Eilinen jalkapallotragedia
Ihmiset ovat järkyttyneitä. Lehdissä kirjoitetaankuinka puhua lapsille tapahtunresta jne. Ovatko ihmiset näin todellisuudesta vieraantuneita? Tapahtuma oli surullinen ja ei toivo kellekään mutta totuus on että myös nuori ja terve voi saada vakavan sairauskohtauksen koska vaan. Se on elämää. Mikä tässä oli niin järkyttävää?
Kommentit (533)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naissuunnistaja kuoli taannoin Jukolan viestissä maalisuoralla. Häntä yritettiin elvyttää maalisuoran reunalla muiden jatkaessa viestiä. Kilpailua ei keskeytetty eikä tapauksesta muutenkaan tehty tällaista mediashowta.
Onko se sinulta pois, jos Erikseniä kunnioitettiin?
Ihmeellistä valitusta tällaisesta asiasta. Minusta inhimillinen välittäminen näkyi hienosti eilen. Palautti hieman uskoa ihmiskuntaan.Mä olen vähän kyyninen tässä uskomisessa ihmiskuntaan. Suorassa lähetyksessä tähtipelaajan tuupertuminen vs. jonkun nimettömän alkoholistin tuupertumunen kadulla. Ihmisarvoltaan ovat tasan samanarvoisia mutta vain toisen hätä koskettaa. Arvaa kumman?
Voi herranjumala tätä jeesustelua. Kyllä, se nimetön alkoholistikin saa ihan saman huomion, mikäli hänen tuupertumisensa tapahtuu tilanteessa, jossa hänen tuupertumistaan seuraa miljoonat ihmiset ja näemme, että hänen ystävänsä itkevät vieressä.
Koitin katsella juttuja katsomokuolemista mutta lähinnä noi isoimmat jutut jossa kansaa on laonnut onnettomuuksien tai tulipalojen tai väkivallan tai muun syyn vuoksi enemmän on listattu. Ei yksittäisiä katsojia kun niitä lienee aika lailla kun isoimmille stadioneille mahtuu 100 000 katsojaa.
Eli siis vähän epäilen ettei se yksittäinen sairaskohtauksen saanut katsoja oli se sitten juoppo tai ei saisi vastaavaa huomiota sen paremmin pelaajilta kuin organisaatioltakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää, ettei selostajilla tuossa tiulanteessa olekaan niitä snaoja, vaikka muuten puhetta tulee ripulina.
Niin jännä juttu tosiaan, että henkilöt, jotka ovat jalkapallon asiantuntijoita, eivät osaakaan puhua sydänkohtauksesta ja elvyttämisestä.
He olivat shokissa jos kukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naissuunnistaja kuoli taannoin Jukolan viestissä maalisuoralla. Häntä yritettiin elvyttää maalisuoran reunalla muiden jatkaessa viestiä. Kilpailua ei keskeytetty eikä tapauksesta muutenkaan tehty tällaista mediashowta.
Ihmeellistä valitusta tällaisesta asiasta. Minusta inhimillinen välittäminen näkyi hienosti eilen. Palautti hieman uskoa ihmiskuntaan.Mä olen vähän kyyninen tässä uskomisessa ihmiskuntaan. Suorassa lähetyksessä tähtipelaajan tuupertuminen vs. jonkun nimettömän alkoholistin tuupertumunen kadulla. Ihmisarvoltaan ovat tasan samanarvoisia mutta vain toisen hätä koskettaa. Arvaa kumman?
Voi herranjumala tätä jeesustelua. Kyllä, se nimetön alkoholistikin saa ihan saman huomion, mikäli hänen tuupertumisensa tapahtuu tilanteessa, jossa hänen tuupertumistaan seuraa miljoonat ihmiset ja näemme, että hänen ystävänsä itkevät vieressä.
Herranjumala vaan itsellesi, tekopyhä ääliö. Ei tasan saa tällaista huomiota ja ihmisten liikuttumista se alkoholisti vaikka kuolisi miljoonan ihmisen edessä. Siihen tarvitaan tähtipelaaja. Jos se alkoholisti makaa tiedottomana vilkasliikenteisen tien varrella, suurin osa ihmisistä kulkee ohi vilkaisemattakaan. Työni puolesta olen tämän nähnyt ja kaikki sen tietävät. Kovin on valikoivaa tämä ihmisten välittäminen ja liikuttuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tosiaan jännä nähdä se, että urheiluselostajat menivät lähes sanattomiksi nähdessään ihan normaaliin elämään kuuluvia asioita. Henkisesti aikuisten kroppaan kasvaneita pikkulapsia?
