Saikuttava työkaveri
Miten jaksatte tällaisia? Poissa joka toinen viikko vähintään. Voiko näille tehdä mitään? Alan olla loppu siihen, että itse painaa niska limassa hommia, kun joku vetää lonkkaa kotona nostaen palkkaa.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä!
Pidän huolen että olen saikulla ainakin 50 päivää vuodessa. Työnantajana kunta ja työpaikka päiväkoti. Työkavereille suosittelen samaa. Ei kannata sitä työtä krpä otsassa tehdä vaan reilusti jää kotiin kun vituttaa.
Luuletko, ettei sun maine leviä?? Yt:t kun pamahtaa sun työpaikassa, lennät ensimmäisenä ulos! Tehoton työntekijä, jota kollegat eivät kaipaa!
Yt:t kunta työnantajana! Päivän naurut!
Kyllä kunnallakin voi olla yt:t. Eikös sellaiset pidä järjestää, jos työpaikkoja loppuu? Mutta tuotannollis-taloudellisen irtisanomisen ei pitäisi olla keino hankkiutua eroon huonoista työntekijöistä, vaan ongelmiin on muita ratkaisutapoja. Sarjasaikuttajalta voi esim. edellyttää lääkärintodistuksen joka päivästä, omia ilmoituksia ei ole pakko hyväksyä, tai voi lähettää nimetylle työterveyslääkärille jos saatu todistus vaikuttaa epäilyttävältä. Jatkuvien ongelmien kohdalla näitä työkykykeskusteluja sitten.
Jos joku saikuttaa usein ilman lääkärintodistusta, niin kyllä siihen normaali työnantaja puuttuu ja selvittää asian tuöntekijän ja työterveyden kanssa. Jos ei selvitä niin ei ole tehtäviensä tasalla. Eri asia jos on vaikka joku krooninen sairaus jolloin voi tulla enemmän saikkupäiviä mutta sellainen on usein työnantajan tiedossa. Hoitoalalla näyttää olevan paljonkin vikaa johtamisessa, työolosuhteissa ja palkoissa ym. Se on sitten isompi remontti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä myös pari sarjasaikuttajaa. Oikea onnenpotku nämä koronatestit olleet heille niissä kun on ne oireet niin ympäripyöreitä että sinne passitetaan kaikesta. Hyvä toki toisaalta mutta nämä työkaverit käyttävät vain hyväkseen sitä Ja jäävät pois töistä kun ei huvita.
Luuletko että on mukavaa käydä koronatestissä?
Ei nyt kaikesta tarvi. Esim. unettomuudesta ei tarvi. Sitä on usein su-ma yönä, kun on tullut nukuttua sunnuntaina pitkään, niin sitten saakin maanantaina vasta aamuyöllä unen. Ei sitä nyt voi sitten mennä töihin, kun on nukkunut niin vähän. Toisinaan se unettomuus jatkuu vielä tiistainakin, kun ma tulee nukuttua sitten taas pitkään, kun on saikulla.
Tuskin yhden yön unettomuus on syynä sairaslomapäivään, jotain muuta taustalla, esim työuupumus/stressi/ahdistus/masennus.
Älä aliarvioi ihmisten vaivoja, et voi tietää koska itse sairastut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä myös pari sarjasaikuttajaa. Oikea onnenpotku nämä koronatestit olleet heille niissä kun on ne oireet niin ympäripyöreitä että sinne passitetaan kaikesta. Hyvä toki toisaalta mutta nämä työkaverit käyttävät vain hyväkseen sitä Ja jäävät pois töistä kun ei huvita.
Ei nyt kaikesta tarvi. Esim. unettomuudesta ei tarvi. Sitä on usein su-ma yönä, kun on tullut nukuttua sunnuntaina pitkään, niin sitten saakin maanantaina vasta aamuyöllä unen. Ei sitä nyt voi sitten mennä töihin, kun on nukkunut niin vähän. Toisinaan se unettomuus jatkuu vielä tiistainakin, kun ma tulee nukuttua sitten taas pitkään, kun on saikulla.
