Katsotko kilohintoja kaupassa? Luulevatko ihmiset todella, että 3 paprikan pakkaus on halvempi kuin yksittäin ostettu paprika?
Olen monelta kuullut kuinka halpoja kolmen paprikan pakkaukset ovat verrattuna yksittäin ostettuihin. Eilen mun lähikaupassa punainen paprika maksoi 4,95 kg ja kolmen paprikan pakkauksen kilohinta oli suunnilleen 14 euroa, eli melkein kolminkertainen. Katsovatko ihmiset todella vain yksikköhintaa? Eli kun 3 paprikaa ei tietenkään paina kiloa, pakkauksen yksikköhinnaksi tulee pienempi summa kuin se yksittäisen kilohinta on. Sama suippopaprikoissa. Hinta on moninkertainen. Niissä tosin siemenkota painaa vähemmän.
Näinkö helppoa meitä on huijata?
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000008046331.html?utm_medi…
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Katson kilohintoja, mutta kun se hinta ei ole ainoa ostokriteeri mulla. Haluan esim. ostaa vihreitä ja oransseja paprikoita, mutta näitä ei täällä meillä päin ainakaan kaupoissa ole irtona, niin pakko ostaa sitten kalliimmalla pakkauksissa.
No eihän siinä mitään, kun ymmärtää asian.
Ihmeen tietämättömiä monet kyllä on kilohinnoista. Ostetaan joku valmisateria kaupasta, kun ei maksa kuin pari euroa. Sitten ihmetellään kun ruokaan menee kuussa niin paljon rahaa. Kun sillä 200 g hinnalla tekisi kilon sitä ruokaa kotona kun viitsisi vähän nähdä vaivaa.
Saahan sitä valmisruokaakin syödä jos haluaa, mutta ihmetyttää miten se hinta voi olla niin yllätys. Siinä se lukee hyllyn reunassa.
Jep. Esim siivuina tietyn juusto kilohinta on n 14 e ja isona palana saman juuston hinta on alle 6 e.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Esim siivuina tietyn juusto kilohinta on n 14 e ja isona palana saman juuston hinta on alle 6 e.
Ja sit ne siivut on vielä tosi paksuja, ainakin mun höylällä tulee paljon ohuempia -> palajuusto kestää puolet pidempään.
Kuulostipas nyt sniidulta, mutta näin se on :D
Itse en osta nyt korona-aikana ollenkaan pakkaamatonta paprikaa. Halvintahan se toki on, mutta kaikki on niitä pyöritelleet käsissään.
Vierailija kirjoitti:
Säästyy isolta vaivalta kun ei tarvitse siivuta.
Katson kilohinnat aina. Ostan kalliimpaa, jos tuote on parempi. Samanlaatuisista valitsen halvemman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästyy isolta vaivalta kun ei tarvitse siivuta.
Mulle se ei ole iso vaiva. Jos se jollekin on niin iso vaiva, että haluaa maksaa juustosta yli tuplahinnan, niin siitä vaan. Monet eivät ehkä kuitenkaan tajua, että maksavat ruoasta moninkertaisen hinnan tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse en osta nyt korona-aikana ollenkaan pakkaamatonta paprikaa. Halvintahan se toki on, mutta kaikki on niitä pyöritelleet käsissään.
Meillä ei koskaan ole pakkaamatonta :( Ostaisin ympäristösyistä ehdottomasti sitä. Mutta myös yksittäiset paprikat on meillä pakattu.
En todellakaan katso kilohintoja. Isäni (ja moni sukupolvensa edustaja) oli tarjoushullu kuten myös sairaalloisen pihi. Siitä jäi ärsytys päälle ja olen päättänyt, että en ole pikkumainen. Toki eri asia on, jos kyse on vähävaraisuudesta. En siis myös todellakaan törsää, kierrätän, ostan vaatteet pääasiassa käytettynä jne. Eiköhän nuokin elämäntavat tuo säästöä, mutta että riehaatuisin 30 centin säästöstä ruokakaupassa, huh!
Mut mäkin asun käytännössä yksin tällä hetkellä (teini armeijassa), joten ei ole mitään järkeä ostaa 1 hlö tarpeisiin 1 kg juustoköntsää homehtumaan jääkaappiin kun sellainen viipalepaketti maksaa 1,50 ja pärjään sillä viikon hyvin.
