Vierailija

Tyyliin
- Mirja, mitä sinulle kuuluu?

- Pirkko, mentäiskö kahville?

- Matti, oletko jo viettänyt lomasi?

• ylös 10
  • alas 18

Sivut

Kommentit (79)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei kuulu suomalaiseen arkipuheeseen. Kuulostaa siltä että toinen yrittää saada yliotetta

• ylös 116
  • alas 18
Vierailija

En pidä. Se sopii vain todella tutuille ja tiettyihin lauseisiin jossa se ei kuulosta manipuloivalta.

• ylös 86
  • alas 8
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu suomalaiseen arkipuheeseen. Kuulostaa siltä että toinen yrittää saada yliotetta

Tyypillinen suomalainen ajaåttelutapa. Kohteliastahan tuollainen on.

• ylös 35
  • alas 61
Vierailija

Siis jos pitää saada toisen huomio niin tottakai voi kutsua nimellä. Ns. kesken keskustelun ei koskaan.

• ylös 79
  • alas 4
Vierailija

No miten ois sitten: Virtanen, oletteko pitäneet jo lomanne?
Heikkinen, koska maksat velkasi?
Korhonen, pidätkö uimisesta?

• ylös 21
  • alas 11
Vierailija

En. Tosin syy on se, että oikeastaan kukaan ei käytä minusta etunimeä, ei edes omat vanhemmat. Puhuttelunimenä on lempinimeni, joka tulee sukunimestäni. Työyhteyksissä puhelimessa esittelen itseni muodossa sukunimeni-firmasta-xxxx-tässä-hei.

Oikeastaan lähinnä virallisemmissa tilaisuuksissa tai ensimmäisissä muodollisissa asiakastapaamisissa tms. esittelen itseni etunimi sukunimi - muodossa.

Eli tuntuisi tosi oudolta, jos joku käyttäisi puhutellessa etunimeäni :)

• ylös 12
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Reps 😆

• ylös 12
  • alas 2
Vierailija

Riippuu ihan siitä, kuka puhuttelee etunimellä: Kaupustelijoiden ym. ventovieraiden tekemänä asiatonta tungettelua, tuttujen kesken hyvä tapa. Ssiis sinunkaupat tehtynä

• ylös 58
  • alas 0
Vierailija

Joo tottakai. :) Tuo ystävällistä ja henkilökohtasuutta. :) Millä pitäs kutsua, jos on asiaa vaikka töissä jos ei nimellä?!!? :D

• ylös 20
  • alas 22
Vierailija

Tykkään. Minusta on ihanaa, että vaikka töissä joku muistaa minut ja käyttää nimeäni. Käytän myös itse paljon nimiä, sillä haluan että muillekin tulisi kiva mieli. En tiennyt, että tuosta voi joku pahastua.

• ylös 35
  • alas 18
Vierailija

Itse koen nimeni käytön tungettelevana, jos sitä käytetään koko ajan kuten usassa. Sähköpostien aloituksessa en ymmärrä tapaa "Hei Maija".

Nimen mainitseminen on myös merkki ihastumisesta, jos henkilö ei muuten nimiä käytä.

• ylös 15
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Virtanen, oletteko pitänyt jo lomanne?

Virtanen on yksikkö, teititellessä ei käytetä monikkomuotoa.

• ylös 23
  • alas 4
Vierailija

Tosiaan riippuu kuka puhuttelee.

Puhelinkaupustelijat mielellään tyrkyttävät tuotteitaan: Pekka, minulla olisi sinulle erikoistarjouksena...

Välitön punainen luuri.

• ylös 37
  • alas 0
Assburger

Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, kuka puhuttelee etunimellä: Kaupustelijoiden ym. ventovieraiden tekemänä asiatonta tungettelua, tuttujen kesken hyvä tapa. Ssiis sinunkaupat tehtynä

Onko Matti Virtanen puhelimessa(hoopo kysymys kännykkäaikana)?

No oiikein mukavaa, että tavoitin sinut, Matti!

Edustan Kusetus ja Keinottelu Oy:tä ja meillä on sinulle, Matti, oiiikein hyviä uutisia!

Kuule Matti, voisimme tarjota.....

• ylös 28
  • alas 4
Vierailija

Mulla on yksi tuollainen työkaveri,. Hän yrittää olla kohtelias ja tuttavallinen ja jotakin, mutta mua ärsyttää. "Miten sinun, Maija, päivä on mennyt? Mitä sinä, Maija, ajattelet asiasta? Siis tilanteissa, joissa keskustellaan ihan kahdestaan eli ei tarvitse selkeyttää, keneltä kysytään. 

Minustakaan tämä ei sovellu suomalaisuuteen, antaa tosiaan hieman alentavan fiiliksen. 

Ainoa tilanne jossa olen tykännyt nimen erikseen mainitsemisesta, on ollut ehtoollispöytä, jossa tuttu pappi/avustaja saattaa lisätä nimeni "Sinun puolestasi Maija, annettu" -sanoihin. Mutta siinä on kyse uskosta, pyhästä, henkilökohtaisesta suhteesta Jumalaan, ei häneen joka on välitäjänä eli jakamassa pyhää. 

• ylös 31
  • alas 3

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.