Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***<HEINÄvauvojen elokuulumisia^***

21.08.2006 |

Aloitan uuden pinon, kun tuo edellinen jo niin pitkä. Tässä linkki siihen http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8078974&p=&mpage=3&tmode=…

Meillä Jimi edelleen oikea unelmavauva, tosin yöllä tarkkana poikana vaatii vaipanvaihdon, jos yhtään paksumpaa tavaraa on tullut siihen. Meillä kun kakka koostumukseltaan sellaista, että ei mene tuon `imee kaiken itseensä`-vaippojen ytimen sisälle. On testattu pampersit ja liberot. Sitten usein virkkuu seurustelemaan ja uudestaan syötöllä nukahtaa sitten takaisin yöunille. Mutta en valita, nautin täysinrinnoin (kirjaimellisesti....) tästä kolmosesta.

Meilläkin on nyt viikon ajan hymyilty ihan tarkoituksella ja katselee jo niin tarkasti ja vähän yrittää jo jokellella, mutta ääntä ei vielä tule kuin sellaisia pihahduksia. On siis niin ihanan suloinen pakkaus :)

On tämä kaikenkaikkiaan aivan mahtavaa aikaa. Mies auttaa ihan kaikessa, missä kynnelle kykenee ja esikoisen koulunalkukin on äidin pelosta huolimatta (se äidin ikuinen huoli lapsesta -ilmiö!) oikein hyvin. Iloisin mielin lähtee aamulla kouluun ja iloisena palaa. Voiko enempää siis toivoa!

Sinä joka kyselit siitä, että kun ei vauva rattaissa nuku niin yritä sitkeästi ensin nukuttaa lullaamalla sisällä ja tarjoa esim. tuttia itkuun. Toinen vinkki on, että saadessasi hänet nukkumaan rattaisiin varaa liina tai rintareppu kaupungille mukaan, johon voit tarvittaessa laittaa pikkuisen rauhoituumaan. Kaverilla toimi tämä temppu. Toivotaan, että teilläkin joku :)

Nyt nukkumaan, kuulumisiin :)

Carelia ja Jimi 5 vk

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelenpa pinoa aikani kuluksi.

Neiti nukahti viimein, oli ihanalla juttelutuulella ja minun oli vaikea olla juttelematta hälle :( En nimittäin nukkumaanmeno aikana juurikaan juttele, tietää näin että pitää käydä nukkumaan.

Nyt vasta on omaa aikaa tälle päivälle, joten ei sitä paljon ole.

Mutta nyt vähän surffailua ennen nukkumaan menoa...

nellariina & neiti

Vierailija
22/33 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin kerkesin tähän koneelle :) Kai meni nukkumaan yöunia puoli kymmenen maissa ja sen jälkeen vielä tytölle iltapalaa ja nukkumaan..tiskit hoitaa ja pullot keitellä ja kerkesin äsken itsekin suihkuun :) Pyykkikasa odottaisi vielä viikkaajaa, mutta odottakoon. Huomenna on päivä uusi..

Saapi nähdä kuinka pitkään poju jaksaa ensi yönä nukkua, viime yönä nukkui 8,5 tuntia..Päivällä otti vain pikkuisia päikkäreitä. Että hyvin menee :) Kakkakin tuli sopivasti ennen kylpyä ja sen jälkeen alkoikin nukkumaan. Aika hyvä rytmi on löytynyt. Kakka tulee 3 kertaa päivässä, aamulla, illalla ja päivällä. Ja nuo pitkät yöunet on ihania :) Nukkuu joka tapauksessa sen 5-6 tuntia, vaikka kerran heräisikin syömään ennen aamua.

