Mitä tarkoitti 70-luvulla nimitys "roku"?
Samaa kuin doku?
Mitä muita vastaavia nimityksiä oli?
Kommentit (28)
olin nuori tuolloin,en ole koskaan kuullutkaan,doku tuttu sana,eli siis juoppo. Rokuli oli oma vapaa,ei hotsittanut mennä töihin,vaikka krapulas
Terveisiä ysäriltä kylläkin, mutta silloin tarkoitti ns. juoppoa, en muistanutkaan tätä sanaa enää :D
Urbaanista sanakirjasta piti tarkistaa, mitä roku tarkoittaa. Todellakin paljon alkoholia käyttävää ihmistä, rappioalkoholistia, dokua.
Mutta 1970-luvun nuorena kyllä kuulin tämän sanan nyt ihka ensimmäistä kertaa. Voisiko sittenkin olla uudempaa perua?
Vierailija kirjoitti:
Ei, rokut on rokkareita eli tuohon aikaan niitä jotka ihailivat 50-lukua ja pukeutuivat bootseihin ja stetsontukkaan
Olisiko tuo ollut jo 60-luvulla tai sitten rockabilly-buumin aikaan 70/80-lukujen taitteessa?
Tampereella 70-luvun alkupuolella sitä kuulin käytettävän, eikä silloin juuri 50-lukutyylisiä rokkityyppejä näkynyt. Ainakaan teini-ikäisissä. Merkitys ei silloin selvinnyt.
Roku eli rokkari
Doku tai denso oli alkoholisti
Kyllä tämä ainakin 70-luvun alussa syntyneelle tarkoitti rokkaria. Ehkä vähän pitkätukkaista ja epäsiistiä, mutta ei mitään juoppoa sen kummemmin.
Matti Pellonpää oli roku. Ainakin Kaurismäen elokuvassa. En silti tiedä mitä se tarkoittaa. Ehkä tosiaan jonkinlaista rokkaria, ei ainakaan dokua (siis juoppoa, ei tosin myöskään asiakirjaa).
Rokuista puhuttiin pohjoisessa - 80-luvulla, kun tarkoitettiin juoppoja.
Roku, roque, kovis. Tarkempi selitys Turo's Heavy Geen kappaleessa Mä oon roku.
Mm. Lahdessa oli Rokuja ja Poppareita.
Vierailija kirjoitti:
olin nuori tuolloin,en ole koskaan kuullutkaan,doku tuttu sana,eli siis juoppo. Rokuli oli oma vapaa,ei hotsittanut mennä töihin,vaikka krapulas
Mm. Pate Mustajärvi oli roku.
Vierailija kirjoitti:
Urbaanista sanakirjasta piti tarkistaa, mitä roku tarkoittaa. Todellakin paljon alkoholia käyttävää ihmistä, rappioalkoholistia, dokua.
Mutta 1970-luvun nuorena kyllä kuulin tämän sanan nyt ihka ensimmäistä kertaa. Voisiko sittenkin olla uudempaa perua?
Tampereen murretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Sliippareiden pojat.
Vierailija kirjoitti:
Olit nuori ja lesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Sliippareiden pojat.
Joo, joku Sakke Järvenpää voisi olla 70-lukulaisen rokun protyyppi: sellainen puolikriminaalin näköinen juoppo liimaletillä...
Rokuli päivä. Muuta en tiedä
Vai tulee sitten rokusta?
Ainoan kerran olen kuullut Paten suusta. Maalaisukon viestintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen murretta.
Ei vaan Lahen murretta.
Ei, rokut on rokkareita eli tuohon aikaan niitä jotka ihailivat 50-lukua ja pukeutuivat bootseihin ja stetsontukkaan