Todellakin katson kilohintoja ja olen opettanut sen isommille lapsillenikin. Joskus toki tulee ostettua kalliimman kilohinnalla tuotteita jos esim. tarvitsee vain pienen pakkauksen ja tietää että loppu menisi hukkaan.
Oon huomannut kaveripiirissä isoja eroja: Osa on aina tietoinen kilohinnoista, toiset eivät kiinnistä asiaan mitään huomiota. Lienee selvä, kummalla porukalla on ollut elämässä taloudellisesti tiukkoja aikoja, ja kumpi ei ole joutunut senttejä laskemaan. Olen itse tyytyväinen, että olen kuulun ensin mainittuun porukkaan, säästyy paljon rahaa, enkä kuitenkaan joudu tinkimään mistään. Teen luontevasti taloudellisesit järkeviä valintoja tottumuksesta. Huonolaatuista en osta koskaan, mutta useimpien tuotteiden kohdalla samaa laatua saa halvemmalla tai ihan niin kalliilla kuin ikinä haluaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mut mäkin asun käytännössä yksin tällä hetkellä (teini armeijassa), joten ei ole mitään järkeä ostaa 1 hlö tarpeisiin 1 kg juustoköntsää homehtumaan jääkaappiin kun sellainen viipalepaketti maksaa 1,50 ja pärjään sillä viikon hyvin.
Jep. Itse en yksin elävänä voi myöskään ostaa isoja juustoja, kun niistä menee suurin osa vain roskiin, kun ehtivät vanhentua ennen kuin ehdin syödä. Se valkoinen juttu mitä niihin tulee vanhetessa maistuu karsealle.
Ostan pääsääntöisesti kilohintojen perusteella. Mutta jos on yksittäinen hetki, jolloin rahaa on todella vähän, ostan sen mikä on halvin, vaikka kilohinta olisikin korkea. Sellaisena hetkenä olennaisempaa on saada yksittäinen tuote halvalla, ei niinkään kiloa ko. tuotetta mahdollisimman edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kaì sentään ostat palana etkä siivuna. Se köntsä muuten säilyy ainakin kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Katson kilohintoja, mutta kun se hinta ei ole ainoa ostokriteeri mulla. Haluan esim. ostaa vihreitä ja oransseja paprikoita, mutta näitä ei täällä meillä päin ainakaan kaupoissa ole irtona, niin pakko ostaa sitten kalliimmalla pakkauksissa.
Ja vastaavasti minä ostan yksittäin pakattuja, vaikka kolmen paketti olisi kilohinnaltaan halvempi, koska en halua ostaa niitä vihreitä paprikoita.
Mutta siis todellakin katson kilohintoja enemmän kuin yksikköhintoja. Tosin hinta ei aina ole tärkein valintakriteeri.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan katso kilohintoja. Isäni (ja moni sukupolvensa edustaja) oli tarjoushullu kuten myös sairaalloisen pihi. Siitä jäi ärsytys päälle ja olen päättänyt, että en ole pikkumainen. Toki eri asia on, jos kyse on vähävaraisuudesta. En siis myös todellakaan törsää, kierrätän, ostan vaatteet pääasiassa käytettynä jne. Eiköhän nuokin elämäntavat tuo säästöä, mutta että riehaatuisin 30 centin säästöstä ruokakaupassa, huh!
On ihan eri asia olla tarjousten perässä juokseva haukka kuin tehdä jatkuvasti arkipäivässä valinta maksaako samasta kamasta ruokakaupassa kolminkertaisen hinnan. Kauppa laittaa vierekkäin samoja tuotteita vähän eri tavoin pakattuina ja kuluttaja voi itse valita haluaako maksaa esim. samasta paprikasta kolme kertaa enemmän vai vähemmän.
Ei se tyhmä ole joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Mä en ikinä edes katso mitään tarjouksia, mutta en tajua mikä ihmeen periaate se on, että ei suostu katsomaan sen vertaa hintaa, että otanko tuosta viisi senttiä vasemmalta vai oikealta saman jutun.
Ostan ennemmin järkevän kokoisen pakkauksen kuin jättipaketin mahdollisimman pienellä kilohinnalla. Kalleinta ruokaa kun on roskiin heitetty ruoka.