Se hyvä puoli käteisessä on, että tietää aina, paljonko tilillä on jäljellä. Korttimaksu on holtitonta
En ihmettele, että joillain on ongelmia rahan kanssa, jos käyttävät korttia.
Muita käteisen kannattajia?
Kommentit (95)
Miten käteistä käyttävä tietää, paljonko rahaa on tilillä? Lompsansa sisällön hän tietää, tilin saldo on hänelle täysi mysteeri.
Tiedän tilieni saldot suunnilleen. Ensi viikolla tulee uusi kuukausipalkka, pääpankissa (kahdella) tilillä on tällä hetkellä yli yhden kuukauden nettopalkkaa vastaava summa joutilaana. S-pankin tilillä joitakin satasia tuon lisäksi. Lompsassa jokunen euro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eri mieltä. Tiedän tilini saldon vaikka käytän korttia koska maksutapahtumat näkyy siellä reaaliajassa. Lähimaksun käyttö on hygieenisempää kuin raha. Luulisi koronankin ohjanneen ihmisiä parempaan hygieniaan.
Maksut eivät aina näy reaaliajassa. Käypä Prismassa perjantai-iltana, niin se näkyy katevarauksessakin vasta maanantaina tai tiistaina. Monessa muussa kaupassa on samoin, esim. tuolla kylällä olevassa K-kaupassa. Olen huomannut, että Citymarketin ja huoltoasemien ostot näkyvät aina saman tien. On melkoisen hankalaa, jos on vaikka yhteinen tili, jota käyttää kumpikin.
Missä pankissa näin toimitaan? Kyllä itsellä näkyy katevarauksessa 5 minuuttia oston jälkeen jokaisena viikon päivänä, juhannus ja joulu mukaanluettuna.
Osuuspankissa ainakin usein käy noin. Miehellä on op tili ja usein hän kiroilee kun ostokset lähtee tililtä jotenkin jälkijättöisesti.
Kortti ei itsekseen maksele mitään holtittomasti. Ostajasta kiinni miten korttia käyttää.
Korttia ja käteistä voi molempia käyttää holtittomasti tai harkiten
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä on arvoa. Tasaisesti kerrytän sukanvarteen. Pieniä summia tietty, mutta raha on vielä rahaa, jos poikkeustilanne tulee sähköiseen järjestelmään.
Käteistä ei kannata suuria summia kotonakaan säilyttää. Koti säästöineen voi palaa jne.
huomaa että "järjen valo" oiekin loistaa tuossa al(o)ituksessa, mistä olet tullut tänne?
puhelimella voi tarkistaa saldon alle minuutissa. samalla näkee muunkin rahatilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eri mieltä. Tiedän tilini saldon vaikka käytän korttia koska maksutapahtumat näkyy siellä reaaliajassa. Lähimaksun käyttö on hygieenisempää kuin raha. Luulisi koronankin ohjanneen ihmisiä parempaan hygieniaan.
Maksut eivät aina näy reaaliajassa. Käypä Prismassa perjantai-iltana, niin se näkyy katevarauksessakin vasta maanantaina tai tiistaina. Monessa muussa kaupassa on samoin, esim. tuolla kylällä olevassa K-kaupassa. Olen huomannut, että Citymarketin ja huoltoasemien ostot näkyvät aina saman tien. On melkoisen hankalaa, jos on vaikka yhteinen tili, jota käyttää kumpikin.
Missä pankissa näin toimitaan? Kyllä itsellä näkyy katevarauksessa 5 minuuttia oston jälkeen jokaisena viikon päivänä, juhannus ja joulu mukaanluettuna.
Osuuspankissa ainakin usein käy noin. Miehellä on op tili ja usein hän kiroilee kun ostokset lähtee tililtä jotenkin jälkijättöisesti.