Tuskin yhden yön unettomuus on syynä sairaslomapäivään, jotain muuta taustalla, esim työuupumus/stressi/ahdistus/masennus.
Kyllä se esim. hoitoalalla on ihan hyvä syy, jos on nukkunut vain muutaman tunnin niin miten pystyy takaamaan ettei väsymykseltään tee virheitä esim. lääkkeiden annostelussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sun napaas kaivaa jos joku on sairauslomalla?? Ei sitä saikkua ihan tuosta vaan saa, joku pätevä syy täytyy olla.
Sivusta vastaan, että kyllähän joku muu joutuu sarjasaikuttajan työt tekemään, eli kyllä se kaivaa työkavereiden napaa kovastikin. Eikä muutaman päivän saikkuihin mitään lääkäreiden todistuksia tai saikkulappuja haeta tai tarvita, vaan voi olla omalla ilmoituksella pois muutaman päivän..eli soitto esimiehelle ja esimiehen luvalla pois, yleensä 3-5 päivää, ja vasta sitten vaaditaan joku lappu. Kyllä näillä sarjasaikuttajilla on hyvin matala rima jäädä kotiin sluibailemaan..samaan aikaan työkaverit raatavat perse ruvella näiden hommat, koska mitään sijaisiahan nykyään ei saa. Ainakaan hoitoalalla!
Kuule, se "joku muu" tekee vaan työtään ihan normaalisti, niinkuin muutenkin. Jos ei ehdi kaikkea toisen ihmisen poissaolon takia, niin sehän on työnantajan ongelma.
Omaa tyhmyyttä se on jos alkaa raatamaan perse ruvella tai tekee ylitöitä vaikka ei haluaisi. Turha siitä on sairastelevaa työkaveria syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikalla nämä saikuttajat on laitettu pihalle YT-neuvotteluiden yhteydessä. Mutta kyllä heilläkin oli oikeita sairauksia kuten kihtiä ja fibromyalgiaa.
Päiväkoti on kyllä sellainen työpaikka, josta ei pihalle laiteta, kun joku on kerran saatu höynäytettyä töihin. Etenkin vakituisessa toimessa olevat esiopetuspätevät opettajat voivat rauhassa saikuttaa menemään, kunhan välillä käyvät töissäkin. Tottakai määräaikaisella lähihoitajalla ei samasta käytöksestä välttämättä työt jatku kauaa, mutta on siellä oikeilla opettajilla ihan ookoo mahdollisuus ottaa omansa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain töissä kyllä yhden yön valvominenkin voi olla ihan asiallinen saikkuperuste. Siinä kunnossa ei välttämättä ole turvallista esim käyttää jotain isoja koneita. Vai haluaisitko itse unettoman bussikuskin kyytiin?
Jos on vaikka opetus tai hoitoalalla niin ei voi tehdä vaan omia töitään, vaikka kuinka yrittäisi. Hoidettavat tai oppilaat eivät itsekseen pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sun napaas kaivaa jos joku on sairauslomalla?? Ei sitä saikkua ihan tuosta vaan saa, joku pätevä syy täytyy olla.
Sivusta vastaan, että kyllähän joku muu joutuu sarjasaikuttajan työt tekemään, eli kyllä se kaivaa työkavereiden napaa kovastikin. Eikä muutaman päivän saikkuihin mitään lääkäreiden todistuksia tai saikkulappuja haeta tai tarvita, vaan voi olla omalla ilmoituksella pois muutaman päivän..eli soitto esimiehelle ja esimiehen luvalla pois, yleensä 3-5 päivää, ja vasta sitten vaaditaan joku lappu. Kyllä näillä sarjasaikuttajilla on hyvin matala rima jäädä kotiin sluibailemaan..samaan aikaan työkaverit raatavat perse ruvella näiden hommat, koska mitään sijaisiahan nykyään ei saa. Ainakaan hoitoalalla!
