Saikuttava työkaveri
Miten jaksatte tällaisia? Poissa joka toinen viikko vähintään. Voiko näille tehdä mitään? Alan olla loppu siihen, että itse painaa niska limassa hommia, kun joku vetää lonkkaa kotona nostaen palkkaa.
Kommentit (115)
Työnantajan ongelma tuo ja yleensä jos tulee yt-neuvottelut ja porukkaa vähennetään niin saikkupinnarit lähtee ekana 👍
"Tuskin yhden yön unettomuus on syynä sairaslomapäivään, jotain muuta taustalla, esim työuupumus/stressi/ahdistus/masennus."
Jos taustalla on esim masennus, niin hakee sitten pidemmän sairausloman kerralla ja lääkkeet ja lopettaa ne yksittäiset sairauslomapäivät jotka vain kuormittaa muita, ja jotka eivät yleensä edes asianomaisen mielenterveyttä pelasta. Näin minä tekisin. Tekee kunnolla töitä ja jos ei pysty niin on sitten pitempään pois ja hoitaa itsensä kuntoon. Ja jos on jatkuva tarve yhdelle ylimääräiselle vapaalle, niin selvittää voiko tehdä lyhyempää työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä!
Pidän huolen että olen saikulla ainakin 50 päivää vuodessa. Työnantajana kunta ja työpaikka päiväkoti. Työkavereille suosittelen samaa. Ei kannata sitä työtä krpä otsassa tehdä vaan reilusti jää kotiin kun vituttaa.
Luuletko, ettei sun maine leviä?? Yt:t kun pamahtaa sun työpaikassa, lennät ensimmäisenä ulos! Tehoton työntekijä, jota kollegat eivät kaipaa!
No ei aivan. Olen talon ainoa esiopetuspätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä myös pari sarjasaikuttajaa. Oikea onnenpotku nämä koronatestit olleet heille niissä kun on ne oireet niin ympäripyöreitä että sinne passitetaan kaikesta. Hyvä toki toisaalta mutta nämä työkaverit käyttävät vain hyväkseen sitä Ja jäävät pois töistä kun ei huvita.
Luuletko että on mukavaa käydä koronatestissä?
Ei nyt kaikesta tarvi. Esim. unettomuudesta ei tarvi. Sitä on usein su-ma yönä, kun on tullut nukuttua sunnuntaina pitkään, niin sitten saakin maanantaina vasta aamuyöllä unen. Ei sitä nyt voi sitten mennä töihin, kun on nukkunut niin vähän. Toisinaan se unettomuus jatkuu vielä tiistainakin, kun ma tulee nukuttua sitten taas pitkään, kun on saikulla.
Tuskin yhden yön unettomuus on syynä sairaslomapäivään, jotain muuta taustalla, esim työuupumus/stressi/ahdistus/masennus.
Älä aliarvioi ihmisten vaivoja, et voi tietää koska itse sairastut.Joissain töissä kyllä yhden yön valvominenkin voi olla ihan asiallinen saikkuperuste. Siinä kunnossa ei välttämättä ole turvallista esim käyttää jotain isoja koneita. Vai haluaisitko itse unettoman bussikuskin kyytiin?
Ei siltikään ole saikkuperuste. Työnantaja voi antaa ko. päiväksi jotain muuta työtä missä väsymyksestä ei aiheudu vaaraa. Jos unettomuuden takia on saikulla niin ko. henkilö kuitenkin nukkuu sen päivän ja sitten ei saa unta seuraavana yönä ja kierre jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin ap:ta. Jotkut täällä sanovat, että tee vain oma työsi. Jotkut työt ovat sellaisia, ettei niitä vain voi jättää tekemättä. Jos saikuttaja ei saavu paikalle, ne työt täytyy silloin paikalla olevan työntekijän tehdä.
Muutenkin vastuunotto omasta työstä tuntuu olevan monilla lähes olematon, kun kuitataan kaikki vain pomon huoleksi ja ollaan pois silloin kun vähän masentaa.
Jos on töitä joita ei voi jättää tekemättä, niin sitten työnantaja hankkii sijaisen tai tulee itse tekemään.
Ymmärrät kait, että työnantajan tärkein tarkoitus on usein rahan tienaaminen. Mitä paremmin venyvät ja vaikeissa tilanteissa perse ruvella raatavat työntekijät hän on onnistunut löytämään, sitä paremmin hän tienaa. Onko tavalliselle työntekijälle muka työnantajan kukkaro niin tärkeä että ovat valmiita mihin vaan raatamiseen?