Eilen oli se jälkitarkastus ja kaikki oli hyvin. Hormonikierukan saan marraskuun alussa, kunhan kohtu on saanut rauhoittua ennen sitä tarpeeksi. Supistunut oli hyvin..Ja hemppakin oli hyvä, samoin verenpaine, vaikka hiukan puolijuoksua sinne pojan kanssa autolta meninkin..Tuon kierukan saan onneksi " kuukautisten hoitoon" , joten siitä saa sen kelakorvauksen. Jäähän sille sen jälkeenkin vielä hinnaksi 90 ¿! Täytyypi alkaa säästämään ;)

Kai on kova poika hymyilemään ja seurailemaan maailmaa. Tosin se on ihan mahdoton sylikissa, joten kyllähän tuo päivän kantelu aina tuntuu käsissä näin illalla. Aamulla kuvasin sitä tuolla digikameran video-toiminnolla, kun se niin kovasti naureskeli, jutteli ja touhusi. Lähetän sen kotiini sähköpostilla, että saavat katsella :)

Laitetaanpa hiukan galluppia..

Tuli tuossa mieleen, että miten teidän muiden yliaikaisten vauvojen iho voi heti ensimmäisen parin viikon aikana syntymästä? Meillä Kai vaihtoi ihonsa kokonaan (näin sanoi terkkari..), eli se vaan kuoriutui pois pikkaisen kerrallaan. Maha oli aika järkyn näköinen, kun oli täynnä sellaista irtonaista ja repailesta kuivaa nahkaa :P Mutta siellä alla oli siis täysin uusi hyvä iho. Siihen meni n. pari viikkoa. Terkka sanoikin, että on yleistä ylimenneillä, kun siitä ihon pinnasta on lähtenyt " se jokin" (en muista enää nimeä..) pois ja iho uusiutuu siitä syystä. Mutta esikoisesta en muista mitään tällaista vaikka syntyikin täsmälleen samalla raskausviikolla (40+6)!

Hohhoijaa, pitäisiköhän sitä itsekin painua jo peiton alle ;) Taidan lähteä ja palata taas pinoilemaan, kunhan kerkeän..

~suviande, Inka 5 v. ja Kai 7 vkoa~

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nuo yöunet on niinkuin yhteenmenoon ja sitten syönti ja sitten vielä 2-3 tuntia unta..

Vierailija
24/33 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu ihan hyvää eli perjantaina päästiinkin illalla pois jo sairaalasta kokonaan. nyt kotona jatketaan 5pv suunkautta antipioottia ja estolääkitystä siihen asti kunnes reilun kuukauden kuluttua on virtauskoe. Pissänäyttettä täytyy ainakin kahteen ikävuoteen asti käydä antamassa 1-2 kk välein.

neiti voi todella hyvin ja on kovin iloinen. Hymyilee tosi paljon varsinkin aamuisin.

Eilen oli ristiäiset ja nimeksi tuli ELLA IDA.

kesähelinää

Vierailija
25/33 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin kirjoitellut viimeksi tänne pariviikkoa sitten,joten tuskinpa kukaan muistaa ;)

Meidän pikkuprinssi on viimein päässyt lopullisesti kotiin sairaalasta!Syntyi siis kahtakuukautta aikaisemmin.Nyt ikää on jo kertynyt 6viikkoa ja 1 päivä =).Pikku-ukko painaa nyt 3020g ja pituuttakin on jo huimat 49cm!!

Meidän poika pulauttelee hyvin paljon ja olenkin miettinyt että voisiko olla syynä kun syö tuota Tutteli 1 niin siitä kuulemma moni vauva pulauttelee hyvin paljon!? No en sitten tiedä, että pitääkö paikkansa, mutta ajattelin kuitenki kokeilla tuota Nania nyt vaihteeksi.Lääkäri määräsi siloin ukkelille tuota Tutteli 1 kun siinä on vissiin enemmän jotain ravinto aineita kuin tuossa Nanissa, mutta en kyllä ole siis täysin varma,että miksi tuota Tutteli 1 lääkäri määräsi kun en kysynyt!(Eli itse olen vain miettinyt tuon että onko siinä jotain ravinto aineita enemmän!?)No kokeillan nyt kuitenki =o)

Meillä ristiäisiä vietetään ensi viikon launtaina ja olenki päättänyt alkaa jo pikkuhiljaa tekemään sellaista suursiivousta!Paikat vaan ei tosin kauaa puhtaana pysy kun tuo meidän iso-veikka jolla ikää on pian 2-vuotta, niin pitää huolen siitä, että kämpässä ei ikinä tavarat ole omilla paikoillaan ;o)

No nyt menen tästä keittämään kupin kahvia!!

