*TAMMENTERHOJEN TIISTAI*
Maanantain pino olikin varsinkin mittava, nyt taas uusi päivä haasteineen!
Kommentit (40)
Painoa oli tullut sen 500g/vko
Hb oli laskenut 132:sta 120:en!
verenpaine 112/68
sf oli 13cm,epäilen kyllä mittavirhettä,..
liikkeisiin laitettiin ++, sillä niin kova oli karkaamaan ja potki dopleria vihasena :)
Sain kela paprut jo nyt kotiin..
apteekista hain isoimman päkin rennietä..niin kamala närästys on alkanut!
nyt kahtoo ruokaa,nälkä!!
Maria ja himpula 19+2
Liikuntagalluppiin; Keväällä vielä harrastin spinningiä ja lenkkeilyä, mutta ensin tuli jotain minkä vuoksi en päässyt sinne spinningiin ja sitten tulin raskaaksi enkä sitten uskaltanut pitkän tauon jälkeen aloittaa uudestaan. Lenkkeilykin väheni pikkuhiljaa alkuraskauden väsymyksen vuoksi :(. Nyt kun olo on huomattavasti parempi voisi yrittää tuota lenkkeilyä aloitaa uudelleen.
Sinda; Minäkään en käynyt tuossa rv 12 lääkärissä, koska olin käynyt jo kunnallisella puolella ultrassa (jossa tehtiin myös pikainen sisätutkimus). Mulle olisi kyllä aika annettu, mutta en katsonut sitä tarpeelliseksi, koska eihän lääkäri katso kuin ne samat asiat mitkä katsottiin silloin kuukautta aikaisemmin, enkä tykkää tuosta alapään " ronkkimisesta" muutenkaan. No pääsin sitten kuitenkin ultraan vielä rv 12 kun halusivat tutkia istukkaa tarkemmin (mulla siis oli viime vuonna osittainen rypäleraskaus, jonka vuoksi olen nyt siis kahdessa ultrassa jo käynyt) ja siellä sitten lääkäri taas tutki muutenkin tuota alakertaa ja tuloksena pientä tuhrua sitten seuraavana päivänä :/. Mutta tietysti jos on jotain mietityttävää ja joku huolestuttaa niin kyllähän se rv 12 lääkäri kannattaa vaatia vaikka olisikin käynyt jo ultrassa. Tosin myöhäistähän se nyt olisi sitä enää vaatia ;)
äitiliini78; meillä myös ennestään molempia (2 tyttöä ja 1 poika). Vanhemmat lapset toivovat molemmat poikaa, nuorin (2v) ei vielä asiasta ymmärrä. Olisihan se kiva toisaalta saada poika tuolle pojalle seuraksi, mutta loppupelissä se on se ja sama, rakastettu lapsesta tulee joka tapauksessa. Meillä (tai siis oikeastaan minulla) on myös kova pähkäily siitä, että kysytäänkö ensi perjantain ultrassa, että kumpi sieltä nyt olisi sitten tulossa...
ON: eipä mitään ihmeellistä, rakenneultraa odotellaan ja pähkäilen haluanko tietää jo sukupuolen (mies ei varmaan tahdo, jos vanhat merkit paikkansa pitää ;))...
maria80 ja Patu-Alli rv 18+4
Ajattelin aikani kuluksi muutaman rivin kuulumisiani kirjoitella... Minäkin kuulun listan hiljaisiin jäseniin, muutaman kerran viikossa tulee pinot lukaistua, mutta harvemmin kirjoiteltua....
Meillä oli eilen myös rakenneultra, ja kaikki oli oikein hyvin. Moni täällä onkin saanut tietää jo sukupuolen. Me oltais kans haluttu tietää, mutta pikkuinen piti jalkansa tiukasti yhdessä, joten sukupuoli selviää vasta tammikuussa. Tuntuuko muista, että sinne on vielä ikuisuus? Olisi ollut kiva tietää sukupuoli, olisi helpompi ajatella sitä meidän tyttöä tai poikaa. Mutta nyt saa tosiaan jännittää ja ihmetellä kumpi siellä masussa köllii =) Tämä raskaus on täysin erilainen kuin eka, joten siltä pohjalta on aivan tyttö olo, esikko siis poika.
