Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikkien vanhojen ihmisten hygieniataso ihan hirveän huono?

Vierailija
09.06.2021 |

Ihmettelen miten nuo ihmiset pysyvät hengissä kun ovat niin huolettomia hygienian suhteen. Minulle on tullut vastaan ties millaista tapausta. Yksi ihmetys on, että tiskaaminen on monella vanhuksella ihan älytöntä, eli tiskatut astiat on täynnä kuivuneita ruuan jäämiä ja niitä ne kuitenkin käyttää noin vaan. Pesemätön kattila on voinut olla pöydällä monta päivää ja sitten taas pesemättä lämmitetään uutta ruokaa siinä kattilassa. Tänään pesin yhden vanhuksen kahvinkeittimen kun oli jäänyt pannuun kahvia ja kahvissa uiskenteli homeisia klimppejä. Kauheinta tuossa kuitenkin oli se, että kun aloin kahvinkeittimen säiliötä pesemään, niin se oli ihan musta homeesta. Kun mainitsin tästä homeesta vanhukselle, niin hän melkein hermostui ja sanoi, että olen liian tarkka, kuitenkin hän on valittanut minulle aiemmin, että hänelle tulee nykyään kahvista huono olo. Myös ikivanhoja ruokia nuo vanhukset syö. esimerkiksi tiskiltä ostetut lihapullat ja perunamuusin jämät on kuulemma kahden viikon jälkeenkin ihan syötäviä.
En ymmärrä miten nuo ei ole vielä kuollut ruokamyrkytyksiin.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestä kotona asutaan nykyään liian pitkään. Olen töissä kotipalvelussa, enkä voi ymmärtää miten vanha ihminen, joka näkee näkyjä, ja jolla on miljoonat sairaudet ja huusholli kuin sikolätti, voi kuitenkin asua vielä kotona, niin kuin eräs tämänpäiväinenkin asiakas. Jos saisin päättää niin passittaisin useammankin asiakkaani heti jonnekin hoivakotiin.

Olet oikeasss, mutta vanhusta ei voi viedä pakkohoitoon.

Meillä anoppi oli hirveässö jamassa, kun oli jo pari kertaa tarjolla hoitopaikka, mutta ei lähtenyt kodista millään ilveellä.

Vihdoin saatiin suostumaan ja jatkaa sekoilua nyt hoivakodissa.

Kaapissa on muiden asukkaiden vaatteita ja omat kamat hukassa.

Mutta en jaksa enää huolehtia, kun siitä maksetaan, että muut huolehtii.

Vierailija
22/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani peseytyvät vain kaksi kertaa viikossa kun käyvät saunassa. Ovat kasikymppisiä ja täysissä järjissään. Eivät vaan halua käydä suihkussa. Ihme kyllä he eivät myöskään haise. Ehkä vanhukset hikoilee vähemmän. Ja tietystikään eivät harrasta mitään hikiliikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelet vanhusten parissa ja sitten kysyt meiltä onko kaikilla vanhuksilla huono hygienia. No, ei ole KAIKILLA ja tiedät sen hyvin itsekin.

Vierailija
24/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle mummolle kävi samaa. Astioita ei oltu enää tiskattu kunnolla. Ei varmaan ole voimia tai jaksamista eikä näe likaa enää. Vanhemmilleni käy varmaan samalla lailla, he ovat jo nyt aikamoisia sottapyttyjä.

Vierailija
25/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestä kotona asutaan nykyään liian pitkään. Olen töissä kotipalvelussa, enkä voi ymmärtää miten vanha ihminen, joka näkee näkyjä, ja jolla on miljoonat sairaudet ja huusholli kuin sikolätti, voi kuitenkin asua vielä kotona, niin kuin eräs tämänpäiväinenkin asiakas. Jos saisin päättää niin passittaisin useammankin asiakkaani heti jonnekin hoivakotiin.

Olet oikeasss, mutta vanhusta ei voi viedä pakkohoitoon.

Meillä anoppi oli hirveässö jamassa, kun oli jo pari kertaa tarjolla hoitopaikka, mutta ei lähtenyt kodista millään ilveellä.

Vihdoin saatiin suostumaan ja jatkaa sekoilua nyt hoivakodissa.

Kaapissa on muiden asukkaiden vaatteita ja omat kamat hukassa.

Mutta en jaksa enää huolehtia, kun siitä maksetaan, että muut huolehtii.

Olet oikeassa pakkohoidon suhteen. Monta tarinaan on myös niin päin, että vanhus olisi valmis muuttamaan palveluasumisen piitiin, mutta paikkaa ei ole. Kunnasta vaan hoetaan, että kyllä se vielä kotona pärjää, vaikka aika heikkoa pärjääminen on

Vierailija
26/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on kiinni myös siitä miten hygienian laita on aiemmin ollut. Anopilla ei ole muistisairautta ja aina on ollut huono hygienia, nyt vanhana moninkertaisesti huonompi. Ei halua peseytyä pihiyden takia, ei pese vaatteitaan (vettä kuluu). Aina on haissut pahalle, mutta nyt haju on niin paha, että jo monen metrin päästä haisee. 

Samanikäiset vanhempani ovat yhtä siistejä kuin ennenkin eli vähän turhankin siistejä, kun kunto ei kuitenkaan ole paras mahdollinen esimerkiksi imuroida monta kertaa viikossa. Vaatteet vaihdetaan päivittäin puhtaisiin ja ruuat ovat vimpan päälle. Anopin tapauksessa olen itsekin monet kerrat ihmetellyt miksi ei kuole ruokamyrkytykseen. Kyllä hän näkee päiväykset, mutta pihiyden takia ostaa vanhoja ruokia ja syö niitä.

Vierailija
27/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani peseytyvät vain kaksi kertaa viikossa kun käyvät saunassa. Ovat kasikymppisiä ja täysissä järjissään. Eivät vaan halua käydä suihkussa. Ihme kyllä he eivät myöskään haise. Ehkä vanhukset hikoilee vähemmän. Ja tietystikään eivät harrasta mitään hikiliikuntaa.

Kuusikymppiset vanhempani ovat samanlaisia. Kaksi kertaa viikossa peseytyvät. Eivät tosiaan harrasta hikiliikuntaa. He ovat aina olleet tuollaisia ja ihmettelevät miksi nuoret käyvät joka päivä. No, maailma on muuttunut! Ja minä ainakin liikun aika paljon ja hikoan jo päivässä niin että haisee. Suihku vie 5min ja on putipuhdas, miksi en kävisi joka päivä.

Vierailija
28/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle vanhukselle on suuren harmin ja surun paikka luopua kaikesta siitä, mitä he ovat ennen osanneet tehdä itse ja päättää kaikesta. Näkökyky, motoriikka, muistaminen ja aistit reistailevat ja esim tahroja vaatteissa ei vain näe. 

Mummoni, jonka näkökyky heikkenee, ei millään uskonut hänen vaalean maton olevan jo pahasti likainen. Hän omasta mielestään pyyhkii huolella siihen pudonneet tahrat pois, mutta ei enää erota niitä kunnolla.  Se asia piti hienotunteisesti selvittää ja sen jälkeen miettiä mitä matolle tehdään.

Me nuoremmat ja terveemmät emme aina osaa asettua sellaisen ihmisen asemaan, joka mielellään hoitaisi kaiken  itse entiseen tapaan ja päättäisi omista asioistaan. Niinpä otan sen huomioon puuttuessani mummoni asumiseen ja elämiseen. Usein sillä saadaan kaikkien mieli pysymään hyvänä, Kaiken ei  tarvitse mennä niin kuin minusta olisi järkevää. Mummokin haluaa pitää omasta itsenäisyydestään kiinni viimeiseen asti ja mitä siitä, jos jokin on hänen kotonaan vinksallaan. Jos se ei häntä haittaa, eikä ole hänelle vaaraksi, niin mitä minäkään siihen puuttumaan.

