Koulusihteeriksi ja/tai toimistosihteeriksi?
Olen tradenomiopiskelija ja kiinnostunut asiakaspalvelu- ja toimistoalan tehtävistä.
Minkälainen koulutus toimistosihteeriksi ja/tai koulusihteeriksi vaaditaan? Minkälaista työkokemusta ja taitoja edellytetään?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Minä tein joskus koulusihteerin sijaisen hommia taloushallinnon merkonomina. Kyllä siinä piti laskentatoimesta edes jotain tietää, että osasi käyttää ohjelmia vaikka laskutuksessa. En nyt ymmärrä mitä hyötyä filosofian maisterin tutkinnosta on hommassa joka on enimmäkseen mekaanista alan ohjelmien käyttöä, raportointia ja seurantaa.
Koulusihteerin tehtävään soveltuva tutkinto on merkonomi tai tradenomi eli soveltuva opisto- tai ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto tai ammattitutkinto. Ylempää korkeakoulututkintoa ei siihen vaadita.
Ylitarjontaa on kaikista toimistotyöntekijöistä ja sihteereista työmarkkinoilla.
Mieluummin työllistää laskentatoimi, esim. kirjanpitohommat, joka omana yrityksenä toiminimenä tai työ jossain alan toimistoissa. Laskentapuolella on vielä töitä jonkin verran tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein joskus koulusihteerin sijaisen hommia taloushallinnon merkonomina. Kyllä siinä piti laskentatoimesta edes jotain tietää, että osasi käyttää ohjelmia vaikka laskutuksessa. En nyt ymmärrä mitä hyötyä filosofian maisterin tutkinnosta on hommassa joka on enimmäkseen mekaanista alan ohjelmien käyttöä, raportointia ja seurantaa.
Minut taas otettiin filosofian maisterin tutkinnolla (filosofian kanssa sillä ei muuten ole mitään tekemistä, minä olen matemaatikko) juuri tuon tyyppiseen työhön, kun "sä oot niin hyvä Excelin kanssa".
En ihan kauhean hyvin viihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää ihan sihteerin ammattitutkinto, nykyään taitaa olla liiketalouden alla. Tradenomi on kyllä liian korkeasti koulutettu tuohon työhön.
Ehkä joskus 90-luvulla. Nyt hakijoissa on mm. kasvatustieteen maistereita.
Minä hain muutama vuosi sitten muutamaa koulusihteerin paikkaa. Olen FM ja ammatillinen opettaja, toiminut päätoimisena opettajana 25 vuotta, josta melkein puolet yrittäjänä. En päässyt yhteenkään haastatteluun. Ilmeisesti paikan saamiseen tarvitaan jonkinlaista täsmäosaamista.
Mielenkiintoista, koska mun hakemaani paikkaan (opintosihteeri kansanopistoon) valittiin nimenomaan FM, jolla on kokemusta kouluympäristöstä ja itse olen ihan sihteerin ammattitutkinnon suorittanut.
Itse työskentelen tällä hetkellä opintosihteerinä ja koulutustaustaa on ollut vain Liiketalouden perustutkinto, joten et välttämättä tarvitse sihteerin ammattitutkintoa. Toki tämä riippuu oppilaitoksesta, mitä he vaativat hakijoilta. Haastattelussa oli minun lisäksi 5 muuta hakijaa ketkä ovat suorittaneet Tradenomi tutkinnon tai sihteerin ammattitutkinnon. Päätyivät sitten valitsemaan minut vaikka minulla ei ole muuta koulutusta kuin se perustutkinto. Työkokemus oli iso plussa minulla, koska taustalla on pitkä työhistoria pankissa, myös persoonallisuus vie sinut tosi pitkälle työnhaussa. Opintosihteerin työssä toki vaaditaan hyvää ATK-taitoa, mutta työssä käytettävät järjestelmät koulutetaan työn aikana.
Koulusihteerin tehtävään kelpoisuusehtona on liiketalouden ammattitutkinto, AMK tutkinto (tradenomi) tai vanha opistoasteinen merkonomin tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Koulusihteerin tehtävään kelpoisuusehtona on liiketalouden ammattitutkinto, AMK tutkinto (tradenomi) tai vanha opistoasteinen merkonomin tutkinto.
Joo. Ei maisterin tutkinto ole edellytyksenä tähän tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä opettaja edes hakisi tai olisi pätevä koulusihteerinä?
Miksi opettaja ei voisi pärjätä hyvin koulusihteerinä?