Olisko muuten ideaa lisätä siihen terhojen esittelylistaan tiedot tai epäilyt kumpaa odottaa? Tuntuu siltä, että tällä hetkellä olis poikavoittoista...
Lähdenkin päiväkaffeelle....
Selmiina ja " Veera" rv 20
Lääkärineuvola takana ja sairaslomaa napsahti melkein kolme viikkoa. Mua on siis supistellut torstaista lähtien, pari päivää tilanne oli rauhallisempi kun en tehnyt juuri mitään, mutta aamulla oli taas sama juttu kävelyn suhteen, en pysty paljon käveleen kun jo alkaa supisteleen. Ei nyt tänään niin kivuliaasti, mutta maha on kivikova ja pingottunut ja tuntuu kuin olisi kiristävä vanne tossa mahan ympärillä. Kohdunsuu oli kunnossa käsin tunnustelemalla, mutta huomenna rakenneultrassa selviää paremmin.
Olen itse ihan huolesta sekaisin, nyt on kuitenkin niin varhaiset viikot kyseessä, että ei olisi vielä mitään tehtävissä jos vauveli päättäis tulla pihalle. Kuinkas teillä muilla joilla supistelee? Muistelen että sulla Ardisia oli pitkä sairasloma supisteluitten takia. En voi jotenkin uskoa, että sitä on jo näin varhaisilla viikoilla tässä kunnossa. Että miten loppuaika sitten menee.
Huomenna on tosiaan rakenneultra ja hermoilen senkin takia. Musta on tullut tän raskauden myötä oikein hermoheikko. Ekassa raskaudessa sitä oli jotenkin paljon luottavaisempi, että kaikki menee hyvin. Nyt kai tietää liikaa kaikesta mikä voi mennä pieleen. Pitäis vaan osata heittää turhat huolet pois ja koittaa nauttia odotuksesta, kun tää kai on toinen ja viimeinen raskaus. Olen aina ajatellut, että kaksi lasta saa riittää. Vaikka vannomatta paras.
Liikuntagalluppiin vastaan siis sen verran, että kyllä hiljaista on sillä saralla ollut koko raskauden. Alussa oli niin kammottavat pahoinvoinnit, ettei paljon huvittanut mikään ja tässä välissä ei ole oikein olevinaan ehtinyt kun olis ollut ihan hyvä vointi liikunnalle. Nyt nää supistelut vaivaa, joten en tiedä mitä jatkossa. Harmittaa, tykkäisin niin käydä kävelylenkeillä ja kuntopyöräillä. Toivottavasti tää on nyt jotain ohimenevää, että pääsis vielä liikunnan makuun. Hyvää se vaan tekis näille lisääntyville kiloille sekä mielelle. Ja tietysti vauvelille kans.
Nyt saikulla ollessa saattaa olla enemmän aikaa lueskella teidän juttuja, muuten tuntuu olevan aina niin kiireistä, ettei paljon ehdi koneella istuun.
Eipä tässä sen kummempaa....vointeja kaikille!
Heips!
Onkin ollut tänään kiirus päivä...Ei ole tänne kunnolla ehtinyt!
Lydi@:
Lopetitko bailatinon silloin rv 26 voinnin perusteella vai antoiko nla-täti ohjeistuksen, mikä on hyvä viikko lopettaa. Itse tässä vähän pähkäilen, kun aloitin reilun 2 kk:n jlk jälleen Latinos-treenit, jossa pulssi nousee myös aika aijoin melko ylös. Ajattelin tanssia niin pitkälle kuin oma vointi antaa myöden. Jostain olin vain lukevinani, että äidin sykkeen nousu alentaa sikiön sykettä...
