Mistä tämä Helsinki-viha kumpuaa?
En itse edes asu Helsingissä, mutta ihmettelen mistä viha Helsinkiä kohtaan kumpuaa?
Helsinki on kaunis kaupunki enkä ole itse koskaan törmännyt ylimielisiin helsinkiläisiin.
Toki Helsingissä on kiireisempää ja ehkä pinnallisempaa menoa kuin muissa kaupungeissa, mutta voisin väittää että tämäkin on pientä, kun vertaa maailman suurkaupunkeihin (Tukholma, New York jne)
Kommentit (176)
En ole ikinä asunut Helsingissä, mutta silti olin "hesalainen". Riittää ilmeisesti, että asuu 50 km säteellä Helsingistä. Tunnen monia helsinkiläisiä, yhteistä näille on se, että ovat tulleet opiskelemaan tai töihin muualta Suomesta ja viihtyneet niin hyvin, että ovat jääneet asumaan. Syntyperäisiä helsinkiläisiä on aika vähän. Olen asunut Turussa, Tampereella, Kuusamossa ja Joensuussa ja ihan samoja tallaajia kaikkialla. Mutta totta on, että ne ahdasmielisimmät ja suvaitsemattomimmat asuvat pienillä paikkakunnilla.
En kyllä ole huomannut. Mökkipaikkakunnallakin meidät kutsutaan aina kesätapahtumiin ja hirvipeijaisiin ja muihin juttuihin, piipahtavat kylässä ja me ollaan aina tervetulleita kylään. Aina kun tarvitsee apua sitä löytyy kyllä, puolin ja toisin
Kun matkailee missä päin Suomea tahansa, ei koskaan kukaan missään ole ollut naama nurin kun tulee hesalaisia. Jos joku kasvotusten moista kokee, kannattanee kurkistaa peiliin
Tämän palstan vihatiloja en noteeraa, täällä vihataan tasapuolisesti kaikkea ja kaikkia
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä maalaisilla on alemmuuskompleksi. Kun ei siellä oo mitään niitä "hienoja" juttuja ja ihmisiä mitä kaupungissa on. Oon itsekin maalta joten nähnyt läheltä ja itsekin nuorempana ajatellut niin.
Synnyin Helsingissä, asuin 30 vuotta Helsingissä, muutin maalle Helsingistä.
Helsingissä ei ole mitään niin "hienoja juttuja", että olisin siellä viihtynyt.
- maalainen, jolla ei ole alemmuuskompleksia -
Vierailija kirjoitti:
Sama se on kaikissa muissakin maissa, että pääkaupunkia "vihataan".
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä, että kukaan ei ole osannut antaa ilmiselvää vastausta aloituksen kysymykseen. Kyse on kateudesta. Ilmiö on sitä paitsi universaali eli sitä esiintyy joka puolella maailmaa, että pääkaupunkia tai ylipäätään suuria kaupunkeja kohtaan tunnetaan kateutta ja suoranaista vihaa. Olen itse törmännyt ilmiöön ainakin Ruotsissa, Englannissa, Ranskassa, Italiassa ja Yhdysvalloissa.
Etpä vastannut sinäkään kysymykseen. Helsinki ei ole suurkaupunki.
Mutta kun ei tästä kälyisestä maasta suurempaakaan löydy.
Pääkaupunkeja on yleensä yksi kussakin maassa ja pääkaupungiksi Helsinki on sieltä pienemmästä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä, että kukaan ei ole osannut antaa ilmiselvää vastausta aloituksen kysymykseen. Kyse on kateudesta. Ilmiö on sitä paitsi universaali eli sitä esiintyy joka puolella maailmaa, että pääkaupunkia tai ylipäätään suuria kaupunkeja kohtaan tunnetaan kateutta ja suoranaista vihaa. Olen itse törmännyt ilmiöön ainakin Ruotsissa, Englannissa, Ranskassa, Italiassa ja Yhdysvalloissa.
Pääkaupunkeja on yleensä yksi kussakin maassa ja pääkaupungiksi Helsinki on sieltä pienemmästä päästä.