Opettajan koulutuksella olisi tarkoituksenmukaista työskennellä opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää ihan sihteerin ammattitutkinto, nykyään taitaa olla liiketalouden alla. Tradenomi on kyllä liian korkeasti koulutettu tuohon työhön.
Minä hain muutama vuosi sitten muutamaa koulusihteerin paikkaa. Olen FM ja ammatillinen opettaja, toiminut päätoimisena opettajana 25 vuotta, josta melkein puolet yrittäjänä. En päässyt yhteenkään haastatteluun. Ilmeisesti paikan saamiseen tarvitaan jonkinlaista täsmäosaamista.
^ Rekryssä työskentelevänä sanoisin ettei ylikoulutettuja palkata juuri minnekään, syynä se että lähtevät heti koulutusta vastaavaan työhön kun saavat paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Rekryssä työskentelevänä sanoisin ettei ylikoulutettuja palkata juuri minnekään, syynä se että lähtevät heti koulutusta vastaavaan työhön kun saavat paikan.
Mulla taas ihan eri kokemus.
Tai itse asiassa niissä on aina käynyt niin, että rekryprosessissa ei ole tunnistettu työn vaativuustasoa ollenkaan oikein, ja valittu maisteri, joka on tehnyt saman aihepiirin töitä jo aiemmin.
Työ on tosiasiallisesti hyvin lähellä sihteerintyötä ja tradenomikin olisi siihen ylikoulutettu, mutta niitä on niin pilvin pimein tarjolla, että jokainen merkonomin työ menee nykyään tradella.
Riippuu paljon oppilaitoksesta(peruskoulu, ammatillinen vai lukio), että mitä tehtäviä työhön kuuluu. Nimike ei kerro kaikkea. Samoja töitä tehdään varmaan koulusihteeri, opintosihteeri ja suunnittelija nimikkeellä. Ammatillisessa oppilaitoksessa voit olla ainoa oppilashallinnon osaaja. Silloin vastuullasi on vähintään; Primus, Kurre, Wilma, Koski, eHoks, Arvo, Opintopolku, ehkä vielä joku taloushallinnon ohjelmakin. Jos mistään näistä ei ole osaamista, voi olla vaikea saada paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas ihan eri kokemus.
Tai itse asiassa niissä on aina käynyt niin, että rekryprosessissa ei ole tunnistettu työn vaativuustasoa ollenkaan oikein, ja valittu maisteri, joka on tehnyt saman aihepiirin töitä jo aiemmin.
Työ on tosiasiallisesti hyvin lähellä sihteerintyötä ja tradenomikin olisi siihen ylikoulutettu, mutta niitä on niin pilvin pimein tarjolla, että jokainen merkonomin työ menee nykyään tradella.
Tehtävän kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ammatillinen perustutkinto, esim. merkonomi. Tradenomi on tehtävään soveltuva AMK-tutkinto, mutta edellytyksenä korkeakoulututkinto ei ole tähän tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kopiokoneen huolto on tärkeä asia. Opettajien työ sujuu kitkattomasti, kun koneessa on paperia, värikasetteja tai niittikasetteja tai muita härpäkkeitä ei tarvitse ruveta vaihtamaan, tukokset poistetaan jne. Siinä kohtaa kun jonossa on 30 opettajaa ja välitunti kestää 10 minuuttia ja ruvetaan arpomaan, mistä vivusta pitikään taas vetää, että sai väriluukun auki, ja mistä kaapista löytyy uusi väri ja aijaa paperikin on loppu, niin aika monella meinaa katketa suoni päästä. Meillä on talossa kaksi kopiokonetta, joista vanhempi on niin hidas, ettei sillä ehdi ottaa kopioita kuin pari opettajaa per välitunti, ja uudempi on sellainen kermape*se, että pitää tilata aina huolto talon ulkopuolelta ja se kestää viikon. Viime vuonna kone oli kolmanneksen vuodesta pois käytöstä.
Naureskelen kyllä teidän opetajille, jotka eivät osaa käyttää kopiokonetta XD
Käyttäminen sujuu ja perushuolto. Ei niitä värikasetteja ihan joka päivä joudu vaihtamaan, eikä se ylipäänsä ole ihan yhtä helppo juttu kuin kotona olevan monitoimilaitteen värin vaihtaminen. Jos sinne jonnekin koneen uumeniin jää paperia jumiin, sitä ei sieltä saa pois vaikka avaisi kaikki luukut ja rullaisia rullia. Siihen pitää kutsua huoltomies muualta, jotta hän avaa koko koneen. Opettajat eivät myöskään pysty tekemään mitään sille, jos kopiokone alkaa tehdä mustaa raitaa papereihin tai kopioi vain osan paperista, vaikka kaikki notuulit olisivat oikein ja paperit oikeinpäin ja pyhä henkikin kutsuttu avuksi. Jos vika tulee, niin se tulee.