Sairaskohtaus ja lyhyt kuolema. Ihan normia. Me kaikki kohtaamme noita. Kuolema on osa elämää.
Just näin. Ajattelin lähteä täältä ihan samalla tavalla (tosin ilman jalkapallostadionia), eikä minua haittaa vaikka suurikin määrä ihmisiä tulisi ihan paikan päälle sitä tilannetta todistamaan.
Toivotko samaa myös lapsillesi, sisaruksillesi ja vanhemmillesi? Mitä useampi näkee, niin sitä mukavampaa?
Reality check: 150 vuoden päästä kukaan ei muista, että olen edes ollut olemassa. Tietävät edes sitten tuon hetken, että olin. Ei se todistajien määrä tapahtunutta muuksi muuta, enkä sen katso olevan mitenkään sen kuolevan oma häpeä.
Aha. Mikset lukenut kommenttiani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä valitusta tällaisesta asiasta. Minusta inhimillinen välittäminen näkyi hienosti eilen. Palautti hieman uskoa ihmiskuntaan.Nythän ei ole kerrottu, millaisesta sairaskohtauksesta edes oli kyse. Elvytys kesti melko lyhyen ajan. Ehkä hän vain pyörtyi.
Kakaran kommentti vai onko ihmiset näin tyhmiä?
Kymmenen minuutin elvytys on lyhyt.
Mistä näitä idiottialoituksia oikein pulppuaa. Totta hitossa tuollainen tilanne on järkyttävä. Melkoisesti pitää olla todellisuudesta vieraantunut, jos ei tajua ihmisillä olevan tunteita ja niistä myös suurimpien kuuluvan elämään. Pidän jokseenkin vajaana ihmistä, joka täysin neutraalisti pystyy katselemaan tuonkaltaisia tilanteita. Tunne-elämässä pahoja häiriöitä, jos ei missään tunnu. Ja varsinkaan, jos ei ymmärrä, että muilla tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala vaan itsellesi, tekopyhä ääliö. Ei tasan saa tällaista huomiota ja ihmisten liikuttumista se alkoholisti vaikka kuolisi miljoonan ihmisen edessä. Siihen tarvitaan tähtipelaaja. Jos se alkoholisti makaa tiedottomana vilkasliikenteisen tien varrella, suurin osa ihmisistä kulkee ohi vilkaisemattakaan. Työni puolesta olen tämän nähnyt ja kaikki sen tietävät. Kovin on valikoivaa tämä ihmisten välittäminen ja liikuttuminen.
Älä jaksa. Minun kotipaikkakunnallani viime viikolla katosi vanhus. Hänestä kannettiin täällä suurta huolta, vaikka esim itse en häntä tuntenut. Hän löytyi lopulta kuolleena ja kyllä, hänen kuolemansa liikutti monia. Mutta voin kyllä uskoa, että sinua tämä ei olisi hetkauttanut pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Mua säälittää ihmiset joille on ihan sama vaikka ihminen kuolee silmien edessä. Olen ollut tosi liikuttunut että hänet saatiin taistelua takaisin henkiin.
Entäs kun oma läheinen kuolee ja oma mielenterveys on vaarassa, niin tulee kommenttia että se on elämän kiertokulku, kaikki me täältä lähdetään tms. !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Tanskan jalkapalloilija Eriksen tuupertui nurmelle, ja lääkintähenkilöstö taisteli saadakseen pidettyä häntä elossa, ylen selostajan mielestä ”nyt äkkiä se kamera pois sieltä!”, eli sitä, mitä tapahtuu, ei olisi saanut tämän jeesuksen mielestä kuvata. Ai miksi ei? Sehän oli nimenomaan kiinnostavaa nähdä, että miten urheilijaa elvytettiin, eli miten vakava tilanne on!
