Katsotko kilohintoja kaupassa? Luulevatko ihmiset todella, että 3 paprikan pakkaus on halvempi kuin yksittäin ostettu paprika?
Olen monelta kuullut kuinka halpoja kolmen paprikan pakkaukset ovat verrattuna yksittäin ostettuihin. Eilen mun lähikaupassa punainen paprika maksoi 4,95 kg ja kolmen paprikan pakkauksen kilohinta oli suunnilleen 14 euroa, eli melkein kolminkertainen. Katsovatko ihmiset todella vain yksikköhintaa? Eli kun 3 paprikaa ei tietenkään paina kiloa, pakkauksen yksikköhinnaksi tulee pienempi summa kuin se yksittäisen kilohinta on. Sama suippopaprikoissa. Hinta on moninkertainen. Niissä tosin siemenkota painaa vähemmän.
Näinkö helppoa meitä on huijata?
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000008046331.html?utm_medi…
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen tietämättömiä monet kyllä on kilohinnoista. Ostetaan joku valmisateria kaupasta, kun ei maksa kuin pari euroa. Sitten ihmetellään kun ruokaan menee kuussa niin paljon rahaa. Kun sillä 200 g hinnalla tekisi kilon sitä ruokaa kotona kun viitsisi vähän nähdä vaivaa.
Saahan sitä valmisruokaakin syödä jos haluaa, mutta ihmetyttää miten se hinta voi olla niin yllätys. Siinä se lukee hyllyn reunassa.
Tunnetko jonkun joka oikeasti ihmettelee tätä? Siis joku on oikeasti sanonut sinulle että valmisruoka on halpaa ja sitten ihmetellyt miten paljon rahaa menee?
No onhan tässäkin ketjussa useampi joka tarkkaille mielestään hintoja jonkinlaisten "reaalikustannusten" näkökulmasta. Ts. että on kiva kun kauppaan menee kerralla kolme euroa pieneen pakkaukseen vs. että menisi vaikka 8 euroa siihen, että ostaisi raaka-aineet ruoan valmistamisseen kotona. Ei oteta huomioon sitä, että sillä kolmen euron shoppailutyylillä siellä kaupassa pitää olla taas huomenna uudestaan, kun 8 euron shoppailulla voisi syödä päiväkausia.
Voitko kopioida muutamia tuollaisia kommentteja kokonaisuudessaan tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No syömisen hallinnan ongelmat on sitten ihan oma asiansa.
Ihan todistettu ilmiö on se, että ihminen syö enemmän jos on enemmän ruokaa tarjolla. Ottaa lisää ja ottaa isompia annoksia. Kyllä sen jokainen huomaa vyötäröstään. Ja laihojen ihmisten jääkaappi harvemmin tursuaa ruokaa, pakastimessa voi olla annosrasioita.
Laihat ihmiset harvoin ostaa eineksiä kaupasta vaan tekevät oikeaa kunnon ruokaa. Silloin jääkaapissa on väkisinkin jotain. Kun syö kunnolla säännöllisesti, ei ole tarvetta ahmia kaappia tyhjäksi.
Einekset ovat oikeaa ruokaa. Täällä ihmetellään usein kun lihotaan vaan vaikka syödään pelkkää terveellistä kotiruokaa. No, lihoo sillä kotiruuallakin kun syö kolme lautasellista. Mikroruoka on annosteltu valmiiksi. Siitä saa käsityksen mikä on normaali annoskoko.
Joku ehkä tänne jo laittoikin vinkin, juusto säilyy kätevästi raasteena pakkasessa. Tämän neuvon olen pöllinyt Jamie Oliverilta.
Pidän pakastimessa rasiaa, johon raastan juustonloput. Sieltä ne voi helposti ripotella pizzan, lasagnen, piirakan tms. päälle.
Fetajuusto säilyy pitkään hyvin suolatussa vedessä jääkaapissa tai sen voi myös pakastaa.
Juu juu, kaikkihan sen tietää, einekset on terveellisiä ja on fiksua maksaa asioista moninkertaisia hintoja.
Ainoat vaihtoedot on syödä kalliita miniannoksia voimakassuolaisia ja täynnä kovaa rasvaa olevia kilohinnaltaan moninkertaisia pikku eineksiä tai tehdä kotona itse ruokaa ja ahmia sitä bulimisesti kolme lautasellista. Mitään normaalia välimuotoa ei missään tapauksessa voi kenenkään syömisessä olla.
Vierailija kirjoitti:
Juu juu, kaikkihan sen tietää, einekset on terveellisiä ja on fiksua maksaa asioista moninkertaisia hintoja.
Minusta on aina ollut uskomattoman typerää, että ihmiset eivät laske hintaa omalle työlleen. Melkein kaikkien mielestä kotiruoka maksaa tasan raaka-aineiden hinnan, joskus huomioidaan myös sähkö. Mutta ei juuri koskaan menetettyä vapaa-aikaa.
Mä tykkään tehdä ruokaa. Voisin melkein maksaa siitä, että saan kokata.
Ihmisillä menee valtavat määrät ruokaa roskiin. Johtuuko siitä, että ostetaan liian suuria määriä halpaa ruokaa, ei katsota kaupassa laatua jne? Mä ostan mitä huvittaa, välillä kallista, välillä edullista ja välillä tarjoustuotteita. Käyn ravintolassakin syömässä, vaikka itse tekisi saman 10 %:lla ravintolaruuan hinnasta. Hauskaa että samat ihmiset, jotka nipottavat kaupan hinnoista, saattavat ostaa jäätelötötterön tai terassilta oluen, vaikka ne ne vasta hintavia ovatkin. Minä ostan tuotteita myös kauppahallista ja torilta, takuulla maksaa enemmän kuin missään kaupassa. Eikä mulla kaikki rahat ruokaan menee. Hävikkiä meillä tulee minimaalisesti, lähinnä kahvinpuruja, kantoja ja kuoria.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä menee valtavat määrät ruokaa roskiin. Johtuuko siitä, että ostetaan liian suuria määriä halpaa ruokaa, ei katsota kaupassa laatua jne? Mä ostan mitä huvittaa, välillä kallista, välillä edullista ja välillä tarjoustuotteita. Käyn ravintolassakin syömässä, vaikka itse tekisi saman 10 %:lla ravintolaruuan hinnasta. Hauskaa että samat ihmiset, jotka nipottavat kaupan hinnoista, saattavat ostaa jäätelötötterön tai terassilta oluen, vaikka ne ne vasta hintavia ovatkin. Minä ostan tuotteita myös kauppahallista ja torilta, takuulla maksaa enemmän kuin missään kaupassa. Eikä mulla kaikki rahat ruokaan menee. Hävikkiä meillä tulee minimaalisesti, lähinnä kahvinpuruja, kantoja ja kuoria.
No sitten ei ainakaan kannata ostaa kolmea paprikaa kolminkertaisella hinnalla, jos vielä sitten kippaa ne roskiin.
Isot, kilohinnaltaan halvat tuotteet varmasti osaltaan edistävät ruoka hävikkiä. Meillä ainakin usein huomaa, että iso pakkaus on mennyt vanhaksi tai jos jotain on ostettu paljous alennuksella (kolme kahden hinnalla). Pitäisi aina muistaa käyttää ruoka loppuun ja tarkistaa kaikki kaapit ennen kauppaan menoa.
Laihat ihmiset harvoin ostaa eineksiä kaupasta vaan tekevät oikeaa kunnon ruokaa. Silloin jääkaapissa on väkisinkin jotain. Kun syö kunnolla säännöllisesti, ei ole tarvetta ahmia kaappia tyhjäksi.