Asunnon osto ja tulevat remontit
Osaisiko joku kertoa miten toimia. Ostin asunto-osake yhtiöstä asunnon. Myynti esitteessä ja isännöintitodistuksissa sekä 5v suunnitelmassa oli kerrottu selkeästi, että 2021 vuonna tullaan suorittamaan kyseiset remontit. Hinta arviota niistä ei ollut saatavilla tuolloin. Tein ostotarjouksen olin tietoinen tulevista remonteista taloyhtiössä. 2vko muuttoni jälkeen oli yhtiökokous jossa hinta-arviot olivat tulleet. Niistä ei siis ollut mitään päätöstä vain arvioita jotka olivat menossa taloyhtiön päätettäväksi. Arviot olivat jonkin verran suuremmat kuin itse osasin odottaa. Onko minulla mitään oikeutta hakea minkäänlaista hyvitystä tulevista remonttikuluista? Remontit ja niiden toteutus vuoden olen saanut tietooni mutta niistä ei ollut olemassa tarkempaa tietoa koska ne olivat suunnittelu/ arviointi vaiheessa. Kiitos jos joku osaa auttaa tai antaa mielipiteen
Kommentit (96)
Ei ole. Ei myyjäkään voinut tietää noista asioista. Ei myyjillä ole mitään kristallipalloa, ja kulut tulevat ilmi vasta kun hallitus on suunnitellut ja kilpailuttanut ne ja tuo ne yhtiökokouksen hyväksyttäväksi.
Onhan mulla tässä se yhtiökokous kutsu joka on toimitettu myyjälle ennen kaupan allekirjoitusta. Siinä on maininta että nostetaan X summa rahaa tai siis yhtiökokouksessa päätetään ja päätettiin se nostaa ja remontti toteuttaa. (Remontin tiesin jo asunto ostaessani) myyjä ei enää ollut päättämässä vaan minä mutta tiedon mahdollisesta summasta myyjä oli saanut
Vierailija kirjoitti:
Myyjä on siis saanut yhtiökokous kutsun viikko ennen kaupan allekirjoitusta. Yhtiökutsussa on mainittu että päätetään enintään X summan nostamisesta remonttia varten. Myyjä ei ole enää itse osallistunut kokoukseen koska olen muuttanut asuntoon ennen yhtiökokousta. Ja näin ollen osallistunut siihen itse
Muuttopäivällä ei ole mitään merkitystä osallistumisella. Sillä on, kuka on merkitty yhtiön tiedoissa osakkeenomistajaksi.
Kokouskutsu lähtee niille, jotka ovat kutsun lähetyshetkellä osakkeenomistajiksi merkittyinä - nyt siis myyjälle. Mutta yhtiökokoukseen saavat osallistua vain ne, jotka ovat kokoushetkellä omistajia eli tässä tapauksessa sinulla oli oikeus osallistua (oletus: osakkeiden omistajuuden siirto ilmoitettu taloyhtiölle)
Vierailija kirjoitti:
Onhan mulla tässä se yhtiökokous kutsu joka on toimitettu myyjälle ennen kaupan allekirjoitusta. Siinä on maininta että nostetaan X summa rahaa tai siis yhtiökokouksessa päätetään ja päätettiin se nostaa ja remontti toteuttaa. (Remontin tiesin jo asunto ostaessani) myyjä ei enää ollut päättämässä vaan minä mutta tiedon mahdollisesta summasta myyjä oli saanut
Nyt sinun pitää pystyä todistamaan, että myyjä on lukenut sen kutsun, joka ei enää edes koske häntä, koska hän ei ole kokoushetkellä osakkaana yhtiössä.
Jos yhtiökokous oli 2 viikkoa muutostasi, niin eihän myyjä ole välttämättä kerennyt saada yhtiökokouskutsua. Yleensä kutsu toimitetaan viimeistään viikko ennen yhtiökokousta. Turha lähteä tästä vääntämään, usein remontit ovat loppupeleissäkin eri hintaisia kuin suunnitelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiesit remontista eikä päätöstä lainasummasta vielä ole, on vain pelkkä kutsu, niin silloinhan myyjä ei ole tehnyt virhettä. Hän ei voi etukäteen tietää yhtiökokouksen päätöstä, joten ei hän voi sitä sinulle kertoa. Esitys on vain esitys.
