Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katsotko kilohintoja kaupassa? Luulevatko ihmiset todella, että 3 paprikan pakkaus on halvempi kuin yksittäin ostettu paprika?

Vierailija
13.06.2021 |

Olen monelta kuullut kuinka halpoja kolmen paprikan pakkaukset ovat verrattuna yksittäin ostettuihin. Eilen mun lähikaupassa punainen paprika maksoi 4,95 kg ja kolmen paprikan pakkauksen kilohinta oli suunnilleen 14 euroa, eli melkein kolminkertainen. Katsovatko ihmiset todella vain yksikköhintaa? Eli kun 3 paprikaa ei tietenkään paina kiloa, pakkauksen yksikköhinnaksi tulee pienempi summa kuin se yksittäisen kilohinta on. Sama suippopaprikoissa. Hinta on moninkertainen. Niissä tosin siemenkota painaa vähemmän.

Näinkö helppoa meitä on huijata?

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000008046331.html?utm_medi…

Kommentit (211)

Vierailija
21/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katson kilohintoja, mutta kun se hinta ei ole ainoa ostokriteeri mulla. Haluan esim. ostaa vihreitä ja oransseja paprikoita, mutta näitä ei täällä meillä päin ainakaan kaupoissa ole irtona,  niin pakko ostaa sitten kalliimmalla pakkauksissa. 

Ja vastaavasti minä ostan yksittäin pakattuja, vaikka kolmen paketti olisi kilohinnaltaan halvempi, koska en halua ostaa niitä vihreitä paprikoita.

Mutta siis todellakin katson kilohintoja enemmän kuin yksikköhintoja. Tosin hinta ei aina ole tärkein valintakriteeri.

Kolmen paketti ei ole koskaan kilohinnaltaan halvempi kuin yksittäinen paprika.

Vierailija
22/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki tajua kilohintojen olemassaolon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pikkurahasta pulaa, joten ei tarvitse kytätä hintalappuja. Otan sen, mikä näyttää sopivimmalta. 

Vierailija
24/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Osa ihmisistä on hieman avuttomia. Näkevät vain ilmihinnan eivätkä ymmärrä syvempiä yhteyksiä eli vertaa kghintoja tms.

Vierailija
25/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut mäkin asun käytännössä yksin tällä hetkellä (teini armeijassa), joten ei ole mitään järkeä ostaa 1 hlö tarpeisiin 1 kg juustoköntsää homehtumaan jääkaappiin kun sellainen viipalepaketti maksaa 1,50 ja pärjään sillä viikon hyvin.

Kaì sentään ostat palana etkä siivuna. Se köntsä muuten säilyy ainakin kuukauden.

Esim. Xtra Emmental siivut on 9,93/kg eli 150 g 1,49, sen alle jää vain Xtra, Arla Eeppinen, Valio Hyvä arki ja Polar -köntsät 7,15-9,41/kg. Palojen koko 400-800 g eli en osta palana vaan edelleen tuon siivupaketin.

Vierailija
26/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myöskin miettiä mikä on järkevin tilanteeseen. Juustoa saa harvemmin pienenä pakkauksena muuten kuin kalliilla kilohinnalla, mutta en tarvitse juustoa kuin vähän. Isommat pakkaukset menee pilalle.

Samoin jos tarvitsee pakkauksen jotain tuotetta, harvemmin on väliä onko siinä 150g vai 175g. Silloin voi ostaa sen halvemman paketin, vaikka kilohinta on kalliimpi. Esim. Jos haluaa syödä yhden jogurtin. Myös tuotteen maku, laatu ja kotimaisuus kannattaa ottaa huomioon.

Mutta merkillä ei ole väliä, olen ollut tehtaassa töissä jossa sama tuote menee fazer ja Pirkka paketteihin, ainoa ero pakkaus ja hinta.

Vierailija
27/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katson kilohintoja, mutta kun se hinta ei ole ainoa ostokriteeri mulla. Haluan esim. ostaa vihreitä ja oransseja paprikoita, mutta näitä ei täällä meillä päin ainakaan kaupoissa ole irtona,  niin pakko ostaa sitten kalliimmalla pakkauksissa. 

Ja vastaavasti minä ostan yksittäin pakattuja, vaikka kolmen paketti olisi kilohinnaltaan halvempi, koska en halua ostaa niitä vihreitä paprikoita.

Mutta siis todellakin katson kilohintoja enemmän kuin yksikköhintoja. Tosin hinta ei aina ole tärkein valintakriteeri.

Kolmen paketti ei ole koskaan kilohinnaltaan halvempi kuin yksittäinen paprika.

Oli tuo kolmen paketti ainakin eilen Lidlissä halvin. 2.98e/kg. 

-sivusta

Vierailija
28/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson aina kilohinnat, mutta en osta suurinta, jos en tarvitse niin paljoa. Pienempi on usein silti halvempi kuin iso, vaikka kilohinta olisi enemmän.

Vierailija
29/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pikkurahasta pulaa, joten ei tarvitse kytätä hintalappuja. Otan sen, mikä näyttää sopivimmalta. 

Mutta eikö olis silti siistiä, jos soisi muutamalla kauppareissulla muutaman ajatuksen asialle, ja totuttaisi itsensä olemaan hintatietoinen sillä tavalla, ettei kuitenkaan tarvitsisi tinkiä mistään? Jos ruokamenot esim. tippuisivat kolmasosalla tai puolittuisivat, siitä tulisi jo aika kiva raha esim sijoittaa rahastoihin.

