Onko kaikkien vanhojen ihmisten hygieniataso ihan hirveän huono?
Ihmettelen miten nuo ihmiset pysyvät hengissä kun ovat niin huolettomia hygienian suhteen. Minulle on tullut vastaan ties millaista tapausta. Yksi ihmetys on, että tiskaaminen on monella vanhuksella ihan älytöntä, eli tiskatut astiat on täynnä kuivuneita ruuan jäämiä ja niitä ne kuitenkin käyttää noin vaan. Pesemätön kattila on voinut olla pöydällä monta päivää ja sitten taas pesemättä lämmitetään uutta ruokaa siinä kattilassa. Tänään pesin yhden vanhuksen kahvinkeittimen kun oli jäänyt pannuun kahvia ja kahvissa uiskenteli homeisia klimppejä. Kauheinta tuossa kuitenkin oli se, että kun aloin kahvinkeittimen säiliötä pesemään, niin se oli ihan musta homeesta. Kun mainitsin tästä homeesta vanhukselle, niin hän melkein hermostui ja sanoi, että olen liian tarkka, kuitenkin hän on valittanut minulle aiemmin, että hänelle tulee nykyään kahvista huono olo. Myös ikivanhoja ruokia nuo vanhukset syö. esimerkiksi tiskiltä ostetut lihapullat ja perunamuusin jämät on kuulemma kahden viikon jälkeenkin ihan syötäviä.
En ymmärrä miten nuo ei ole vielä kuollut ruokamyrkytyksiin.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani peseytyvät vain kaksi kertaa viikossa kun käyvät saunassa. Ovat kasikymppisiä ja täysissä järjissään. Eivät vaan halua käydä suihkussa. Ihme kyllä he eivät myöskään haise. Ehkä vanhukset hikoilee vähemmän. Ja tietystikään eivät harrasta mitään hikiliikuntaa.
Kuusikymppiset vanhempani ovat samanlaisia. Kaksi kertaa viikossa peseytyvät. Eivät tosiaan harrasta hikiliikuntaa. He ovat aina olleet tuollaisia ja ihmettelevät miksi nuoret käyvät joka päivä. No, maailma on muuttunut! Ja minä ainakin liikun aika paljon ja hikoan jo päivässä niin että haisee. Suihku vie 5min ja on putipuhdas, miksi en kävisi joka päivä.
Kuusikymppiset eli lähes minun ikäiseni! Omat vanhempani ovat yli 80-vuotiaita ja äitini käy suihkussa kahdesti päivässä, isä tarvitsee apua suihkussa, joten ei niin useasti, mutta ei ole maailman muuttumisesta kiinni. Kyllä minun lapsuudessani jo oli kaikilla suihkut ja kaikki kävivät päivittäin suihkussa. Jostain muusta on tuossa kyllä kyse kuin maailman muuttumisesta.
Heidän mielestään vain hienot ihmiset käyvät suihkussa joka päivä. Tämä on ihan heidän omien sanojensa mukaan. Ovat maalaisia ja enimmäkseen kotona. Minusta he ovat oppineet vanhempiensa tavat joskus lapsuudessa, eivätkä niitä ole muuttaneet. Eli joskus 60-luvulla käyty 2x viikossa pesulla. Ja heidän vanhempansa eli minun isovanhempani ovat syntyneet joskus 20-30-luvuilla.
Kulttuurieroja taitaa olla sitten. Isäni on maalaistalosta kotoisin, mutta silti ollut aina erittäin siisti.
Et kai kuvittele, että kaikki perheet toimii joka asiassa samoin kuin sinun perheesi?
Juurihan kirjoitin, että kulttuurieroja on perheiden välillä. Tämä on tullut moneen kertaan koettua anopin perheen ja omani kohdalla, kun kyseessä ovat ihan samanikäiset ihmiset ja lähes kaikki asiat ovat olleet eri tavoin mieheni kotona kuin omassani. Hyvä esimerkki, kun kerran nuorempana pyysin miestäni laittamaan joulupöytään juomalasit. Hän otti kuivauskaapista pikinikille tarkoitetut muovimukit eikä nähnyt asiassa mitään ihmeellistä, puhtaathan ne olivat. Ja kun olin aivan alkuaikoina vierailulla anoppilassa oli pudottaa silmäni, kun yritin siistiä apuna keittiötä, hän otti minulta harjan ja hän lakaisi roskat maton alle!
Monessa avioliitossa nuo kulttuurierot perheiden välillä aiheuttavat myös riitoja.
Kaikilla pitäisi nykyään olla tiskikone. Voisin käydä siivoomassa ja laittamassa ruokaa ikääntyneelle omaiselle ja edellyttäen että siellä on tiskikone. Peseytymiseen pitäisi tilata hoitaja kerran viikossa ja mielellään siivoojakin kerran kuussa. Ikääntyneillä omaisillani on kaikilla tiskikoneet. En tunne ketään enää joka käsin tiskaisi. Muistan kuinka mummo huilutti kylmässä vedessä vain näkyvän lian tiskeistä ja kyllä siinä kaikki taudit levisi kuin kulovalkea. En käsin tiskatuista astioista söisi tai joisi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani peseytyvät vain kaksi kertaa viikossa kun käyvät saunassa. Ovat kasikymppisiä ja täysissä järjissään. Eivät vaan halua käydä suihkussa. Ihme kyllä he eivät myöskään haise. Ehkä vanhukset hikoilee vähemmän. Ja tietystikään eivät harrasta mitään hikiliikuntaa.
Kuusikymppiset vanhempani ovat samanlaisia. Kaksi kertaa viikossa peseytyvät. Eivät tosiaan harrasta hikiliikuntaa. He ovat aina olleet tuollaisia ja ihmettelevät miksi nuoret käyvät joka päivä. No, maailma on muuttunut! Ja minä ainakin liikun aika paljon ja hikoan jo päivässä niin että haisee. Suihku vie 5min ja on putipuhdas, miksi en kävisi joka päivä.
Kuusikymppiset eli lähes minun ikäiseni! Omat vanhempani ovat yli 80-vuotiaita ja äitini käy suihkussa kahdesti päivässä, isä tarvitsee apua suihkussa, joten ei niin useasti, mutta ei ole maailman muuttumisesta kiinni. Kyllä minun lapsuudessani jo oli kaikilla suihkut ja kaikki kävivät päivittäin suihkussa. Jostain muusta on tuossa kyllä kyse kuin maailman muuttumisesta.
Heidän mielestään vain hienot ihmiset käyvät suihkussa joka päivä. Tämä on ihan heidän omien sanojensa mukaan. Ovat maalaisia ja enimmäkseen kotona. Minusta he ovat oppineet vanhempiensa tavat joskus lapsuudessa, eivätkä niitä ole muuttaneet. Eli joskus 60-luvulla käyty 2x viikossa pesulla. Ja heidän vanhempansa eli minun isovanhempani ovat syntyneet joskus 20-30-luvuilla.
Kulttuurieroja taitaa olla sitten. Isäni on maalaistalosta kotoisin, mutta silti ollut aina erittäin siisti.
Et kai kuvittele, että kaikki perheet toimii joka asiassa samoin kuin sinun perheesi?
Juurihan kirjoitin, että kulttuurieroja on perheiden välillä. Tämä on tullut moneen kertaan koettua anopin perheen ja omani kohdalla, kun kyseessä ovat ihan samanikäiset ihmiset ja lähes kaikki asiat ovat olleet eri tavoin mieheni kotona kuin omassani. Hyvä esimerkki, kun kerran nuorempana pyysin miestäni laittamaan joulupöytään juomalasit. Hän otti kuivauskaapista pikinikille tarkoitetut muovimukit eikä nähnyt asiassa mitään ihmeellistä, puhtaathan ne olivat. Ja kun olin aivan alkuaikoina vierailulla anoppilassa oli pudottaa silmäni, kun yritin siistiä apuna keittiötä, hän otti minulta harjan ja hän lakaisi roskat maton alle!
Monessa avioliitossa nuo kulttuurierot perheiden välillä aiheuttavat myös riitoja.
On aika tarpeetonta sanoa "ei meillä ole tuollaista" jos joku kertoo kokemuksestaan, kun ei se kokemus alunperinkään ollut mikään yleistys.
Tuollainen vanhus ei enää pärjää yksin ja tarvitsee apua arkeensa.
Valtion mottohan on ollut jo vuosia, että koti on paras paikka vanhukselle, kenenköhän edun mukaan? Ei useinkaan sen vanhuksen.
Käyn kerran viikossa dementoituneen äitini luona 200 km päässä. Hänellä käy ”onneksi” myös kunnan kodinhoitaja 3 kertaa päivässä.
