Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neulojat, auttakaa! Neuleen leikkaamisesta

Vierailija
11.06.2021 |

Elikkäs olen nyt neulonut pyöröillä puseroa alhaalta noin kymmenisen senttiä, ja huomasin että neule kiertyy puikon ympärille. Loin silmukat 60 mittaiselle pyörölle, jolloin varmaankin ahtauden vuoksi en huomannut silmukoiden kiertymistä. En millään jaksaisi alkaa purkaa, joten voinko leikata neuleen auki ja kieputtaa pyörölle oikeasuuntaiseksi? Steekkaisin reunat virkkaamalla ja lopuksi ompelisin yhteen. Onko kukaan tehnyt näin ja onko onnistunut?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa muuten erikoista, että tästä aiheesta ei puhuta enempää! Googlella tästä ei löydy neuvoja. Olen käynyt läpi useita islantilaisneuleita koskevia blogeja ja vlogeja eikä yhdessäkään ole sanallakaan muistutettu kiertämisestä! Ja miten tärkeä asia on heti alussa varmistaa, ettei neule kierrä. Ei missään! Ja eilen illalla olin niin iloinen, kun pääsin ekaan kuvioneulevaiheeseen ja mikä pettymys, kun huomasin kierron. Melkein yöunet meni pettymyksestä :-I Pliis neulobloggaajat ja vloggaajat: tehkää postaus tästä aiheesta! Aihe on jostain syystä tabu?

Ei kai se tabu ole, mutta harva aloittaa islantilaisneuletta ekana pyöröneuleena. Kyllä tästä puhutaan kaikissa pyöröneule aloittelijoille -ohjeissa.

Näin voi käydä myös sukkapuikoilla sukkia, lapasia ym. Neulottaessa että tulee yhdistettyä se eka kierros kierteelle. Joissain ohjeissa käsketään tarkistamaan asia j. Yleensä tämä kyllä on neulijilla tiedossa.

Vierailija
42/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa muuten erikoista, että tästä aiheesta ei puhuta enempää! Googlella tästä ei löydy neuvoja. Olen käynyt läpi useita islantilaisneuleita koskevia blogeja ja vlogeja eikä yhdessäkään ole sanallakaan muistutettu kiertämisestä! Ja miten tärkeä asia on heti alussa varmistaa, ettei neule kierrä. Ei missään! Ja eilen illalla olin niin iloinen, kun pääsin ekaan kuvioneulevaiheeseen ja mikä pettymys, kun huomasin kierron. Melkein yöunet meni pettymyksestä :-I Pliis neulobloggaajat ja vloggaajat: tehkää postaus tästä aiheesta! Aihe on jostain syystä tabu?

Ei ole tabu. Ei tuota virhettä montaa kertaa tee. Itse olen tuon virheen tehnyt kerran.

Kun olet luonut silmukat, niin varmistat, että silmukat ei tee kierroksia puikon ympäri, vaikka ne mutkitteleekin puikon samalla puolella. Pidät sormilla kiinni alkusilmukoista ja kuljet koko silmukkakerroksen läpi siten, että varmistat reunan kulkemisen alapuolella. Kudottuasi ensimmäisen kerroksen varmistat vielä ettei työ tee kierroksia puikon ympäri. Kun olet muutamia kerroksia kutonut, niin sitten vielä varmistat ettei ole tapahtunut virhettä ja silloin asian voi todeta nopeasti.

Voit toki leikata, mutta kuten on jo kommentoitu, niin silloin koko lopputyö menee hukkaan vain sen vuoksi ettei viitsinyt purkaa. Miten tahansa onnistutkin ompelemaan leikkaamasi kohdan, niin aina silmäsi etsiytyvät tuohon kohtaan ja sinua harmittaa kun et purkanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tabu? Etköhän nyt hieman liioittele. Sitä paitsi purkamaan joutuu varmasti jokainen neuloja jossain vaiheessa.

Vierailija
44/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa "Magic loop-tekniikka". Sillä ohjeella on pitkilläkin pyöröpuikoilla helppo kutoa vaikka sukanvartta!

Tuskin tätä nyt kannattaa tähän vinkata, kun ongelmana oli liian lyhyt pyöröpuikko eikä liian pitkä. 

Paitsi jos aloittaja on fiksu ja aloitta työnsä uudelleen pidemmällä pyöröpuikolla. Ei tarvitse pelata pyöröpuikkojen ja normipuikkojen yhdistelmillä, kuten edellä tuumaili.

