitä vaan tuu mietittyä.

Vierailija
42/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson kilohintoja mutta se ei ensisijaisesti ohjaa kulutuskäyttäytymistäni.

Ruuassa tulee ensisijaisesti helppous, toisena maun ja terveellisyyden suhde. Kolmantena vasta mietin hintaa.

Asun yksin ja ei ole tapana syödä siis kenenkään kanssa. Voin kyllä pari päivää syödä samaa ruokaa, mutta olen huomannut että se iso satsi ei kohdallani säästä yhtän kun roskiin menee loput kuitenkin. Rahasta kun ei ole myöskään pulaa niin en tiedä miksi kituuttaisin ja pakottaisin itseni syömään samaa neljä päivää tai pakastettua ruokaa, kun voin helposti syödä myös niin kuin haluan.

Aiemmin myös kyttäsin kilohintoja. Kun lopetin tämän ja aloin ostaa sitä mitä aidosti teki mieli (hinnasta riippumatta), kokonaisruokalaskuni pieneni.

Kahden täysin saman tuotteen ollessa rinnakkain osta tietysti halvemman. Mutta jos vierekkäin on kahta eri lajiketta omenoita niin ostan sitä mistä pidän enemmän. Tai sen pienemmän pakkauksen valmiiksi raastettua juustoa (isolla kilohinnalla) koska resepti vaatii juustoa mutta en syö sitä sen kyseisen reseptin ulkopuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Esim siivuina tietyn juusto kilohinta on n 14 e ja isona palana saman juuston hinta on alle 6 e.

Säästyy isolta vaivalta kun ei tarvitse siivuta.

Mulle se ei ole iso vaiva. Jos se jollekin on niin iso vaiva, että haluaa maksaa juustosta yli tuplahinnan, niin siitä vaan. Monet eivät ehkä kuitenkaan tajua, että maksavat ruoasta moninkertaisen hinnan tuolla tavalla.

Olin ennen hinnoista hyvin tarkka. Sitten tajusin että isosta juustosta jää aina viimeiset 100 g syömättä, kun se ehtii kuivua ja homehtua. Siksi siirryttiin valmiiksi viipaloituihin. Sama jugurtin kanssa. Ostin ennen litran tölkkejä, koska se tuli halvemmaksi ja oli myös ekologisempaa. Enää en viitsi. Aamulla on kiireessä helpompaa ottaa kaapista pieni purkki, joka tyhjenee kerralla. Muuten saa taas arvailla milloin iso tölkki olikaan avattu.

Näin siis meillä, kun perheessä on vain 3 henkeä. Isossa perheessä toimiston ehkä toisin.

Vierailija
44/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N57 kirjoitti:

Kyllä minä katson kilohintoja. Mutta: kun viikkobudjetti on noin 30 egee niin se 1,49 maksava paprikamix vaan sopii hemmetin paljon paremmin siihen viikon budjettiin kuin se 2,35 maksava paprika.

Ööö... siis mitä? Jos yksi paprika maksaa 2,35 ja kolme maksaa 1,49 niin silloinhan sen mixin kilohinta on halvempi kuin sen yksittäisen. Tottakai silloin ostat sen.

Vierailija
45/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoi kuitista paprikan hinnan: 3 erilaista paprikaa 4,95 e/kg eli sen paketin hinnaksi tuli noin 2 e.

Vierailija
46/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla on jotain menossa vanhaksi, osaan hyödyntää sen ruoanlaitossa. Juuston voi esim. raastaa johonkin ruokaan. Myös jogurttia voi käyttää ruoanlaitossa ja vaikkapa salaatinkastikkeissa.

Vierailija
47/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoi kuitista paprikan hinnan: 3 erilaista paprikaa 4,95 e/kg eli sen paketin hinnaksi tuli noin 2 e.

Niin siis nyt oli tässä kyse sellaisesta tilanteesta, jossa se paprikamixin kilohinta olisi korkeampi kuin yksittäisen paprikan. Jos mixin kilohinta oli 4,95, se tuskin enää oli ainakaan merkittävästi yksittäistä kalliimpi. Yleensä ne mixit kuitenkin ovat yksittäisiä moninkertaisesti kalliimpia. Tietenkään ei kannata ostaa yksittäistä, jos kolmekin tulee käytettyä ja kilohinta on halvempi tai sama.

Vierailija
48/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan pääsääntöisesti kilohintojen perusteella. Mutta jos on yksittäinen hetki, jolloin rahaa on todella vähän, ostan sen mikä on halvin, vaikka kilohinta olisikin korkea. Sellaisena hetkenä olennaisempaa on saada yksittäinen tuote halvalla, ei niinkään kiloa ko. tuotetta mahdollisimman edullisesti. 

Hyllyssä on kolmen paprikan pakkaus 9e kilo, ja irtona kolmea eri väristä paprikaa 4e kilo. Kuka sinut pakottaa ostamaan KILON yhtään mitään? Jos tarvitset 3 eriväristä paprikaa, ostat 3 irtona ja ne maksaa sulle 50% vähemmän kuin se kolmen valmispakkaus.

En ole tuo kelle vastasit, mutta kyllä pisti ajattelemaan. Onhan se tosiaan 50% tai enemmänkin. Ei näitä vaan tuu mietittyä.

No just tää oli mun pointti. Monen ei vaan tule mietittyä. Suomessa on laki, että ne kilohinnat pitää olla siinä hyllyssä näkyvissä, että voi vertailla. Kannattaa kokeilla ja katsoa huvikseen, paljonko säästää. Ap

Vierailija
49/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs vanhempi tuttu oli täysin vakuuttunut että isossa pakkauksessa on aina halvempaa.

Vierailija
50/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs vanhempi tuttu oli täysin vakuuttunut että isossa pakkauksessa on aina halvempaa.

Siihen tää paprikahuijaus varmaan perustuukin.

Vierailija
51/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, joka sanoi, että ostaa aina kympillä bensaa, niin ihan sama, mikä on litrahinta🤣🤣🤣🤣

Vierailija
52/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis nyt oli tässä kyse sellaisesta tilanteesta, jossa se paprikamixin kilohinta olisi korkeampi kuin yksittäisen paprikan. Jos mixin kilohinta oli 4,95, se tuskin enää oli ainakaan merkittävästi yksittäistä kalliimpi. Yleensä ne mixit kuitenkin ovat yksittäisiä moninkertaisesti kalliimpia. Tietenkään ei kannata ostaa yksittäistä, jos kolmekin tulee käytettyä ja kilohinta on halvempi tai sama.

Mixit ei välttämättä ole yhtään sen kalliimpia! Kannattaa joskus ihan ajatuksella katsoa ne hinnat eikä olettaa, että yleensä on kalliimpia.

Vierailija
53/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri, joka sanoi, että ostaa aina kympillä bensaa, niin ihan sama, mikä on litrahinta🤣🤣🤣🤣

:D :D :D

Vierailija
54/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mixit ei välttämättä ole yhtään sen kalliimpia! Kannattaa joskus ihan ajatuksella katsoa ne hinnat eikä olettaa, että yleensä on kalliimpia.

Meilläpäin on aina, suunnileen kolme kertaa kalliimpia. Samoin toisella puolella maata, missä käyn vanhemmilleni ruokakaupassa.

Vierailija
55/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkusienetkin taitaa olla irtona 6,9€/kg ja paketissa 13-14€/kg.

Joistakin tuotteista maksan isomman kilohinnan, koska saan parempaa laatua. Samanarvoisista otan edullisen.

Vierailija
56/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Esim siivuina tietyn juusto kilohinta on n 14 e ja isona palana saman juuston hinta on alle 6 e.

Ja sit ne siivut on vielä tosi paksuja, ainakin mun höylällä tulee paljon ohuempia -> palajuusto kestää puolet pidempään.

Kuulostipas nyt sniidulta, mutta näin se on :D

Minä ostan juustoa syötäväksi, en säästettäväksi

Vierailija
57/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D :D :D

Minä tankkaan aina täyteen, oli litrahinta mikä tahansa. Kuitenkin on pakko tankata, joten ei sillä ole loppujen lopuksi mitään väliä.

Vierailija
58/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pikkurahasta pulaa, joten ei tarvitse kytätä hintalappuja. Otan sen, mikä näyttää sopivimmalta. 

Mutta eikö olis silti siistiä, jos soisi muutamalla kauppareissulla muutaman ajatuksen asialle, ja totuttaisi itsensä olemaan hintatietoinen sillä tavalla, ettei kuitenkaan tarvitsisi tinkiä mistään? Jos ruokamenot esim. tippuisivat kolmasosalla tai puolittuisivat, siitä tulisi jo aika kiva raha esim sijoittaa rahastoihin.

En ole tuo jolle vastasit, mutta toisilla on rahaa niin paljon, että sitä jää yllin kyllin myös sijoittamiseen vaikka ”tuhlailee” ruokaostoksissa. Minulla on tällainen ihminen lähipiirissä. Kun rahaa on todella paljon, on ihan turha käyttää energiaa niin mitättömän kuluerän kuin ruuan hintojen vahtimiseen.

Ei siihen kulu energiaa, kun muutaman kerran viitsii vähän vilkaista hintoja. Sen jälkeen se on automaattista. Mutta siis tottakai jokainen saa törsätä ihan niin paljon kuin itse haluaa. Mä en voi kuvitella että olisin niin rikas, ettäkö silti huvittaisi heitellä rahaa ovista ja ikkunoista. Aina löytyisi joku sijoitus- tai hyväntekeväisyyskohde kyllä.

Vain köyhät kuvittelevat, että kilohintoja kyttäämällä saa aikaan säästöä. Ei saa. Säästöä saa, kun tuhlaa turhuuteen. Ei, vaikka olisi kuinka pieni kilohinta. Useinhan te "säästäjät" ostatte enemmän, koska halavalla saa. Siinä valuu se nimellinen säästö sitten kuin vesi hanhen selästä. 

Vierailija
59/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun tekee mieli lempparikarkkejani eli Panttereita ja mini-Pätkiksiä, ostan niitä irtokarkkeina. Irtokarkkien hinnat vaihtelee 5-8 euron väliltä kilo aikasta ja tarjouksesta riippuen, pusseissa molemmat on 13-15€/kg.

Ihan samaa tavaraa.

Vierailija
60/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson kaikissa missä pystyy kilohinnan. Aina ja se kannattaa tsekata ensin kuin ostaa.