On ihan arpaonnni, jos sattuu hyvä hoitaja paikalle, monet ovat täysin oma-aloitteettomia ja tekevät vain tasan sen, mitä listaan on kirjattu.
Vessan lavuaarissa käytetty likainen vaippa, mitä vanhus oli yrittänyt itse pestä, ruokajuomaksi oli laitettu kahvia hellepäivänä, homeinen leipäviipale oli voideltu iltapalaksi. Tai kysytään vanhukselta haluaako mennä suihkuun (kerran viikossa) ja jos e halua, ei sitten viedä. Kokeillaan ensi viikolla uudestaan, kun on pesupäivä, muulloin ei kysytä. Ei dementoinut tällaisia asioita enää itse voi päättää.
Välillä onneksi on näitä aarteita, mitkä silmillään näkevät ja korvillaan kuulevat ja osaavat ripeästi tarttua asioihin, vaikka ei tehtävää olisi kirjattukaan käynnin listaan. Kauhistuttaa ajatellakin niitä vanhuksia, joilla ei ole omaisia katsomassa perään.
Ihminen voi pesytyä muutenkin kuin käymällä suihkussa.Oln syntynyt -59.Lapsuuskodissani ei olut juoksevaa vettä,kantovesi.Joka ikinen aamu peseydyttiinkeittiössä,oli muutama iso vati,liedelle äiti kuumensi aamulla ison kattilallisen vettä(oli myös sähköliesi),talvella yleensä puuliedelle,samalla kun keitti kahvit ja teki aamiaisen.
Vati täyteen lämmintä vettä,siinä pystyi pesemään hyvin kasvot,käsivarret,kainalot,kaiken tarpeellisen.Viimeiseksi jalat kun sille määrätyssä vadissa.Oli käytössä saippuaa,Luxia,Rexonaa tms.Puhtalle iholle sitten deodoranttia,vaatteet vaihdettiin heti kun tarvitsi.
Ihmettelin koulussa kun kaverit haisivat toiset oikeasti pahalle vaikka osalla oli hanavedet sun muut.Alueella oli kerrostalojakin,mutta ei se siisteys kulkenut asuntojen "hienouden"mukana.
Isäni ei peseytynyt aamulla kun oli maataloustyöntekijä.Peseytyi työpaikkansa sauna-tai arjakeittiötiloissa illalla kun lähti töistä.Yöllä nukkui aina pyjamassa,ei ikinä kalsareilla kuten nykyajan miehet.
En ole koskaan käynyt joka päivä suihkussa,ihoni kuivuu liiasta pesemisestä,siis kun en tee kovin likaisia töitä.Joka ikinen aamu hyödynnän pesualtaan,bideen,jalat pesen ison suihkun alla.
En voisi kuvitella jättää yläkroppaa plus muita tärkeitä alueita pesemättä joka päivä,mutta mitä järkeä on selkää joka päivä kastella.Etenkin kun en harrasta hikiliikuntaa joka päivä.
Jos vaan olen tehnyt jotain fyysisesti raskasta niin totta silloin käyn.
Kerran viikossa käyn saunassa,joskus kaksi ja silloin tietty suihkussa.
Mutta avokkini ei käy kuin saunassa ja suihkussa jos lähtee johonkin.Voi helkutti,en kyllä käsitä.
Ihmettelee kun menen aamulla kylppäriin pesulle,että mikset mene suihkuun.Sanon ettet itsekään mene etkä pese muutenkaan.Tiedän että saan alapeukkuja,mutta saanpahan sitten.En halua kastella myöskään joka päivä hiuksiani,pesu kahdesti viikossa riittää ja se tapahtuu usein suihkunkanssa.
Joudun laittamaan hiukseni papiljoteilla ja siksi en katso viisaaksi lutrata niitä aina.
Lapsuudesta vielä,yleensä käytiin kerran viikossa saunassa ja hiukset pestiin pari kertaa viikossa.
Äidilläni on Alzheimer, eikä hän muista, onko käynyt suihkussa tai onko syönyt? Onneksi isäni on vielä aika skarpissa kunnossa ja toimii äitini omaishoitajana.
Kyllä lähes kaikki vanhukset tarvitsee jonkun tasaisin väliajoin vahtimaan, että normaalielämän perusasiat pysyisi kontrollissa.
Yksin asuvat vanhukset eivät välttämättä yksinkertaisesti muista peseytyä. Ja samalla kun kaikki aistit on heikentyneet, eivät edes itse haista omaa pahaa hajuaan.