Miksi sitä ei olisi saanut näyttää, kun samaan aikaan media mässäilee esim. George Floydin kanssa tai paljastaa ihmisten asioita kiusaten heitä kaikilla heidän epätäydellisyyksillään tai epäonnistumisillaan ihmisinä? Miten kaksinaamaista.
Toinen kritiikkini kärki koskee sitä, miten nämä selostajat ja studioasiantuntijat eivät osanneet psykologisella tasolla oikein suhtautua tällaiseen ikävään käänteeseen. Ilmeisesti he osaavat puhua telkkarissa ainoastaan jalkapallosta, eikä kapasiteetti riitä minkään järkyttävän tai elämä uhkaavan kokemuksen vastaanottamiseen. Olisi hieman eri asia, jos esim. katsomosta olisi ammuttu jotakuta. Mutta ei. Kyseessä oli sairaskohtaus! Sellainen on aika normaalia elämässä, VAIKKAKIN se toki tapahtui dramaattisesti ja täysin ennakoimattomasti kesken Suomen ensimmäisen EM-tason ottelun.
Samoin säälitti sen hokeminen, ettei jalkapallo ole ollenkaan tärkeää tällaisella hetkellä. Sellaisen sanominen jo osoittaa, että suhtautuminen jalkapalloon on jo muutenkin sairasta, jos tämmöinen edes pitää sanoa.Siis miten Floyd liittyy tähän ja miten on selostajien syy, jos jotkut rääpivät ja perseilevät toisten asioilla.
Selostajien lause ”nyt äkkiä se kamera pois sieltä”.
Miksi? Ihan oikein, että näyttivät, olisi pitänyt näyttää kaikki ja lähikuvana.
Ainakin jää ikuisesti mieleen Huuhkajien arvokisadebyytti.
Ihmiset ovat kasvaneet pumpulissa ilman merkittäviä tragedioita ja sitten kun tulee ensimmäinen sellainen, niin mennään paniikkiin.
Ihan ymmärrettävää.
Televisiossa on erilaisisia "reality-ohjelmia" joka lähtöön ja niitä katsotaan myös erittäin paljon, sitten kun tulee vahingossa ihan oikeaa realitya siitä loukkaannutaan. Ei me tuollasta haluta nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Tanskan jalkapalloilija Eriksen tuupertui nurmelle, ja lääkintähenkilöstö taisteli saadakseen pidettyä häntä elossa, ylen selostajan mielestä ”nyt äkkiä se kamera pois sieltä!”, eli sitä, mitä tapahtuu, ei olisi saanut tämän jeesuksen mielestä kuvata. Ai miksi ei? Sehän oli nimenomaan kiinnostavaa nähdä, että miten urheilijaa elvytettiin, eli miten vakava tilanne on!
Miksi sitä ei olisi saanut näyttää, kun samaan aikaan media mässäilee esim. George Floydin kanssa tai paljastaa ihmisten asioita kiusaten heitä kaikilla heidän epätäydellisyyksillään tai epäonnistumisillaan ihmisinä? Miten kaksinaamaista.
Toinen kritiikkini kärki koskee sitä, miten nämä selostajat ja studioasiantuntijat eivät osanneet psykologisella tasolla oikein suhtautua tällaiseen ikävään käänteeseen. Ilmeisesti he osaavat puhua telkkarissa ainoastaan jalkapallosta, eikä kapasiteetti riitä minkään järkyttävän tai elämä uhkaavan kokemuksen vastaanottamiseen. Olisi hieman eri asia, jos esim. katsomosta olisi ammuttu jotakuta. Mutta ei. Kyseessä oli sairaskohtaus! Sellainen on aika normaalia elämässä, VAIKKAKIN se toki tapahtui dramaattisesti ja täysin ennakoimattomasti kesken Suomen ensimmäisen EM-tason ottelun.
Samoin säälitti sen hokeminen, ettei jalkapallo ole ollenkaan tärkeää tällaisella hetkellä. Sellaisen sanominen jo osoittaa, että suhtautuminen jalkapalloon on jo muutenkin sairasta, jos tämmöinen edes pitää sanoa.Siis miten Floyd liittyy tähän ja miten on selostajien syy, jos jotkut rääpivät ja perseilevät toisten asioilla.
Selostajien lause ”nyt äkkiä se kamera pois sieltä”.
Miksi? Ihan oikein, että näyttivät, olisi pitänyt näyttää kaikki ja lähikuvana.
