Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tyttölapsilla pitäisi olla pitkät hiukset?

Vierailija
10.06.2021 |

Jos eivät itse osaa hoitaa niitä ja hiukset ovat vielä kiinni. Olen usein palstalta lukenut äideistä jotka letittävät tyttärensä hiukset jopa tarhaan joka aamu. Miksei niitä voi siinä tapauksessa leikata vaikka polkaksi?

Oikein opetetaan, että kyllä ne hiukset ovat naisen kruunu aivan kuin lyhyemmällä tukalla ei olisi nainen ollenkaan. Oudoin oli äiti joka letitti tarhaikäisen tytön takapuoleen (!) ulottuvaa tukkaa ties millekin lettinutturoille joita "tarhatäditkin ihailivat". Eikö tuollainen paina lapsen päätäkin jo?

Opetetaan harjaamaan tukkaa joka aamu. Laitetaan se ranskis 15 min joka aamu. Ollaan tytön kanssa saunassa ja näytetään miten käytetään naamiota, jätettävää hoitsikkaa ja ties mitä...opetetaan naisellisia kauneuden saloja, ihan kuin oltaisiin jossain 1800-luvulla. Ei millään pahalla, mutta olisiko syytä opettaa jotain hieman kehittävämpää? Mitä jos tukka lähtee joskus päästä, loppuuko naiseus siihen?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiku just sen takia, koska se tulla lähtee jossain vaiheessa. On kiva näpertää toisen hiuksia.

Oma tyttäreni ratkaisi tämän leikkaamalla tukkansa ensimmäisen kerran itse jo kolmevuotiaana. Ala-asteella oli pieni hetki, että hiukset yletti olkapäälle, mutta ei sen jälkeen.

Vierailija
2/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensin, mitä tämä sua kutittaa, jos joku antaa lapsensa hiusten olla pitkät? Sä voit oman tyttäresi opettaa kaivamaan nenää, juomaan kaljaa, pieremään julkisesti ja kiroilemaan kuin merimies, ihan vapaasti, go for it girl!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi polvi pitää pitkiä hiuksia ehdottomana juttuna. Siitä syystä meidänkin lapsillamme oli teiniksi asti pitkät hiukset. Aina ne menivät takkuun ja niitä piti avata joka päivä.

Sitten kyllästyimme ja leikkasimme polkaksi. Elämä helpottui ja lapsi oli tyytyväinen.

Vierailija
4/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kyllä kukaan pakota Veeti-Petteriä kasvattamaan viikinkikuontaloa pienestä pitäen. Puumiekka vielä käteen ja tarhan mutakarkeloihin. Pitkä tukka on miehen voiman salaisuus, isä Jarmo näyttää saunassa miten leijonanharjaan tehdään öljyhoito:D

Vierailija
5/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä olla.  On äidin ja isän oma valinta minkä pituiset hiukset pienellä lapsella on.

Ja myöhemmin lapsen omakin valinta.

Kukaan ei pakota mihinkään tiettyyn hiusten pituuteen tytöillä eikä pojillakaan.

Vierailija
6/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan ensin, mitä tämä sua kutittaa, jos joku antaa lapsensa hiusten olla pitkät? Sä voit oman tyttäresi opettaa kaivamaan nenää, juomaan kaljaa, pieremään julkisesti ja kiroilemaan kuin merimies, ihan vapaasti, go for it girl!

Jep, koska lyhyet hiukset naisella = huono käytös.

Vierailija
7/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne on kauniit enkä itsellenikään leikkaisi kananperselettiä. Sinä ja tyttäresi voitte kuitenkin tehdä kuten tahdotte.

Vierailija
8/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne on kauniit enkä itsellenikään leikkaisi kananperselettiä. Sinä ja tyttäresi voitte kuitenkin tehdä kuten tahdotte.

Mitään muita vaihtoehtojahan ei ole kuin pitkät tai kananperse :D kylläpä menee tunteisiin tämä keskustelu.

Vierailija
9/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tyylillään.

Meidän tytöllä on aivan ihana kihara tukka joka olisi niin kaunis pitkänä.

Kihara menee kuitenkin sotkuun jos päivän heiluu tuolla ilman lettiä tai pompulaa. Tarvisi myös jotain naamioita tai muita jos kiharan haluaisi pitää siistinä ja kiiltävänä, tuo on yhtä sotkua ku en minä ole jaksanut perehtyä noihin eikä tosiaan löydy kiinnostusta niin paljon.

Noh, mulla ei ollut 15 minuuttia joka aamu ylimääräistä hiuksille, eikä tyttö itse saanut edes harjattua niitä kunnolla joten meille oli paras ratkaisu se polkkatukka. Saa pitää pitkiä hiuksia sitten kun osaa ne itse huolehtia.

Mutta positiivistahan se vain on jos jollakin on aikaa letittää lapsen hiukset aamuisin.

Vierailija
10/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla, kun olin lapsi, vain harvalla tytöllä oli pitkät hiukset. Itsellänikin oli polkkatukka ja sitten myöhemmin permanentti, niinkuin kaikilla muillakin. Kaikilla omilla tyttärilläni on olleet lähes aina pitkät hiukset ja edelleen nuorina aikuisina pitävät pitkiä hiuksia.

Vierailija
11/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään muita vaihtoehtojahan ei ole kuin pitkät tai kananperse :D kylläpä menee tunteisiin tämä keskustelu.

No miksipäs sitten? Jos kerran pitkiä, kammattavia, naisellisia, hoidettavia ja letitettäviä ei saa olla? Pitkä polkka on pitkä tukka. Lyhyt polkka alkaa sitten olla sitä kananperse-osastoa.

Mulla menee aina tunteisiin kun koitetaan tuputtaa sellaista ajatusta että nainen/tyttö ei saisi ollenkaan enää näyttää naiselta/tytöltä tai tehdä naisellisia/tyttömäisiä juttuja Ihan vaan siksi koska haluaa ja omasta mielestä se näyttää kivemmalle.

Vierailija
12/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ei? Minulla on tyttö ja poika, päiväkoti-ikäisiä. Olen antanut tytön tukan kasvaa ja minusta on ihana sitä letitellä. Pojalta ollaan yhteisymmärryksessä säännöllisesti ajeltu tukka lyhyeksi.

Jos tyttö jotenkin ilmaisisi, että ei tykkää meidän letityshetkistä ja haluaa lyhyen tukan, leikattaisiin sitten lyhyeksi. Samoin jos poika ilmaisisi haluavansa pitkän tukan, annettaisiin sen kasvaa. Itseasiassa näin on kerran käynytkin, mutta ei halunnut pitää sitä kiinni ja sitten se oli silmillä joten halusi taas lyhyen.

Sukupuolineutraali kasvatus on ihan ok, meillä kasvatetaan kuitenkin perinteisesti, mutta tuputtamatta, tyttöä ja poikaa, joita kuunnellaan kunhan toiveitaan ja näkemyksiään alkavat ilmaisemaan. Vielä ei ole tyttöä pitkä tukka häirinnyt ja poika nyt on sitten jo molempia kokeillut ja toistaiseksi valinnut lyhyen mallin.

Sama meno ihan kaikessa muussakin. Tytölle ostetaan mekkoja ja pojalle dinosauruspaitoja. Koskaan en kuitenkaan sano, ettei poikien kuulu käyttää mekkoja, ja jos hän sellaista pyytää, lähdemme heti kauppaan.

Vierailija
13/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tämä kananperse? Tiedän pixien, short bobin ja polkan, mutta en edelleenkään tiedä mikä on tämä kuuluisa kananperse.

Vierailija
14/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain samaa mieltä. Äidilleni pitkä paksu tukka oli naiseuden ja kauneuden huipentuma josta hän jaksoi aina ihailla muilla koska itsellä ei ollut. Meillä kaikilla siis tavallinen suomalainen lirutukka ja voi miten ikävää se olikaan! Opeteltiin vaikka mitä kikkoja miten saataisiin oma tukka näyttämään mahdollisimman paksulta ja hyvältä, eihän siitä silti saanut kunnollista. Ohutta tukkaa piti hävetä. No, nyt lähtee se vähäkin tukka kun ikää tulee ja samalla tuntuu että lähtee mielenterveyskin. Voi kun olisi osattu kasvattaa aikoinaan arvostamaan muita tärkeämpiä asioita kun se ulkonäkö... Minulla ei (onneksi) ole tyttäriä, mutta jos olisi siunaantunut niin ainakaan en olisi hiuksille paljon painoa antanut, niin paljon surua ne ovat itselleni näiden asenteiden kautta aiheuttaneet.

