Miksi tyttölapsilla pitäisi olla pitkät hiukset?
Jos eivät itse osaa hoitaa niitä ja hiukset ovat vielä kiinni. Olen usein palstalta lukenut äideistä jotka letittävät tyttärensä hiukset jopa tarhaan joka aamu. Miksei niitä voi siinä tapauksessa leikata vaikka polkaksi?
Oikein opetetaan, että kyllä ne hiukset ovat naisen kruunu aivan kuin lyhyemmällä tukalla ei olisi nainen ollenkaan. Oudoin oli äiti joka letitti tarhaikäisen tytön takapuoleen (!) ulottuvaa tukkaa ties millekin lettinutturoille joita "tarhatäditkin ihailivat". Eikö tuollainen paina lapsen päätäkin jo?
Opetetaan harjaamaan tukkaa joka aamu. Laitetaan se ranskis 15 min joka aamu. Ollaan tytön kanssa saunassa ja näytetään miten käytetään naamiota, jätettävää hoitsikkaa ja ties mitä...opetetaan naisellisia kauneuden saloja, ihan kuin oltaisiin jossain 1800-luvulla. Ei millään pahalla, mutta olisiko syytä opettaa jotain hieman kehittävämpää? Mitä jos tukka lähtee joskus päästä, loppuuko naiseus siihen?
Kommentit (36)
Entä jos poika näyttää aivan tytöltä pitkissä hiuksissaan? Että ensinäkemältä luulee tytöksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne on kauniit enkä itsellenikään leikkaisi kananperselettiä. Sinä ja tyttäresi voitte kuitenkin tehdä kuten tahdotte.
Mitään muita vaihtoehtojahan ei ole kuin pitkät tai kananperse :D kylläpä menee tunteisiin tämä keskustelu.
No miksipäs sitten? Jos kerran pitkiä, kammattavia, naisellisia, hoidettavia ja letitettäviä ei saa olla? Pitkä polkka on pitkä tukka. Lyhyt polkka alkaa sitten olla sitä kananperse-osastoa.
Mulla menee aina tunteisiin kun koitetaan tuputtaa sellaista ajatusta että nainen/tyttö ei saisi ollenkaan enää näyttää naiselta/tytöltä tai tehdä naisellisia/tyttömäisiä juttuja Ihan vaan siksi koska haluaa ja omasta mielestä se näyttää kivemmalle.
Kananperse: http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/23628/712634.jpg
Lyhyt polkka: https://www.pinterest.com/pin/48484133475311610/
Ihan eri hiustyylit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne on kauniit enkä itsellenikään leikkaisi kananperselettiä. Sinä ja tyttäresi voitte kuitenkin tehdä kuten tahdotte.
Mitään muita vaihtoehtojahan ei ole kuin pitkät tai kananperse :D kylläpä menee tunteisiin tämä keskustelu.
No miksipäs sitten? Jos kerran pitkiä, kammattavia, naisellisia, hoidettavia ja letitettäviä ei saa olla? Pitkä polkka on pitkä tukka. Lyhyt polkka alkaa sitten olla sitä kananperse-osastoa.
Mulla menee aina tunteisiin kun koitetaan tuputtaa sellaista ajatusta että nainen/tyttö ei saisi ollenkaan enää näyttää naiselta/tytöltä tai tehdä naisellisia/tyttömäisiä juttuja Ihan vaan siksi koska haluaa ja omasta mielestä se näyttää kivemmalle.
Tässä nyt puhuttiinkin tarhaikäisistä ennen kaikkea jotka eivät osaa pitkää tukkaa itse hoitaa ja se menee ikään kuin hukkaan, koska tulee takkuja. Totta kai saa pitää pitkää tukkaa, mutta tuossa viestissäsi sinäkin ajattelet, että pitkä tukka = naisellista ja ilman sitä ei enää näytä muka naiselta. Höpsis.
Leikkautin lyhimmän mallin joka itselläni on koskaan ollut eli korvien ylle ulottuvan lyhyen tukan. Kehuja on tullut ja erityisesti mieheltäni ja muilta naisilta ja miehiltä myös. On myös kaikkein "naisellisin" olo tässä muutenkin kun kasvot eivät ole piilossa pitkän tukan alla.
Pisimmillään minullakin on ollut tukka pitkälle selkään ja jos halusin sen näyttävän hyvältä niin pitkä tukka vaatii aineita, suoristusta tai letitystä ja kampauksia. Hirveän työlästä varsinkin urheilijalle jonka on pestävä hiukset päivittäin.
Kyllä niitä hoitoaineita kuluu lyhyeenkin hiukseen, ei siinä. Kyllä sitäkin pitää laittaa tai ei lyhytkään tukka miltään näytä. Naisellisuutta ja kauneuden saloja voi opetella vaikka olisi päässä millin siili. Entä jos tulee syöpä ja kemohoidot? Saako potilas kulkea kaljuna ja olla silti nainen?
Tuo on juuri vanhanaikaista ettei voi olla naisellinen pitkällä tukalla. Ei se ole edes 1920-luvun jälkeistä aikaa jolloin lyhyestä tukasta tuli muotia. Se on sitä edeltävää aikaa jolloin pitkä tukka oli se AINOA kaunistautumiskeino joka erotti naisen miehestä. 1920-luvulla tuli kaikki muu ja polkasta tuli suurta muotia.
Koneajelu kaikille kahden viikon välein kunnes kunnes armeija on hoidettu kunnialla läpi. Vaatimus koskee naisia ja miehiä koska tulemme tarvitsemaan tasa-arvoa.
Pojalla voi olla pitkät hiukset. Tytöllä voi olla pitkät hiukset.
Tytöllä voi olla lyhyet hiukset. Pojalla voi olla lyhyet hiukset.
Epäselvyyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos poika näyttää aivan tytöltä pitkissä hiuksissaan? Että ensinäkemältä luulee tytöksi?
Mitä sillä on väliä? Eiköhän tutut tiedä kumpi se on, ja vieraista ei ole mitään väliä mitä ne luulee.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi polvi pitää pitkiä hiuksia ehdottomana juttuna. Siitä syystä meidänkin lapsillamme oli teiniksi asti pitkät hiukset. Aina ne menivät takkuun ja niitä piti avata joka päivä.
Sitten kyllästyimme ja leikkasimme polkaksi. Elämä helpottui ja lapsi oli tyytyväinen.
Mikä helvetin "vanhempi polvi"???
Kyllä semmoinen pitkä karjakkoletti kuule on ysäri-ilmiö. Itse olen syntynyt 1967 ja meillä kyllä kasarilla tykättiin erimittaisista kampauksista, semmoista pitkien tukkien hegemoniaa ei todellakaan ollut.
Itsellänikin on ollut paria lyhyttä jaksoa lukuunottamatta aina lyhyt tai korkeintaan polkkatukka. Kätevää ja kaunista, verrattuna ohuihin pitkiin luiruhiuksiin, joita näistä hennoista hiuksista kasvattaessa saisi.
N54
Vierailija kirjoitti:
Osittain samaa mieltä. Äidilleni pitkä paksu tukka oli naiseuden ja kauneuden huipentuma josta hän jaksoi aina ihailla muilla koska itsellä ei ollut. Meillä kaikilla siis tavallinen suomalainen lirutukka ja voi miten ikävää se olikaan! Opeteltiin vaikka mitä kikkoja miten saataisiin oma tukka näyttämään mahdollisimman paksulta ja hyvältä, eihän siitä silti saanut kunnollista. Ohutta tukkaa piti hävetä. No, nyt lähtee se vähäkin tukka kun ikää tulee ja samalla tuntuu että lähtee mielenterveyskin. Voi kun olisi osattu kasvattaa aikoinaan arvostamaan muita tärkeämpiä asioita kun se ulkonäkö... Minulla ei (onneksi) ole tyttäriä, mutta jos olisi siunaantunut niin ainakaan en olisi hiuksille paljon painoa antanut, niin paljon surua ne ovat itselleni näiden asenteiden kautta aiheuttaneet.
Jos hiusten ohuus ärsyttää niin oletko harkinnut tuuhennosta tai tyvikäsittelyä (tuodaan tuuheutta juureen, en osaa selittää)? Nykyään pystytään tekemään paljon hiusten ulkonäölle. Kysy kampaajalta jos haluat jotain piristystä!
Minulla on lyhyt tukka ja miehelläni pitkä. Kumpi meistä on naisellinen ja kumpi miehekäs?
Voivat olla mitä vaan mutta onhan pitkät aina tytöillä ihanat. Pojatkin tykkää. -poikien äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan eri hiustyylit.
Eihän tuota kananpersettä kukaan leikkauta. On mallia täysin ylikasvanut pixie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan eri hiustyylit.
Eihän tuota kananpersettä kukaan leikkauta. On mallia täysin ylikasvanut pixie.
Joskus 2000-luvun alussa niitä oli, ei sitä tiedä jos tulee kohta takaisin muotiin.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla, kun olin lapsi, vain harvalla tytöllä oli pitkät hiukset. Itsellänikin oli polkkatukka ja sitten myöhemmin permanentti, niinkuin kaikilla muillakin. Kaikilla omilla tyttärilläni on olleet lähes aina pitkät hiukset ja edelleen nuorina aikuisina pitävät pitkiä hiuksia.
Laitettiin kulho päähän ja reunojen ylitulevat leikattiin pois. Mulle leikattiin kamala Mr. Spock otsatukka ettei heti kasva silmille ja patamalli muualta. Tunsin olevani naurettavan näköinen. En voi sietää otsatukkaa.
Sanoinko niin?
Sanoin että menee tunteisiin jos koitetaan tuputtaa että tytöt ei saisi tykätä tyttömäisistä jutuista. Koska nykyään kaiken a ja o on olla sukupuolineutraali, siinä määrin että tytön pitkä tukkakin nähdään asiana jonka “äiti on varmaan pakottanut”. Ja tässäkin sitä pitäisi nyt jotenkin puolustella että miksi tytöllä on pitkä tukka. Ja siihen vastasin koska haluamme ja se on kaunis.