Eli myyjän vastuun riittää vapauttamaan se että hän kertoo ettei ole yhtiökokouskutsua lukenut vaikka se hänen postilaatikkoon on toimitettu ennen pois muuttoa. Ja kyllä yhtiö oli jo kilpailuttanut tarjouksia niistä saatiin hinta arviot vasta ostotarjouksen hyväksynnän ja kaupan allekirjoitusten välisenä aikana kuten aiemmin mainitsin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan tulevista remonteista pitää kertoa, mutta eihän kukaan mitenkään voi etukäteen tietää mitä ne tulevat tarkalleen maksamaan. Arviot on aina arvioita, ne voi olla alakanttiin, tai yläkanttiin. Monesti urakat myös kilpailutetaan, joten hinta riippuu saaduista tarjouksista ja tehdystä valinnasta.
Joskus vasta sitten kun vanhoja rakenteita päästään purkamaan, voi paljastua lisäkuluja aiheuttavia seikkoja. Toki eri asia, jos on ollut tiedossa, että remontit tulee olemaan valtavan kalliit ja myyntitarkoituksessa laitattu ne täysin epärealistisen alakanttiin, voi ehkä olla jotain mahdollisuuksia? Jos pystyt osoittamaan ja todistamaan, että on tahalleen harjoitettu harhaanjohtavaa markkinointia.
Tuossakin tapauksessa se kyseenlaistettava taho yleensä kiinteistönvälittäjä, ei taloyhtiö.
AP: josko nyt jo kauhistuttaa, ettet saa etukäteen tietoosi tarkkoja kustannusarvioita niin taloyhtiö on sulle asumismuotona aivan väärä. Tosin, eipä sitä omakotitalossakaan asuessaan aina ennakolta tiedä, josko vaikka joku putki hajoaa. Joten takaisin vuokralle ehkä paras vaihtoehto?
Ja Asunto Oy:ssä omistetaan vain osakekirjat, ei rakennuksia, vaan niiden omistusoikeus on taloyhtiöllä ja remontista päättää aina yhtiökokous, osake-enemmistöllä, eikä yhdellä tai edes kahdella ole siinä paljon sanottavaa, tarvitaan vain 50% osake-enemmistö.
Ja miksi ap. ei pyytänyt taloyhtiön asiakirjoja, myyjähän myi vain ap:lle osakkeita, ei rakennuksia tai kiinteistöä. Vähän sama juttu kuin pörssiosakkeissa, ketään ei voi syyttää tai saada alennusta, jos tulee takkiin.
Osakekauppa on eri kuin kiinteistökauppa, siinä voi vaatia hinnanalennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinun pitää pystyä todistamaan, että myyjä on lukenut sen kutsun, joka ei enää edes koske häntä, koska hän ei ole kokoushetkellä osakkaana yhtiössä.
Vaikka ap pystyisi todistamaan, että myyjä on saanut ja lukenut kutsun, niin asialla ei ole yhtään mitään merkitystä. Kuluista ei ollut arviota olemassa. Tuossa yhtiökokouksessa vasta päätettiin lainan nostamisesta ja ap itse osallistui siihen, eli kaupat oli jo tehty ja ap muuttanut asuntoon siinä vaiheessa. Nämä asiat eivät ole olleet myyjällä tiedossa, kun niitä koskevia päätöksiä ei oltu vielä tehty, kun asunto oli myyjän omistuksessa ja hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
"Myyjä ei ollut enää päättämässä, vaan minä."
Todellakin käy sääliksi taloyhtiötä, joka sut riesakseen sai.
Köyhien ei pitäisi asua omistusasunnoissa. Kaksi tonnia on aika mitätön summa rempassa. Ole tyytyväinen, että taloyhtiösi tekee remonttia, eikä vain anna talon lahota pitääkseen vastikkeen pienenä.
Vierailija kirjoitti:
Eli myyjän vastuun riittää
se että hän kertoo ettei ole yhtiökokouskutsua lukenut vaikka se hänen postilaatikkoon on toimitettu ennen pois muuttoa. Ja kyllä yhtiö oli jo kilpailuttanut tarjouksia niistä saatiin hinta arviot vasta ostotarjouksen hyväksynnän ja kaupan allekirjoitusten välisenä aikana kuten aiemmin mainitsin
Arvonalennusta voi hakea vain kiinteistöstä, jossa myyjä on vastuussa, ei osakeyhtiössä.
Asunto Oy:ssä ostetaan osakkeista, eikä asunnon omistaja, tässä tapauksessa myyjä, edes päätä remonteista, sen suuruusesta tai hinta-arviota, kuin omalla omistamalla osakemäärällä, vaan siitä päättää taloyhtiön yhtiökokous osake-enemmistöllä.