Vauvantuoksuista sunnuntaita muille heiniksille!! =o)

-Nirpukka ja Pojat 2v ja 6 viikoa-

Vierailija
26/33 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa uudet ja tervehdys ' vanhat' ...Itsekin palstailen harvakseltaan,mutta luen ahkerasti!

Meidän vielä toistaiseksi nimetön poikamme on jo 7 viikkoa.Painoa on tullut hieman vajaa 2kg syntymäpainoon:nyt 5950g ja pituutta 59cm.Vaikka ajan nopeaa kulumista surenkin,niin on tämäkin vaihe vaan niin ihana!!!Poika hymyilee ja tuijottelee äitiään lumoutuneena ja äänettömästi suu auki nauraa.Kädet ja jalat heiluu vimmatusti sitterissä tai leikkimatolla,kun ' lentävä lehmä' lallatta lastenloruja,kun viereisiä leluja nyrkillä heiluttaa.Ihan selvästi nyrkit ovat jo oppineet leluja heiluttamaan....Ihanaa aikaa!!!!Ehkä ikäkin on minun puolella,kun on helppo pysähtyä nauttimaan...Olen siis 35v ' vanha' -siis ikiteini vielä!

Onko teidän muiden vauvoille tullut nukahtamis -raivareita?Olen tästä puhunut aiemminkin.Muistan lukeneeni Vauva-lehdestä,että kahden kuukauden ikäiset itkevät paljon,joten kuuluuko siis ikään.Varsinkin iltaisin,kun pitäisi nukhtaa pienille unille,jotta jaksaisi taas tissitellä,niin uniraivari tulee,jos sänkyyn yrittää siirtää.Tyynnyttelyyn menee aikaa sylissäkin.Mielestäni syynä ei ole nälkä,koska rintaa ei suostu imemään väsyneenä:imee ja itkee vuorotellen ja maito vaan valuu suunpielistä!Ei kyseessä ole vatsavaivakaan...ei kouristele vatsaa eikä paukuttele tavllista enempää.Eli on tosi väsynyt,mutta nukataminen on aina itkun takana.Mielestäni tämän ikäinen ei vielä osaa kiukutellakaan!Onneksi nämä itkut tulevat 19-23 välillä,ei muulloin.Yöt nukkuu aina rauhallisesti syöntien välillä.Kuulostaako muilla tutulta?

Nyt en muista,oliko galluppia tai muuta mielenkiintoista vastattavaa...toiseen kertaan siis!

T:PauliNea ja poika 7 vko:a

Vierailija
27/33 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille vanhoille ja uusille mammoille!

Olen ollut liian laiska avaamaan tietsikkaa melkeen kuukauteen.. Lapsukaiset vievät niin kauhiasti tän mamman aikaa ;-)

Esikoinen aloitti koulun ekan luokan ja kotona pyörii mun ja vauvan lisäksi meidän 1v 9kk neiti, joten suhinaa riittää. Viihdyn mahtavasti vaikka välillä pinna kireellä...

Vauva, ihanainen poikamme, joka saa nimekseen ensi lauantaina BRUNO Joakim, on mitä mahtavin! Nukkuu hyvin yöt, syö reippaasti ja on kaikin puolin tyytyväinen. Ja nyt on ruvennut hymyilemään kauhiasti!!!

Tosta nimestä vielä sen verran että esikoinen on Joakim Benjamin ja kakkonen, meidän tyttö on Bella Julia, joten niihin sopiva nimi löydettiin yhteisvoimin ja oikeen sopiva meidän ukolle tuo nimi onkin!!!

Nyt aion palailla useammin teidän juttuja lukemaan ja kertomaan meidän kuulumisia!

maryanne ja bruno 2kk

Vierailija
28/33 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitteli tuosta 2kk ikäisen itkuisuudesta niin en varmaksi osaa mitään sanoa, mutta meidän neiti myös illalla ilmoittaa väsymyksen itkulla ja rauhoittuu vaan syliin.

Joten ikä sopisi tuohon ilta itkuisuuteen...toivottavasti alkaa helpottaan jossain vaiheesa! (ristii kädet ja toivoo parasta..)

Olkaa iki onnellisia te joiden vauvat nukkuu pitkät unet yhteen jaksoon yöllä. Meidän neiti nukkuu sen 3h vain ja herää syömään.

Pari kertaa on nukkut sen 4h ja tuntui heti oma olo pirteämmältä. Jännä miten sitä yksi tunti voi auttaa omaan oloon noin mahoton.

3.9 oisi taas nla ja sit saa tietää paljonko neiti on kasvanut.

Äitini sanoi, että on kasvanut paljon kun ei pariin pv nähnyt. Eihän sitä itse hoksaa.

Ajattelimme parin ystävän kanssa pitää ensi vk.loppuna saunaillan.

Saapi nähdä raskinko lähteä illaksi pois kotoa.

Saattaapi isukki olla ihmeissään, kun jää ensimmäistä kertaa pitemmäksi aikaa yksin kaikkien kolmen lapsen kanssa.

No saapahan tietää mitä tämä arki minulla on joka päivä.

Hieman mietityttää tuo illan pois olo kotoa, kun vauva on kuitenkin vielä niin pieni.

Piristäis kummasti kyllä käydä jossakin...

mutta nyt taas kuuluu kutsu...

Vierailija
29/33 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Minä en oikestaan taitaisi enää kuulua teihin, kun sillä meidän pojalla oli niin kiire maailmaan että toukokuulla jo syntyi (6 viikkoa etuajassa)... mutta kun odotuspuolellakin tänne kirjoittelin niin on tullut tätä heinäkuisten ketjua yhä seurailtua.

Meillä poika on siis jo reilut 3kk, taidot tosin eivät ikää vielä vastaa. Hymyjä tulee jonkin verran ja vähän " höö - göö" juttuja, mutta kovasti poika vielä kerää voimia kasvuun unesta ja syömällä. Hän on täysin rintamaidolla, mutta onneksi syö sitä myös pullosta ja isä on päässyt näin mukaan vauvan hoitoon ja minä olen saanut kaipaamani lepohetket.

Syli on meillä POP, ei tahdo vielä viihtyä lattialla tai sitterissä, onneksi yöllä kuitenkin nukkuu sängyssään. Toisina päivinä nukkuu yhdet unet hyvin vaunuissa, mutta pääsääntöisesti nukkuu vain pienet unet ja senkin vain jos vaunut liikkuvat hiekkaisella/soraisella tiellä.

Kasvu on ollut tasaista, 2kk iässä 4kg, 55,5cm, eli painoa on tullut jo reilut 1,5kg! Ensi viikolla taas neuvolaan, saas n' hdä paljonko vaaka näyttää nyt! Pitkä ja hoikka poika meillä siis.

Isommat lapset alkavat jo tottua pikkuveljeen eri mukavasti. Tytöllä on edelleen mustasukkaisuuskohtauksia, mutta se on ihan ymmärrettävää, 2 vuoden uhmakin on korvia kihelmöivää!! Huih sentään, onneksi on jo ilta ja hiljaista ;o) Esikoinen meilläkin on aloittanut ensimmäisen luokan ja hän onkin ollut kovasti avuksi niin sisarusten hoidossa kuin pienissä kotiaskareissakin (antaa pienemmille pöäydässä maitoa, leipää, hakee postia yms) kun olen ollut syöttämässä pienintä. Vielä keskeen sopii yksi poika, ikää 5v. Hän on myös ihanasti omaksunut isonveljen roolin niin että leikittää meidän 2vuotiasta, jos pienin vaatii minun huomioni niin ettei syliin sovi yhtäaikaa muita. Yllättävän hyvin siis on mennyt, vaikka en voi kieltää että olisin väsynyt!

Mutta minun piti vain pikaisesti toivotella kaikille mukavaa alkavaa syksyä ja oikein paljon jaksamista ylä ja alamäkiin!

