Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neulojat, auttakaa! Neuleen leikkaamisesta

Vierailija
11.06.2021 |

Elikkäs olen nyt neulonut pyöröillä puseroa alhaalta noin kymmenisen senttiä, ja huomasin että neule kiertyy puikon ympärille. Loin silmukat 60 mittaiselle pyörölle, jolloin varmaankin ahtauden vuoksi en huomannut silmukoiden kiertymistä. En millään jaksaisi alkaa purkaa, joten voinko leikata neuleen auki ja kieputtaa pyörölle oikeasuuntaiseksi? Steekkaisin reunat virkkaamalla ja lopuksi ompelisin yhteen. Onko kukaan tehnyt näin ja onko onnistunut?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa muuten erikoista, että tästä aiheesta ei puhuta enempää! Googlella tästä ei löydy neuvoja. Olen käynyt läpi useita islantilaisneuleita koskevia blogeja ja vlogeja eikä yhdessäkään ole sanallakaan muistutettu kiertämisestä! Ja miten tärkeä asia on heti alussa varmistaa, ettei neule kierrä. Ei missään! Ja eilen illalla olin niin iloinen, kun pääsin ekaan kuvioneulevaiheeseen ja mikä pettymys, kun huomasin kierron. Melkein yöunet meni pettymyksestä :-I Pliis neulobloggaajat ja vloggaajat: tehkää postaus tästä aiheesta! Aihe on jostain syystä tabu?

Ei kai se tabu ole, mutta harva aloittaa islantilaisneuletta ekana pyöröneuleena. Kyllä tästä puhutaan kaikissa pyöröneule aloittelijoille -ohjeissa.

Vierailija
22/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa muuten erikoista, että tästä aiheesta ei puhuta enempää! Googlella tästä ei löydy neuvoja. Olen käynyt läpi useita islantilaisneuleita koskevia blogeja ja vlogeja eikä yhdessäkään ole sanallakaan muistutettu kiertämisestä! Ja miten tärkeä asia on heti alussa varmistaa, ettei neule kierrä. Ei missään! Ja eilen illalla olin niin iloinen, kun pääsin ekaan kuvioneulevaiheeseen ja mikä pettymys, kun huomasin kierron. Melkein yöunet meni pettymyksestä :-I Pliis neulobloggaajat ja vloggaajat: tehkää postaus tästä aiheesta! Aihe on jostain syystä tabu?

Eihän se mikään tabu ole, mutta ei siitä kauheasti kirjoitellakaan, koska useimmille on selvää, että silmukoita luodessa ja viimeistään ensimmäisen kerroksen lopussa katsotaan, että alku menee oikein ja silmukat yhdistyvät nätisti. Useimmiten islantilaisneuletta aloitteleva on jo niin kokenut neuloja, että osaa tarkistaa. Sinulla muuten on ihan liian lyhyt pyöröpuikko tuohon tarkoitukseen - veikkaan, että seuraava purkamisen syy on se, että eriväriset langat vetävät kuviota kokoon, kun et hallitse neuletta riittävän hyvin. Usko pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa "Magic loop-tekniikka". Sillä ohjeella on pitkilläkin pyöröpuikoilla helppo kutoa vaikka sukanvartta!

Vierailija
24/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 17 siis ap, joka alkaa purkaa ja tehdä uudestaan neuvojen mukaan ensin tasona :-)

Kirjoneule tasona onkin sitten ihan oma juttunsa. Itse tykkään melkein enempi nurjana neulotuista kerroksista, mutta se on hidasta ja vaatii ainakin alkuun ihan helkkarin hyviä hermoja.

Vierailija
25/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan todella kuolleena syntynyt ajatus leikata ja todella kuolleena syntynyt ajatus 60 cm pyöröpuikosta ellei pusero ole taaperolle tai nallelle.

Vierailija
26/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin helteellä ois kyllä tärkeää ajatella räntäsateita ja pakkasia.

Ja alkaa kutoa 100 % villalangasta villasukkia.

Vierailija
27/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hankit ekana pidemmän (100/120) pyöröpuikon tai vaikka irtopäät ja pari eri mittaista vaijeria.

Sä taisit aloittaa helmasta ylöspäin ja sulla ei tule mitenkään mahtumaan enää hihojenkin silmukat tuolle puikolle kun alat neulomaan miehustaa.

Kirjoneuletta on muutenkin helpompi neuloa kun neule ei ole yhdessä klöntissä vaan silmukoilla on kunnolla tilaa.

Vierailija
28/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mikään tabu ole, mutta ei siitä kauheasti kirjoitellakaan, koska useimmille on selvää, että silmukoita luodessa ja viimeistään ensimmäisen kerroksen lopussa katsotaan, että alku menee oikein ja silmukat yhdistyvät nätisti. Useimmiten islantilaisneuletta aloitteleva on jo niin kokenut neuloja, että osaa tarkistaa. Sinulla muuten on ihan liian lyhyt pyöröpuikko tuohon tarkoitukseen - veikkaan, että seuraava purkamisen syy on se, että eriväriset langat vetävät kuviota kokoon, kun et hallitse neuletta riittävän hyvin. Usko pois.

