Asunnon osto ja tulevat remontit
Osaisiko joku kertoa miten toimia. Ostin asunto-osake yhtiöstä asunnon. Myynti esitteessä ja isännöintitodistuksissa sekä 5v suunnitelmassa oli kerrottu selkeästi, että 2021 vuonna tullaan suorittamaan kyseiset remontit. Hinta arviota niistä ei ollut saatavilla tuolloin. Tein ostotarjouksen olin tietoinen tulevista remonteista taloyhtiössä. 2vko muuttoni jälkeen oli yhtiökokous jossa hinta-arviot olivat tulleet. Niistä ei siis ollut mitään päätöstä vain arvioita jotka olivat menossa taloyhtiön päätettäväksi. Arviot olivat jonkin verran suuremmat kuin itse osasin odottaa. Onko minulla mitään oikeutta hakea minkäänlaista hyvitystä tulevista remonttikuluista? Remontit ja niiden toteutus vuoden olen saanut tietooni mutta niistä ei ollut olemassa tarkempaa tietoa koska ne olivat suunnittelu/ arviointi vaiheessa. Kiitos jos joku osaa auttaa tai antaa mielipiteen
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Eli myyjän vastuun riittää vapauttamaan se että hän kertoo ettei ole yhtiökokouskutsua lukenut vaikka se hänen postilaatikkoon on toimitettu ennen pois muuttoa. Ja kyllä yhtiö oli jo kilpailuttanut tarjouksia niistä saatiin hinta arviot vasta ostotarjouksen hyväksynnän ja kaupan allekirjoitusten välisenä aikana kuten aiemmin mainitsin
Ei. Myyjän vastuusta vapauttamiseen riittää se, että hän kertoo tiedossaolevat faktat ja tehdyt päätökset. Tulossaoleva yhtiökokous on kuin missä tahansa osakeyhtiössä, päätös syntyy vasta kokouksessa, oli esitys mikä tahansa. Myyjän ei tarvitse ryhtyä ennustamaan - etenkin kun ap olisi itse voinut yhtiökokouksessa tehdä vastaesityksen halvemmasta remontista. Miksi hän ei sitä tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Suurimmillaan 12.000€ jos näin ison remontti kulun olisin tiennyt sen olisin huomioinut ostohinnassa
Sitten sinun olisi pitänyt odottaa yhtiökokouksen päätökseen asti. Ja tiedoksi jo nyt, ettei tule yllätyksenä. Remontin lopullinen hinta selviää vasta remontin päätyttyä. Se voi enemmän tai vähemmän, kuka tietää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksesa niistä on ollut hieman ennen kaupantekoa julkisesti esillä arviot. Noita arviota ei vain ole toimitettu ostajalle vasta kun kaupanallekirjoituksen jälkeen
Arvioilla ei ole mitään merkitystä ennen kuin päätös on tehty. Ap olisi voinut yhtiökokouksessa tehdä esityksen, jonka mukaan remonttia pienenntään, jotta pysytään ennakoidussa kuluraamissa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksesa niistä on ollut hieman ennen kaupantekoa julkisesti esillä arviot. Noita arviota ei vain ole toimitettu ostajalle vasta kun kaupanallekirjoituksen jälkeen
Julkisesti esillä arviot, eli missä? Ja minkä takia ostaja ei itse ole hankkinut näitä tietoonsa, jos ne kerta on olleet olemassa ja julkisia? Arvio ei myöskään edelleenkään ole lopullinen kustannus, eikä päätös mihinkään suuntaan.
Ne ovat tulleet esille osakkaille mm. Myyjälle kun on yhtiökokouskutsun saanut. Siinä on maininta hinta arviosta jotka on kilpailutettu. Tämän tiedon ”salaamisen” kyseenalaistin.
Se on luovutettu minulle vasta kun kauppa on ollut maalissa ja kun olen muuttanut asuntoon hieman ennen varsinaista yhtiökokousta
Yhtiökokouskutsu ei edelleenkään ole mikään virallinen kuluarvio. Se ei kerro yhtään mitään. Vasta yhtiökokouksessa tehdään päätös remontista ja siitä mihin hintaan ja keneltä se otetaan. Ap ei näköjään suostu kuuntelemaan järkeä lainkaan. EI myyjä ole millään voinut tietää, mitä yhtiökokouksessa päätetään sen jälkeen kun on myynyt asunnon ja luovuttanut sen ap:lle eikä täten voi mitenkään olla remontin kuluista vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli myyjän vastuun riittää vapauttamaan se että hän kertoo ettei ole yhtiökokouskutsua lukenut vaikka se hänen postilaatikkoon on toimitettu ennen pois muuttoa. Ja kyllä yhtiö oli jo kilpailuttanut tarjouksia niistä saatiin hinta arviot vasta ostotarjouksen hyväksynnän ja kaupan allekirjoitusten välisenä aikana kuten aiemmin mainitsin
Ei. Myyjän vastuusta vapauttamiseen riittää se, että hän kertoo tiedossaolevat faktat ja tehdyt päätökset. Tulossaoleva yhtiökokous on kuin missä tahansa osakeyhtiössä, päätös syntyy vasta kokouksessa, oli esitys mikä tahansa. Myyjän ei tarvitse ryhtyä ennustamaan - etenkin kun ap olisi itse voinut yhtiökokouksessa tehdä vastaesityksen halvemmasta remontista. Miksi hän ei sitä tehnyt?
Aivan. Parempi jopa, jos pysyy ihan vaan tiedossa olevissa faktoissa. Jos asian käsittely on kesken ja päätös tekemättä, niin ei tarvitse ruveta spekuloimaan, mitä yhtiökokouksessa ehkä tulevaisuudessa päätetään. Tuohan on ihan kohtuuton ajatus ylipäätään. Ei myyjä voi tuollaista ennustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat tulleet esille osakkaille mm. Myyjälle kun on yhtiökokouskutsun saanut. Siinä on maininta hinta arviosta jotka on kilpailutettu. Tämän tiedon ”salaamisen” kyseenalaistin.
Se on luovutettu minulle vasta kun kauppa on ollut maalissa ja kun olen muuttanut asuntoon hieman ennen varsinaista yhtiökokousta
Sillä muutollasi ei ole mitään merkitystä koko casessa!
Taloyhtiön asiat eivät kuulu sinulle ennen kuin olet osakas. Yhtiökokouskutsussa on ihan samalla tavalla hinta-arvio kuin on ollut ennenkin, joten miksi sinulle pitäisi antaa arvailutietoja ennen päätöstä. Tiesit remonteista, tiesit päätöksen kuluista olevan vasta tulossa ja päätös tehtiin, kun jo olit osakas. Silloin olisit voinut vaikuttaa asiaan. Myyjä EI ole vastuussa niistä päätöksistä, jotka taloyhtiössä tehdään sen jälkeen kun hän ei enää osakkeita omista.
Sä et tajunnut tarjota vähemmän vaikka tiesit tulevista remonteista. Kyllähän se oma tyhmyys tietysti jälkikäteen harmittaa, mutta oppirahojahan nää vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Ja sulle on kerrottu, että arvio on olemassa. Kyseenalaista vaan, mutta oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuota kokouskutsussa mainittua summaa olisi tarvinnut ilmottaa ostajalle ennen kauppakirjan allekirjoitusta? Varmasti olisi ollut vaikutusta kauppaan. Kun kerran jonkinlainen suuntaa antava hinta on tullut myyjän tietoon
Siinä vaiheessa kun tieto on tullut, ostaja on jo tehnyt tarjouksen. Mikäli ostaja oli tietoinen, että remontti on tulossa ja myyjä oli siihen mennessä antanut kaikki hänellä tiedossa olevat summat jne. niin asia on minusta sillä selvä. Eihän myyjä voinut antaa tietoja joita hänellä ei ollut. Moni muu ostajaehdokas ei olisi tehnyt tarjousta ennen kuin summat on tiedossa mutta ap päätti tehdä tarjouksen "riskillä" ja olettaa että summa on sellainen jonka hän on valmis maksamaan. Ap:n oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Jos kokous on ollut pari viikkoa muuttosi jälkeen, myyjällä ei luultavasti ole ollut tietoa yhtiökokouksen esityksistä sillä hetkellä kun kauppakirjaa allekirjoititte vaan on saanut kutsun ja esitykset allekirjoituksen ja muuton välisenä aikana. Yhtiökokouksen kutsut tulevat 1-2 viikkoa ennen kokousta. Ette kuitenkaan allekirjoittaneet papereita päivää ennen muuttoa.