BIEN:
Meillä on mökki Turun Saaristossa, Korppoossa (Nauvon ja Korppoon välissä, laivaväylän vieressä). Ajomatkaa 70 km + kaksi lossimatkaa + vajaa 10 min venematka autorannasta saareen. Meillä nykysin pulpettivene Yamaha Bigride 4730, 50-heppasella moottorilla, jolla pääsee kivasti perille huonossakin kelissä. Takapressun saa kiinni, joten sateellakin pysyy kuivana. Tänä kesänä kipparoisin myös yksinäni.
Meillä oli aiemmin ihan pieni " soutupaatti" 8-heppasella koneella. Ja sen kanssa välillä hirvitti seilata, varsinkin kovassa tuulessa. (esikoinenkin päästi kerran vaippaikäisenä kunnon hätäkakat, kun mentiin pahassa kelissä..Tuolloin esikoinen matkusti aina sylissä ja tietysti omissa liiveissä) Nyt on esikoinen melkein 5-vee ja toimii laivatyttönä; nostaa ja laskee leputtajat :) Hauska tapaus. Liivit on visusti päällä vielä laiturillakin. Ajellaan nykyisin Korppoon ja Nauvon väli" maastossa" . Norrskata Fyrenillä pitsalla ja lomanauvossa jädellä. Nauvossa veneillään välillä kaupassakin. Käytiin tänä kesänä ekaa kertaa veneellä Korppoon Buffalossa syömässä, matka olikin sopivan lyhyt ja ruoka ihan älyhyvää!
OMK80:
Missä päin asustelet? Tai missä sun rakenneultra tehtiin? Ite menossa TYksiin täällä Turussa rakenneultraan 4.9. ja odotan kovasti, että mulla kans muutettas toi LA. Np-ultrassa sikiö oli just 4 päivää " vanhempi" mitä mun silloiset nla:n viikot antoi ymmärtää. Toivon, että tällä toisella kerralla muuttaisivat. Viimeks totesivat, ettei näin pienellä heitolla muuteta LA:aa.
Äitee ja " Aatu" 18+1
asutaan Turun lähellä Vahdolla ja Vahdon kunta tarjoaa ultrat yksityisellä tuolla Medisonarissa, linnankadulla. Se on kyllä ollut tosi mukava juttu, meinaan siellä on hyvät, suht uudet laitteet ja aikaa vaikka kuinka paljon (en tiedä miten TYKSissä, tuskin sielläkään mitään liukuhihnameininkiä ole, mutta silti). Synnytys on TYKSissä, jahka sinne asti päästään, aika tuntuu vaan matelevan niin hitaasti...
mihin ei tuu mitään kummallisia aineita niin oisin toooosi kiitollinen jos jaksais etsiä.. yks ohje mulla oli tuolla,täältä ehkä kopioitu,mutta siihen tuli rahkaa ja sitä mulla ei oo kaapissa.. eikä myöskään kermaviiliä.. kinkkua ja juustoraastetta ja munaa ja kermaa on päällykseen ja alko ihan hirmusesti himottaa leipoa,mutten kauppaan viitsis enää lähteä tähän aikaan.
T:Isa
[color=purple]Entä, jos tekisit pizzataikinan ohjeella pohjan? En osaa aineitten määriä sanoa, koska teen summassa aina pohjan, mutta aineet:
-vesi
-hiiva
-suola
-sok/hunaja
(-pizzamauste)
-vehnäj.
-rasvaa
Jos teet pellillisen niin ehkä 4-5 dl vettä vois tulla hyvä. Hiivaa sen mukaan miten paksun pohjan haluaa. Puolipalaa riittää, kun haluaa ei niin paksun pohjan. Suolaa 1/2tl-1tl, sokeria että hiivaa alkaa toimimaan eli ripaus tai miksei vähä enempiki. Jauhoja niin, että alkaa käsistä irtoon ja kupista ja ehkä puol desiä voisulaa tai vähempikin käy.
