Vielä vuonna 2030 Suomessa polttomoottoriautot rökittävät sähköautot luvuin 2 200 000 – 600 000
Ei sähköpelit oikein toimi pitkien matkojen suomessa, lisäksi mitään järkeä maksaa tuplahintaa huonommasta autosta.
-
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/viela-vuonna-2030-suomessa-poltt…
Korkea hinta suitsii täyssähköautojen yleistymistä, sillä täyssähköauto maksaa keskimäärin 1,6-1,8 kertaa vastaavan polttomoottoriauton verran.
.
suomalaiset haluavat ensin nähdä sivusta, että naapureiden ja kavereiden ostamat täyssähköautot toimivat hyvin, ennen kuin lähtevät itse kaupoille.
”Miksi maksaisit enemmän jostakin, joka tuottaa aiempaa enemmän päänvaivaa?”
.
”Tämä ei varmastikaan tule olemaan mikään kertarysäys, vaan hallittu siirtymä. Ennusteet sanovat, että vuonna 2030 Suomessa olisi noin 600 000–700 000 sähköistä autoa. Autokanta on tällä hetkellä 2,7–2,8 miljoonaa autoa, ja se tarkoittaa, että vielä seuraavan vuosikymmenen vaihteessa olisi 2,2 miljoonaa polttomoottoriautoa.”
.
nopeasti kasvavan sähköautotuotannon pullonkaulat alkavat tulevina vuosina syntyä.
.
Kommentit (11)
Vihervassarille tulee ihan kyynel silmään noista luvuista...
Harvinaiset metallit on kaivettu maasta jo ennen vuotta 2030.
Ilman niitä ei voida rakentaa sähköautoja.
Sähköauto saastuttaa elinkaarensa aikana enemmän kuin polttomoottoriauto.
Toi 700 000 sähköistä autoa 2030 saattaa olla ylioptimistinen.
Muutaman vuoden päästä noi on inhokkeja, paitsi hinausliikkeille.
Muutamat tulipalot tulee kiristämään säädöksiä, tai ne on jo, ihmiset eivät vaan tiedä ja noudata,
mutta tulevat katumaan kun vakuutukset eivät korvaa kun talo on palanut.
Vierailija kirjoitti:
Toi 700 000 sähköistä autoa 2030 saattaa olla ylioptimistinen.
Muutaman vuoden päästä noi on inhokkeja, paitsi hinausliikkeille.
Muutamat tulipalot tulee kiristämään säädöksiä, tai ne on jo, ihmiset eivät vaan tiedä ja noudata,
mutta tulevat katumaan kun vakuutukset eivät korvaa kun talo on palanut.
Norjassa on jo puoli miljoonaa sähköautoa käytössä. Eikä sieltä ole juuri mitään uutisia kuulunut erityisestä ongelmista. Ihan tyytyväisiä ovat olleen vekottimiinsa.
Kyllä minulle Tesla kelpaisi. Tarttis vaan saada vähän taskurahaa ensin jostain kehiteltyä... Yhtään ei jäisi ikävä kalliin bensiinin tankkaamista.
Mihin unohtunut kehittää oman sähkönsä tuottava auto? Hondalla oli sellainen koeajossa australiassa jo kymmeniä vuosia sitten ja toimi hyvin. Tehoja ei niin valtavasti, mutta yli 3000km kuitenkin 80km/tunti keskinopeus. Sitäpaitsi, jos vihreillä olisi mielessä päästöjen vähentäminen, niin he varmasti pyrkisivät esim. puolittamaan polttoaineen kulutuksen, sillähän siihen pääsisi. Eikä siihen tarvita muuta kuin vähentää hieman ajonopeuksia ja kieltää isojen katumaastureiden ja yleensä paljon kuluttavien autojen myynti. Nykyään kun autot melko yleisesti kuluttavat 8-10l/100km ja helposti pienemmillä pääsee puoleen siitä. Nykyisin autoilu tuottaa polttoaineiden ja muiden maksujen kautta valtion kassaan jotai 8 miljardia, joten melkoinen korotus tulossa sähköautoilun kera sähkön hintaan verojen muodossa, sekä tottakai sähköyhtiöt tulevat ottamaan käyttöön huippukulutukseen perustuvan laskutuksen eli tulemme kaikki osallistumaan sähköautoilun kustannuksiin tuntuvasti enemmän kuin nykyautoilun, puhumattakaan ongelmajätteistä eli akuista, tännehän vihreät haluavat loppusijoittaa muidenkin akut.
Minä en usko, että sähköautot koskaan tekevät suurta nousua. Luultavasti joku keksii bensiinin tilalle energiatehokkaan polttoaineen, niin että polttomoottoriautot saadaan muutettua pienemmällä vaivalla eikä tarvita laajaa latauspisteiden ja kaapeliverkostojen uusimista sekä uusia akkuja. Eihän se sähköauto kokonaisuutena - akku, lataukset, verkostojen ja tolppien uusinnat jne, niin hirveän ekologinen elinkaareltaan ole. Lisäksi niiden pakkaskestävyys - entä kun myrskyssä menee sähköt, missä ladataan nosturiautot? Miten paljon latausta tarvitsee isommat kulkupelit?
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko, että sähköautot koskaan tekevät suurta nousua. Luultavasti joku keksii bensiinin tilalle energiatehokkaan polttoaineen, niin että polttomoottoriautot saadaan muutettua pienemmällä vaivalla eikä tarvita laajaa latauspisteiden ja kaapeliverkostojen uusimista sekä uusia akkuja. Eihän se sähköauto kokonaisuutena - akku, lataukset, verkostojen ja tolppien uusinnat jne, niin hirveän ekologinen elinkaareltaan ole. Lisäksi niiden pakkaskestävyys - entä kun myrskyssä menee sähköt, missä ladataan nosturiautot? Miten paljon latausta tarvitsee isommat kulkupelit?
Missä nosturiautot nykyisin tankataan? Sähköllä se bensa-aseman pumppu toimii. Tippaakaan ei tule polttoainetta ilman sähköä.
Eikä kai muutenkaan kukaan haaveile, että kaikki mahdolliset ajoneuvot pitäisi sähköllä toimiviksi muuttaa. Voihan rekat ja paloautot kulkea dieselillä vaikka henkilöautot siirtyy sähkömoottoriin. Sillä vähennetään päästöjä jo huomattavan paljon.
Liikennekäytössä muistaakseni noin 2,1 miljoonaa autoa ja niiden tilallehan sähköauton tulevat. Oikeampi vertailu olisi siis 700K vs. 1:4M. Olettaen kasvuvauhdin toteutuvan. Ajamisen kallistuessa osa voi luopua autosta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassarille tulee ihan kyynel silmään noista luvuista...
Eipä tämä ole suomalaisista puolueista riippuvainen juttu. Moni länsimaa jo tehnyt päätöksiä polttomoottoriautojen myynnin kieltämiseksi. Moni valmistaja ilmoittanut lopettavansa valmistuksen. Oletettavasti polttoaineenvalmistuksessa tulemme näkemään muutoksia.
Sähköautot toimii ihan hyvin. Ongelma ei ole siinä.
Mutta mistä saadaan ne pari miljoonaa uutta autoa? Kuka ne ostaa ja millä rahalla? Kestää oman aikansa kunnes autokanta on uudistunut.