Kuinka ihmiset jaksavat kadehtia toistensa sairauksia?
Ai flunssassa pitäisi tulla vanhuksia hoitamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä!
Pidän huolen että olen saikulla ainakin 50 päivää vuodessa. Työnantajana kunta ja työpaikka päiväkoti. Työkavereille suosittelen samaa. Ei kannata sitä työtä krpä otsassa tehdä vaan reilusti jää kotiin kun vituttaa.
Luuletko, ettei sun maine leviä?? Yt:t kun pamahtaa sun työpaikassa, lennät ensimmäisenä ulos! Tehoton työntekijä, jota kollegat eivät kaipaa!
Kyllä kunnallakin voi olla yt:t. Eikös sellaiset pidä järjestää, jos työpaikkoja loppuu? Mutta tuotannollis-taloudellisen irtisanomisen ei pitäisi olla keino hankkiutua eroon huonoista työntekijöistä, vaan ongelmiin on muita ratkaisutapoja. Sarjasaikuttajalta voi esim. edellyttää lääkärintodistuksen joka päivästä, omia ilmoituksia ei ole pakko hyväksyä, tai voi lähettää nimetylle työterveyslääkärille jos saatu todistus vaikuttaa epäilyttävältä. Jatkuvien ongelmien kohdalla näitä työkykykeskusteluja sitten.
Jos vaaditaan joka päivältä lääkörintodistus, täytyy myös olla kunnollinen työterveyshuolto.
Kunnan työntekijöillä ainakin täällä ihan surkea, lääkäriin et pääse kuin itkemällä (ja silti hoitajan vastaanoton kautta), lääkärin aika saattaa olla viikon päästä.
Päivystykseen ei todellakaan oteta jotain flunssan/päänsäryn kanssa tulevaa ”työterveyden” asiakasta. Sanotaan, että yritä sinne työterveyteen vaikka huomenna uudelleen, tänne ei ole asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä aliarvioi ihmisten vaivoja, et voi tietää koska itse sairastut.Kyllä se esim. hoitoalalla on ihan hyvä syy, jos on nukkunut vain muutaman tunnin niin miten pystyy takaamaan ettei väsymykseltään tee virheitä esim. lääkkeiden annostelussa?
Mä nukuin melkein vuoden vain muutaman tunnin yössä. En siltikään tehnyt niin ratkaisevia virheitä töissä että siitä olisi koitunut jotain peruuttamatonta. Onko se sitten ammattitaitoa vai venymistä, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka opetus tai hoitoalalla niin ei voi tehdä vaan omia töitään, vaikka kuinka yrittäisi. Hoidettavat tai oppilaat eivät itsekseen pärjää.
Ei opettaja voi olla kahdessa luokassa yhtä aikaa.
Rehtorin vastuulla on sijaisen hommaaminen (usein sellainen järjestyy talon sisältä, kun opettajilla on hyppytunteja, tai sijaiseksi otetaan koulunkäyntiavustaja) tai sitten sijaistaa itse.
Tiedän kaksi ihmistä, jotka saikuttivat vakavien sairauksien vuoksi, mutta eivät kertoneet työkavereille saikun syytä. Kamalaa miettiä jälkeen päin, kuinka kovaa arvostelua heistä kuulin. Toinen kulki dialyysissä ja toisella syöpä.
Kaupungilla voin olla 5 päivää saraslomalla omalla ilmoituksella. 3+1+1 muodossa eli kolmen päivän jälkeen vain päivittäin soitettava esimiehelle. Aiemmin yksityisellä jokaisesta päivästä oli oltava sairaslomatodistus. Voin myöntää suoraan että olen ennen koronaa käyttänyt ylimääräisiä flunssalomia monesti. Koronan tultua jäi koska valtaosin etätöissä ja muutoin en halua tikkua nenääni ylimääräisiä kertoja.
Riippuu vähän. Jos on oikeasti kipeä ymmärrän saikun.
Itselläni oli kerran työkaveri, joka haki saikkua melkein joka viikko. Kyseessä oli pääsääntöisesti tekosaikku. Jos oli kuuma aurinkoinen kesäpäivä, tämä ihminen haki saikkua tietekin sille päivälle. Mutta kuitenkin pisti facebookin päivityksiä ja kuvia missä on rannalla ottamassa aurinkoa lonkero kädessä. lol
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä!
Yt:t kun kunta työnantaja? Huutonaurua täältä sivusta. Pois ei joudu tai pääse pikemmin kuin irtisanoutumalla itse. Minä olen ollut sekä julkisella että yksityissektorilla töissä ja onhan ne kaksi täysin eri maailmaa. Toki julkisellakin on kiire monilla työpaikoilla mutta yt:t ja potkut ovat täysin poissuljettu vaihtoehto ellei tee jotain mitä voidaan käyttää irtisanomisperusteena eli usein rikosta. Saitsuttaminen on täysin mahdollista niin paljon kuin sielu sietää.
Kaikki eivät ole jossain kunnan suojatyössä!
Mutta tuo 50 päivää omien sanojensa mukaan saitsuttava on ja hän voi niin tehdä. Ei koita yt:t eikä joudu pihalle niiden päätyttyä. Eikä tehokkuus duunissa merkitsevää.
Kyllä julkisella puolella irtisanotaan yt:n kautta siinä missä muuallakin. Olen itse saanut fudut valtiolta 150 muun kanssa. Ei kuitenkaan saikkujen vaan säästöjen takia. Työnantajalla on oikeus vaatia lääkärintodistus joka päivältä jos epäilee jotain. Onneksi työttömyys jäi lyhyeksi ja pääsin normaalille eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä!
Jos vaaditaan joka päivältä lääkörintodistus, täytyy myös olla kunnollinen työterveyshuolto.
Kunnan työntekijöillä ainakin täällä ihan surkea, lääkäriin et pääse kuin itkemällä (ja silti hoitajan vastaanoton kautta), lääkärin aika saattaa olla viikon päästä.
Päivystykseen ei todellakaan oteta jotain flunssan/päänsäryn kanssa tulevaa ”työterveyden” asiakasta. Sanotaan, että yritä sinne työterveyteen vaikka huomenna uudelleen, tänne ei ole asiaa.
Meillä vaaditaan, mutta työterveys on vitsi eli se minimi. Sieltä ei lomalappuja saa, ei kuulu sopimukseen. Sain helmikuussa järkyttävän flunssan ja olin puolitoista viikkoa todella sairas, ja oli jumalaton homma saada päivän-parin välein puhelimitse julkiselta sairauslomaa, aina se päivä tai kaksi kerrallaan.
Aivan kohtuutonta. En meinannut jaksaa edes istua ja sitten piti vielä stressata lippulappujen saamisesta koko se aika. Terveyskeskuksessakin jo valitettiin, että eikö työnantajalla ole järkeä päässä. No ei ole, minkä minä sille voin?
Vierailija kirjoitti:
Ylitöitä ei ole kenenkään pakko tehdä. Huolehdi vain omista asioistasi ja keskity työhösi. Kenenkään sairastelu ei kuulu muille, syitä ei tarvitse kertoa eikä spekuloida työpaikalla.
Ole tyytyväinen, ettet itse sairastele!
Lisäksi vaikuttaa siltä, että jopa sinun takiasi joku saattaa sairastella…
Turhaa saikkua. Kun ap arvostelee saikuttelijaa, niin sekin on syy hankkiutua saikulle. Niin kai.
Mutta tuo 50 päivää omien sanojensa mukaan saitsuttava on ja hän voi niin tehdä. Ei koita yt:t eikä joudu pihalle niiden päätyttyä. Eikä tehokkuus duunissa merkitsevää.