Annatteko alle 15 vuotiaiden lastenne katsoa K-15 leffoja?
Minulla on kaksi tyttöä, 10 ja 12, jotka jatkuvasti haluavat katsoa näitä leffoja ja sanovat, että vaihtavat kanavaa, jos alkaa tulla jotain sopimatonta.
Olenko vastuuton äiti jos annan tyttöjen katsoa näitä leffoja? Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (12)
ja kontrolloi kaukosäädintä. Meillä ei tosiaankaan ole lapsilla omia televisioita huoneissaan eikä tule koskaan olemaankaan, vaikka varaa olisi kuinka...
Minä kyllä noudattaisin. Sisältävät usein aika paljon väkivaltaa. En jättäisi lapsia ainakaan keskenään katsomaan.
Nuo suosituksethan menevät niin, että alle 15 vuoden ikäisten ei pitäisi katsoa yksin. Pari vuotta nuoremmat voivat katsoa vanhemiensa kanssa, jolloin pelottavat tai muuten arveluttavat kohdat voidaan keskustella alta pois, eivätkä ne jää häiritsemään lapsen/nuoren mieltä ilman selityksiä.
Minä olen ollut noitten ikärajojen kanssa tarkka, mutta vain siksi, että omat lapseni ovat suhteellisen herkkiä reagoimaan kaikkiin asioihin. He ovat kaivanneet kovastikin keskustelua leffojen ja osin myös kirjojen tiimoilta.
Uskon kuitenkin, että toisenlaisiakin lapsia on ja jokainen vanhempi saa asian arvioida omalta kohdaltaan itse. :)
en voi olla kokoajan vieressä vahtimassa, koska työvuoroni on klo 18.00-24.00.
ap
Eilinen K15 leffa oli kyllä jo 13v:kin katsottava, komedia missä nyt vähän pyöriteltiin pyllyä pikku bikineissä tai kohdistettiin kamera paidan kauluksesta sisään. Siis tosi vähän paljasta pintaa eikä yhtään väkivaltaa.
ikärajoilla on syynsä, niin voisin joitakin katsoa, että itse sensuroisin
älä anna, ehtivät myöhemminkin =)
ja nyt uhkaavat katsoa silloin kun olen töissä. Mitä teen?
Piilotanko kaukosäätimen?
Meillä saa katsoa vaikka K-18 leffoja jos haluaa.
Tähän asti on vähän tiukemmin vahdittu, mutta on saanut joitakin K15-ohjelmia katsoa varsinkin, jos mies tai minä olemme olleet myös katsomassa. Toiset K15-jutut olemme taas ehdottomasti kieltäneet. Nyt annoimme hänelle television omaan huoneeseen 14-vuotissynttärilahjaksi ja käytännössähän se tarkoittaa, että samalla menetimme mahdollisuuden vahtia hänen katselutottumuksiaan ja tästä eteenpäin pystyy katsomaan, mitä vain normaalikanavilta tulee eli myös K15-jutut halutessaan.
Pitää olla vähän erikoinen että antaa 14-vuotiaalle telkkarin omaan huoneeseen.
Erikoisella kai tarkoitat tavallisuudesta poikkeavaa? Siinä tapauksessa erikoisempaa taitaa kyllä olle, jos 14-vuotiaalla ei ole telkkaria omassa huoneessa. Niin omien tuttavien lapsilla kuin poikamme kavereillakin telkkari omassa huoneessa yleensä jo tuossa iässä on. Joillain on ollut jo 12-vuotiaasta ja 13-vuotiaana on todella yleistä saada oma telkkari. Tähän asti telkkarittomana poikamme alkoi kuulua jo vähemmistöön ja tiedän monien muiden telkkarittomaan vähemmistöön kuuluneiden myös saavan oman telkkarin 14-vuotislahjaksi.
Pitää olla vähän erikoinen että antaa 14-vuotiaalle telkkarin omaan huoneeseen.
Ellet itse katso mukana tai tiedä leffaa katsottavaksi en antaisi katsoa. En itse kykene katsomaan kaikkia k-15 elokuvia ilman painajaisia, sen verran herkkä olen ja mielikuvitus laukkaa. K-18 karsin itseltäni kaikki