Näen joskus enneunia
Tyyliin joku tippunut railoon ja odottaa siellä pelastajaa. Seuraavana päivänä luen uutisista kyseisen tapaisesta onnettomuudesta. Tai näen unta, että joku ammuskelee yleisellä paikalla ja sen jälkeen seuraavana päivänä uutisissa kerrotaan jonkun ammuskelleen.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
sitä minäkin! kirjoitti:
skepsis maksaa 20'000€ jos todistat kykysi. joko ilmoittauduit?
Olet väärässä ketjussa. Tuskin täällä kukaan väittää olevansa mikään ennustaja, se on ihan eri asia. Sen, että tahdon voimalla voisi nähdä asioita voisi varmaan moni ottaa vastaan!
Mutta enneunia ja etiäisiä näkee yllättävän moni. Olen paljon miettinyt, onko kyseessä tosiaan muistin valikointiharha, vai onko kuitenkin mahdollista, että osa informaatiosta on virlä tieteen tavoittamattomissa, niinkuin nyt suurin osa varmasti on. Tuskin nykyinen tietämyksemme tuhannen vuoden päästä niin huimalta näyttää, jos ihmiskunta (tekoäly?) sinne saakka selviytyy.
Ennustajalle en ropojani kantaisi minäkään.
Olipa mielenkiintoinen vastaus. Et dissannut mutta kuitenkin toit esille että uskot yliluonnolliseen. Pointsit tästä. Olisiko kuitenkin todennäköisempää, että satuit näkemään unen joka tälle kertaa sattui vaan toteutumaan ja oli ehkä todennäköinen lopputulos?
sitä minäkin! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitä minäkin! kirjoitti:
skepsis maksaa 20'000€ jos todistat kykysi. joko ilmoittauduit?
Olet väärässä ketjussa. Tuskin täällä kukaan väittää olevansa mikään ennustaja, se on ihan eri asia. Sen, että tahdon voimalla voisi nähdä asioita voisi varmaan moni ottaa vastaan!
Mutta enneunia ja etiäisiä näkee yllättävän moni. Olen paljon miettinyt, onko kyseessä tosiaan muistin valikointiharha, vai onko kuitenkin mahdollista, että osa informaatiosta on virlä tieteen tavoittamattomissa, niinkuin nyt suurin osa varmasti on. Tuskin nykyinen tietämyksemme tuhannen vuoden päästä niin huimalta näyttää, jos ihmiskunta (tekoäly?) sinne saakka selviytyy.
Ennustajalle en ropojani kantaisi minäkään.
Olipa mielenkiintoinen vastaus. Et dissannut mutta kuitenkin toit esille että uskot yliluonnolliseen. Pointsit tästä. Olisiko kuitenkin todennäköisempää, että satuit näkemään unen joka tälle kertaa sattui vaan toteutumaan ja oli ehkä todennäköinen lopputulos?
Se on mahdollista, ja varmaan nykyistä yleistä selitystä lähinnä. Silloin kun tuollainen uni sattuu kohdalle, se on vaan niin väkevän elävä, ihan eri tuntuinen kuin normaalit unet, että selitys tuntuu osin puutteelliselta. Moni kirjoittanut varmasti tunnistaa tuon. Siksi olen alkanut pohdiskella tunnesiirtymää.
Tulkitsit ehkä osin eri tavoin kuin itse tarkoitin. En usko varsinaisesti yliluonnolliseen (teen kaikki päätökseni yleensä pitkällisen harkinnan ja tutkimustiedon pohjalta), en manipuloitaviin voimiin enkä siihen, että joillakin yksilöillä olisi erityislahjoja. Siihen uskon, että on mahdollista että informaatiota siirtyy toistaiseksi tuntemattomillakin tavoilla. Ja ehkä on kirjaimellisesti se jokin "kuudes aisti", joka on huomattavan epätarkka ja yleensä ylenkatsottu eikä huomioitu.
Jos linnut voi suunnistaa tuhansia kilometrejä ilman kompassia kotiin, niin uskon että ihminen voi joskus aistia vahvoja tunteita, jotka eivät olekaan hänen.
Eipä tuo nyt kauhean erikoista ole. Jotkut ihmiset on herkkiä asioille ja toiset taas vieraantuneet luonnosta ihan täysin nauraen tällaisille jutuille. Itse en naura niitä ennenunia kun näkee. Joissakin ikävissä asioissa unet aikoinaan jotka jäi mieleen tapahtuivat juuri niin kun tapahtui unessa tosin tyyliin 15 vuotta myöhemmin mutta kuitenkin. Ja varsinkin ne ikävät asiat. Kannattaa seurata vaistoja.