Onko raamatun tapahtumista todisteita?
Vanhempani uskovat täysin raamatun tapahtumiin, ja ovat muutenkin täysin uskovaisia ihmisiä. Entiedä mihin minun kuuluisi uskoa, tilanne on todella ahdistavaa. Uskotteko te muut täysin raamattuun?
Kommentit (2183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenpaisumus on tapahtunut oikeasti. Asiasta on olemassa tieteellistä tutkimusta.
Ja eikös sen Noakin Arkin jäännöksetkin löytyneet Araratin vuorelta?
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenpaisumus on tapahtunut oikeasti. Asiasta on olemassa tieteellistä tutkimusta.
Ei.
Löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes oikeudessa silminnäkijätodistukset eivät ole siellä uskottavampien todisteiden joukossa.
Kyllä ennen vanhaan on
Ennen vanhaa uskottiin myös jättiläisiin, tonttuihin ja maahisiin. Mitäs sitten?
Niin turha kommentti.. mitä sitten että nykyisin silminnäkijätodisteet ei ole uskottavia tänä päivänä kun on muitakin esim kamerat ja dnat. Ennen ei ollut niin joten pitää uskoa sitä
Kommenttisi perusteella et ole kovin tarkkaan lukenut psykan oppikirjoja. Ne ei ota kantaa uskonnollisuuden hulluuteen tai terveyteen.
Myötähäpeän teitä asiattomia keskusteluja, nyt ei kestä vaan pakko mennä ulos.
Mistä sinä synnyit? Miksi? Mikä sinä olet? Mistä tulet js mihin menet?
Perustele.
Ennenkin ihmiset tiesi, että tarinat on tarinoita. Niiden viesti oli tärkeä, ei niiden historiallinen tarkkuus. Sisältöä keksittiin sumeilematta vahvistamaan ja selventämään viestiä.
On melkein vahinko, jos sinne on jäänyt jotain historiallista.
Miksi uskon että Jeesus oli todellinen ja tarinoissa on jotain historiallista... koska tarinoiden (evankeliumien) mukaan Jeesus ei ollut kaikkitietävä, kaikkivoipa, ja teki virheitä. Esim. luuli tulevansa kuninkaaksi.
Suurin ihme on se, että Jeesusta kuvataan nöyräksi ilman tirskumista. Nilsiän öljysheikki oli nöyrempi, jos ajatellaan neutraalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kivimuodostelma on havaittu... kivimuodostelmaksi. Ei ole mitään arkkia löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne silminnäkijätodistukset silloin olleet yhtään sen luotettavampia kuin n
Kyllä mulle 500 silminnäkijää on suurempi todiste kuin joku Pirkko Tampereelta 2000 vuotta myöhemmin joka sanoo ettei Jeesus oo oikeest ollu hei...
Tuo 500 silminnäkijää perustuu puhtaasti Paavalin kertomaan. Meillä ei ole mitään käsitystä siitä, onko tarina edes totta ja jos on, keitä nämä 500 olivat ja mitä he näkivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes oikeudessa silminnäkijätodistukset eivät ole siellä uskottavampien todisteiden joukossa.
Kyllä ennen vanhaan on
Ennen vanhaa uskottiin myös jättiläisiin, tonttuihin ja maahisiin. Mitäs sitten?
Niin turha kommentti.. mitä sitten että nykyisin silminnäkijätodisteet ei ole uskottavia tänä päivänä kun on muitakin esim kamerat ja
Voi voi kun sun peppua nyt kiristää totuus... :)
Ei, mutta se kyllä pistää vituttamaan kun sadas uskisvajukki tunkee itsensä ketjuun huutamaan "RaAmAtTu On ToDiStE" paskaansa ja kuvittelee olevansa joku helvetin nero keksittyään sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Löytyi.
Ei todellakaan löytynyt, kyseessä on luonnollinen muodostelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Löytyi.
No ei todellakaan löytynyt. Mennyvittuun jo trollaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne silminnäkijätodistukset silloin olleet yhtään sen luotettavampia kuin n
Kyllä mulle 500 silminnäkijää on suurempi todiste kuin joku Pirkko Tampereelta 2000 vuotta myöhemmin joka sanoo ettei Jeesus oo oikeest ollu hei...
Tuo 500 silminnäkijää perustuu puhtaasti Paavalin kertomaan. Meillä ei ole mitään käsitystä siitä, onko tarina edes totta ja jos on, keitä nämä 500 olivat ja mitä he näkivät.
Ei me tiedetä onko yhtään mikään totta, eilinenkään ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Perustele.
Miksi helvetissä perustelisin?
Paavali näki Jeesuksen hereillä ollessaan. Paavalilla oli mukana muita jotka ei nähneet Jeesusta mutta he kuulivat äänen.
"Eikö Paavalikin kertonut nähneensä Jeesuksen unessa? Ei nyt ihan taida silminnäkijätodistuksesta kelvata sekään."
"Apostolien teot 9:3 Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen. 4Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: Saul, Saul, miksi vainoat minua? 5Hän kysyi: Herra, kuka sinä olet? Ääni vastasi: Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. 6Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä.7Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään."
"Kyllä mulle 500 silminnäkijää on suurempi todiste kuin joku Pirkko Tampereelta 2000 vuotta myöhemmin joka sanoo ettei Jeesus oo oikeest ollu hei..."
Tunnetko ainuttakaan niistä 500 "silminnäkijästä" tai tunnetko ketään, joka tuntee/on tuntenut? Mikä heistä siis tekee luotettavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun ongelmasi sitten jos et tiedä onko eilinen totta vai ei.
"Minusta voidaan sanoa, että tiedämme Jeesuksen olleen olemassa, ja ns. smoking gun on ei-kristityn Josefuksen "James, the brother of Jesus, who was called Christ" "
Josefus on syntynyt vasta joitain vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen. Joten henkilökohtaisesti hän ei varmasti ole Jeesuksen kanssa ollut missään tekemisissä. Hänen kirjoittamansa täytyy perustua kuulopuheisiin siitä mitä muut Jeesuksesta ovat hänelle kertoneet. Emmekä tiedä kenen tietojen varassa hän on ollut. Ainakin joku on kertonut tarinoita Jeesuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Paavali näki Jeesuksen hereillä ollessaan. Paavalilla oli mukana muita jotka ei nähneet Jeesusta mutta he kuulivat äänen.
"Eikö Paavalikin kertonut nähneensä Jeesuksen unessa? Ei nyt ihan taida silminnäkijätodistuksesta kelvata sekään."
"Apostolien teot 9:3 Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen. 4Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: Saul, Saul, miksi vainoat minua? 5Hän kysyi: Herra, kuka sinä olet? Ääni vastasi: Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. 6Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä.7Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään."
En kyllä onnistu tuosta lukemaan mitään näkemiseen viittaavaa, poislukien "eivät havainneet ketään."
Vierailija kirjoitti:
Perustele.
Kasvoin äitini kohdussa ja tulin ulos hänen emättimensä läpi, koska isäni ja äitini harrastivat seksiä ilman ehkäisyä, joka mahdollisti hedelmöittymisen. Olen Homo sapiens -lajiin kuuluva nisäkäs. Olen lähtöisin Turun saaristosta, asun nyt Hämeessä ja lähden muutaman päivän päästä lomamatkalle Pohjanmaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun ongelmasi sitten jos et tiedä onko eilinen totta vai ei.
No ainakin meen taivaaseen, se on tärkeintä missä ikuisuuden viettää ei se oliko eilinen totta vai ei.
Voi voi kun sun peppua nyt kiristää totuus... :)