Vastuu on ostajalla, tutustua taloyhtiön taloustietoihin ja remontin tarpeisiin, mitä taloyhtiön hallitus on suunnittellut, niitä ei useinkaan edes myyjä tiedä, jos ei ole ollut yhtiökokouksissa ja tutustunut tilinpäätöstietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Koen että myyjä salasi tiedot kaupan allekirjoitukseen saakka sen varmistamiseksi. Tiedostan sen että myyjän ainoa tieto kuluista oli maininta yhtiökokouskutsussa joita tultaisiin käsittelemään. Koska remontti kulu on suurempi kuin varmasti moni itseni mukaan lukien uskalsi odottaa.
Mistä se myyjä olisi tietänyt tarkan remontin summan? Usein sitä ei tiedä edes taloyhtiön hallitus, ennen kuin tarjouskilpailu on tehty ja päätetty tilata työ. Yhtiökokouksessa päätetään tehdäänkö remontti vai ei ja annetaan joku hinta-arvio ja se on pelkkä Arvio. Myyjällä ei ole ollut mitään mahdollisuutta tietää todellista hintaa.
Toivon, että olet trolli, sillä noin viddumaista vastaan vänkäävää ostajaa en haluaisi omalle kohdalle! Ilmeisesti ihan sama mitä sanoo ja kuinka ratakiskosta vääntää, olet päättänyt lähteä ilmeisesti tyyliin jo käräjöimään hinnanalennusta. Myyjäraukka.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä tutustunut, ennen kaupan tekoa taloyhtiön asiakirjoihin ja tilinpäätöstietoihin?
Ne ovat ostajan vastuulla, ennen kuin allekirjoittaa mitään. Sen jälkeen on turha itkeä.
Kaupan arvonalennus/hyvitys tulee kysymykseen vain kiinteistössä esim. okt, ei taloyhtiön osakekaupoissa. Asunto osakeyhtiössä ostetaan vain osakkeita ja taloyhtiö omistaa rakennukset ja vastaa niistä.
Myyjän vastuulle tätä ei kyllä saa millään opilla. Jos kokouskutsussa on ollut liitteenä joku hinta-arvio esim. 100.000€ ja ap. on itse osakkeenomistajana ollut päättämässä vielä asiasta.
Ja jos remontiin on pyydetty 5 tarjousta, jossa hintahaarukka 50.000-200.000€ ja yhtiökokous on valinnut urakoitsijaksi sen kalliimman, remontin hinta tuplaantuu hinta-arviosta. Yhtiökokous päättää urakoitsijasta ja hintatasosta.
Eikö tuota kokouskutsussa mainittua summaa olisi tarvinnut ilmottaa ostajalle ennen kauppakirjan allekirjoitusta? Varmasti olisi ollut vaikutusta kauppaan. Kun kerran jonkinlainen suuntaa antava hinta on tullut myyjän tietoon
Vierailija kirjoitti:
Eli myyjän vastuun riittää vapauttamaan se että hän kertoo ettei ole yhtiökokouskutsua lukenut vaikka se hänen postilaatikkoon on toimitettu ennen pois muuttoa. Ja kyllä yhtiö oli jo kilpailuttanut tarjouksia niistä saatiin hinta arviot vasta ostotarjouksen hyväksynnän ja kaupan allekirjoitusten välisenä aikana kuten aiemmin mainitsin
Mutta ei osakas niistä tietoa saa! Missä ihmeen kuplassa sinä oikein mahdat elää. Taloyhtiön hallitus tietää tarkat summat, ei niitä ole missään julkisesti saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuota kokouskutsussa mainittua summaa olisi tarvinnut ilmottaa ostajalle ennen kauppakirjan allekirjoitusta? Varmasti olisi ollut vaikutusta kauppaan. Kun kerran jonkinlainen suuntaa antava hinta on tullut myyjän tietoon
Ei, koska se ei ole päätös ja koska ostaja tiesi tulossaolevasta remontista. Myyjä kertoi tietämänsä faktat, muuta ei tarvitse kertoa. Ei mielipiteitä, oletuksia, aavistuksia tai ennustuksia. Remontin hinta on fakta vasta sitten, kun laskut maksetaan.
Yhtiökokouksen kutsussa ei vielä ole arvioita hinnasta, se on pelkkä kutsu ja yhtiökokouksessa vasta päätetään, tehdäänkö edes remonttia ja pyydetäänkö hinta-arviota/tarjouspyyntöä ja keneltä se otetaan.
5-vuotis suunnitelma on vain suunnitelma ja remontin tarpeesta ja ajankohdasta päätetään aina on yhtiökokouksessa.
Jos olit ostanut asunnon ja 2vk päästä siitä oli yhtiökokous, kait olit paikalla.