Vierailija
15/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena pitkät hiukset. Jo vauvana mulla oli paljon tukkaa, ja siitä se sitten lähti, että sen annettiin olla pitkä. Kuitenkin pääpointti asiassa on se, että siitä alkaen kun osasin itse asiaan kantaa ottaa, olen halunnut että tukka on pitkä. Siitä tuli tavallaan osa mun identiteettiä, että mulla on luokan pisimmät hiukset. Myöhemmin sitten tästä ajattelusta pääsi irti, eikä tukkakaan jostain syystä ole yhtä upea kuin lapsuudessa, joten nykyään pidän sellaista hartiamittaista mallia. Aika hiirenhäntä on kyllä, jos vaikka letille laittaa. Niin ja mun äiti ei ikinä oikein osannut laittaa ranskanlettiä, joten sellaista ei ole tarvinnut aamuisin väkertää. Vanhanaikaisia esim. lenkkilettejä on ollut kyllä, ja sitten ihan perus ponnaria. Yöksi letille nauhan kanssa ihan päähän asti, niin ei mene sotkuun.

Vierailija
16/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tyylillään.

Meidän tytöllä on aivan ihana kihara tukka joka olisi niin kaunis pitkänä.

Kihara menee kuitenkin sotkuun jos päivän heiluu tuolla ilman lettiä tai pompulaa. Tarvisi myös jotain naamioita tai muita jos kiharan haluaisi pitää siistinä ja kiiltävänä, tuo on yhtä sotkua ku en minä ole jaksanut perehtyä noihin eikä tosiaan löydy kiinnostusta niin paljon.

Noh, mulla ei ollut 15 minuuttia joka aamu ylimääräistä hiuksille, eikä tyttö itse saanut edes harjattua niitä kunnolla joten meille oli paras ratkaisu se polkkatukka. Saa pitää pitkiä hiuksia sitten kun osaa ne itse huolehtia.

Mutta positiivistahan se vain on jos jollakin on aikaa letittää lapsen hiukset aamuisin.

Ei taida tyttärelläsi kovin kiharat hiukset olla, jos niistä saa leikattua polkkatukan??🤣

Vierailija
17/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt äkkiseltään tule mieleen, miksi kenelläkään tytöllä pitäsi olla pidemmät hiuket. - Mutta onhan näiä tylsiä ennakkoluuloja . Joiden mielestä kaikki tytöt tykkää vaaleanpunaisesta, tai kuinka joidenkin mielestä tyttöjen ei kuulu pelata jalkapalloa tai ei ainakaan jääkiekkoa. Tai vain poja olisivat kiinnostuneita tekniikasta ja osaisivat ja ymärtäisivät, jotenkin luontevammin matematiikan saloja ja olisiva luonnostaan enempi johaja tyyppejä...  Hoh-hoijaa. Aina joskus on vaikeusa tajuta, että elämme jo 2020 lukua....

Kummisetä 

Vierailija
18/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksipäs sitten? Jos kerran pitkiä, kammattavia, naisellisia, hoidettavia ja letitettäviä ei saa olla? Pitkä polkka on pitkä tukka. Lyhyt polkka alkaa sitten olla sitä kananperse-osastoa.

Mulla menee aina tunteisiin kun koitetaan tuputtaa sellaista ajatusta että nainen/tyttö ei saisi ollenkaan enää näyttää naiselta/tytöltä tai tehdä naisellisia/tyttömäisiä juttuja Ihan vaan siksi koska haluaa ja omasta mielestä se näyttää kivemmalle.

Ei kukaan ole kieltänyt.

Vierailija
19/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tyttö voi olla vaikka kalju jos niin haluaa.

Vierailija
20/36 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin näkee hyvin leikattuja tyttölasten hiuksia. Nykyään tilanne on enemmänkin se että tukan vaan annetaan kasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä