Miehen perhe kylässä jatkuvasti
On alkanut ärsyttää se, että miehen veli ja tämän poika vierailevat harva se viikonloppu meillä. Muutettiin vasta omakotitaloon ja siitä lähtien miehen veli on jatkuvasti täällä. Ostetaan tietty ruuat, laitetaan ne, tiskataan, pyykätäan jne. Itselleni nämä viikonloput ovat lähinnä työleiri ja vähintään sunnuntai menee kokonaan kodin hoidossa. Olen myös introvertti ja uuvun jos koko ajan on ihmisiä ympärillä. Mies on suuttunut, kun joskus vedin rajan ettei veli tulisi kun minun ystäviä oli käymässä ja tämä oli sovittu ajat sitten. Veli ei aina edes selvästi ilmoita tuleeko esim perjantaina vai lauantaina. Ärsyttää työviikon päätteeksi, kun veli usein on täällä perjantaina.. Mitä tällaiselle voi tehdä?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Eli miehesi veli on sinkku ja hän ja poikansa ravaavat teillä suunnilleen joka viikonloppu pe/la. Ovat siis yhden illan/päivän vai jäävätkö myös yöksi?
Meillä on niin, että miehen veli harrastaa hieman vastaavaa, mutta heidän äitinsä kanssa. Miehen veli ja vaimo erosivat kymmenisen vuotta sitten ja heti eron jälkeen miehen veli lähti lasten kanssa omina viikonloppuinaan äitinsä hyysättäväksi. Kätevää, kun äiti tekee koko porukalle ateriat ja viihdyttää lapset, joten veli voi tehdä mitä huvittaa myös isäviikonloppuinaan.
Koska miehesi ei ole jo sanonut veljelleen, että menkääs jo siitä ajat sitten, hänelle tämä EI OLE ONGELMA. Se haittaa vain sinua. Koska he tulevat kutsumatta kotiisi säännöllisesti, sinun on vedettävä säännöt. Joko järjestät itsellesi ohjelmaa muualla tai järjestät herroille niin paljon vähemmän kivaa tekemistä sen verran, että oma koti alkaakin kiinnostaa entistä enemmän. Imuri käteen, vaihtavat vuodevaatteet, tiskaavat... Koska he tulevat säännöllisesti teille, ojenna ostoslista käteen ja sano, että he voivat tuoda nämä ja vastata osan kustannuksista, sillä he syövät teidän ruokianne säännöllisesti.
Ja taas tämä lähde pois kotoa, tai toimi työnjohtajana joka jakelee tehtäviä. Ei, ei ja ei!! Sukulaisille sanotaan suoraan, että nyt ei käy tulla, ja jatkossa haluan, että minulta kysytään ensin sopiiko tulla. Tällaiset vieraat voi oikeasti käännyttää ovelta pois.
Ap:lla ei yhtään ystävää? vai miksi pitää olla kokoajan miehen kyljessä kiinni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi itse puhua suoraan veljelle? Sanot, että vaikka ovatkin sinusta mukavia, haluat olla kodissasi rauhassa ilman ulkopuolisia. Voit hyvin sanoa myös tuosta ruokailusta. Että joka toinen kerta veli maksaa ruuat.
Olen yrittänyt kerran sanoa veljelle tästä mutta silloin tämä otti nokkiinsa ja mieskin sanoi että suututin hänet.. Että meille veli todellakin on tervetullut.. Ap
No sitten ottaa! Ja sano miehelle, että menevät viikonlopuiksi veljen kämpille.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tässä on kenekin kyljessä kiinni? Ei toisten kotiin voi mennä jatkuvasti.
Jos haluaa pitää omat rajansa, ihan missä asiassa tahansa, pitää olla valmis suututtamaan ihmisiä, jotka ovat tottuneet siihen, että niitä rajoja ei ole.
Eli ap, ei ole sun vastuulla huolehtia siitä, että veli tai mies ei ota nokkiinsa. Aikuisia ihmisiä, joiden pitää osata kunnioittaa toisten ihmisten rajoja. En minäkään saa perseillä ihan miten huvittaa seuraamuksitta, vaikka se olisi minusta kivaa, suotavaa tai kohteliasta toiselta osapuolelta sietää mun perseilyä. Tähänhän koko yhteiskuntarakennekin perustuu.
Tälläin introverttinä voin sanoo että olis todella raskasta jos viikonloppunakin täytys olla sosiaalinen ja kokoajan hässäkkää ympärillä.Riittää kun töissä on 5 päivää meininkiä ja höpötystä.Viikonloppu on rentoutumista varten ilman mitään hössötystä.
Sun pitää nyt oikeasti raivostua miehelle ja hyvin päättäväisesti ja napakasti kertoa miksi ei ole ok että veli pyörii teillä joka viikonloppu.
- et saa levättyä omassa kodissasi
- ylimääräistä työtä ja kustannuksia
- et voi olla rennosti kotonasi koska on vieraita
- sinä et voi kutsua vieraita koska miehen veli vie viikonloput
- mies ei hoida esim. jälkien siivousta kunnolla
- ei ole hyvien tapojen mukaista olla jatkuvasti kylässä, silloin kun kyläpaikassa on muitakin
- veli ei edes vaivaudu kysymään onko ok tai ilmoittamaan milloin tulee kylään
- sinä voisit haluta viettää vapaan viikonlopun silloin tällöin
Kysypä mieheltä haluaisiko hän että esim. sinun äitisi tekisi samoin, olisi joka viikonloppu teillä, mieheltä ei kysytä sopisiko se hänelle, miehelle tulisi asiasta ylimääräistä vaivaa, teillä ei koskaan olisi anoppivapaata viikonloppua ja sinä suuttuisit aina jos mies yrittäisi sanoa ettei anopin tarvitsisi tulla ihan joka viikonloppu.
Mies voi suuttua ihan niin paljon kuin haluaa, mutta totuus on ettei tuo ole enää kohtuullista. Sinulla on oikeus sanoa mielipiteesi yhteisen kodin asioista ilman miehen mäkätystä.
Minulle tuo olisi syy muuttaa omaan asuntoon, jopa eroon, erityisesti se, ettei miehen kanssa pysty keskustelemaan järkevästi. Veikkaan, että teille tulee jatkossa vaikeuksia muissakin asioissa, koska mies suuttuu jos kyseenalaistat jotakin mistä hän ajattelee eri tavalla.
Joo, kuulostaa kyllä siltä, että veli tulee teille isäviikonloppuina hoidattamaan lapsensa ja itsensä siinä samalla. Viihdyke, ruoka ja seura tarjolla ilmaiseksi. Ei maksa muuta vaivaa, kuin raahautua veljensä kotiin. Tyhmänhössökkä veli vielä suostuu tähän, pistäen parasta murkinaa pöytään pyytämättä, ja tyttöystävänsä siivoaa ja pyykkää. Sunnuntaina lapsen voikin palauttaa äidilleen pois jaloista pyörimästä.
Todellinen lottovoitto tälle yh-iskälle!
Se on sillä tavalla, että ihan sama suuttuuko mies tai veli, eihän tuossa hommassa ole mitään järkeä.
Itse todennäköisesti pakkaisin kamppeeni ja lähtisin muutaman kerran koko viikonlopuksi muualle kunnes viesti menisi perille.
Tai oikeasti kyllä muuttaisin omaan asuntoon ja jättäisin miehen leikkimään parisuhdetta veljensä kanssa, koska se näyttää olevan tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää nyt oikeasti raivostua miehelle ja hyvin päättäväisesti ja napakasti kertoa miksi ei ole ok että veli pyörii teillä joka viikonloppu.
- ei ole hyvien tapojen mukaista olla jatkuvasti kylässä, silloin kun kyläpaikassa on muitakin
- sinä voisit haluta viettää vapaan viikonlopun silloin tällöinKysypä mieheltä haluaisiko hän että esim. sinun äitisi tekisi samoin, olisi joka viikonloppu teillä, mieheltä ei kysytä sopisiko se hänelle, miehelle tulisi asiasta ylimääräistä vaivaa, teillä ei koskaan olisi anoppivapaata viikonloppua ja sinä suuttuisit aina jos mies yrittäisi sanoa ettei anopin tarvitsisi tulla ihan joka viikonloppu.
Mies voi suuttua ihan niin paljon kuin haluaa, mutta totuus on ettei tuo ole enää kohtuullista. Sinulla on oikeus sanoa mielipiteesi yhteisen kodin asioista ilman miehen mäkätystä.
Minulle tuo olisi syy muuttaa omaan asuntoon, jopa eroon, erityisesti se, ettei miehen kanssa pysty keskustelemaan järkevästi. Veikkaan, että teille tulee jatkossa vaikeuksia muissakin asioissa, koska mies suuttuu jos kyseenalaistat jotakin mistä hän ajattelee eri tavalla.
Itseasiassa olen miehelle tästä asiasta sanonut ja aina luvannut, että ei tule kyläilijöita jos en halua.. Mutta silti veli on täällä miltei joka toinen viikonloppu. Mies ei tunnu älyävän, että kuormitun noista kyläilijöistä. Ja hetken päästä meno jatkuu.. En enää tiedä mitä tehdä. Joskus on käynyt mielessä, että kunpa asuisin yksin.. Rakastan vaan tätä paikkaa maalla, joten toisaalta ymmärrän miksi veli haluaa tänne.. Mutta kunpa vihdoin tajuaisi että pitää kysyä voiko tulla kylään, tarjoutua maksamaan ruuat, siivoamaan jälkensä jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa ollaan usein yhdessä, aikuiset sisarukset harvemmin ovat vakiovieraina pariskunnan luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sinä voisit haluta viettää vapaan viikonlopun silloin tällöinKysypä mieheltä haluaisiko hän että esim. sinun äitisi tekisi samoin, olisi joka viikonloppu teillä, mieheltä ei kysytä sopisiko se hänelle, miehelle tulisi asiasta ylimääräistä vaivaa, teillä ei koskaan olisi anoppivapaata viikonloppua ja sinä suuttuisit aina jos mies yrittäisi sanoa ettei anopin tarvitsisi tulla ihan joka viikonloppu.
Itseasiassa olen miehelle tästä asiasta sanonut ja aina luvannut, että ei tule kyläilijöita jos en halua.. Mutta silti veli on täällä miltei joka toinen viikonloppu. Mies ei tunnu älyävän, että kuormitun noista kyläilijöistä. Ja hetken päästä meno jatkuu.. En enää tiedä mitä tehdä. Joskus on käynyt mielessä, että kunpa asuisin yksin.. Rakastan vaan tätä paikkaa maalla, joten toisaalta ymmärrän miksi veli haluaa tänne.. Mutta kunpa vihdoin tajuaisi että pitää kysyä voiko tulla kylään, tarjoutua maksamaan ruuat, siivoamaan jälkensä jne. Ap
Aina voi luvata, teoissa on kuitenkin totuus. Aina voi puhua ja lupailla ihan mitä tahansa, vaikka kuun taivaalta.
Jos mies haluaa emännän, joka tykkää emännöidä, passata ja maksaa veljen vierailuja lapsensa kanssa, silloin mies on hyvä ja etsii itselleen tällaisen emännän. Sinun ei tarvitse eikä tule sellaiseksi muuttua.
Sun pitää nyt oikeasti lyödä nyrkkiä pöytään ja sanoa että sulle riittää. Uhkaa erolla jos meno ei muutu.
Ihan sama miten kiva teidän paikka on, ei se tarkoita sitä että jos jollain on viihtyisä koti niin sitä voi pitää omanaan ja hengata siellä jatkuvasti.
Jokin parin tunnin sovittu(!) kahvittelu viikonloppuisin olisi ok, mutta jokaviikkoinen koko viikonlopun kestävä yökyläily ei todellakaan ole kohtuullista.
Mies sekä veli ovat uskomattomia törppöjä, ei voi muuta sanoa,
Haluaako miehesi itsekään näitä' jatkuvia vierailuita? Pisti silmään tuo, että hän on vierailujen jälkeen uupunut. Oletteko te kaksi introverttiä lapanen-syndroomasta kärsivää, joista kumpikaan ei uskalla iskeä veljelle rajoja, koska on tärkeämpää säilyttää rauha kuin säilyttää oma terveys ja mielenterveys?
Tyypillistä empaatikoille. Rauha pitää pitää yllä ja riitoja välttää ja toisten loukkaamista välttää keinolla millä hyvänsä, vaikka se veisi itsen lataamoon, burn outiin tai hautaan. Tsekkaapa Anita Moorjanin kirja "Sensitive is the New Strong", jossa puhutaan empaatikoista.
Vierailija kirjoitti:
Tälläin introverttinä voin sanoo että olis todella raskasta jos viikonloppunakin täytys olla sosiaalinen ja kokoajan hässäkkää ympärillä.Riittää kun töissä on 5 päivää meininkiä ja höpötystä.Viikonloppu on rentoutumista varten ilman mitään hössötystä.
En ole itse yhtään mikään passaaja tai hössöttäjä. Mielummin olisin vain omissa oloissani vkloput.. Rauhassa ottaisin aurinkoa, lukisin tms. Kokkailisin jotain nopeaa ja simppeliä.. Välillä tuntuu, että mies haluaa minusta jonkun emännän ja majatalon pitäjän.. Tärkeämpää on passata veljeä ja tarjota parasta. En kohta enää jaksa. Onko joku oikeasti eronnut sen takia, että miehen veli tuppautuu liikaa kylään? :DAp
Huomaatko miten ylitsesi kävellään joka käänteessä? Sinun pitää varoa, ettei mies suutu, sinulla ei myöskään ole lupa suututtaa miehen veljeä (sanomalla asiallisesti kohtuuttomasta käytöksestä...), ja ainoa jonka tunteista tässä yhtälössä ei tarvitse välittää, olet sinä.
Oikeasti, mitä ihmettä?? Kyllä sinulla pitää olla sananvalta ja määräämisoikeus omassa kodissasi.
Eihän sinulla ole koskaan mahdollisuutta pyytää omia vieraita kylään kun veli on asettunut teille asumaan tuolla tavalla.
Älä enää ikinä osallistu mihinkään veljestä aiheutuviin kustannuksiin, mies huolehtikoon yksin kaikesta. Älä myöskään siivoa jälkiä.
Oikeasti, muuta pois, veli tulee olemaan aina parisuhteenne kolmas pyörä. Tai oikeastaan sinä olet se kolmas pyörä miehen ja veljen symbioosissa.
Mä olen introvertti ja kyl mulle oli ainakin kova paikka tajuta, että kun asun jonkun kanssa niin koko kämppä ei ole minun ja en voi yksinään sanoa, että miten se toimii. En tiedä onko Ap :lle tämä, mutta mulle oli ainakin.
Sanoit aiemmin, että he käy teillä pari kertaa kuussa koko viikonlopun ja sit ootte ne pari muuta menossa. Kokonaiskuormitus tuntuu aika paljolta, jos tosiaan tarvitsee omaa aikaa paljon. Toki miestäsi ei välttämättä tämä rasita samalla tavalla ja voi olla, että hän ei täysin ole valmis luopumaan noista vierailuista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen introvertti ja kyl mulle oli ainakin kova paikka tajuta, että kun asun jonkun kanssa niin koko kämppä ei ole minun ja en voi yksinään sanoa, että miten se toimii. En tiedä onko Ap :lle tämä, mutta mulle oli ainakin.
Sanoit aiemmin, että he käy teillä pari kertaa kuussa koko viikonlopun ja sit ootte ne pari muuta menossa. Kokonaiskuormitus tuntuu aika paljolta, jos tosiaan tarvitsee omaa aikaa paljon. Toki miestäsi ei välttämättä tämä rasita samalla tavalla ja voi olla, että hän ei täysin ole valmis luopumaan noista vierailuista.
Toisaalta jos mies itse pistetään huolehtimaan viikonlopun siivoamiset, pyykit ja tarjoilut veljelleen voi asenne muuttua.
Lataat talon täyteen porukkaa eli samaan aikaan kutsut omia sukulaisiasi. Mieluummin ei-silmäniloa tai muuten viihdyttäviä kavereitasi. Parasta olisi jotkut vanhemmat sukulaiset, joille on annettava vierashuone.
Olen yrittänyt kerran sanoa veljelle tästä mutta silloin tämä otti nokkiinsa ja mieskin sanoi että suututin hänet.. Että meille veli todellakin on tervetullut.. Ap