Onko tämä masennusta, uupumusta vai mitä?
Olen ollut viimeisen vuoden aika stressaantunut Koronan vuoksi. Olen pelännyt läheisten puolesta ja sitä, että tartutan jonkun tietämättäni. Paino on noussut 10 kg ja olen tuntenut siitä huonoa omatuntoa. Ikäänkuin olisin ansainnut koronan, kun en ole huolehtinut itsestäni.
Minulla on ollut tänä vuonna erilaisia fyysisiä oireita, lihaskipuja, jumeja, päänsärkyä, rytmihäiriöitä ym. Ne vievät kovasti energiaa ja aiheuttavat murhetta. Huomaan stressaavani jatkuvasti ja oireet vievät kaiken energiani. Pelkään neurologisia tai vakavia sairauksia, en ole ennen pelännyt. Itkettää ja pienikin oire jossain saa minut melkein tolaltani. Liikun päivittäin vähintään 10000 askelta ja teen minulle annettuja jumppaohjeita. Yritän päivittäin rentoutua. Tuntuu, että kaikesta hoidosta huolimatta kehoni ei vastaa, vaan kokoajan tulee uutta vaivaa. Myöskään rentoutuminen ei onnistu. Aloinkin pohtimaan, että voiko kova stressi estää parantumista ja kuntoutusta? Olenko jotenkin uupunut? Onko jollain kokemusta vastaavasta?
En sinänsä koe toivottomuutta, että mikään ei kiinnostaisi. Nimenomaan kiinnostaa ja haluaisin tehdä kaikkea ja nauttia elämästä, mutta kropan oireet ja jatkuva henkinen stressi ja huoli vievät ilon. Itkettää kun tuntuu, että minulla on varmasti vakava sairaus ja en enää voi elää elämääni.
Kommentit (20)
Kuulostaa, että voisit hyötyä jostain lääkityksestä. Ei ehkä suoraan masennus kyseessä, mutta ahdistushäiriö? Stressi voi kyllä aiheuttaa vaikka mitä ja estää fyysisten vaivojen parantumista. Sinulla kenties ahdistus ja stressi ylläpitävät toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa ja syö terveellisesti.
Noi on hyviä stressin ehkäisyyn. Mutta jos kroppa reistailee ja ahdistaa, yksistään liikunnalla ei tilannetta saa kuntoon. Aloittaja ilmeisesti muutenkin liikkuu jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti näillä geeneillä ei lisäännytä
Myöskään sinun luonteenpiirteilläsi, tai on maailman kurja paikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti näillä geeneillä ei lisäännytä
Myöskään sinun luonteenpiirteilläsi, tai on maailman kurja paikka
Tuo on muuten totta. On paljon em. kaltaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä aiheuttamansa pahaa oloa muissa. Jos heidänkaltaisiaan olisi vähemmän, ehkä yhteiskunnassa olisi parempi ilmapiiri ja jaksaminen. Toki heillä on taustansa ja ongelmansa, jotka heidät sellaiseksi ovat muovanneet.
Kiitos kommenteista, ei ole tarkoitus aiheuttaa eripuraa. Minulla on lapsia, onneksi ovat onnellisia ja hyvinvoivia. AP
Vierailija kirjoitti:
Ahdistus/stressi
Sitä varmaan. En ole jotenkin aiemmin huomannut. On helpottavaa ajatella, että stressi ilmeisesti ylläpitää oireita. Sen kimppuun pitääkin käydä. AP
Kokeile akupunktiota. Ei se yksinään auta, mutta sillä voi vaikuttaa stressin aiheuttamiin fyysisiin oireisiin. Erityisesti, jos sinulla on lihaskireyksiä tai päänsärkyä/tension neck.
Stressi varmaan laukaissut ahdistushäiriön. Ahdistukseen saattaa kuulua juurikin oman kehon kuuntelu ja tarkkailu sekä vaikeus rentoutua. Kannattaa käydä lääkärissä ja pyytää jutteluapua! Lääkitystä ei heti kannata ottaa vaan kokeile ensin käyntejä psykologilla tai mielenterveyshoitajalla, jossa saisit jutella asioista, jotka vaivaavat. Toki nykyään lääkkeet annetaan melkeinpä heti ensimmäisellä käynnillä kouraan ja jutteluapua ei oikein saa ellei vaadi sitä kunnolla.