Vai saatteko te raatajat kahden ihmisen palkan tehdessänne kahden ihmisen työt? Tuskin saatte.Onko siinä raadannan lomassa koskaan käynyt mielessä, että työnantaja saattaa tuumata että hyvinhän tuossa yksi näköjään ehtii kahden ihmisen työt tekemään. Voidaan siis vähentää vähentää puolet työntekijöistä.
Kannattaisi opetella pitämään puolensa työelämässä. Se on taito, jota naisille ei yleensä opeteta. Naiset opetetaan vaan joustamaan loputtomiin. On ihan oikeasti ok ja hyväksyttävää asettaa rajat ja pitää puolensa.
Kaikki eivät ole tuollaisessa työssä, jota tehdään vain jotain rahaa ajattelevaa työnantajaa miellyttääkseen. Jotkut tekevät työtä ihan sen itse työn takia, itseään varten, asiakkaita varten, ym. Kantavat siis itse vastuuta työstä ja sen jäljestä.
Mulla on periaatteena että saikkua pitää pitää vähintään sama määrä kuin vuosilomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöitä ei ole kenenkään pakko tehdä. Huolehdi vain omista asioistasi ja keskity työhösi. Kenenkään sairastelu ei kuulu muille, syitä ei tarvitse kertoa eikä spekuloida työpaikalla.
Ole tyytyväinen, ettet itse sairastele!
Lisäksi vaikuttaa siltä, että jopa sinun takiasi joku saattaa sairastella…Turhaa saikkua. Kun ap arvostelee saikuttelijaa, niin sekin on syy hankkiutua saikulle. Niin kai.
Ei vaan se kielii syvemmistä ongelmista työyhteisössä. Ettei ap olisi kiusaaja? Tai ainakin kova kiinnostumaan muiden asioista ja valittamaan kaikesta ja muiden töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöitä ei ole kenenkään pakko tehdä. Huolehdi vain omista asioistasi ja keskity työhösi. Kenenkään sairastelu ei kuulu muille, syitä ei tarvitse kertoa eikä spekuloida työpaikalla.
Ole tyytyväinen, ettet itse sairastele!
Lisäksi vaikuttaa siltä, että jopa sinun takiasi joku saattaa sairastella…Turhaa saikkua. Kun ap arvostelee saikuttelijaa, niin sekin on syy hankkiutua saikulle. Niin kai.
Ei vaan se kielii syvemmistä ongelmista työyhteisössä. Ettei ap olisi kiusaaja? Tai ainakin kova kiinnostumaan muiden asioista ja valittamaan kaikesta ja muiden töistä.
En ymmärrä kyllä tätäkään että se on heti kiusaaja, joka ei katso läpi sormien kaikkea ja niele vaan asioita.. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä myös pari sarjasaikuttajaa. Oikea onnenpotku nämä koronatestit olleet heille niissä kun on ne oireet niin ympäripyöreitä että sinne passitetaan kaikesta. Hyvä toki toisaalta mutta nämä työkaverit käyttävät vain hyväkseen sitä Ja jäävät pois töistä kun ei huvita.
Ei nyt kaikesta tarvi. Esim. unettomuudesta ei tarvi. Sitä on usein su-ma yönä, kun on tullut nukuttua sunnuntaina pitkään, niin sitten saakin maanantaina vasta aamuyöllä unen. Ei sitä nyt voi sitten mennä töihin, kun on nukkunut niin vähän. Toisinaan se unettomuus jatkuu vielä tiistainakin, kun ma tulee nukuttua sitten taas pitkään, kun on saikulla.
Tuskin yhden yön unettomuus on syynä sairaslomapäivään, jotain muuta taustalla, esim työuupumus/stressi/ahdistus/masennus.
Älä aliarvioi ihmisten vaivoja, et voi tietää koska itse sairastut.Joissain töissä kyllä yhden yön valvominenkin voi olla ihan asiallinen saikkuperuste. Siinä kunnossa ei välttämättä ole turvallista esim käyttää jotain isoja koneita. Vai haluaisitko itse unettoman bussikuskin kyytiin?
