Äitiyspakkaus, esikoista odottavan pohdintoja
Noudin hiljattain tuon äitiyspakkauksen Matkahuollolta. Mulle kaikki vauvoihin liittyvä on ihan uutta. Mutta vähän ihmettelen noita vaatteiden kokoja. Miksi 50-56 vaatteita on niin vähän verrattuna 62-68 -vaatteisiin? Kun eikö pakkauksen pitäisi auttaa juuri niissä ensimmäisissä vaatehankinnoissa? Ymmärrän, että vauva kasvaa nopeasti ulos 56 vaatteista ja käyttää pidempään 62-68 vaatteita. Mutta eihän se vaate käytöstä kulu. Ihan yhtä lailla siihen pienempään kokoon tarvitsee riittävän määrän vaatekertoja, ettei tarvitse pestä pyykkiä muutaman vauvanvaatteen takia. Ja vastaavasti se isompi vauva pärjää sillä samalla määrällä, ei tarvitse ihan hillittömästi. Ei tää tietenkään mikään ongelma ole. Täydennän vaatevalikoimaa omilla ostoksilla. Äitiyspakkaus on vain avustus. Ei sen kuulu kaikkea sisältääkään. Kunhan ihmettelen tätä logiikkaa.
Lisäksi ihmettelen talvihaalaria, joka on kokoa 68-74, eli ilmeisesti sopiva keväällä syntyville lapsille. Sen sijaan, että joka vuosi suunnitellaan ja kootaan uusi pakkaus, voisiko yksi pakkaus olla käytössä kaksi vuotta? Siten, että olisi eri pakkaus alkuvuodesta syntyville ja toinen loppuvuodesta syntyville. Meillä täällä Suomessa on kuitenkin niin vaihtelevat vuodenajat.
Muuten sisältö vaikuttaa hyvältä. Laadukkaan oloisia tuotteita. Kiva, että vaatteet ovat niin sukupuolineutraaleja. Vähän nätimmät värit olisi voinut valita, mutta en valita kun ilmaiseksi sain 😄
Kommentit (37)
Miks täällä alapeukutetaan sitä, mistä joku toinen tykkää ja on kokenut käytännölliseksi? :D Onko vauvojen pukemisessakin vääriä mielipiteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ihan tyytyväinen sen sisältöön. Ymmärrän että on tietyt resurssit joiden mukaan mennään.
En vaan ymmärrä että jos kerran ymmärrät että pienempiä kokoja tarvitsee vähemmän ja pakkausta voi täydentää omilla ostoksilla niin mikä on ongelma?
Kuinka niin? Nimenomaan pieniä kokoja ei tarvitse vähemmän. Se että joku body on sopivan kokoinen neljä kuukautta kahden sijaan ei lisää sen kulutusta mitenkään. Surkealaatuisin kiinakrääsäkin kestää käyttöä neljä kuukautta. Siksi en ymmärrä, miksi ajatellaan että niitä isompia kokoja tarvitsee olla enemmän. Ap
Isomman kokoisiakin voi käyttää, vaikka jäisivätkin vähän väljiksi vauvan päällä, se ei mitään haittaa.
Itse ainakin laitoin vauvalle 62 kokosia ja jotkut 68 koot oli myös ihan ok vastasyntyneenäkin, jos pienemmät koot oli kaikki pesussa. Kakka tuli usein vaipan selästä yli niin siinä piti olla monta kertaa päivässä vaihtamassa uutta bodya päälle.
Ei niitä 50 ja 56 kokoa oikeasti tarvitse montaa, kun isompiakin kokoja voi vauvalle laittaa, vaikka ei täydellisen sopivia olisikaan. Olihan se äitiyspakkauksen haalarikin ihan liian suuri vastasyntyneelle, mutta kyllä se asiansa ajoi ja toimi, vaikka väärän kokoinen olikin aluksi.
Kiitos rohkaisusta! Eihän se pieni vauva vielä mihinkään liiku, niin tuskin sitä kiinnostaa jos vaatteet eivät istukaan täydellisesti. Onko sun mielestä äitiyspakkauksessa jotain, mitä selkeästi tarvitsisi enemmän? Mulla pisti ainakin silmään että sukkahousuja oli vain yhdet. Sellaiset taitaa kuitenkin olla ihan vakiovaruste vauvalla.
