Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon osto ja tulevat remontit

Vierailija
12.06.2021 |

Osaisiko joku kertoa miten toimia. Ostin asunto-osake yhtiöstä asunnon. Myynti esitteessä ja isännöintitodistuksissa sekä 5v suunnitelmassa oli kerrottu selkeästi, että 2021 vuonna tullaan suorittamaan kyseiset remontit. Hinta arviota niistä ei ollut saatavilla tuolloin. Tein ostotarjouksen olin tietoinen tulevista remonteista taloyhtiössä. 2vko muuttoni jälkeen oli yhtiökokous jossa hinta-arviot olivat tulleet. Niistä ei siis ollut mitään päätöstä vain arvioita jotka olivat menossa taloyhtiön päätettäväksi. Arviot olivat jonkin verran suuremmat kuin itse osasin odottaa. Onko minulla mitään oikeutta hakea minkäänlaista hyvitystä tulevista remonttikuluista? Remontit ja niiden toteutus vuoden olen saanut tietooni mutta niistä ei ollut olemassa tarkempaa tietoa koska ne olivat suunnittelu/ arviointi vaiheessa. Kiitos jos joku osaa auttaa tai antaa mielipiteen

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit siis perunut kaupat kuultuasi nämä hinta-arviot? Ja koet, että kaupan varmistamiseksi myyjä salasi nämä tiedot? Vai mitä ajat takaa?

Vierailija
22/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painajaismaisen nipottja osakkaan sai taloyhtiö. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit siis perunut kaupat kuultuasi nämä hinta-arviot? Ja koet, että kaupan varmistamiseksi myyjä salasi nämä tiedot? Vai mitä ajat takaa?

Näin itsekin tämän ap:n selostuksen käsitin. Jos varmistuneet hinnat eivät valtavasti poikkea ilmoitetuista arvioista, en lähtisi tekemään tästä ongelmaa. Jos on esim kerrottu, että arvio on 10k, ja oikeasti remontti maksaa 12k, niin antaisin kyllä asian olla.

Vierailija
24/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Eli mielestäsi myyjän ei olisi tarvinnut asiaa mainita ennen allekirjoittamista koska remontit tiesin ja hinta arviot olivat vain esitettynä yhtiökokous kutsussa.

Jos olet kaupantekotilaisuudessa suoraan kysynyt myyjältä, onko remontin hinnasta tullut lisätietoa, on myyjän pitänyt vastata parhaan tietonsa mukaan. Jos et ole kysynyt mitään ja hinta-arviossa ei ole mitään outoa verrattuna vastaavan remontin tavalliseen hintaan, ei myyjän ole tarvinnut sinulle sanoa mitään kaupantekotilaisuudessa.

Vierailija
25/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen että myyjä salasi tiedot kaupan allekirjoitukseen saakka sen varmistamiseksi. Tiedostan sen että myyjän ainoa tieto kuluista oli maininta yhtiökokouskutsussa joita tultaisiin käsittelemään. Koska remontti kulu on suurempi kuin varmasti moni itseni mukaan lukien uskalsi odottaa.

Vierailija
26/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään alustavia hintoja ei siis ole ollut vain tiedot tulevista remonteista. Alustava arvio on tullut esille ensimmäisen kerran vasta yhtiökokouskutsussa jonka myyjä on saanut ennen kaupankirjoitusta mutta ostotarjouksen hyväksynnän jälkeen

Vierailija
27/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jtn toimenpiteitä tekisin niin vaatisin hyvitystä suuremmista remonteista jota osasin odottaa ja joista myyjä tiesi ennen kaupantekoa mutta ei ennen ostotarjoukseni hyväksymistä!

Vierailija
28/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä että minulle tuota yhtiökokous kutsua ei siis ollut toimitettu sain sen vasta kun kauppakirjat oli kirjoitettu ja olin muuttanut asuntoon

Vierailija
29/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että myyjä oli edes lukenut kokouskutsun ennen kaupantekotilaisuutta? Myyjä saattoi hyvinkin ajatella, että kokous ei koske enää häntä, koska kaupasta oli jo sovittu, ja laittaa kutsun suoraan mappi-Ö:hön sitä kunnolla lukematta.

Vierailija
30/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei kukaan varmaksi osaa sanoa onko lukenut vai ei! Luulisi kun kyseessä ajankohtainen asunnon myynti ja tulevista asioista tietoja niin olisi lukenut?! Kai näissäkin joku tulkinta ja odotus on olemassa että olisiko myyjän tarvinnut se Lukea ja ilmoittaa ostajalle

Vierailija
31/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koen että myyjä salasi tiedot kaupan allekirjoitukseen saakka sen varmistamiseksi. Tiedostan sen että myyjän ainoa tieto kuluista oli maininta yhtiökokouskutsussa joita tultaisiin käsittelemään. Koska remontti kulu on suurempi kuin varmasti moni itseni mukaan lukien uskalsi odottaa."

