Kysy opelta kysymys!
Kommentit (19)
töihin loman jälkeen? Monesko luokka? Kauanko olet ollut opena?
Tuntuuko sinusta, että tiedät kaikista asioista vähän paremmin kuin muut?
Mulla on AINA huono omatunto jostain. Se on geeneissä. -ap
Alan vaihtoa suunnittelen tässä, ja kun tuo englanti on suurinpiirtein toinen äidinkieli, ja olen aina open ammatista haaveillut. Sydän sanoo kyllä, järki puolestaan on vastaan... Se opiskeluaika kun on niin pitkä. Mitä sanoisit ope?
Tänään oli suunnittelupäivä eikä mua kauheesti huvita loman loppuminen. Sitten helpottaa, kun saan oppilaat luokkaan.
lukuunottamatta vanhemmat ovat olleet mukavia. Jos oppilaalla on oudot vanhemmat, kuvittelen olevani yksi niistä tarpeellisista erilaisista aikuiskokemuksista :) -ap
ihan tavallisia keskiverto-oppilaita. Aika vilkkaita usein. Pyrin olemaan pohtimatta oppilaan taustoja ja vastaanotan hänet yksilönä. -ap
liian vähän asioista! Lukutaitoni ja tulkintakykyni ovat hyviä; ärsyynnyn, kun ihmiset eivät tajua esitettyjä asioita kontekstissaan (esim. tällä palstalla). Mutta olen vain yhden aineen ope ja sen asiantuntija, muuten ihan tavis. -ap
Puutun kaikkeen tietooni tulevaan kiusaamiseen. Koululla on keinot ja valta, kunhan kiusaamisesta vain tiedetään. -ap
Hakeudu lyhytaikaiseksi sijaiseksi, jotta pääset käytännössä kokeilemaan, miltä työ tuntuisi. -ap
miksi he ovat mielestäsi hiljaisia? Entä äänekkäistä lapsista tai häiriköistä?
Kun jotain tulee ilmi, haastattelen yksin tai toisen henkilön kanssa kiusatun ja hänen nimeämänsä kiusaajat yksitellen. Heidät puhutellaan ja heille selvitetään, mitä seuraa, jos kiusaaminen jatkuu. Anteeksi pyydetään, lupaukset annetaan ja asiaa seurataan jatkossa. Yksi iso vyyhti purkautui viime vuonna juuri näin. -ap
helpompi käsitellä kuin kaikkein hiljaisimpia. Hiljainen voi olla ujo, luonteeltaan tarkkailija tai joskus harvoin ylimielinen, joka ei viitsi osallistua (nyt minulla on yksi tällainen oppilas). Kyllä hiljainenkin pitää saada olla. -ap
tuu joskus toisteki vastailemaan kysymyksiin :)
Muuten en voisi sellaista tulkintaa tehdä. -ap
Onko vaikeaa olla puolueeton lapsen kanssa jonka vanhemmat on ihan perseestä?