Ap
Itse en käyttänyt vauvoilla sukkahousuja. Arvelin, että mitä vähemmän vauvan vatsalla on puristavia vaatteita, sitä mukavamoi vauvalla on olla. Potkuhousut ja -puvut oli minusta hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo talvihaalari oli ihan hyvä pointti, tosin nykyään lapsia syntyy eniten kevät- ja kesäkuukausina, jolloin se talvihaalari on suurelle osalle oikean kokoinen. Ja veikkaan, että kyllä se hiukan liian isokin vaate menee. Meillä äiti ainakin rullasi lahkeita ja hihoja lyhyemmiksi.
Se on hyvä idea. Olisi hyvä, että pakkaus olisi pari vuotta sama, mutta syksyä vasten syntyvät saisivat sen eri mitoutuksella kuin kevättä vasten syntyvät.
Mutta mikä takaa, että vauva mahtuu oman vuodenaikansa haalariin?
Vierailija kirjoitti:
Mä en tosiaankaan tajua sitä että miksi talvihaalari on yhdessä koossa. Mulla lapsi syntyi tammikuussa joten oli edellisvuoden pakkaus ja eihän se haalari mennyt enää sille lapselle. Eli turhaksi jäi sekin
No se olisi käynyt vauvalle vauvan ensimmäisenä talvena, eli tammi-maaliskuussa.
Isommat vauvat sotkee vaatteita enemmän, kun alkaa syödä soseita ja paskomaan enemmän. Meidän vauvat ei puklaillu, niin samoja vaatteita saatto käyttää vaikka viikon. Isompana taas vaihettiin sosesotkujen ja niskakakkojen takia monta kertaa päivässä.
Haalari on meillä jäänyt tosi vähälle käytölle molemmilla mutta ymmärrän sen tarpeen, jos äitiyspakkaus on perheen ainoa/ensisijainen vaatevarasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ihan tyytyväinen sen sisältöön. Ymmärrän että on tietyt resurssit joiden mukaan mennään.
En vaan ymmärrä että jos kerran ymmärrät että pienempiä kokoja tarvitsee vähemmän ja pakkausta voi täydentää omilla ostoksilla niin mikä on ongelma?
Kuinka niin? Nimenomaan pieniä kokoja ei tarvitse vähemmän. Se että joku body on sopivan kokoinen neljä kuukautta kahden sijaan ei lisää sen kulutusta mitenkään. Surkealaatuisin kiinakrääsäkin kestää käyttöä neljä kuukautta. Siksi en ymmärrä, miksi ajatellaan että niitä isompia kokoja tarvitsee olla enemmän. Ap
Isomman kokoisiakin voi käyttää, vaikka jäisivätkin vähän väljiksi vauvan päällä, se ei mitään haittaa.
Itse ainakin laitoin vauvalle 62 kokosia ja jotkut 68 koot oli myös ihan ok vastasyntyneenäkin, jos pienemmät koot oli kaikki pesussa. Kakka tuli usein vaipan selästä yli niin siinä piti olla monta kertaa päivässä vaihtamassa uutta bodya päälle.
Ei niitä 50 ja 56 kokoa oikeasti tarvitse montaa, kun isompiakin kokoja voi vauvalle laittaa, vaikka ei täydellisen sopivia olisikaan. Olihan se äitiyspakkauksen haalarikin ihan liian suuri vastasyntyneelle, mutta kyllä se asiansa ajoi ja toimi, vaikka väärän kokoinen olikin aluksi.
Kiitos rohkaisusta! Eihän se pieni vauva vielä mihinkään liiku, niin tuskin sitä kiinnostaa jos vaatteet eivät istukaan täydellisesti. Onko sun mielestä äitiyspakkauksessa jotain, mitä selkeästi tarvitsisi enemmän? Mulla pisti ainakin silmään että sukkahousuja oli vain yhdet. Sellaiset taitaa kuitenkin olla ihan vakiovaruste vauvalla.
Ap
Itse en käyttänyt vauvoilla sukkahousuja. Arvelin, että mitä vähemmän vauvan vatsalla on puristavia vaatteita, sitä mukavamoi vauvalla on olla. Potkuhousut ja -puvut oli minusta hyviä.
Ihan yhtä laillahan ne potkuhousut menee vauvan vatsalle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Isommat vauvat sotkee vaatteita enemmän, kun alkaa syödä soseita ja paskomaan enemmän. Meidän vauvat ei puklaillu, niin samoja vaatteita saatto käyttää vaikka viikon. Isompana taas vaihettiin sosesotkujen ja niskakakkojen takia monta kertaa päivässä.