"Mitään alustavia hintoja ei siis ole ollut vain tiedot tulevista remonteista. Alustava arvio on tullut esille ensimmäisen kerran vasta yhtiökokouskutsussa jonka myyjä on saanut ennen kaupankirjoitusta mutta ostotarjouksen hyväksynnän jälkeen."

Oletan, että ap on nämä kirjoittanut. Eli myyjä ei ole saanut tulevista remonteista edes mitään varsinaista kustannusarviota, pelkästään kutsun yhtiökokoukseen? Onko myyjä edes osallistunut tähän yhtiökokoukseen, johon kutsun sai? Kaikki ei käy niissä eikä varsinkaan, jos ei edes enää asu koko talossa ja asunnosta tehty jo hyväksytty ostotarjous. Nyt ap järki käteen. Myyjä ei mitenkään ole voinut hintoja tietää eikä kukaan muukaan etukäteen.

Vierailija
32/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse nyt ei ole mistään maailmaa mulllistavasta remontista mutta hyvä tietää mitä oikeuksia tai miten hommat lain mukaan menee. Eli siis kysymys oli lähinnä siitä, että myyjä ja välittäjä ovat antaneet juuri oikeat tiedot kun ostotarjoukseni on hyväksytty ja sen olen tehnyt. Siinä välissä oli vko ennen pankissa tehtyä allekirjoitusta ja epäilen että tuona välisenä aikana remonttien tarkemmat hinta arviot ovat tulleet ilmi. Tätä siis myyjällä ei ooe ollut velvollisuutta ilmoittaa ?

Ei, myyjällä ei ole velvollisuutta ilmoittaa sinulle sellaista asiaa, jota hänellä itsellään ei ole ollut myyntihetkellä ja joka ei huomattavasti poikkea myyntihetken tiedoista. Sinulle kerrottiin remonteista, joten tiesit niistä ja kykenit maalaisjärjellä ymmärtämään, mitä sana "arvio" tarkoittaa. Jos myyjä olisi saanut tietoonsa, että talo puretaan moottoritien takia 3 vko kuluttua, niin se hänen olisi pitänyt kertoa.

Myyntihetken tiedoilla on merkitystä, ei muuttopäivälläsi.

Vierailija
33/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen remontin karkean kuluarvion osaa ihan Google kertoa. Esim putkiremppa, joka lasketaan neliöiden mukaan on yleensä 400-1000e/m2. Siihen tulee lisäkuluja, jos on kosteutta ja pitää kuivattaa. Tai jos vanha talo jossa asbestia ja pitää tehdä asbestipurku. Näidenkin karkeat hinta-arviot löytää netistä.

Vierailija
34/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, paljonko tämä remontti tulee sinulle maksamaan?

Vierailija
35/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä on siis saanut yhtiökokous kutsun viikko ennen kaupan allekirjoitusta. Yhtiökutsussa on mainittu että päätetään enintään X summan nostamisesta remonttia varten. Myyjä ei ole enää itse osallistunut kokoukseen koska olen muuttanut asuntoon ennen yhtiökokousta. Ja näin ollen osallistunut siihen itse

Vierailija
36/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmillaan 12.000€ jos näin ison remontti kulun olisin tiennyt sen olisin huomioinut ostohinnassa

Vierailija
37/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis remonteista ei ole annettu muuta tietoa kuin mitä ja milloin tullaan tekemään ja se että urakan hintaa selvitetään parhaillaan. Ainoa epäilykseni on että vaikka ostotarjoukseni on hyväksyntä myyjän on saanut kutsun yhtiökokoukseen jossa käy ilmi nuo ARVIOT ennen kuin kauppakirja on kirjoitettu ja hallintaoikeus siirtynyt minulle

Jos sä löydät tällaisen yhtiökokouskutsun, jossa ne on jo liitteenä, niin eri asia, mutta muutoin tuo on vain sun myyjän panettelua.

Vierailija
38/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjä on siis saanut yhtiökokous kutsun viikko ennen kaupan allekirjoitusta. Yhtiökutsussa on mainittu että päätetään enintään X summan nostamisesta remonttia varten. Myyjä ei ole enää itse osallistunut kokoukseen koska olen muuttanut asuntoon ennen yhtiökokousta. Ja näin ollen osallistunut siihen itse

Eli sitä asiaa ei tuossa vaiheessa ole edes päätetty eikä myyjä osallistunut kokoukseen. Mistä myyjä olisi sen siis voinut selvittää, kristallipallosta katsomalla? Entä jos yhtiökokouksessa olisi päätetty jättää laina nostamatta ja kilpailuttaa urakka uudelleen, tai peräti lykätä sitä?

Vierailija
39/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ei hänellä ole ollut tietoa. Suotta nyt vänkäät

Vierailija
40/96 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on se syy, että mitään vanhoja lääviä ei kannata ostaa. Jos ei rahat riitä 2000-luvun alun asuntoon, niin paikkakunta vaihtoon. Ota lainaa 150.000€ ja osta itsellesi 160.000€ asunto + 60.000€ putkiremppa + 45.000€ julkisivu- ja vesikattoremppa ja asunnon myyntiarvo kaiken jälkeen on peräti 180.000€.