Vierailija
30/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan, koska meillä tykätään syödä leivän päällä keltaista ja punaista paprikaa. Vihreää paprikaa taas paista sipulin kanssa lisukkeeksi tai esim tortillan väliin. Vihreää ei minun vakkarikaupoissa edes usein ole irtona.

Vierailija
31/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso kilohintaa enkä yksikköhintaa. Ostan mitä tarvitsen ja valitsen aina sen mikä näyttää laadukkaimmalta. Nautin siitä että tämä on minulle nyt mahdollista, aina ei ole ollut.

Vierailija
32/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson aina kilohinnat, mutta en osta suurinta, jos en tarvitse niin paljoa. Pienempi on usein silti halvempi kuin iso, vaikka kilohinta olisi enemmän.

Niin, kappalehinnaltaan. Mutta se pienempi on kyllä kalliimpi kuin se iso, kun sen kilohinta on kalliimpi. Ts. et säästä tässä, vaan häviät.

Vierailija
33/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan ennemmin järkevän kokoisen pakkauksen kuin jättipaketin mahdollisimman pienellä kilohinnalla. Kalleinta ruokaa kun on roskiin heitetty ruoka. 

Miksi kuvittelet, että taloudellisesti ostavat heittävät ruokaa roskiin?

Outo näkökanta, ostan aina taloudellisesti ja roskiin ei mene juuri mitään elintarvikkeita.

Jopa se juustoköntsä syödään kahden hengen taloudessa parissa viikossa.

Siivutettuja paketteja olisi mennyt ehkä 4-5 samassa ajassa ja hintaa olisi tullut.

Mulle on ihan sama, jos joku heittää rahaa roskiin, mutta parempaakin käyttöä sille on.

Vierailija
34/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa sen kolmen paketin "halvemmalla" ja kotona kaksi muuta lentää tietenkin roskiin :D

Only in Finland?

Vierailija
35/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun yhden hengen taloudessa, enkä useinkaan tajua kun valitetaan liian isoista pakkauksista. Mä teen ronskilla kädellä isoja satseja ruokaa ja syön niistä monta päivää ja käytän pakastinta myös. Kutsun myös mielelläni kavereita syömään. Harvassa tuotteessa on ollut ongelmana, että on pakko ottaa kallis pieni pakkaus, kun iso ei tule käytettyä.

Ja joku nyt kuitenkin kommentoi kohta tätä, niin ihan hoikka normaalipainoinen tosiaan olen.

Vierailija
36/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö olis silti siistiä, jos soisi muutamalla kauppareissulla muutaman ajatuksen asialle, ja totuttaisi itsensä olemaan hintatietoinen sillä tavalla, ettei kuitenkaan tarvitsisi tinkiä mistään? Jos ruokamenot esim. tippuisivat kolmasosalla tai puolittuisivat, siitä tulisi jo aika kiva raha esim sijoittaa rahastoihin.

En ole tuo jolle vastasit, mutta toisilla on rahaa niin paljon, että sitä jää yllin kyllin myös sijoittamiseen vaikka ”tuhlailee” ruokaostoksissa. Minulla on tällainen ihminen lähipiirissä. Kun rahaa on todella paljon, on ihan turha käyttää energiaa niin mitättömän kuluerän kuin ruuan hintojen vahtimiseen.

Vierailija
37/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan pääsääntöisesti kilohintojen perusteella. Mutta jos on yksittäinen hetki, jolloin rahaa on todella vähän, ostan sen mikä on halvin, vaikka kilohinta olisikin korkea. Sellaisena hetkenä olennaisempaa on saada yksittäinen tuote halvalla, ei niinkään kiloa ko. tuotetta mahdollisimman edullisesti. 

Hyllyssä on kolmen paprikan pakkaus 9e kilo, ja irtona kolmea eri väristä paprikaa 4e kilo. Kuka sinut pakottaa ostamaan KILON yhtään mitään? Jos tarvitset 3 eriväristä paprikaa, ostat 3 irtona ja ne maksaa sulle 50% vähemmän kuin se kolmen valmispakkaus.

Vierailija
38/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle vastasit, mutta toisilla on rahaa niin paljon, että sitä jää yllin kyllin myös sijoittamiseen vaikka ”tuhlailee” ruokaostoksissa. Minulla on tällainen ihminen lähipiirissä. Kun rahaa on todella paljon, on ihan turha käyttää energiaa niin mitättömän kuluerän kuin ruuan hintojen vahtimiseen.

Ei siihen kulu energiaa, kun muutaman kerran viitsii vähän vilkaista hintoja. Sen jälkeen se on automaattista. Mutta siis tottakai jokainen saa törsätä ihan niin paljon kuin itse haluaa. Mä en voi kuvitella että olisin niin rikas, ettäkö silti huvittaisi heitellä rahaa ovista ja ikkunoista. Aina löytyisi joku sijoitus- tai hyväntekeväisyyskohde kyllä.

39/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä katson kilohintoja. Mutta: kun viikkobudjetti on noin 30 egee niin se 1,49 maksava paprikamix vaan sopii hemmetin paljon paremmin siihen viikon budjettiin kuin se 2,35 maksava paprika.

Vierailija
40/211 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hinta ole ainoa kriteeri. Laatu on tärkeämpi. Ja suosin myös korkeampihintaista kotimaista, jos laatu hyvä. Enkä osta isoa pakkausta, vaikka halvempi, jos ei tarvetta.