Ap. Sinun ongelmasi on se, että pyörit oman nappasi ympärillä. Keksi jotakin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Sinun ongelmasi on se, että pyörit oman nappasi ympärillä. Keksi jotakin muuta.
Minä taas olen psykologian opinnoissa omaksunut, että Ap:n kaltaiset ihmiset ovat kilttejä ja tunnollisia, jotka usein huolehtivat läheisistään ja yleisesti asioiden hoitumisesta. Se on rankkaa ja voi johtaa ahdistumiseen. Silloin ihminen korostetusti tarkkailee itseään ja oireita. Se on seuraus, ei syy.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, tällä hetkellä kyllä. En tosiaan haluaisi reagoida kaikkeen ja pelätä. Tämä on ihan hullua. En ole ennen huomioinut mitään oireita, vaikka olisi pitänyt. Tuntuu että keho hajoaa joka puolelta. Nyt sitten kauhea pelko ja stressi kaikesta. AP
Vierailija kirjoitti:
Stressi varmaan laukaissut ahdistushäiriön. Ahdistukseen saattaa kuulua juurikin oman kehon kuuntelu ja tarkkailu sekä vaikeus rentoutua. Kannattaa käydä lääkärissä ja pyytää jutteluapua! Lääkitystä ei heti kannata ottaa vaan kokeile ensin käyntejä psykologilla tai mielenterveyshoitajalla, jossa saisit jutella asioista, jotka vaivaavat. Toki nykyään lääkkeet annetaan melkeinpä heti ensimmäisellä käynnillä kouraan ja jutteluapua ei oikein saa ellei vaadi sitä kunnolla.
Kiitos sinulle vastauksesta! Taidan varata tt-lääkärin ja pyytää sitä kautta keskusteluapua. Ja fyssaristakaan ei varmaan olisi haittaa, niin että kartoitettaisiin fyysiset vaivat ja miten niitä kannattaisi jumpata. AP
Mulla on ollut samanlaista tämä koronavuosi. Nukkuminen on todella huonoa. Liikunta auttaa minulla ja parasta on vesijumppa ja sen jälkeen saunominen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut samanlaista tämä koronavuosi. Nukkuminen on todella huonoa. Liikunta auttaa minulla ja parasta on vesijumppa ja sen jälkeen saunominen.
Tsemppiä sinulle! Toivottavasti saat pian paremmin nukuttua. Minulla myös liikunta, kävely ja lenkkeily, piristävät mieltä ainakin hetkeksi. Ongelmana on fyysiset vaivat mm. niskassa. Olen yrittänyt jumpata niitä rennoiksi, saamieni ohjeiden mukaan, mutta monet liikkeet aiheuttavat kipua. Lisäksi paikat puutuvat. Lääkäri on siis todennut lihaskireydet, paikoin tosi kovat, eli ei pitäisi olla mitään vakavaa. Mutta harmittaa, kun kivuilta en saa treenattua kaikkea. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sinulle! Toivottavasti saat pian paremmin nukuttua. Minulla myös liikunta, kävely ja lenkkeily, piristävät mieltä ainakin hetkeksi. Ongelmana on fyysiset vaivat mm. niskassa. Olen yrittänyt jumpata niitä rennoiksi, saamieni ohjeiden mukaan, mutta monet liikkeet aiheuttavat kipua. Lisäksi paikat puutuvat. Lääkäri on siis todennut lihaskireydet, paikoin tosi kovat, eli ei pitäisi olla mitään vakavaa. Mutta harmittaa, kun kivuilta en saa treenattua kaikkea. AP
Toi puutuminen on yksi stressin oire. Mulla kovan stressin aikana osa päästä puutuu ja toisen silmän alapuolella pistelee. Olin aikoinani varma, että minulla on neurologinen sairaus tai kasvain. Neurologi totesi stressin aiheuttaneen jännitysniskan, joka sitten oireilee noin. Tulee aina oireita kun on stressaava jakso.
Unohdin vielä mainita, että pidän normaalisti työstäni kovasti. Nyt kuitenkin työssäkin on vaikea keskittyä, kun tarkkailen vain itseäni ja pelkään kaikkea. AP