Vitut mitään lähikuvia, mutta sopivasti näyttivät. Ei mässäilty, mutta tuli selväksi tilanteen luonne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tosiaan jännä nähdä se, että urheiluselostajat menivät lähes sanattomiksi nähdessään ihan normaaliin elämään kuuluvia asioita. Henkisesti aikuisten kroppaan kasvaneita pikkulapsia?
Sairaskohtaus ja lyhyt kuolema. Ihan normia. Me kaikki kohtaamme noita. Kuolema on osa elämää.
Just näin. Ajattelin lähteä täältä ihan samalla tavalla (tosin ilman jalkapallostadionia), eikä minua haittaa vaikka suurikin määrä ihmisiä tulisi ihan paikan päälle sitä tilannetta todistamaan.
Toivotko samaa myös lapsillesi, sisaruksillesi ja vanhemmillesi? Mitä useampi näkee, niin sitä mukavampaa?
Reality check: 150 vuoden päästä kukaan ei muista, että olen edes ollut olemassa. Tietävät edes sitten tuon hetken, että olin. Ei se todistajien määrä tapahtunutta muuksi muuta, enkä sen katso olevan mitenkään sen kuolevan oma häpeä.
Aha. Mikset lukenut kommenttiani?
Sori, yliarvioin älykkyytesi, ja luulin, että se kävisi tuosta ilmi. Miten se olisi lapselleni jotenkin erityisen huono asia, jos hänen kuollessaan paikalla olisi paljon ihmisiä? Veikkaisin, että se kuolema harmittaisi kumminkin enemmän kuin väestönpaljous.
Onhan se järkyttävää hänen läheisilleen ja joukkuetovereille. Silti en tiedä miksi minun pitäisi järkyttyä täysin vieraan ihmisen sairauskohtauksesta.
Ja näitä tämänpäiväisiä otsikoita soisin kirjoitettavan myös niistä tuhansista vierastyöläisistä, jotka ovat kuolleet Qatarissa jalkapallostadioneita rakentaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitin katsella juttuja katsomokuolemista mutta lähinnä noi isoimmat jutut jossa kansaa on laonnut onnettomuuksien tai tulipalojen tai väkivallan tai muun syyn vuoksi enemmän on listattu. Ei yksittäisiä katsojia kun niitä lienee aika lailla kun isoimmille stadioneille mahtuu 100 000 katsojaa.
Eli siis vähän epäilen ettei se yksittäinen sairaskohtauksen saanut katsoja oli se sitten juoppo tai ei saisi vastaavaa huomiota sen paremmin pelaajilta kuin organisaatioltakaan.
Niin? Mitä tämän nyt pitäisi sitten todistaa? Et löytänyt uutisia, joten miten hitossa miljoonien ihmisten pitäisi olla huolissaan jostain yksittäisestä ihmisestä, josta ei ole mistään uutisoitu? Minusta hieman erikoinen logiikka, että olisimme nyt kollektiivisesti jotenkin empatiakyvyttömiä, kun emme tiedä kaikkia maailman kuolemantapauksia. eiköhän ole ihan normaalia, että meitä koskettavat ainoastaan ne tapaukset, joista meillä on jonkinlainen tieto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut paikalla jäähallissa, kun yleisössä ollut henkilö sai sairaskohtauksen ja häntä elvytettiin ennen sairaalaan viemistä katsomossa. Tapauksesta oli juttu tämän kaupungin paikallislehdessä ja seuran puolelta ko. henkilölle lähetettiin terveiset sairaalaan. Joukkueen kapteeni kävi ne toimitusjohtajan kanssa henkilökohtaisesti viemässä. Mielestäni suhteutettuna tämän kaupungin kokoon (alle 100 000 asukasta) ja EM-jalkapallon seuraajamääriin (miljoonia) muistamiset olivat tasan samaa luokkaa.
Tätähän ei ole julkisuudessa yllättäen toitotettu, mutta ko. pelaaja oli saanut korona-rokotteen. Ja oli muuten täysin terve. Joukkueen lääkärikin on ymmällään. Pistää miettimään, eikö?
F1-kisoissa ruumiit korjataan radalta pois ja kisa jatkuu.
Kakaran kommentti vai onko ihmiset näin tyhmiä?