Missään vaiheessa ei ole puhuttu siitä, että Helsinki olisi valtavan suuri tai poikkeuksellisen suuri. Kukaan ei kiellä, että Helsinki on maailman mittakaavassa hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja maaksi Suomi on sieltä pienimmästä päästä (väkiluvultaan, ettei tarvitse saivarrella). Verrattuna samankokoisiin maihin ihan tavallisen kokoinen pääkaupunki.
Ilmiö on tietenkin kateus. Pääkaupunkilaisia vierastetaan joka maassa böndellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että semmosen sitten sivalsit. Itse helsinkiläisensä minua ei kiinnosta mikään suuruuskisa lainkaan. Helsinki on juuri passelin kokoinen kylä minulle. Pienemmässä en haluaisi asua eikä minua haittaa, että maailmalla on monia suurempiakin cityjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
Niin, siis lainaamasi väite pitää täysin paikkansa.
Tukholma maailman suurkaupunki???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija kirjoitti suuri kaupunki, ei suurkaupunki…
Helsinki ei ole suuri kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että semmosen sitten sivalsit. Itse helsinkiläisensä minua ei kiinnosta mikään suuruuskisa lainkaan. Helsinki on juuri passelin kokoinen kylä minulle. Pienemmässä en haluaisi asua eikä minua haittaa, että maailmalla on monia suurempiakin cityjä.
Helsinkiläinen olen minäkin ja tämä on paska kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ranskalaiset ovat ylpeitä Pariisista, italialaiset Roomasta, britit Lontoosta, tanskalaiset Kööpenhaminasta ja virolaiset Tallinnasta. Ruotsalaisista olen toki kuullut että pohjois-ruotsalaiset kutsuvat Tukholmaa "Fjollträsk"iksi ja tas göteborgilaiset pitävät Tukholmaa takapajulana
Maalaisten kateellisuuden takia
En vihaa Helsinkiä, mutta joidenkin tsadilaisten ajatus siitä, että Helsingin ulkopuolella asuvat ovat "böndejä" on typerä. Suomessa ei ole yhtään aitoa suurkaupunkia, mutta Suomessa on kuitenkin muutamia Suomen mittakaavassa suurehkoja kaupunkeja.
Asun Tampereen keskustassa ja kun tutkailen Tampere-talon syksyn kulttuurikattausta, katselen ohi lipuvaa raitiovaunua ja Kannelle valmistuvaa Uros -areenaa, on vaikea mieltää asuvansa maaseudulla.. Varmaan turkulaiset tuntevat samanlaista kummastusta nauttiessaan aperitiiveja Aurajoen rannalla jne.
kehäkolmosensisällä kirjoitti:
Helsinki on tuhonnut historiansa purkamalla purkamalla. SE mitä toisessa maailmansodassa säästyttiin ja suojeltiin pommituksilta purettiin KUITENKIN. Ja nyt sitten rakennetaan mutta aina väärin. Tästä pitäisi olla ylpeä? Ei ei. Helsinkiläiset luulevat olevansa parempi mutta tuhoavat omaansa eikä edes tajua sitä. Suurkaupunki ja metropoli ilman historiaa? Turisti tulee käymään ja kysyy missä vanhakaupunki? NO purettu.
Väite ei kestä faktantarkistusta. Helsingissä on purettu 2. maailmansodan jälkeen vain vanhoja 1800-luvulla rakennettuja 1-2 kerroksisia puutaloja. Niitä oli siellä täällä eivätkä istuneet katukuvassa kerrostalojen välissä.
Muutama puutalokortteli säilytetiiin kuten Ruoholahden villat ja puu-Vallila ja puu-Käpylä koska ne oli yhtenäisiä alueita.
Vierailija kirjoitti:
no ei tod vihata. mee kysymään vaikka Norjalaisilta eivät vihaa Osloa vaan suurinosa rakastaa pääkaupunkiaan ja sen ympärilläolevaa luontoa.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija kirjoitti suuri kaupunki, ei suurkaupunki…
Helsinki ei ole suuri kaupunki.
Keskustelun kontekstissa on.