Mitä ajattelet sanasta 'kiinnostelee'?
Jumalauta, että ottaa aivoon tuo sana! 'Kiinnostelee'! ARGH!!!
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon kans miettiny tuota koko päivän.
Mä en oo ennen kuullut tuota sanaa.
Kiinnostelee on varmaan, että etsii jotain mikä saattais kiinnostaa, vähän niinku nuuhkii.
onko se suomea?
Oman käsitykseni mukaan kiinnostelee-sana on vähän kuin hällä väliä -muoto kiinnostaa sanasta. Esim. kaveri sanoo toiselle: soita jos kiinnostelee = sattuu kiinnostamaan. Toisaalta jotkut kielinerot ovat käyttäneet sanaa myös negatiivisen sävyn ilmaisuun, eli eipä paljon kiinnostele = ei voisi vähempää kiinnostaa.
"Kiinnostelee" on väärin.
"Kinostelee" on oikein!!
Kärkikahinoissa. Ärsyttävä sana
Sekä sana: tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Oman käsitykseni mukaan kiinnostelee-sana on vähän kuin hällä väliä -muoto kiinnostaa sanasta. Esim. kaveri sanoo toiselle: soita jos kiinnostelee = sattuu kiinnostamaan. Toisaalta jotkut kielinerot ovat käyttäneet sanaa myös negatiivisen sävyn ilmaisuun, eli eipä paljon kiinnostele = ei voisi vähempää kiinnostaa.
Juuri näin. Meilläpäin käytetään yleensä negatiivisessa tai sarkastisessa merkityksessä. No ki(in)nosteleepa taas. No ei paljon ki(in)nostele.
Kun kuuluu sana kiinnostelee, poistan...
Minusta tuo sana on rento.
Ei niin tosissaan vaan kevyesti sanottu, vaikka kiinnostaisi miten kovasti.
Tai sitten ei kiinnosta yhtään, ja sanoo: no joo, kiinnosteleehan se.
Aivan saman muissakin sanoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon kans miettiny tuota koko päivän.
Kiinnostelee on varmaan, että etsii jotain mikä saattais kiinnostaa, vähän niinku nuuhkii.
Minulle tulee mieleen, että kun sanoisin minua kiinnostelee, niin on jokin juttu mikä hieman kiinnostaa tai kiinnostus ei ole kovin suurta mutta se jatkuu.
Ihan hyvä sana. Suomen kieli on hyvä just näissä. Pikkasen kiinnostaa muttei kuitenkaan täysillä kiinnosta eli kiinnostelee.
Sanoa → sanoilla. Minä sanoilen, sinä sanoilet, ...
Typerä muotiilmaus, jota ei kahden vuoden päästä käytä kukaan.
Joku juuri täällä piti siitä kovasti.
En ole ennen kuullutkaan tuollaista.
Joo, mua kiinnostelee = Mua ei oikeasti kiinnosta/ aion unohtaa asian heti kun olet hävinnyt näköpiiristä.
Hölmö epäsana.
Täällä Itä-Suomessa tuota on käytetty jo vuosia, että ei mikään ihan uusi sana.
Loistava ilmaus kainolle innostuneisuudelle tai varaukselliselle kiinnostukselle asiasta/ideasta, mutta sanoja tarvitsee lisää miettimisaikaa, lisää informaatiota ko asiasta tai pitää kysyä vaikka lupaa joltakulta. Eli ei olla täysillä mukana.
Yleensä vielä "Khyyyyyyyllä se vois kiinnostella, soitellaan myöhemmin/kysyn X:ltä, säävarauksella/jotain."
Ensimmäinen reaktio on vatsanväänne. Asia joko kiinnostaa tai ei kiinnosta. Se, että kiinnostus hiipuu ja saattaa vaikka palata, ei ole niin nopearytmistä toimintaa terveellä ihmisellä että sana kiinnostelu kuvaisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Typerä muotiilmaus, jota ei kahden vuoden päästä käytä kukaan.
Joo niinhän minäkin luulin kun Uuno Turhapuro käytti sanaa kustantaa vitsikkästi väärin. Nykyinsin asiat "kustantaa" Hesarin taloustoimittajillekin.
Ihan hauskalta kuulostaa.
Tuota ostelee en oikein ymmärtänyt, eikös se nyt ole ihan tavallinen sana.
Jostakin himoshoppaajasta voi sanoa, että hän ostelee kaikenlaista.