Vierailija
45/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille, kiva, että aihe herättää keskustelua! Islantilaisia neuleita -kirjan Riddari -ohjeessa neuvotaan neulomaan resorit 3,5 puikoilla ja varsinainen neule 4,5 puikoilla. Mulla oli ennestään 60 sentin 4 mm pyöröpuikot, joilla siis aloitin. - Muuten, kun ostin nuo aikoinaan nuo 60 cm pyöröt, Lankamaailman myyjä sanoi, että ne riittävät hyvin aikuisen villapuseroon...no, taisi puhua ihan lööperiä siis?

Eli ostan vielä 100 cm pyöröt, jotta saan neulottua myös yläosan hihoineen...vai ootteko tehneet minkämittaisilla? 120 cm?

Huh, tarkoitus olis onnistua, olen tosin aikoinaan neulonut pari villapuseroa tasona, mutta siitä jo aikaa. Nyt yritän tehdä Riddarin ohjeen mukaan, ja ohjetta olen seurannutkin. Ainoa vain, että ohjeen mukaan 80 cm pyörö ja mulla tuo onneton 60 cm. - Ohjeessa ei puhutta tasona neulomisesta, mutta...teen kuten neuvotte:-D

- Ap

Minä olen kutonut aikuisen kaarrokepuseroita koossa S, M ja L 80 cm pitkillä pyöröpuikoilla onnistuneesti.

Vierailija
46/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin helteellä ois kyllä tärkeää ajatella räntäsateita ja pakkasia.

Ja alkaa kutoa 100 % villalangasta villasukkia.

Ulkonahan on aivan ihana neuloa. Ei sen kummempaa kuin vaikka lukeminen. Silloin pitää neuloa, kun neulotuttaa.

Vierailija
47/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokenut neuloja ja olen monta kertaa leikannut ja steekannut sekä leikannut ja poiminut silmukoita leikkuureunasta. Kannustan aina kun mahdollista ihmisiä saksihommiin, mutta nyt kyllä on todettava että purkuun vaan!

Vierailija
48/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin helteellä ois kyllä tärkeää ajatella räntäsateita ja pakkasia.

Ja alkaa kutoa 100 % villalangasta villasukkia.

Ulkonahan on aivan ihana neuloa. Ei sen kummempaa kuin vaikka lukeminen. Silloin pitää neuloa, kun neulotuttaa.

Kyllä! Viime kesänä vein jopa neulurin ulos ja neuloin pitkät hellepäivät varjossa.

Vierailija
49/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen neulonut jonkun verran, mutta aina yksivärisinä. Tässä on monesti sanottu, että riddari on kokeneen neulojan työ enkä sitä yhtään epäile, mutta miten aloittelijasta edetään riddarin neulojaksi. Onko jotain tekniikoita ja töitä, jotka kannattaisi tehdä ennen kuin aloittaa riddaria?

Kannattanee neuloa vaikka kirjoneulesukkia ensi alkuun niin pääsee jyvälle millaista kirjoneuleen neulominen on.

Tai vaikka neuloo yksivärisen neulepuseron jonka helmaan tulee jokin kapea kirjoneulekuvio..

Ei kirjoneuletta opi kuin neulomalla mutta ekana ei kannata aloittaa jotain julmetun kokoista ja moniväristä neuletta kuten vaikka riddaria.

Vierailija
50/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen jo järkikin sano, että pitää neuletta aloitettaessa katsoa, etteivät silmukat ole kiertyneet puikoille.

Vierailija
51/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmällä pääset ja vähemmän menee aikaa, kun purat.

Vierailija
52/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta 80 cm:n puikko kokoa 3,5. Yksinkertaista!

Niin ja tietenkin purat. Höh.

Vierailija
53/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen jo järkikin sano, että pitää neuletta aloitettaessa katsoa, etteivät silmukat ole kiertyneet puikoille.

Kyllähän se järki sanoo, mutta tosiaan ne 60 pyöröt oli liian pienet ja ymmärsin sen, kun havaitsin kierteen. Olin ehtinyt jo unohtaa tuon tarkistamisen, mutta sain karulla tavalla herätyksen asiaan. - Lähestyin asiaa myös hieman humoristisesti  puhuessani tabusta, ei ollut tarkoitettu kirjaimellisesti. :-D Ja en ole aivan aloittelija, koska taannoin olen neulonut kaksi kuvioneulepuseroa, suurilla kuvioilla (toisessa hedelmiä ja toisessa abstrakti kuvio)

- Ap

Vierailija
54/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se järki sanoo, mutta tosiaan ne 60 pyöröt oli liian pienet ja ymmärsin sen, kun havaitsin kierteen. Olin ehtinyt jo unohtaa tuon tarkistamisen, mutta sain karulla tavalla herätyksen asiaan. - Lähestyin asiaa myös hieman humoristisesti  puhuessani tabusta, ei ollut tarkoitettu kirjaimellisesti. :-D Ja en ole aivan aloittelija, koska taannoin olen neulonut kaksi kuvioneulepuseroa, suurilla kuvioilla (toisessa hedelmiä ja toisessa abstrakti kuvio)

- Ap

Ei tuo ollut karua, vaan vähäsen turhauttavaa. Karua olisi ollut se, että olisit neulonut kolmekymmentä senttiä ikuisuuden ∞ symbolia. :D

Vierailija
55/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen neulonut jonkun verran, mutta aina yksivärisinä. Tässä on monesti sanottu, että riddari on kokeneen neulojan työ enkä sitä yhtään epäile, mutta miten aloittelijasta edetään riddarin neulojaksi. Onko jotain tekniikoita ja töitä, jotka kannattaisi tehdä ennen kuin aloittaa riddaria?

Kannattanee neuloa vaikka kirjoneulesukkia ensi alkuun niin pääsee jyvälle millaista kirjoneuleen neulominen on.

Tai vaikka neuloo yksivärisen neulepuseron jonka helmaan tulee jokin kapea kirjoneulekuvio..

Ei kirjoneuletta opi kuin neulomalla mutta ekana ei kannata aloittaa jotain julmetun kokoista ja moniväristä neuletta kuten vaikka riddaria.

Jokaisella on näistä oma mielipiteensä, mutta minä ainakin sanoisin että kirjoneule on helpompi aloittaa villapaidalla kuin sukilla tai lapasilla. Luulin vuosikausia, että kaikki kirjoneuleyritelmäni olisivat tuhoon tuomittuja, koska oli niin vaikeaa saada langankireydet kohdilleen puikkojen vaihtumiskohdassa.

Vasta nyt korona-aikana otin härkää sarvista ja aloin neuloa kaarrokepaitaa. Sehän on helppoa kuin heinänteko, kun vain selvittää itselleen lankadominanssin ja käyttää riittävän pitkää pyöröpuikkoa.

Vierailija
56/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisin kovasti neuvoa! Olen aloittelija ja islantilaisneuletta Riddarin ohjeella yritän. Lankana on Istexin Lettlopi.

Eli voinko leikata neuleen auki ja kieputtaa sen auki pyöröpuikoille, steekata reunat ja jatkaa työtä? Olisin kiitollinen, jos joku vastaisi :-)

- Ap

No tuo lankakin on sen verran paksua, että 10krs ei ole mitään. Jos et nyt ole valmis purkamaan, niin kannattaa vaihtaa helpompiin neuleisiin, kaulaliinoihin tms. Yleensä jos virheen tekee, niin tiedossa on purkuhommia, ei niistä oikomalla pääse.

Vierailija
57/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Nyt sitten tekee mieli tehdä islantilaisneule, vaikka olen siltä mieliteolta välttynyt koko korona-ajan. Kiitos vaan.

Nimimerkki Langat löytyy jo kotoa.

;-D

Vierailija
58/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se tabu ole, mutta harva aloittaa islantilaisneuletta ekana pyöröneuleena. Kyllä tästä puhutaan kaikissa pyöröneule aloittelijoille -ohjeissa.

Riddari oli minun toinen pyöröneuleeni! Sittemmin olen tehnyt niitä 10 vuoden aikana. Ensimmäinen oli vuotta aikaisemmin luotolainen miehelle. Ja ihan eka pojan palmikkoneule. Viimeksi 80-luvulla seiskäluokalla neulonut ja silloin suurin työ villasukat. Ihan helppoja ovat kaikki lopulta olleet.

T. Nainen45

Vierailija
59/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyttää pyöröpuikkoja, joissa on vaihdettavat päät, riittää, kun ostaa yhden sopivan mittaisen narun, ja siihen eri kokoisia puikkoja, ei tarvitse kuin ne päät vaihtaa, kun tarttee siirtyä isommille puikoille.

Vierailija
60/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun käyttää pyöröpuikkoja, joissa on vaihdettavat päät, riittää, kun ostaa yhden sopivan mittaisen narun, ja siihen eri kokoisia puikkoja, ei tarvitse kuin ne päät vaihtaa, kun tarttee siirtyä isommille puikoille.

Paitsi jos työn alla on useita (tusina) keskeneräistä työtä, joissa useammassa tarvitsee niitä pyöröpuikkoja. Sopii säntilliselle ja järjestelmälliselle kutojalle, ei minunlaiselleni "tänään mä teen sukkia magic loopilla ja illalla jättipeittoa kulmasta kulmaan ja tossa on muuten kesken toi pitsineule äidille ja pikkusisko halusi sen islantilaisneuleen joululahjaksi, mutta sitä ennen mä haluan tehdä tän patenttineuleen pojalle ainakin kainaloihin asti..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi