Se hyvä puoli käteisessä on, että tietää aina, paljonko tilillä on jäljellä. Korttimaksu on holtitonta
En ihmettele, että joillain on ongelmia rahan kanssa, jos käyttävät korttia.
Muita käteisen kannattajia?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin joskus pari vuotta sitten tuota käteisen käyttöä ja lopuksi mulla oli niin paljon kolikoita että rasitti raahata niitä mukana ja laskeskella kassoilla. Palasin sen kokeilun jälkeen hyvin äkkiä debit-kortin käyttäjäksi.
Miksi kannat niitä kolikoita mukana?
itsellä kirjahyllyssä oluttuoppi, mihin aina laitan alle euron kolikot. Kerran 2 kuukaudessa käyn kolikon viemässä kolikkoautomaattiin ja siinä on keskimäärin 65-70 euroa. Ne sitten luottotilille, jolloin luottotilillä aina mulla plussaa....
Ne ylimääräistä rahaa, minkä jo on unohtanut. Luottotiliä käytän humputteluun... (olut/alko, pitsa,heräteostokset, jne)
F
Minä taas seuraan nettipankin kautta miten paljon mennyt kuussa mihinkin kauppaan. En saldoani tarkkaile, kuin satasen tarkkuudella. Ja jääkö paljon plussalle kuussa. Miinukselle harvoin menee, paitsi jos tulee isompia laskuja kerralla. Ja olen sinkkuäiti, joka oli työtön toista vuotta. Silti jäi säästöön. Ja omassa talossa.
Mä olen eri mieltä. Tiedän tilini saldon vaikka käytän korttia koska maksutapahtumat näkyy siellä reaaliajassa. Lähimaksun käyttö on hygieenisempää kuin raha. Luulisi koronankin ohjanneen ihmisiä parempaan hygieniaan.
AP:n kaltaiset, jotka eivät hahmota kortilla maksamista, vaikuttavat vähä-älyisiltä.
En harrasta heräteostoksia, joten kortin käyttö ei ole ongelma minulle.
Debit-kortti on sama kuin käteinen. Ja jokaisen pitäisi tarkistaa tilinsä saldo nykypäivänä kerran viikossa jotta näkyy heti jos rahaa on mennyt sellaiseen johon ei pitäisi. Pankit eivät ole nykyteknologian aikana enää yhtä luotettavia kuin ennen. Itselläni ei ole ollut ongelmia mutta sukulaisilta ja tutuilta veloitettu ylimääräistä, maksettu samaa laskua moneen kertaan ja joskus jopa korttimaksut menneet useaan otteeseen.
Toisin päin. Nettipankista näkee aina heti paljon siellä on rahaa ja mitä on tullut ostettua. Käteisen kanssa on aina sellaista häsläämistä, kuitteja tursuaa joka puolelta ja unohdat paljon siellä lompakossa olikaan. Ja se kolikoiden määrä!
Kylläpäs täällä on paljon pankkien tai jonkun EU:n hybridikeskuksen trolleja demonisoimassa käteistä ja hehkuttamassa korttimaksamista :D
Käteisellä on arvoa. Tasaisesti kerrytän sukanvarteen. Pieniä summia tietty, mutta raha on vielä rahaa, jos poikkeustilanne tulee sähköiseen järjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tietää paljonko tilillä on? Minä en tiedä edes tuhannen tarkkuudella eikä haittaa yhtään.
Koska sulla ei taida olla siellä mitään kovin pitkään sen jälkeen kun tuet on maksettu.
Mulla on satoja tuhansia ja tiedän sentilleen kuinka paljon mulla on rahaa. parikyt vuotta sitten kun olin koko ajan pa, välttelin tilitietojen katsomista.
Mitä tuohon korttijuttuun tulee niin mä käytän debit-korttia. Luottokortinkin omistan mutta käytän sitä hyvin harvoin, en edes vuosittain. Käteistä en kanna enää mukanani. Julkisen liikenteen kortti, debit ja henkilöllisyyskortti kulkevat mukana. Muuta ei tarvita.
Taidat olla esimerkki siitä että joillain mikään määrä rahaa tilillä ei tuo taloudellista rauhaa ja tärkeintä elämässä on se tilin saldo. Mulla isot säästöt on onneksi vapauttanut ajattelemaan muuta, enkä todellakaan osaa sanoa nyt edes tonnin tarkkuudella, paljonko tilillä on rahaa. Elämässä on paljon muuta. Se ei tarkoita, että käyttäisin holtittomasti rahaa - eihän mulla muuten näitä säästöjä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Kortilla maksettaessa se ei aina tunnu niin konkreettiselta se rahankulutus. Siksi kortilla maksettaessa tulee ostettua usein kalliimpaa ja enemmän. Kyllä kirpaisee enemmän latoa niitä kolikoita/seteleitä tiskiin ja nähdä kukkaron tyhjenevän.
Esmes alennusmyynteihin en koskaan lähde kortin kanssa. Seuraus on aina iso kasa turhaa tavaraa.
No mulle ei käy koskaan noin kun tiedän, että sitä rahaa tuhlattavaksi asti ei yksinkertaisesti ole. En tarvi käteistä, tiedän silti aina euron tarkkuudella, paljonko mulla on tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä on paljon pankkien tai jonkun EU:n hybridikeskuksen trolleja demonisoimassa käteistä ja hehkuttamassa korttimaksamista :D
Ei, vaan pienyrittäjiä jotka ovat kyllästyneet kiikuttamaan käteistä rahaa pankkiin, että sen yrityksen tilille. Ei tarvitsisi rosvojakaan pelätä, kun ei olisi käteiskassaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä hahmotan helpommin numeron kännykän näytöllä kuin nipun seteleitä ja kolikoita lompsassa. Jos raha on pois tililtä, esim käteisenä lompakossa, se raha on tavallaan jo tuhlattu.
Eihän ne tilillä olevat numerot tunnu samalla tavalla oikealta rahalta kun kädessä pitämäsi 50 tai 20 euron seteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan pienyrittäjiä jotka ovat kyllästyneet kiikuttamaan käteistä rahaa pankkiin, että sen yrityksen tilille. Ei tarvitsisi rosvojakaan pelätä, kun ei olisi käteiskassaa lainkaan.
Jos ei ole lainkaan käteiskassaa, niin osa asiakkaista saattaa lopettaa semmoisessa liikkeessä käymisen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eri mieltä. Tiedän tilini saldon vaikka käytän korttia koska maksutapahtumat näkyy siellä reaaliajassa. Lähimaksun käyttö on hygieenisempää kuin raha. Luulisi koronankin ohjanneen ihmisiä parempaan hygieniaan.
Maksut eivät aina näy reaaliajassa. Käypä Prismassa perjantai-iltana, niin se näkyy katevarauksessakin vasta maanantaina tai tiistaina. Monessa muussa kaupassa on samoin, esim. tuolla kylällä olevassa K-kaupassa. Olen huomannut, että Citymarketin ja huoltoasemien ostot näkyvät aina saman tien. On melkoisen hankalaa, jos on vaikka yhteinen tili, jota käyttää kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, että yksikään yrittäjä, varsinkaan pienyrittäjä sylkee käteisen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hahmotan helpommin numeron kännykän näytöllä kuin nipun seteleitä ja kolikoita lompsassa. Jos raha on pois tililtä, esim käteisenä lompakossa, se raha on tavallaan jo tuhlattu.
Eihän ne tilillä olevat numerot tunnu samalla tavalla oikealta rahalta kun kädessä pitämäsi 50 tai 20 euron seteli.
Kyllä mulle ne numerot on ihan yhtä konkreettisia. Ehkä sulla on vaukeuksia hahmottaa abstrakteja asioita?
Tämä on vain ongelma niille, joilla ei ole rahankäyttö hallussa.
Saldon näkee puhelimesta muutamalla painalluksella ja sormenjäljellä. En edes muista koska olen viimeksi käsitellyt käteistä rahaa. Eipä sillä, että saldoa olisi tarpeen kytätä, kun tilillä on aina muutaman kuukauden hätävara.
Siellä on aina sen verran ettei tarvitse miettiä.