Ja useimmille kokeneille neulojille on tuo käynyt vaikka kuinka olisi tarkistanut.. Todennäköisyys kyllä pienenee hurjasti jo ihan sillä, että hankkii tarpeeksi pitkän pyöröpuikon koska 80 senttinenkin on aikuisen neuleeseen vähän siinä ja tässä.

Vierailija
29/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa "Magic loop-tekniikka". Sillä ohjeella on pitkilläkin pyöröpuikoilla helppo kutoa vaikka sukanvartta!

Tuskin tätä nyt kannattaa tähän vinkata, kun ongelmana oli liian lyhyt pyöröpuikko eikä liian pitkä. 

Vierailija
30/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä - ikäväähän se on ekoilla kylmillä tajuta, ettei olekaan villasukkia laittaa jalkaan tai villepeittoa, johon kääriytyä. Ennakoiminen on tärkeää elämässä ja kutomisessa.

Vierailija
31/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit neuloa pyöröpuikkojen sijaan sukkapuikoilla. tai pyöröpuikolla ja sukkapuikoilla.

Vierailija
32/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisin kovasti neuvoa! Olen aloittelija ja islantilaisneuletta Riddarin ohjeella yritän. Lankana on Istexin Lettlopi.

Eli voinko leikata neuleen auki ja kieputtaa sen auki pyöröpuikoille, steekata reunat ja jatkaa työtä? Olisin kiitollinen, jos joku vastaisi :-)

- Ap

Tuolle langalle 3.5 puikot on ihan liian ohuet. Vitosen puikko on jo passelimpi.

Vierailija
33/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisin kovasti neuvoa! Olen aloittelija ja islantilaisneuletta Riddarin ohjeella yritän. Lankana on Istexin Lettlopi.

Eli voinko leikata neuleen auki ja kieputtaa sen auki pyöröpuikoille, steekata reunat ja jatkaa työtä? Olisin kiitollinen, jos joku vastaisi :-)

- Ap

Tuolle langalle 3.5 puikot on ihan liian ohuet. Vitosen puikko on jo passelimpi.

Onkin muuten aika erikoinen temppu ottaa käyttöön 3,5 millin puikot, kun langan ohjeessa suositellaan 4,5-millisiä. Tuohon vielä 60-senttinen pyöröpuikko. Siinä on aloittelijalla ihmettelemistä, kun villapaidasta tulee ihan huopatossun näköinen.

Ap, oletko neulonut koetilkun?

Vierailija
34/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilaat sen neuleesi tuolla. Pura ihan suosiolla.

Varsinkin kun olet neula nyt vasta 10 cm. Sinulla on käytössä kiva ja suht hintava lanka, joten kannattaa purkaa ja tehdä neule huolella.

Vierailija
35/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tätä nyt kannattaa tähän vinkata, kun ongelmana oli liian lyhyt pyöröpuikko eikä liian pitkä. 

Jos ei ole riittävän pitkää pyöröpuikkoa niin hankkii niitä lyhyempiä kaksi kpl. Letlopia tosin neulotaan 4,5 mm vahvuisilla puikoilla.

Vierailija
36/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten rekkamies ajaa kaikilla keleillä niin myös neuloja neuloo oli olosuhteet mitä tahansa.

Vierailija
37/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen neulonut jonkun verran, mutta aina yksivärisinä. Tässä on monesti sanottu, että riddari on kokeneen neulojan työ enkä sitä yhtään epäile, mutta miten aloittelijasta edetään riddarin neulojaksi. Onko jotain tekniikoita ja töitä, jotka kannattaisi tehdä ennen kuin aloittaa riddaria?

Vierailija
38/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille, kiva, että aihe herättää keskustelua! Islantilaisia neuleita -kirjan Riddari -ohjeessa neuvotaan neulomaan resorit 3,5 puikoilla ja varsinainen neule 4,5 puikoilla. Mulla oli ennestään 60 sentin 4 mm pyöröpuikot, joilla siis aloitin. - Muuten, kun ostin nuo aikoinaan nuo 60 cm pyöröt, Lankamaailman myyjä sanoi, että ne riittävät hyvin aikuisen villapuseroon...no, taisi puhua ihan lööperiä siis?

Eli ostan vielä 100 cm pyöröt, jotta saan neulottua myös yläosan hihoineen...vai ootteko tehneet minkämittaisilla? 120 cm?

Huh, tarkoitus olis onnistua, olen tosin aikoinaan neulonut pari villapuseroa tasona, mutta siitä jo aikaa. Nyt yritän tehdä Riddarin ohjeen mukaan, ja ohjetta olen seurannutkin. Ainoa vain, että ohjeen mukaan 80 cm pyörö ja mulla tuo onneton 60 cm. - Ohjeessa ei puhutta tasona neulomisesta, mutta...teen kuten neuvotte:-D

- Ap

Vierailija
39/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe ei ole tabu, vaan kokeneelle neulojalle sellainen itsestään selvä asia, ettei siitä tule kirjoittaneeksi mitään. Siihen vain niin tottuu, että joka kerta, kun tekee suljettua neuletta, tarkistaa automaattisesti ennen sulkemista, ettei neullos kierrä.

Vierailija
40/63 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neulonut koetilkun 4,5:llä, ja tulos oli ihan niin kuin piti.

- Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi