Maksan kallista vuokraa, enkä saa asuntolainaa pienien tulojen takia. Kaikki menee mikä tulee! Vituttaa!!
Antakaa yksikin syy miksi en jäisi työttömäksi. Kaverini on työtön samalta alalta, ja hänelle jää noin 100e vähemmän rahaa käyttöön kuussa kuin minulla.
Onko MITÄÄN järkeä käydä töissä matalapalkka-alalla, jos varallisuutta ei saa kerrytettyä EDES oman asunnon muodossa?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla on kuukausipalkka yli 6000 euroa kuussa makselee edelleen sun käymiäsi peruskouluja, päivähoitoja, neuvoloita (mitä nyt oletkin sitten käyttänyt) yhä edelleen. Samoin maksellaan siitä, että sulla on poliisi ja palokunta joita pyytää apuun tarvittaessa. Tiestö, jota käyttää. Maataloustuet, jotta saisit markkinahintaa halvempaa ruokaa. Maksellaan hävittäjät, että et joutuisi Venäjän vallan alle. Maksellaan kirjastot ja uimahallit sulle, oma häpeäsi jos et palveluita käytä. Joukkoliikennekin kustannetaan, samoin kaikenlainen hallinto. Paljonkos se maksoi kun kävit sairaalassa lonkkaleikkauksessa? 12 000 euroa? Paljonko siitä maksoit itse? Tiedätkö kuka maksaa sen lopun? Listaa vois jatkaa loputtomiin. Joten ole tyytyväinen, että joku sullekin nää palvelut maksaa, kun et tienaa tarpeeksi, että siitä jäisi jotain muuta kuin murusia verotettavaksi. Kuntaveroakaan et taida maksaa noilla tuloilla ollenkaan?
Jos joku maksaa sinulle 6000 e/kk niin ole tyytyväinen. Elämä se on muillakin, jonka työhön voi käyttää, mutta joillekin maksellaan 6000, joillekin vaikka 1200. Sitten Veroiksi kutsutuilla systeemeillä osa ”sinun” rahoistasi päätyykin esim teiden maksamiseen. Voisihan sinulle maksaa vaikka 5000 ja kaupan kassalla istuvalle Aunelle sitä vastoin tonnin lisää kuussa. Mutta joku on suunnitellut, että talous toimii kivasti näin.
Iltalukioon tarvittaessa ja sitten hankkimaan mielekäs ja hyvällä palkalla työllistävä korkea koulutus. Suomalaisille se on vapaasti mahdollista toisin kuin suurimmalle osalle maailman väestöstä.
No sata euroa pienemmillä tuloilla et ainakaan saa lainaa. Ota iltatyö ja säästä joka euro. Saat kyllä lainan pienilläkin tuloilla, et vain niin isoa kuin haluat.
Leskeneläkkeestä tulee määräaikainen (10 v) 75 jälkeen syntyneille. Varmaan joo poistuukin sitten jossain vaiheessa kokonaan.
Ap:lle muuta asoon tai etsi puoliso.
Jos oot sinkku, niin muuta soluun = säästö 400 e/kk. Myy kaikki turha tavara. Ota lisätyö, vaikka kaupan kassalla = extratulo 400 e/kk.
Jos olet alle asp-rajojen, niin avaa tili ja säästä sinne.
Toimi näin kaksi vuotta ja säästä myös lomarahat ja veronpalautukset. Kahden vuoden päästä sulla on vähintään 20 000, mutta jopa 30 000 e säästössä. Koska sulla on kahden työn tulot, saat todnnäköisemmin lainan. Saat lainaa 200.000 euroa (asp ehdot muuttuivat juuri).
Ostat asunnon. Maksat lainaa ja halutessasi lopetat toisen duunin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on melkein 2 miljoonaa eläkeläistä. Suuret ikäluokat 75-vuotiaita. Asuntojen hintaromahdus on tulossa kovaa vauhtia.
Vanhukset ja Perikunnat luopuu osasta asuntoja ilmaiseksi jotta välttyvät maksamasta kuluja. Kannattaa silloin olla asialla.
Muuta esim kimppakämppään tai jos mies niin hänen kanssaan yhteen ja sitten säästä pari vuotta itsellesi pesämunan jonka turvin saatat saada lainan. Yksin asuminen on todella kallista pk-seudulla.
Helsingissä, ja pk seudulla ylipäätään ei ole rahallisesti järkevää asua. On ihan totta että asuminen täällä on niin kallista ettei pienillä tuloilla ole toivoa paremmasta, eikä suoraansanottuna mitään järkeä rahan takia edes käydä töissä. Ainoa keino pelastaa itsensä on muuttaa jonnekin kauas, tai kouluttautua (ja työllistyä) hyvin palkatulle alalle. Paitsi jos onnistuu pääsemään rikkaisiin naimisiin, tai saamaan suuren perinnön tai lottovoiton.
Mulla olisi 400e/kk Hekan yksiö josta luopuisin todella mieluusti, mutta mulla ei ole varaa muuttoon eikä huvin vuoksi muuttoa sponssata. Ainaskaan mulle. Joten SORI!
Helsingin yksiön hinnalla saa maaseudulta hulppean omakotitalon järven rannalta. Siellä pulaa lääkäreistä ja opettajista, eli töitäkin saattaa löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on. Tuleeko sulle jotenkin YLLÄTYKSENÄ, että pienillä tuloilla elää vaatimattomasti, eikä kerrytä omaisuutta????
Jaa, mä olen työtön ja hyvin pystyn maksamaan talolainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muuta nyt ensiksi halvempaan kämppään
Okei, missä tämä kämppä on jota minulle ilmeisesti tarjoat??
Oletko LAINKAAN tietoinen pääkaupunkiseudun asuntotilanteesta?????
ap
Muuta kauemmas keskustasta. Muuta toiseen kaupunkiin jos löydät töitä. Ei kannata maksaa Helsingin älyttömiä hintoja jos ei ole pakko.
Tämä. Helsinki on aika pieni kaupunki ja voi ihan hyvin muuttaa vaikka vantaan puolelle, jos taloudessa on tiukkaa. Halvemmat vuokratkin siellä.
Ei täällä Vantaalla enää ole paljoa halvemmat vuokrat. Asun 45 neliöisessä asunnossa, ei saunaa, ei lasitettua parveketta (VVO) syrjässä kaikesta (onneksi muutama bussi menee mm. Tikkurilan ja Koivukylän suuntiin) ja vuokra on 800e. Talo on rakennettu 80-luvulla, että siihen nähden "halpa" vuokra, kun uudemmissa mennään tämän kokoisessa lähemmäs 1000e.
Olen itse silmäillyt yksityisten tarjoamia asuntoja, jos vaikka muuttaisi, niin jostain n. 25-30 neliöisestä luukusta (ei kiitos) pyydetään lähes sama kuin tästä, jos sijainti on vähänkin järkevä. Jopa Korson, Hakunilan, Kulomäen, ymv. perukoilta olevasta asunnosta (35-40 neliötä) saatetaan pyytää 700-750e. Sama tilanne länsi-Vantaan puolella. Toki aina joitain poikkeuksia löytyy, että tsäkällä löytää halvempiakin, mutta tosi asia on se, että Vantaa on myös kallis.
Pitää lähteä vielä kaummaksi, Kerava, Järvenpää, Kirkkonummi... jos meinaa edullisempaa asuntoa saada.
Halvempi asunto. Itsellä työmatka 1h ja 10min per suunta, julkisilla kuljen, mutta onpahan halvempi vuokra. Lisäksi asunto on erittäin pieni. Tarkoitus nimenomaan kerätä rahaa omistusasuntoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Muuta halvempaan asuntoon?
Sellaisen löytäminen on sama kuin lottovoitto. Kaikki paskakin maksaa paljon.
Eihän tuollaisilla tuloilla edes osteta asuntoa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla on kuukausipalkka yli 6000 euroa kuussa makselee edelleen sun käymiäsi peruskouluja, päivähoitoja, neuvoloita (mitä nyt oletkin sitten käyttänyt) yhä edelleen. Samoin maksellaan siitä, että sulla on poliisi ja palokunta joita pyytää apuun tarvittaessa. Tiestö, jota käyttää. Maataloustuet, jotta saisit markkinahintaa halvempaa ruokaa. Maksellaan hävittäjät, että et joutuisi Venäjän vallan alle. Maksellaan kirjastot ja uimahallit sulle, oma häpeäsi jos et palveluita käytä. Joukkoliikennekin kustannetaan, samoin kaikenlainen hallinto. Paljonkos se maksoi kun kävit sairaalassa lonkkaleikkauksessa? 12 000 euroa? Paljonko siitä maksoit itse? Tiedätkö kuka maksaa sen lopun? Listaa vois jatkaa loputtomiin. Joten ole tyytyväinen, että joku sullekin nää palvelut maksaa, kun et tienaa tarpeeksi, että siitä jäisi jotain muuta kuin murusia verotettavaksi. Kuntaveroakaan et taida maksaa noilla tuloilla ollenkaan?
vedäkätees
Äläpä ole huolissasi. Itsekin asun kaksiossa vuokralla ja oikein mukavasti.
Omistusasumisessa on kaikkia muita kuluja. Mikäli asunto on halpa, on talo todennäköisesti vuorkatontilla ja asukas maksaa hyvin korkeaa vastiketta.
Yhtiöissä tehdään jatkuvia korjauksia, joista lankeaa useiden satojen tai jopa tuhansien eurojen äkilliset lisäkulut. Puhumattakaan, kun tulee isompi julkisivusaneeraus, hissikorjaus tai linjasaneeraus. Silloin menee kymmeniätuhansia lisävelan puolelle.
Asiat kyllä järjestyy ja se että hommat vituttaa, ei auta ketään. Lisäksi asiat eivät ole aina sellaisia kuin miltä ne näyttää toisten tilannetta katsoessa.
Onko se lähihoitajan palkka sitten niin huono? Siskoni on lähihoitaja ja hänellä on n. 30 te säästössä. Tosin vuokra kohtuullinen, kun ei asu pk-seudulla, eikä ole vielä lapsiakaan. Vuosien saatossa nuo kertyneet, ei toki heti. Pankistakin sai lainalupauksen asunnon ostoon.
Aika paljon omilla valinnoilla voi vaikuttaa säästöjen määrään. Tietty jos on jo lapset tehtynä, niin uskon hyvinkin ettei pankki myönnä lainaa. Mutta lähihoitaja tienaa käsittääkseni ihan kohtuullisesti (1700-2000 e) nettona, riippuu toki lisistä, kyllä sillä pitäisi pärjätä. Ei muissakaan töissä paljon enempää tienaa.
Kyllä täytyy jo nuorempana ajatella näitä asioita. Eläkeläisiltä vapautuu pilvin pimein mökkejä ja asuntoja. Nuorempaa sukupolvea on vähemmän eikä läheskään kaikki saa lainaa.