Ei siltikään ole saikkuperuste. Työnantaja voi antaa ko. päiväksi jotain muuta työtä missä väsymyksestä ei aiheudu vaaraa. Jos unettomuuden takia on saikulla niin ko. henkilö kuitenkin nukkuu sen päivän ja sitten ei saa unta seuraavana yönä ja kierre jatkuu.
Kaikissa hommissa ei niitä muita töitä noin vain ole saatavilla. Ja en tiedä miten muilla menee ja mikä on yleistä, mutta mulla ainakin jos on yö mennyt valvoessa, niin en kyllä todellakaan saa unta päivälläkään, vaan vasta seuraavana iltana aikaisintaan. Sen sijaan jos olen nukkunut asiallisen määrän, niin helposti menee päikkäritkin. Tasan yksi unettomuussaikkupäivä on elämässäni tullut pidettyä, parinkin tunnin yöunilla pärjään kyllä työpäivän, mutta en ihan nollilla. Ja sinä yhtenä saikkupäivänä en siis käyttänyt yhtäkään sekuntia nukkumiseen. Mun kroppa ei vaan toimi niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankippa joku viikko itsellesikin joku saikku samalle viikolla niin ehkä työnantaja tajuaa, että hupsista heijaa, tarvis ehkä enemmän työntekijöitä.
Juu, tarvis enemmän työntekijöitä, mutta mistäs revit niitä sijaisia? Saikuttaja ilmoittaa pomolle poissaolonsa ja samaana työvuoroon pitäisi jo saada joku sijainen jostain? Ei niitä niin vain taiota.
Pomo tulee sijaistamaan.
Ei tule, vaan työkaverit tekevät ja uupuvat!
Se on oma valinta.
Oma vaintahan se on mutta pitäisikö sitten jättää potilaat hoitamatta? Vanhukset makaamaan kakkavaippohinsa? Häh???? Kun säkin sairastut ja olet letkuissa teholla, niin lähdetäänpä kotiin ja jää sinä sinne oman onnesi nojaan, koska "oma valinta"..
No oletko edes ehdottanut, että esimies tulee sijaistamaan???
Esimies sijaistamaan kun alaisia on joku 80??? Näistä saattaa olla samana päivänä saikulla 5-8..ja eiköhän esimiehellä ole muutakin tekemistä kuin sijaistella saikuttajia?
Jos teitä on noin paljon, niin sitten pitäisi ilman muuta ylibuukata työntekijöitä. Meillä on kerrallaan töissä 15-20 ihmistä, mutta työnantaja pyrkii varaamaan joka vuoroon vähintään yhden ylimääräisen, koska lähes aina joku on pois.
Eikös aleta heti taas puhua syövästä yms..... Ensinnäkin niistä yleensä saikut on pitkiä ja pitkät saikut ei ole työkavereillekaan ongelma (sijainen) ja muutenkin syöpään sairastunut varmasti aiheuttaa kaikissa empatian tunnetta. Sopivasti vaan nämä sarjasaikutuksen puolustajat kääntävät asian sivuraitelle. Vähän kuin Marin marisee, ettei ehdi kauppaan, kun paheksutaan ruuan maksattamista veronmaksajilla. Uhriutumista, asian harhaanjohtamista jne.
Ongelma on nämä matalalla kynnyksellä kotiin jäävät ja työkavereita sillä piinaavat. Itselläni on ns. työpari ja luojan kiitos on harvoin pois kuten minäkin. Vaikka on 60-vuotias ja pahasti ylipainoinen. Hänellä on hyvä työmoraali, eikä ole pinnari... Tässä olisi painajainen, jos hän saikuttaisi jatkuvasti. Minä siis käytännössä tekisin kahden työt saamatta pennin hyörylää lisää. Kyllä VES periaatteessa velvoittaa maksamaan, mutta kun ei vaan makseta ja työt on pakko hoitaa. Me olemme yleensä kumpikin sen pari päivää vuodessa pois ja silloin ihan aidosti sairaita.