Opettajilla ei ole edes lupa yrittää tehdä mitään koneen nollausta. Se oli niissä vanhoissa koneissa hyvä puoli, että kun otti hetkeksi johdon irti seinästä, kone toimi taas. Niissä sai myös vedettyä paperikaukalot kokonaan ulos, jotta sai sieltäkin kautta paperitukokset selväksi. Eivät nämä uudet koneet todellakaan ole sellaisia. Jos ne menee sammuttamaan, se kutsuu automaattisesti huollon paikalle.
Ylipäänsä ottaa pattiin aloittaa kopiointi aina siitä, että kone ilmoittaa, että paperi on lopussa.
Harvoin kukaan kertoo, mihin on lupia. Virta pois ja töpseli seinästä, jos tarvis. Sitten taas päälle. Paperia voi lisätä lokeroon.
Vierailija kirjoitti:
Ylitarjontaa on kaikista toimistotyöntekijöistä ja sihteereista työmarkkinoilla.
Mieluummin työllistää laskentatoimi, esim. kirjanpitohommat, joka omana yrityksenä toiminimenä tai työ jossain alan toimistoissa. Laskentapuolella on vielä töitä jonkin verran tarjolla.
Näistä aloista ei voi puhua työvoimapula-aloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva ammatillinen tutkinto. Pitääkö olla merkonomi vai onko tradenomitutkinto myös käypä esimerkiksi koulusihteerin tehtävään, jos kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva ammatillinen tutkinto. Korkeakoulutus kuitenkin on lisääntynyt Suomessa.
Koulusihteerin työtehtävissä kelpoisuusvaatimus: Tehtävään soveltuva ammatillinen tutkinto. Uskoisin, että tradenomi (AMK) katsotaan sopivaksi koulutukseksi koulusihteerin tehtävään. Sanoisin, että joko merkonomi ja/tai tradenomi. On entisiä HSO-sihteereitäkin, jotka työskentelee koulusihteerin työtehtävissä.
Katso sitä koulusihteerin palkkaa (n. 2000) ja mieti onko se tosiaan tradenomille, korkeakoulutetulle sopiva tehtävä.
On sopiva tehtävä myös korkeakoulutetuille, jolla viittaan tradenomeihin. Tiedän koulusihteerin, jolla on ylempi korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva ammatillinen tutkinto. Pitääkö olla merkonomi vai onko tradenomitutkinto myös käypä esimerkiksi koulusihteerin tehtävään, jos kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva ammatillinen tutkinto. Korkeakoulutus kuitenkin on lisääntynyt Suomessa.
Koulusihteerin työtehtävissä kelpoisuusvaatimus: Tehtävään soveltuva ammatillinen tutkinto. Uskoisin, että tradenomi (AMK) katsotaan sopivaksi koulutukseksi koulusihteerin tehtävään. Sanoisin, että joko merkonomi ja/tai tradenomi. On entisiä HSO-sihteereitäkin, jotka työskentelee koulusihteerin työtehtävissä.
Katso sitä koulusihteerin palkkaa (n. 2000) ja mieti onko se tosiaan tradenomille, korkeakoulutetulle sopiva tehtävä.
On sopiva tehtävä myös korkeakoulutetuille, jolla viittaan tradenomeihin. Tiedän koulusihteerin, jolla on ylempi korkeakoulututkinto.
Up
Itselläni on ylempi korkeakoulututkinto ja opettajan pätevyys ja minun on mahdotonta päästä sihteerihommiin. Olen niitä opiskeluaikoina tehnyt joten kokemusta kyllä on. Nyt valmistumisen jälkeen oletetaan kuitenkin että heti vaihtaisin opettajan/asiantuntijan hommiin. Tosiasiassa olen kuitenkin niitäkin tehnyt ja todennut että mieluummin teen jotain helpompaa stressittömämpää työtä pienemmällä palkalla. Eli olen hassussa tilanteessa jossa voisin kyllä tehdä vaativia hommia halutessani mutta jaksaminen ei riitä ja helpompiin hommiin ei taas palkata koska katsotaan liian päteväksi. Huoh... Miten vakuuttaa työnantajat että ihan oikeasti haluaa ylipätevänä tehdä hommia joissa riittäisi toisen asteen tutkinto ja palkka on pieni?