Osuuspankilla on jo yli 10 vuotta ollut käytössä katevarausjärjestelmä. Tilin saldona näkyy todellinen saldo miinus katevaraukset, eikä tililtä pysty nostamaan kuin sen katevaraamattoman summan. Mikä minua tuossa harmittaa on se, että katevaraus toimii vain yhteen suuntaan, tilin käytettävissä olevaa rahasumma vähentävästi: Seuraavana päivänä tuleva palkka tai muu raha, joka jo tilin tiedoissa näkyy ei kuittaa edes katevarausta, jonka maksupäivä on tilipäivänä tai sen jälkeen.
helpoin kirjanpidon ensiaskel on kun katsoo mikä määrä seteleitä lompakossa on jäljellä, helppo kontrolloida niidenkin joilla on niitä maksuvaikeuksia
lompakon seteleitä myös pihtaa ihan erilailla ja huomaa kun ne kahviloissa ja shoppaillessa pyöriessä vähenee
osa ei edes katso summaa kun kaupassa kerää ostokset ja korttia vilauttaa
kortti on kätevä mutta myös kätevä tapa päästä rahoistaan, ei sitä herrat turhaan ole lanseeranneet
tilastollisesti tämä on helppo tarkistaa/seurata 90-luvulta maksuhäiriöt ja vaikeudet kasvaa tasaisesti ja kiihtyy
ps. maksuhäiriöt eri muodoissaan ovat globaalisti yksi suurimmista bisneksistä
Vierailija kirjoitti:
Sekin on, että jotkut ihmiset elävät yli varojensa. Jotkuthan käyttävät luottotoimintoa! Eli ostavat, vaikka tilillä ei olisi rahaa!
Vastaavaa löytyy, vaikkei se kaikki olekaan rahana tililläni. Tähän mennessä kaikki suuremmat hankintani olen aina tehnyt laina- tai luottorahalla.
Nytkin tilillä on muutama tuhat euroa vapaita pääomia, mutta isommat ostokseni teen maksuaikakortilla. Kun kortin lasku kerran kuukaudessa tulee, maksan koko summan kerralla pois. Ei siis päädy korolliseksi velaksi.
Vierailija kirjoitti:
helpoin kirjanpidon ensiaskel on kun katsoo mikä määrä seteleitä lompakossa on jäljellä, helppo kontrolloida niidenkin joilla on niitä maksuvaikeuksia
lompakon seteleitä myös pihtaa ihan erilailla ja huomaa kun ne kahviloissa ja shoppaillessa pyöriessä vähenee
kortti on kätevä mutta myös kätevä tapa päästä rahoistaan, ei sitä herrat turhaan ole lanseeranneet
tilastollisesti tämä on helppo tarkistaa/seurata 90-luvulta maksuhäiriöt ja vaikeudet kasvaa tasaisesti ja kiihtyy
Väitän että tilin saldoa on helpompi seurata kurkkaamalla kännykästä reaaliajassa kuin ruveta laskemaan lompakon seteleitä ja kolikoita. Niistä vaihtorahana saaduissa kolikoissa on yhtäkkiä iso summa rahaa ja noloa kilisytellä niitä ja maksaa kassalla ihan kuin ei olisi muuta rahaa.
Kortti on paljon parempi! Ja vielä parempi tosiaan visa electron -tyyppinen jossa näkee kaikki katevaraukset heti. En enää ikinä vaihda pankkikorttiin jota käyttäessä tuli tosi monia ostoksia maksuun vasta pitkän ajan päästä.
Minulle lompakkoon nostettu raha on sama kuin tuhlattu raha, sitä tulee käytettyä herkemmin. Kortilla maksaessa tiedän tilin saldon enkä osta hetken mielijohteesta mitä sattuu.
Minä tykkään käyttää käteistä. Olen paljon tarkempi nykyään rahan kanssa, kun vaihdoin kortin käteiseen. On mulla tietysti korttikin, mutta käytän sitä aniharvoin. Jotenkin se on niin konkreettista, kun pörssissä on 100 ja sitä käyttelee verrattuna korttiin, jolla se satanen hupsahtaa tuosta vain. Siis satanen käteisenä tuntuu isolta rahalta, tililtä kortilla käytettynä sitä ei niinkään ajattele.
Tykkään muutenkin kaikesta vanhanaikaisesta. Ostan mieluummin kivijalkakaupasta kuin tilaan netistä, tykkään myyjäisistä ja markkinoista. Isoja tavarataloja ja jättimarketteja välttelen. Puhelinta pidän mukana vain kun odotan jonkun puhelua. Toimitan asiat mielellään henkilökohtaisesti, suosin paikkoja, joissa saa palvelua. En ole facessa tms. mitä niitä nyt onkaan. Ihan vanhanaikaisesti menen vierailulle, soitan tai laitan vaikka kortin niille, joille haluan asioistani kertoa. Olen sukurakas, arvostan käsintehtyä ja perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään käyttää käteistä. Olen paljon tarkempi nykyään rahan kanssa, kun vaihdoin kortin käteiseen. On mulla tietysti korttikin, mutta käytän sitä aniharvoin. Jotenkin se on niin konkreettista, kun pörssissä on 100 ja sitä käyttelee verrattuna korttiin, jolla se satanen hupsahtaa tuosta vain. Siis satanen käteisenä tuntuu isolta rahalta, tililtä kortilla käytettynä sitä ei niinkään ajattele.
Tykkään muutenkin kaikesta vanhanaikaisesta. Ostan mieluummin kivijalkakaupasta kuin tilaan netistä, tykkään myyjäisistä ja markkinoista. Isoja tavarataloja ja jättimarketteja välttelen. Puhelinta pidän mukana vain kun odotan jonkun puhelua. Toimitan asiat mielellään henkilökohtaisesti, suosin paikkoja, joissa saa palvelua. En ole facessa tms. mitä niitä nyt onkaan. Ihan vanhanaikaisesti menen vierailulle, soitan tai laitan vaikka kortin niille, joille haluan asioistani kertoa. Olen sukurakas, arvostan käsintehtyä ja perinteitä.
Onpa todella tällaiseen korona-aikaan ja etäsuositusten aikaan sopiva vinkki tässä :(
Meillä on yhteinen taloustili, jolta maksamme ruoan, asumiskulut ja bensan. Molemmat tallettavat sille saman summan. Puoliso käy enemmän kaupassa kuin minä. Mitä ihmeen järkeä siinä olisi, että hän nostaisi sieltä käteisenä rahaa, jolla maksaisi kauppareissuilla? Sitten säilyttäisi loppurahoja eri paikassa kuin henkilökohtaisia rahojaan, jotta ne eivät mene sekaisin?
Ei, kyllä elämä on helpompaa kun maksaa kortilla. Siirrän kuukausittain oman osuuteni tuolle yhteiselle tilille, suurimman osan palkasta säästötilille ja jonkin verran omalle käyttötililleni. Yhteisen tilin saldoa tulee käytyä katsomassa lähes päivittäin, kun sieltä menee laskuja ja kun tosiaan molemmat siltä yhteisiä ruokia ja bensoja ostamme. Säästötilillä ei tarvitse käydä kuin kerran kuukaudessa ja henkilökohtaisen tilin saldon osaan kyllä laskea, koska sieltä teen enimmäkseen verkko-ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tietää paljonko tilillä on? Minä en tiedä edes tuhannen tarkkuudella eikä haittaa yhtään.
Se onkin köyhien ongelma, että tili ei mene miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluamme, että ihmisillä on töitä, on vain hyvä käyttää palveluita. Mm. niitä kahviloita. Sen sijaan krääsähankintoja en itsekään kenellekään suosittele.
Jotkut väittävät, että käteistä käyttäessä kertyy älytön vuori kolikoita, joita on hankala raahata mukana. Niin varmasti onkin, jos niitä kolikoita ei koskaan käytä, vaan maksaa aina uudella setelillä.
Itse pyrin maksamaan ostokset aina pienimmillä rahoilla, jotka lompakossa sillä hetkellä on. Tällä systeemillä niitä hiluja ei paljoa pääse edes kertymään, kun systemaattisesti käyttää ne maksamiseen.
Miksi mun pitäis tietää tarkalleen onko käyttötilillä 4000 vai 6000€