Turhaan saikuttaminen on varastamista. Varastaa työnantajalta rahaa antamatta työpanosta takaisin. Sitähän se on. Epärehellisyyttä ja kavaltamista. Miten se eroaa siitä, että huijaa jonkun valheellisella tarinalla antamaan rahaa? Kukaan ei koskaan pysähdy miettimään tätä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa hommissa ei niitä muita töitä noin vain ole saatavilla. Ja en tiedä miten muilla menee ja mikä on yleistä, mutta mulla ainakin jos on yö mennyt valvoessa, niin en kyllä todellakaan saa unta päivälläkään, vaan vasta seuraavana iltana aikaisintaan. Sen sijaan jos olen nukkunut asiallisen määrän, niin helposti menee päikkäritkin. Tasan yksi unettomuussaikkupäivä on elämässäni tullut pidettyä, parinkin tunnin yöunilla pärjään kyllä työpäivän, mutta en ihan nollilla. Ja sinä yhtenä saikkupäivänä en siis käyttänyt yhtäkään sekuntia nukkumiseen. Mun kroppa ei vaan toimi niin.
Mitä nämä hommat sitten on missä ei mitään muuta tekemistä muka löydy? Hyvin vaikea kuvitella ettei jostain firmasta muka löytyisi yhtään mitään ylimääräistä hommaa.
Sinällään ei tuossa tilanteessa ole niin merkitystä, onko ko. tekeminen välttämättä noin niinkuin muuten kannattavaa/tuottavaa firmalle, kun palkan joutuu kuitenkin maksamaan oli ko. henkilö kotona sängyssä makaamassa tai tekemässä edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Eikös aleta heti taas puhua syövästä yms..... Ensinnäkin niistä yleensä saikut on pitkiä ja pitkät saikut ei ole työkavereillekaan ongelma (sijainen) ja muutenkin syöpään sairastunut varmasti aiheuttaa kaikissa empatian tunnetta. Sopivasti vaan nämä sarjasaikutuksen puolustajat kääntävät asian sivuraitelle. Vähän kuin Marin marisee, ettei ehdi kauppaan, kun paheksutaan ruuan maksattamista veronmaksajilla. Uhriutumista, asian harhaanjohtamista jne.
Ongelma on nämä matalalla kynnyksellä kotiin jäävät ja työkavereita sillä piinaavat. Itselläni on ns. työpari ja luojan kiitos on harvoin pois kuten minäkin. Vaikka on 60-vuotias ja pahasti ylipainoinen. Hänellä on hyvä työmoraali, eikä ole pinnari... Tässä olisi painajainen, jos hän saikuttaisi jatkuvasti. Minä siis käytännössä tekisin kahden työt saamatta pennin hyörylää lisää. Kyllä VES periaatteessa velvoittaa maksamaan, mutta kun ei vaan makseta ja työt on pakko hoitaa. Me olemme yleensä kumpikin sen pari päivää vuodessa pois ja silloin ihan aidosti sairaita.
Turhaan saikuttaminen on varastamista. Varastaa työnantajalta rahaa antamatta työpanosta takaisin. Sitähän se on. Epärehellisyyttä ja kavaltamista. Miten se eroaa siitä, että huijaa jonkun valheellisella tarinalla antamaan rahaa? Kukaan ei koskaan pysähdy miettimään tätä....
Lässytilää. Työnantaja varastaa minulta jatkuvasti. Käyttää hyväkseen törkeästi ja ei suostu maksamaan kohtuullista korvausta työpanoksesta. Työolot on surkeat ja oletetaan venyvän ja joustavan harvasepäivä milloin missäkin asiassa.
Minä en tunne _minkään valtakunnan_ moraalista peppukipua että otan omani pois.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri tuollainen. Nykyisin sairaseläkkeellä. Mielelläni olisin töitä tehnyt ja olin ahkera ja tykätty. Joitakin tosin kaiveli sairasteluni. Toivittavasti he eivät koskaan sairastu!
Oisit antanu sen työpaikan sellaiselle ahkeralle, joka olisi ollut 90% työpaikalla läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri tuollainen. Nykyisin sairaseläkkeellä. Mielelläni olisin töitä tehnyt ja olin ahkera ja tykätty. Joitakin tosin kaiveli sairasteluni. Toivittavasti he eivät koskaan sairastu!
Oisit antanu sen työpaikan sellaiselle ahkeralle, joka olisi ollut 90% työpaikalla läsnä.
Onneksi en antanut, koska nykyinen eläke laskettiin viimeisimmän työpaikan palkasta ja on hyvä. Lisäksi oli viimeiseen asti tavoite palata töihin, miksi olisin luopunut työpaikasta, jonne aioin mennä takaisin?
Ainakin valtiolla jatkuva saikuttaminen johtaa siihen, että asiaan puututaan. Ensin on esimiehen kanssa keskustelu, sitten mukaan tulee HR ja työterveys. Työkaverit eivät tietenkään tiedä näistä mitään ja kiukkuavat netissä, ettei työnantaja voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sun napaas kaivaa jos joku on sairauslomalla?? Ei sitä saikkua ihan tuosta vaan saa, joku pätevä syy täytyy olla.
Sivusta vastaan, että kyllähän joku muu joutuu sarjasaikuttajan työt tekemään, eli kyllä se kaivaa työkavereiden napaa kovastikin. Eikä muutaman päivän saikkuihin mitään lääkäreiden todistuksia tai saikkulappuja haeta tai tarvita, vaan voi olla omalla ilmoituksella pois muutaman päivän..eli soitto esimiehelle ja esimiehen luvalla pois, yleensä 3-5 päivää, ja vasta sitten vaaditaan joku lappu. Kyllä näillä sarjasaikuttajilla on hyvin matala rima jäädä kotiin sluibailemaan..samaan aikaan työkaverit raatavat perse ruvella näiden hommat, koska mitään sijaisiahan nykyään ei saa. Ainakaan hoitoalalla!
Valitettavasti näitä sarjasaikuttajia on oikeasti olemassa, mutta... on työnantajan asia puuttua siihen ja järjestää työt niin etteivät ne aina kaadu samojen ihmisten niskaan. Omassakin työpaikassa aiemmin yksi tyyppi vähintään joka kolmas viikko poissa jonkin pikkusairauden takia. Onneksi hänellä ei ole lapsia sillä sehän se vasta poissaoloja lisäisikin. Sittemmin työnantaja puuttui asiaan ja saikutus väheni. Ja mistäkö tiedän että saikutti, JÄI SOSIAALISESSA MEDIASSA KIINNI siitä että olikin sairauslomapäivällä tekemässäkin jotain muuta kuin potemassa migreeniä kun kaverinsa tägäsi julkaisuunsa.
Onhan tuo ärsyttävää. Kummasti nämä saikuttajat eivät ole koskaan viikonloppuisin tai lomalla sairaana. Tunnen tällaisia jotka pitää itsellään listaa sopivista sairauksista, joita ilmoittavat vuorotellen: migreeni, flunssa, vatsatauti ja sitten kierros uudestaan. Ja mystisesti kaikki oireet on poissa viikonloppuna.
Työnantajakin voi olla kädetön näissä ja vasta ne yt:t on sauma päästä tällaisista eroon.
Jos et ole tyytyväinen työhösi, palkkaan tmv niin irtisanoudu ja hanki uusi työ joka miellyttää. Kaikille osapuolille parempi ratkaisu.
Meilläkin oli tällainen luuseri, joka talvella oli monta viikkoa putkeen saikulla. Takaisin tultuaan sanoi ettei huvittanut tulla töihin.
Eikä koko keväänä tainnnut olla kokonaista viikkoa töissä.
Tämä ämmä menee uuteen työpaikkaan syksyllä, on saman alan duunia ja ihme jos ei siellä pian kuulla lusmun maineesta.
Jos on töitä joita ei voi jättää tekemättä, niin sitten työnantaja hankkii sijaisen tai tulee itse tekemään.
Ymmärrät kait, että työnantajan tärkein tarkoitus on usein rahan tienaaminen. Mitä paremmin venyvät ja vaikeissa tilanteissa perse ruvella raatavat työntekijät hän on onnistunut löytämään, sitä paremmin hän tienaa. Onko tavalliselle työntekijälle muka työnantajan kukkaro niin tärkeä että ovat valmiita mihin vaan raatamiseen?
Vai saatteko te raatajat kahden ihmisen palkan tehdessänne kahden ihmisen työt? Tuskin saatte.
Onko siinä raadannan lomassa koskaan käynyt mielessä, että työnantaja saattaa tuumata että hyvinhän tuossa yksi näköjään ehtii kahden ihmisen työt tekemään. Voidaan siis vähentää vähentää puolet työntekijöistä.
Kannattaisi opetella pitämään puolensa työelämässä. Se on taito, jota naisille ei yleensä opeteta. Naiset opetetaan vaan joustamaan loputtomiin. On ihan oikeasti ok ja hyväksyttävää asettaa rajat ja pitää puolensa.