Olen masentunut ja teini sanoi eilen semmoisia asioita että romahdin, menin ulos tupakalle ja itkin
Teen kuulemma pas""aa ruokaa ja näytän rumalta mummolta, nukun vaan tai olen kännykällä, olen hyödytön, miksen muuta pois.
Mies koetti lohduttaa että se on siinä iässä mutta jotain minusta särkyi. Lapseni on ollut ainoa joka on pitänyt minut kiinni tässä maailmassa masennuksen kuiskiessa, että minun on parempi olla kuollut.. Ja nyt hän vihaa minua. Ei piittaisi pas""aan, jos menen ja hyppään sillalta. Vaikka tein kaikkeni ollakseni hyvä äiti. Luin kirjoja, rakentelin majoja, vein puistoon. Tässäkö kiitos?
Kommentit (42)
No tajuatko miltä teinistä tuntuu, kun ihminen joka on ollut huolehtija ja turva onkin se, joihin ei voi enää turvata?
Teinin on peloissaan, koska hänelle on käynyt ilmi, että maailma on turvaton. Vihaa on helpompi käsitellä kuin pelkoa.
Ap. Mitkä asiat tuottavat sinulle iloa. Hanki joku harrastus niin pääset pois sieltä kotinurkista.
Noiden murkkujen suusta pääsee mitä sattuu - joten koeta ymmärtää. Varmaan katuu puheitaan, mutta ei sitä näytä.
Voimia❤️
Teinit on tuommoisia, minä kuulemma haisen pas""lta ja näytän Homer Simpsonilta (ja olen nainen!). "Hyi V"u Homer, mee ulos haisemaan!" Enkä kyllä haise tai näytä :D Teinien aivot ovat solmussa eikä kukaan ymmärrä, mitä niissä liikkuu. Vaikka itse on ollut teini.
Minkä ikäinen poikasi on ja tietääkö hän diagnoosin? Jos tietää niin on kyllä aikamoista venäläistä rulettia oman äidin mielenterveydellä. Silti en usko että hän tahtoisi nähdä sinut arkussa!
Teinit on raakoja sanomisissaan. Ymmärrän tuskasi. Itse en enää osaa itkeä.
Tällaisissa tapauksissa olisi syytä päästä psykiatrin hoitoon
Pyydä teiniä tekemään teille ruuat ja pyydä stailaamaan sinut.
Kyllä näitä provoja taas satelee.
Keksikää parempia.
Teini-iässä erottuu karkeasti ne lapset joita ei ole kasvatettu tapoihin. V--ua hoetaan päin äidin naamaa jos käytöstapoja ei yksinkertaisesti ole.
Miksi oliskaan kun sai kasvaa kuin pellossa. Ei kukaan opettanut.
Muistakaa päiväkoti-ikäisten vanhemmat : sitä niittää mitä kylvää.
Opettakaa jo pienestä niille lapsillenne, kuinka teitä kohtaan saa käyttäytyä.
Käytöstavat, kuinka ihmisten kanssa ollaan.
Opettakaa lapsenne käyttäytymään puupäät.
Ei tarvitse sitten pillittää, kun oma lapsi on teini.
Entäs jos ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja olisit lapsellesi kunnon äiti kuten kuuluukin. Lopeta se ininä
Itsehän olet lapsesi kasvattanut.
"Pikku-Petteriina, äiti menee nyt ulos tupakalle."
Lapsiparalle on alusta asti tähdennetty sitä, että äidin piipahteleminen pilaamaan omaa terveyttään ja tuhlaamaan rahojaan on ihan normaalia. Ei ihme, että lapsi kasvaa vähän vinoon.
jätä ensimmäisenä tupakka pois ja teinisi näkee, että edes yrität
Hanki ammatti, mene töihin, rupea tienaamaan ja lopeta valitus.
No tuo on teinille kyllä aika paha tilanne, kun se aktiivinen, osallistuva vanhempi onkin nyt masennuksen kourissa. Se pelko ja ahdistus vanhemman tilanteesta purkautuu sitten todennäköisesti tuolla tavoin huonona käytöksenä. Varsinkin jos vielä olet yhtään teinin tietoon tuonut tuota, kuinka iso rooli hänellä on voinnissasi. "Vain lapsi saa minut jaksamaan" - on aivan liian raskas taakka kantaa lapselle tuollainen, teinillekin.
Ymmärrettävää, että masentuneena pahoitit mielesi tapahtuneesta, mutta vaikka sinä olet se sairas, vaikuttaa sairautesi sinun lisäksesi myös läheisiisi. Joten on ihan ymmärrettävää että teinikin oireilee sairautesi vuoksi. Olethan aktiivisen avun piirissä terveydenhuollossa? Teinikin voisi kaivata jutteluapua esim. koulukuraattorin tai kouluterkan kautta syksyllä jos et siihen mennessä pääse parempaan kuntoon, tai perheneuvolan kautta jo nyt kesällä.
Olisiko herätys sinulle? Katso peiliin, oletko itse tyytyväinen ulkonäköösi. Ilmeisesti et panosta ruokaan ja olet liikaa puhelimella. Se puhelinaika kun on poissa muusta.
Teinilläsi alkaa olla omat arvot ja mielipiteet. Hankalaa, jos ne poikkeaa sinun arvoista, mutta haluaa tuoda julki, koska ärsyttää sinun toimintasi. Tuosta alkaa erkaantuminen lapsuudenperheestä.
Rumasti sanottu, mutta monesti noiden sanomisten takana on jotain. Kyllä itsekin olen teinini suusta kuullut vaikka mitä. Nyt kun poika on 20v niin sanoo minusta, että maailman paras äiti.
Erittäin hyviä kommentteja niiltä jotka nostivat esiin teinin ahdistuksen siitä että äiti on vaan kotona puhelimella ja ei huolehdi itsestään. Teini kyllä aistii sen ettei kaikki ole kunnossa ja äiti ei voi hyvin. Se aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa sillä oma äiti on lapselle rakas ja omankin kertomuksen mukaan teini on kasvanut äidin kanssa joka oli aktiivinen.
Teinin kehitystasolla ja elämänkokemuksella ei voi olettaa että teini osaisi käsitellä vanhemman masennusta objektiivisesti ja ymmärtäisi miten monimutkainen sairaus ja tila se on. Voit kuitenkin itse ottaa tämän herätyksenä tilanteeseesi ja hakea aktiivisemmin apua ja miettiä itse millaisia käytännön asioita voit tehdä tilanteesi kohentamiseksi jotta lapsi ja äiti voisivat tulevaisuudessa hyvin. Jos sisäistä motivaatiota ei löydy, yritä motivoitua lapsestasi ja siitä että eläminen sairaan äidin kanssa joka vain makaa on traumaattista.
Miten on savukalan laita, onko perheellenne siihen varaa?