Eikö oo aika summittaista :D
Raaka-aineet
pohja
125 gvoita
2,25dl vehnäjahoja
1rkl vettä
täyte:
150g palvikinkkua
150g juustoraastetta
3kpl munia
2dl ruokakermaa
1 dl maitoa
0.25tl mustapippuria
0.5tl paprikajauhetta
0.5dl hienonnettua persiljaa
Ohjeet
Sekoita voi ja jauhot muruseokseksi lisää vesi. Sekoita seos nopeasti tasaiseksi massaksi.
Taputtele taikina jauhoisella kädellä piirakkavuokaan pohjalle ja reunoille.(vuoka halkaisialtaan n. 27 cm).
Levitä pohjalle kuutioitu kinkku ja juustoraaste. Yhdistä munat,kerma ja maito,mausta seos ja lisää persilja.
Kaada seos vuokaan ja paista 200 astetta n. 35 min.
Peitä tarvittaessa leivinpaperilla paiston loppuvaiheessa.
mie teen pitsan pohjan näin:
5 dl jauhoja
2 dl vettä
loraus öljyä
1 tl suolaa
1 tl leivinjauhetta
Leivinjauhetta mielummin liian vähän kuin liian paljon, tulee muuten kova pohja.
pizzapohja ohjeet otan talteen tulevaa käyttöä varten ja kokeilen nyt marian googlettamaa piirakka ohjetta ku kaikkia aineita kerta oli :) kerronpa sitten huomenna miltä maistui!
On muuten tosi kiva että tää tammikuisten pinkka on herännyt eloon.. varmaan johtuu siitäkin että syksy alkaa tulla ja ihmiset on enemmän töissä ja koneella muutenkin.
Nyt leipomaan.
T:Isa
Olipa taas aikamoinen pino odottamassa.
Vastailenpa ekaksi Zatun Galluppiin: Kyllä meillä tietää jo kaikki lähimmät ja kaukasemmatkin sukulaiset ja muut. Häät oli niin otollinen ajankohta kertoa kun 12 viikkoa oli täynnä ja kaikki koolla.
Ja edelleen Zatulle ja muillekkin kiinnostuneille: Palasin just sieltä imetystukiryhmän tapaamisesta ja mulle henkilökohtasesti oli tosi hyvä kokemus. Tärkeintä oli tavata muita äitejä ja vauvoja kun ei niitä oo ystäväpiirissä ollenkaan ja oon aika " yksin" tän asian kanssa. Oli myös kiinnostavaa kuulla alustusta keskisuomen keskussairaalassa työskentelevältä kätilöltä " virallista kantaa" kaikkiin synnytykseen ja ensi-imetykseen liittyvistä asioista ja tietenkin tosi tärkeää oli kuulla kaikkien omakohtaisia kokemuksia. Joukossa oli niin sektioäitejä kuin keskosvauvojenkin vanhempia joilla tietysti ensi-imetys ja imetys ylipäänsä on ollut aika erilainen kokemus. Mutta aion itse jatkaa käymään näissä tapaamisissa, koska täällä ei mitään synnytysvalmennusta järjestetä.
Olin tänään Tampereella shoppailemassa ja äiskä osti mulle ihanat haalarit ja yhet sammarit sellasesta äitiysvaateliikkeestä kuin Mamani.
Mulla on huomenna neuvola klo 8, joten pitää pistää kello joskus kahelta yöllä soimaan ja käydä pissalla, jotta pystyy sitten siellä purkkiin pissaamaan. Haluun kanssa että ottavat tulehdusjutut siitä, koska vähän outoa oloa on ollu. En oo jaksanu perehtyy neuvolan pissapurkkikäytäntöihin joten " neuvolayönä" kello soi aina klo 2 vessaan..tosi hieno systeemi..:(
Nyt iltapalalle.
Beijaflor rv 20+1
Voi hertti tuota teitin neuvolan pissi järjestelmää!!
Sano ny siellä huomenna että tilaas niitä muavi purkkeja ,ettei ihmisten tarvi ihteensä kiusata!
sanot vaan että: kuule,näin ne lapuallakin teköö,Maria sanoo niin ja käski sunki teherä! ! :DD
Tänään on ollut vieraita, etten ole kerennyt nettiin, nyt mies on ulkona pienenmpien kanssa ja vanhemmat lapset menivät suoraan koulusta fammonsa eli isänäidin luo. Ei ole vielä näkynyt =)
Sindalle kiitos vinkista!
Mulla on alusta asti ollut vahva poikatunne ja täällä vaasassa ei sanota sukupuolta edes kysyttäessä, eli loppuun asti säilyy jännitys!
Lydialle sanoisin myös että mulla taas on tullut semmonen tunne että poikaraskauksissa ob vähemmän kremppoja kuin tyttöraskauksissa, itselläni on kolme tyttöä ja yksi poika ja se poikaraskaus oli ainut joka meni ilman kremppoja. Sen takia mulla on nyt niin vahva poikatunne, koska voin niin hyvin. Lisäksi tyttöraskauksissa olen kärsinyt raskauden aikaisesta masennuksesta, mutta poikaraskaudessa olen ollut ehkäpä jopa erityisen tasapainoinen ja hyvinvoiva.
Tässä raskaudessa on kremppoja, eli tuo virtsatientulehdus, mutta se johtunee aiemmin koetuista munuaistulehduksista, on kuulemma 50% riski että tauti uusiutuu raskauden aikana. Muuten en tietäisi oelvani raskaana, mutta tuo maha, voi tuota mahaa =) =) Se on jo niin iso!! SF mitta oli neuvolassa (viikolla 19) 19 senttiä. No oon mä lihonnutkin =)
Kaikki kelpaa ja tervettä vauvaa toivon, mutta on jännää nähdä pitääkö tämä poikatunne paikkaansa =) Voi käydä kuten emmalla, että käykin päinvastoin =)...
No jatkoa..kävin avaamassa miehelle oven ja yks kaks istuinkin kylvettämässä kahta mukeloa ja sitt oli iltapalat ja puurot, isommat tuli kotiin, läksyjä jne, ilta on hurahtanut ohi. Pitääkin muistaa seivata tää teksti en taida olla enää sisäänkirjautuneena näin monen tunnin jälkeen.
Tää antibioottikuuri on aiheuttanut ripulin, pahoinvoitia, väsymystä ja hikoilua, ihan kamlan jytkyä ainetta taitaa olla. Ettei käy kuten edellisen kanssa, sain silloin antibiootit myöhään, rv. 38 ja sen takia epäilen vauvalla olleen vatsaväänteitä kuusi ensimmäistä viikkoa, näin sanottiin voivan joskus käydä.
Nyt pitää mennä vahtimaan TV:tä!
Hyvää illan jatkoa kaikille!
[color=maroon]Järkevältä kuulosti tuo imetystukijuttu. Ite ku on sektiolla synnyttäny niin tuosta noin vaan ei maito noussu. Taisivat laitoksella " uhkailla" etteivät päästä kotiin vasta, ku vauva saa tarpeeks ravintoo. No onneks aloin sit herumaan ;) Kuullu myöhemmin, ett sektioäipät kärsii tästä ongelmasta. Mut kaiken kaikkiaan hyvin akalle riitti maitoa.