Siis tiesit että taloyhtiöön on tulossa remppoja mutta et huomionut sitä tarjouksessasi ja nyt kaduttaa joten yrität saada myyjän maksamaan? Ei se noin mene. No, seuraavaa asuntoa ostaessa olet ehkä oppinut tärkeän seikan asuntokaupoista.
Ap varmaan kuvittelee että kyseinen remontti on ainoa lisäkustannus, mitä asunnon hankintahinnan päälle ikinä tulee. Vastikekin voi jonain päivänä nousta. Onnea tuleviin pettymyksiin.
Kyllähän se kannattaa ennakkoon ottaa selvää samalla alueella tehdyistä remonttien hinnoista. Antavat ainakin suuntaa mihin mahdollisesti päädytään. Talot kuitenkin usein tehty samoihin aikoihin, ja samalla tyylillä. Kerran annoin ostotarjouksen asunnosta, missä ei vielä ollut tehty putkiremonttia. Niillä neliöillä arvelin hinnan tulevan maksamaan yli 90 000 euroa. Viereisessä yhtiössä oli juuri päättynyt pytkiremontti, jossa vähän isommassa tuli maksamaan yli 100 000 euroa. Ei mennyt tarjous läpi. Laittoi kämpän sitten vuokralle, kun ei sitä muutkaan halunneet ostaa pyyntihinnalla. Nyt muutamia vuosia myöhemmin talosta tullut myyntiin useita asuntoja, joissa näkyy uuden toteutuneen putkiremontin hinta. Noussut ihan niihin lukemiin mitä arvelinkin. Onneksi en maksanut siitä sitä pyydettyä. Kalliiksi olis tullut.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan kuvittelee että kyseinen remontti on ainoa lisäkustannus, mitä asunnon hankintahinnan päälle ikinä tulee. Vastikekin voi jonain päivänä nousta. Onnea tuleviin pettymyksiin.
Ja tsemppiä entiselle osakkaalle/myyjälle ap:n kanssa..
Kyllä olen samaa mieltä että olisi tarvinnut selvittää remonttien keskimääräisiä hintoja tarkemmin ennen kauppaa. Mutta voiko siis olla niil ettei myyjän tarvinnut kertoa yhtiön saamia hinta arviota jotka menivät yhtiökokouksen käsittelyyn ennen kaupan allekirjoitusta ? Sen tiedän että kutsu kokouksesta jossa ne ilmenevät on toimitettu hänen postilaatikkoon ennen kaupan allekirjoitusta
Mutku. Mä olisin halunnut tietää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen samaa mieltä että olisi tarvinnut selvittää remonttien keskimääräisiä hintoja tarkemmin ennen kauppaa. Mutta voiko siis olla niil ettei myyjän tarvinnut kertoa yhtiön saamia hinta arviota jotka menivät yhtiökokouksen käsittelyyn ennen kaupan allekirjoitusta ? Sen tiedän että kutsu kokouksesta jossa ne ilmenevät on toimitettu hänen postilaatikkoon ennen kaupan allekirjoitusta
Se on just niin. Sä tarjosit, myyjä hyväksyi tarjouksen. Sit tuli joku hinta-arvio, (huom. arvio), kun kaupat oli jo sovittu. Hän kertoi sulle arviosta ja sä allekirjoitit silti. Sä olet tehnyt ne kaupat jo ennen allekirjoitusta, sä vain sinetöit sen. Allekirjoitus sulla on jo tarjouksessa sitä paitsi. Jos sulla ei ole nyt varaa niihin remontteihin, sä ostit kukkarollesi liian kalliin asunnon. Kyynel