Haalari on meillä jäänyt tosi vähälle käytölle molemmilla mutta ymmärrän sen tarpeen, jos äitiyspakkaus on perheen ainoa/ensisijainen vaatevarasto.
Kiitos! Tuossa on oikeastaan järkeä. Mietinkin, että kyllä tän johonkin ihan järkevään syyhyn pitää perustua.
Ap
Meillä esikoinen oli syysvauva ja kuopus kevätvauva. Molemmille tarvitsin pienemmän haalarin ensikuukausiksi. Mutta ei meillä äitiyspakkauksen haalari koskaan käyttämättä ole jäänyt. On se sen verran reilun kokoinen. Menee vuoden vanhallekin.
Mä ymmärrän hyvin, miksi pieniä vaatteita on vähän. Koko 50 cm ei mahdu kaikille vastasyntyneille ollenkaan ja tavallisen kokoisellekin vauvalle ne menee ehkä viikon, max 2 viikkoa. Sitten taas joku 62 cm menee 3 kuukautta. Niin onhan se järkevämpää laittaa isompaa vaatetta, jonka lahkeita ja hioja voi kuitenkin kääriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tarkoitin niitä, jotka laitetaan napilla kiinni olkapäille. Onko niiden oikea nimi sitten puolipotkupuku vai mikä?
Ei oo aapee "ilmaista" mikään. Voisitte ihmiset osoittaa jotain kiitollisuutta itsestäänselvyyksiäkin kohtaan. Aika paljon on maailmassa maita joissa ei lähetellä mitään paketteja vastasynnyttäneille.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo aapee "ilmaista" mikään. Voisitte ihmiset osoittaa jotain kiitollisuutta itsestäänselvyyksiäkin kohtaan. Aika paljon on maailmassa maita joissa ei lähetellä mitään paketteja vastasynnyttäneille.
Huoh. Taas näitä, jotka ei vaivaudu lukemaan edes aloitusviestiä.
Mulle olisi kans kohta tulossa äitiyspakkaus, jos ottaisin sen. Päätin jo aikaisin etten ota, kun kaksi kaveria joilla on sellaisia puolentoista vuoden ikäisiä lapsia lupasivat vanhoja vauvanvaatteitaan meille. No, sitten tätini lähetti vielä 6-vuotiaaltaan jäljellä olevan varaston ja sieltä tulikin sitten sen verran vauvanvaatteita ja muitakin tarpeita että on koossa jo parin äitiyspakkauksen verran.
Ollaan miehen kanssa molemmat keskimääräistä pidempiä, oltu jo syntyessä, ultrassa meille ennusteltiin vauvastakin pitkää, ja äitini sanoi minulle joskus ihan suoraan että ei nuo 50-senttiset tule ikinä meneen teidän lapselle :D Kaveri kertoili että 62-68 -senttiset vaatteet sai menemään melkein puoli vuotta omalle vauvalleen, mutta pienemmistä kasvoi ulos todella nopeasti. Niinpä olen nyt itse katsonut että meillä olisi noita vähän isompia kokoja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Taas näitä, jotka ei vaivaudu lukemaan edes aloitusviestiä.
Ok. Korjaa minua missä kohtaa luin väärin sanan "ilmainen".
Haalarista saa hihat ja lahkeet käännettyä "palloksi", jolloin menee pienemmälle. Meillä käytti syys- ja lokakuussa syntyneet pojat haalaria heti loppuvuodesta alkaen , ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tarkoitin niitä, jotka laitetaan napilla kiinni olkapäille. Onko niiden oikea nimi sitten puolipotkupuku vai mikä?
Potkuhousujahan ne ovat ihan kuten kirjoitit.
Minä taas en ole käyttänyt koskaan kummallakaan lapsellani potkuhousuja enkä sukkahousuja :)
Uusimmassa äitiyspakkauksessa pidän kyllä epäkäytännöllisenä vetoketjullista collegetakkia koossa 62/68!
Vierailija kirjoitti:
Mä en tosiaankaan tajua sitä että miksi talvihaalari on yhdessä koossa. Mulla lapsi syntyi tammikuussa joten oli edellisvuoden pakkaus ja eihän se haalari mennyt enää sille lapselle. Eli turhaksi jäi sekin
Miksi alapeukut
Jokaisella on omat mielipiteet. Itse tykkäsin ensikuukausien jälkeen enemmän pään yli puettavista bodeista. Ne istuu napakammin päällä kuin kietaisubodyt, puhumattakaan jostain kietaisupaidoista.