Tuosta pisunäytteestä, ett mie oon pari kertaa vieny labraan näytteen. Neuvolatäti on antanu sitä varten vehkeet kotio. .Halusin ottaa myös ns. varman päälle. Mulla ei mikään seurapiirirakko oo, joten neuvolaan mennessä pisu voi olla liian laihaa. Heh hyvät iltajutut ;)
[color=darkviolet]Harrastin vähän hyötyliikuntaa, ku pukin ruohonleikkuria pitkin kartanoo. Jätin huomisellekki vähän, ku tv-ohjelma veti sohvajakkaralle. Mutta kerkespä tuota puolessa tunnissa saada hien pintaan ja ittesä aika hengästyneeks. Meiän piha ei mikään tasanen oo ja paikoin oli kasvanu liian pitkäksi. .
Huomenna ois heti aamusta työkkäriaika. Mielenkiinnolla ootan mitä mun " ohjaaja" tuumailee. Ex-työnantaja meinas, etten sais enää töihin mennä. Huolehti, ett pidän itestäni ja masustani nyt hyvän huolen (tietää viime vuoden km:sta) ja käski hakee lekurilta sairaslappua, jos töihin yrittävät laittaa.
Sain muuten ommeltua ne verhot!! Ja laitoin ne hetimmiten akan huoneeseen. Akka tuumas " aika upeat" :) No, iteppä valihti kankaan.
Mulla saattaa aina eksyä " ihme" sanoja kirjotuksen joukkoon. En osaa aina just kirjakielellä kirjottaa. Kirjeet tosin kirjotan vielä enempi murteella. Koettakaa suomentaa ja kestää ;)
Zatu, joka menee taputteleen Sädettä, jos vaikka sais muutamia liikkeitä tuntumaan
elikkäs täällä on ollut mieli maassa koko päivän ja työthän siihen syynä. eli kun oon ootellutkin et milloin töissä asukkaat jotenkin reagoi tähän mun odotukseen ja töistä poisjäämiseen. niin eilen oli yöohjaajalle yks asukas heittänyt et hän haluis potkaista mua mahaan et mun vauvalle sattuis jotain:( ok, asukkaat on mielenterveysongelmaisia, mut toi oli kyllä jo liikaa. sitä sitten päivän töissä itkeskelin ja nieleskelin ja sit viä kotona miehelle piti purkaa kaikki uudestaan:( lähinnä oon oottanut jotain toi on vienyt mun vauvan-juttuja, mut et joku sano tollasta, vielä kun tältä asukkaalta en ois moista osannut odottaa. en kyllä usko että hän tuota toteuttaisi.
oon neuvolassa puhunut tästä puolesta mun työtä, ja hirveen ihanasti on suhtauduttu. tänään tuntuu siltä että hirveen montaa tällaista itku-päivää en kituuta ennen kuin lääkärille saapastelen. viime viikolla oli jo yks päivä kun selkeesti huomas että hormoonit saa mut töissä reagoimaan ja ottaan itseeni asioista, jotka aiemmin osasin ohittaa sillä että asukas huonossa kunnossa. tota tän päivästä en kyllä edes suostu pistään sairauden piikkiin, kuitenkin silleen fiksu se joka sen sanoi.
laskeskelin aamulla (ENNEN töihin menoa) että tasan kolme kuukautta on aikaa äippäloman alkuun. äippälomaa en aloita varhennettuna, koska tod näk. fyysisen tai henkisen puolen takia saikulla kuiteski tässä ennen lomaa, en tunne ketään ketä ois tuolla noille viikoille asti pomppinut.