Hattara ja poika 3kk (+isot 99, 01, 04)

Vierailija
30/33 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli tuolla aiemmin kokemuksia vaippamerkeistä. Itse olen huomannut (isompienkin kanssa), että pampersit ovat olleet parempia hoikille vauvoille ja liberot pullukammille. Lisäksi olen huomannut, että kun vaippakoko alkaa käydä pieneksi, se alkaa vuotaa. Me olemmekin siirtyneet aina hyvissä ajoin isompaan kokoon: pienemmällä nyt pampersin midi ja painoa vajaa viisi kiloa, isommalla maxi + ollut käytössä n. 10 kilosta alkaen. Pojilla kuulemma vuotaa vaipat jostain syystä helpommin kuin tytöillä.

On ollut ihanaa lukea muiden vauvakuulumisia, itse ehtii harvoin kirjoittamaan, kun neljä lasta painelee nurkissa. No, isoin on kyllä jo iso, mutta omat juttunsa vaatii isotkin lapset.

Vauva meillä nyt reilut kolme viikkoa vanha ja aivan ihana tietysti. Meille ei enempää lapsia tule, joten nyt täytyy nauttia kaikesta! Onneksi saadaan nukkua yöt hyvin. Muuten tämä pahnanpohjimmainen on vähän aiempia vaativampi, koko ajan pitäisi olla sylissä ja tissi suussa. Masuakin vähän kipristelee. Meillä on ristiäiset vasta lokakuun lopulla, kun ei kirkkoa saatu varattua aiemmin, joten siihen saakka on tyttö vaan vauva jne.

Onkohan täällä muuten ketään niistä viimeisistä heinäkuisista, joiden kanssa kipristeltiin " yliaikaisina" vielä elokuun puolella?

Hyvää viimeistä elokuun viikkoa kaikille!

Vierailija
31/33 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset onnellisesti takanapäin ja hyvin meni; neiti nukkui autuaasti koko toimituksen ajan ja kun heräsi, jaksoi hymyillä ja poseerata kaikkien sylissä koko iltapäivän! Elina valloitti kyllä nyt viimeistään mummujen sydämet. Oltiin teetätetty pienelle seppele tuoreista kukista ja vitsit, että oli suloinen näky:)

Meillä yöt menee vielä osittain äheltäessä- neiti kuitenkin ' nukkuu' , vaikka pitääkin kauheeta älämölöä. Silmät on kiinni, mutta vartalo kiemurtaa kuin kastemadolla koukussa ja suusta pääsee ihmeellisiä inahduksia ja örinöitä:). Yritä siinä sitte nukkua....En tiedä, kaipaisko vauva ruokaa koko yönä, kun ei siis itke..tungen kuitenkin pariin otteeseen tissin suuhun, jotta hiljenisi ja nukahtaisi kunnolla uneen...syö siis kerran tai kaksi öisin, iltaisin tankkaa alle tunninkin välein.

Olen nyt koittanut pitää tyttöä lattialla jumppamatolla, jotta saisi kunnolla liikkua ja vahvistella lihaksiaan. Niskaa piteleekin jo hienosti!

Juttuja tulee ja riemunkiljahduksia. On tää niin ihanaa aikaa. meillekin tämä on viimeinen vauva, joten nyt saa nauttia ja pitää nauttia joka sekunnista. En tiedä, mitä oon tehnyt, kun olen saanut näin rauhallisen ja tyytyväinen, terveen vauvelin. Ja kun isoveikkakin on niin ihana;)

Päivät menee nopeaan. Meidän pitää hankkia tytölle tällä viikolla passi, kun lähdetään Pariisiin serkkupojan ristiäisiin 15.9.

Tervetuloa uudet joukkoon ja jaksamisia kaikille vauva-arkeen!

sitruska ja ellu pian 8 viikkoa jo!!

Vierailija
32/33 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin Jimi on jo 6 vk!! Ja kasvaa silmissä. Meilläkin vaihdettiin vaippakokoa seuraavaan ja saman havainnon kokemusten kautta olen tehnyt minäkin että libero vuotaa herkemmin. Nyt pidänkin parmpersia. Se on siitäkin hyvä, että pampersilla vielä tämä 2-kokokin imee vastasyntyneen kakan mitä libero vastaavassa koossa ei enää tee.

Meidän vauvelin onkin tarkka noista vaipoistaan ja ilmaisee tuntemuksiaan kyllä heti, jos sinne menee isommasti tavaraa. Yölläkin on siis vaihdettava vaipat, koska muuten kyllä murisee ja ärisee kopassaan. On myös tarkka muutenkin ihostaan, eli jos menee vaikka puklua vähän paidalle ja on iholle kostea, niin ilmaisee kyllä itsekin tunteensa, vaikka minä aina puhtaat vaihdankin heti tahrojen tultua. Jotenkin niin hellyttävää tuo, että murisee ja ähisee itsekin jo tuon ikäisenä likatahroista. Saas nähdä, mimmoinen on isompana.

Suloisen ihanaa tämä kuitenkin on :) (Meille tämä ei ole viimeinen, vielä yhden haluamme, jos saamme)

C&J 6 vk

P.S. Onko vauvauintiin menijöitä ja/tai onko sellaisia äitejä, jotka ovat siellä joskus olleet? Kokemuksia?

Vierailija
33/33 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvauinnista:

Olin tämän meidän keskimmäisen kanssa vauvauinnissa ja molemmat tykättiin tosi paljon.

Alussa neiti oli aina rätti väsynyt ja janoinen uinnin jälkeen, mutta silti oli tosi innoissaan.

Joskus kun sain kaverin mukaan niin otin myös esikoisenkin uimaan ja se vasta olikin hauskaa. Sisarukset nauttivat yhdessä uimisesta. Esikoinen tosin oli jo 7v silloin kun uimisen aloitimme.

Sen sanon vielä, että kannattaa varata mukaan parikin pyyhettä, jos sattuu vahinkoja ja muovitetut froteet on tosi käteviä ettei kaukalo tai sitteri kastu. (niissä on tosi kätevä " säilyttää" vauvaa kun itse peseytyy.)

Suosittelen isolla S:llä kaikille!!!!!

Sit vauva asiaa....

Tää kolmas lapsi on myös meidän viimeinen.

Saapi meille riittää nämä ja sit voi ystävien vauvoja käydä hoitamassa.

Monesti meillä onkin ystävien lapset hoidossa ja hauskaa on kun talo pyörii täynnä lapsia.

Ja vielä hauskempaa on sit kun ne ei jääkkään toiseksi yöksi...hih olenko hieman ilkeä???!!!

Meidän pikku neidillä on tämä massu vaiva vieläkin.

Alkaa hieman jo rassata hermoja, kun joka ilta joudumme miehen kanssa häntä kantamaan vuoronperään.

Ei ala olemaan mitenkään muuten, kuin massullaan sylissä.

Olen yrittänyt liinaan laittaa, mutta ei ala olemaan, kun ei voi olla mahallaan...

Tämä alkaa aina siinä 8-9 aikaan illalla ja parhaimmillaan kestää sinne 1.30 enne kuin nukhataa yöunille.

Muutamia iltoja lukuun ottamatta näin on joka ilta.

VINKKEJÄ VINKKEJÄ!!!! mikä helpottaa?

Rela.tipat ei auttaneet kuin alussa vain ja d-vitamiinit jouduimme hetkeksi lopettaan kokonaan, kun huomattavasti pahensivat tilannetta.

Jumpataan ja pierut tulee hyvin, mutta kakka suunnilleen joka toinen päivä (mikä on normaalia?!)

Pienen tuskat tuntuu pahalta ja äidin mielikin on matalalla, kun toinen itkee...

Mutta onneksi päivät/yöt neiti nukkuu hyvin ja on pitkiä aikoja hereilläkin. Syö 2-3h välein

Saattaa rupatella yksikseen tovin aikaa. Ei loukkaannu jos ei aina ole juttu seuraa. (hyvä niin kun on muitakin sisaruksia)

Oikea aurinko on päivällä ja peto illalla. :)

Mutta nyt tuutimaan, kun vauvatkin nukkuu!!!