(.) päivän tapahtumien johdosta huoli vähän kasvanut. sit tuntui siltä että töissä vuoteli koko ajan jotain (ei onneks verta), mutta se on helpottanut kun kotiin pääsin lopulta rauhottuun. tosin äsken tuntui hassuja tuntemuksia virtsarakkoon, oisko olleet potkuja (siis masun sisältä... mustaa huumoria). nooh, perjantaina tays ja maanantaina neuvola. eli pian varmistuu et onko asiat ok. ääh, nyt tän päivän masennus meinas vallata, eli kyllä kaikki on kunnossa...
meku: toi on ihan totta että salilla harvat saunaa käyttää. varsinkin kun ite käyn siellä yleensä aamupäivisin niin saa ihan rauhassa loikoilla lauteilla. en oikeestaan käy tunneilla illalla, kun väkee niin paljon. ainoastaan nyrkkeilemässä.
zatu: ai teilläkin jää pyykit? meillä tuossa simppiksen tulevassa huoneessa vielä vierassänky. ja se on kyllä aina täynnä mun puhtaita vaatteita, kun en niitä saa vaatekaapiin siitä raahattua...
tau: kiva että sulla nytten jo hyvä fjiilis tosta neuvolasta:)
äitiliini ja sinda: hassun myöhään kyllä toi lääkäri, mut kesä kyllä sotkee aina noi hommat. mulla muistaakseni oli lääkäri rv 12 tienoilla.
galluppia: kyllä alkaa sukulaiset tietää, ja mun kaverit. luulen et mies ei hirveesti oo kavereillleen puhellut, paitsi osalle. töissäkin puhun kyllä ihmisille sitä mukaa jos tulee esille et oon jäämässä pois pian.
kiva että monilla hyviä neuvola- ja ultrakuulumisia:)
ja kyllä minäkin liityn tuohon kauhisteluun. eli eilen tosiaan joulukuisiin syntynyt ensimmäinen, viikoilla 24+. hui, toivottavasti simppis ei vielä parin viikon päästä keksis syntyä!
tikru ja simppis 21+4
[color=maroon]Onpa sulla ollu kurja päivä. Kierrä kauempaa kyseinen, joka potkusta masuun oli puhunu. Vaikka varmasti heissä on paljon sellasia, jotka puhuu vaan eikä onneksi toteuta juttujaan. Mutta varma on aina varmaa. Ja ihan huoleti oman hyvinvoinnin kannalta haet heti saikkua ennen ku väsyt liikaa.
Tuossa työssä on osattava antaa mennä korvien ohi jutut, mutta nyt hormoonien hyrrätessä se on vielä vaikeempaa. Huomasin ite eilen, ku takerruin ukon johonki sanomiseen. Se kaiveli koko illan. Sitä paisutteli sitten itekseen omassa päässään ja kyynelsoppa oli valmis. Tosin enpä muista millon oisin viimeks kunnolla itkeny. Mikä on sinällään harvinaista, ku tunteilla elävä tyyppi oon.
Mut mun piti poistua jo ja viel täs kökötän. .
näköjään en ole ainoa, jolla aina välillä jo supistelee...todennäköinen syykin löyty: rakenneultran yhteydessä otettiin varuiks infektionäytteet ja streptokokki B olikin positiivinen! Sain tänään antibioottikuurin, to olis neuvola ja aion kyllä vaatia ylimääräisen lääkärikäynnin että toi kohdunkaulan tilanne tsekataan. Onko muilla kokemusta tästä pöpöstä...vaikuttaako raskausaikana jotenkin sikiöön vai onko vaaraksi vasta synnytyksessä?
huolestunut Bellevue 20+3
Bellevue:
näköjään en ole ainoa, jolla aina välillä jo supistelee...todennäköinen syykin löyty: rakenneultran yhteydessä otettiin varuiks infektionäytteet ja streptokokki B olikin positiivinen! Sain tänään antibioottikuurin, to olis neuvola ja aion kyllä vaatia ylimääräisen lääkärikäynnin että toi kohdunkaulan tilanne tsekataan. Onko muilla kokemusta tästä pöpöstä...vaikuttaako raskausaikana jotenkin sikiöön vai onko vaaraksi vasta synnytyksessä?huolestunut Bellevue 20+3
Joo mulla todettiin streptokokki B viiime viikolla, mut mulla ollut se jo heinäkuun alusta asti kun annoin näytteet (olen tehoseurannassa kahden aikaisemman munuaistulehduksen vuoksi) ja neuvolaan oli tullut käsku antaa uusi näyte kun löysivät jo silloin tulehdusta, ja neuvola on ollut lomilla 4 viikkoa, eli sitten vasta elokuun puolivälissä sain tietää ja annoin uuden näytteen. Mulla siis jo levinnyt virtsatiehen ja tulehdusarvot tosi korkeella. Kuitenkin= ei mitään oireita, vasta kun tiesin asiasta tunsin alaselkäkipuja. Mulla on päässyt tulehdus jo kaksi kertaa aiemmin jo munuaisiin asti koska mulla ei ole ollut mitään oireita virtsatientulehduksesta, tätä lääkärit pitävät outona, mutta eivät osaa selittää.
Mulle on kerrottu että Streptokokki on yksi suuri syy ennenaikaisiin supisteluihin ja keskenmenoihin, se tietysti vähän pelottaa, mutta eihän täsä muuta voi kun parannella itseään (sain antibioottikuurin) ja toivoa parasta!
Vointeja sulle, kyllä se siitä!
Tietämisgalluppiin, meillä on tiedetty jo rv. 12 asti kun kerroimme kaikille, tämä on asia josta minulla ei ole salaamisen tarvetta ollut koskaan, kunhan ei ole lapsille tarvinnut kertoa niin aikaisin, ettei heidän tarvitsisi odottaa niin kaan. Kukin taplaa tyylillään, ja näin meillä.
Nenn 21 + 3
Hitto, minkä lentsun sitä onkaan saanut itsellensä tartutettua. Poikakin köhii jonkun verran ja itsellä nenä valuu. Ärsyttää kun muistaakseni ei noita nenäsuihkeita saa odotusaikana käyttää.
Ystävien häät oli tosiaan viikonloppuna ja oikein hyvin juhlat meni. Loppuillasta alkoi vaan hymy jo vähän hyytymään kun kavereiden & muun " nuorison" touhu siirtyi vähän kännin puolelle. Kyllä se on aika rajallista mitä näin raskaana jaksaa kuunnella kännissä olevien ihmisten höpinöitä. Yhdeksältä sitten lähdettiin ajamaan kotia päin, kun piti saada poika nukkumaan. Mutta oli ihanaa olla kaasona ja nähdä kuinka hääsunnitelma toteutui.
Nyt kun aikaa on kulunut jo päiviä rakenneultrasta ja tiedosta että poika on tulossa (eihän se ihan 100 varmaa ole, mutta uskon kyllä kätilöä) niin on aika ihanaa ajatella, että kohta meillä on veljekset. Esikoinen on antanut joka ilta suukon masuun masuveljelle :)
Mies tuumasi yksi päivä kun juteltiin tästä vauvasta, että " paljon tulee menemään rahaa kun pitää ostaa toinenkin helikopteri" (on siis ostanut tässä hetki sitten " pojalle" = itselleen radio-ohjattavan helikopterin, johon poika ei saa edes koskea. Ja itseasiassa ensimmäisiä kertoja lennättäessään kopteria se mäsähti alas ja on nyt rikkinäisenä hyllyn päällä :) no, kiva että harrastaa...
Liikunnasta: minulla alkaa työväenopiston mammajumppa tuossa syyskuun alussa. Saas vaan nähdä pystyykö siellä käymään, kun eilen kun lähdettiin pojan kanssa pyörällä niin johan rupes supistelemaan. Mutta ainakin yritän käydä. Olen kyllä varsinainen sohvaperuna, joten sen puolesta olis kyllä tosi hyvä, kun pystyis säännöllisesti liikuntaa harrastamaan. Tuleehan sitä hyötykäveltyä aj pyöräiltyä, mutta ei mitenkään liiaksi asti.
Mutta nyt täytyy rientää!
Päiväjatkoja
Taneli + pikkukirppu 20+2