Vierailija
29/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on kiinni myös siitä miten hygienian laita on aiemmin ollut. Anopilla ei ole muistisairautta ja aina on ollut huono hygienia, nyt vanhana moninkertaisesti huonompi. Ei halua peseytyä pihiyden takia, ei pese vaatteitaan (vettä kuluu). Aina on haissut pahalle, mutta nyt haju on niin paha, että jo monen metrin päästä haisee. 

Samanikäiset vanhempani ovat yhtä siistejä kuin ennenkin eli vähän turhankin siistejä, kun kunto ei kuitenkaan ole paras mahdollinen esimerkiksi imuroida monta kertaa viikossa. Vaatteet vaihdetaan päivittäin puhtaisiin ja ruuat ovat vimpan päälle. Anopin tapauksessa olen itsekin monet kerrat ihmetellyt miksi ei kuole ruokamyrkytykseen. Kyllä hän näkee päiväykset, mutta pihiyden takia ostaa vanhoja ruokia ja syö niitä.

Ei minun mummoni ollut ennen ainakaan yhtään epähygieeninen. Vasta vanhempana alkoi näkyä sottaisuutta. Eli ei se aina mene noin. 

Vierailija
30/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusikymppiset vanhempani ovat samanlaisia. Kaksi kertaa viikossa peseytyvät. Eivät tosiaan harrasta hikiliikuntaa. He ovat aina olleet tuollaisia ja ihmettelevät miksi nuoret käyvät joka päivä. No, maailma on muuttunut! Ja minä ainakin liikun aika paljon ja hikoan jo päivässä niin että haisee. Suihku vie 5min ja on putipuhdas, miksi en kävisi joka päivä.

Kuusikymppiset eli lähes minun ikäiseni! Omat vanhempani ovat yli 80-vuotiaita ja äitini käy suihkussa kahdesti päivässä, isä tarvitsee apua suihkussa, joten ei niin useasti, mutta ei ole maailman muuttumisesta kiinni. Kyllä minun lapsuudessani jo oli kaikilla suihkut ja kaikki kävivät päivittäin suihkussa. Jostain muusta on tuossa kyllä kyse kuin maailman muuttumisesta.

Vierailija
31/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on kiinni myös siitä miten hygienian laita on aiemmin ollut. Anopilla ei ole muistisairautta ja aina on ollut huono hygienia, nyt vanhana moninkertaisesti huonompi. Ei halua peseytyä pihiyden takia, ei pese vaatteitaan (vettä kuluu).

Kyllä tuo "vettä kuluu" viittaa muistisairauteen.

Vierailija
32/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusikymppiset eli lähes minun ikäiseni! Omat vanhempani ovat yli 80-vuotiaita ja äitini käy suihkussa kahdesti päivässä, isä tarvitsee apua suihkussa, joten ei niin useasti, mutta ei ole maailman muuttumisesta kiinni. Kyllä minun lapsuudessani jo oli kaikilla suihkut ja kaikki kävivät päivittäin suihkussa. Jostain muusta on tuossa kyllä kyse kuin maailman muuttumisesta.

Heidän mielestään vain hienot ihmiset käyvät suihkussa joka päivä. Tämä on ihan heidän omien sanojensa mukaan. Ovat maalaisia ja enimmäkseen kotona. Minusta he ovat oppineet vanhempiensa tavat joskus lapsuudessa, eivätkä niitä ole muuttaneet. Eli joskus 60-luvulla käyty 2x viikossa pesulla. Ja heidän vanhempansa eli minun isovanhempani ovat syntyneet joskus 20-30-luvuilla. 

Vierailija
33/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla, koska muisti alkaa mennä ja motoriikka myös, meillä asutaan kotona ilman ulkopuolista apua aivan liian kauan ja oireet ovat hyvin vakavia kun aletaan puhua hoitokodista..

...Nimen omaan kun vanhuus astuu taloon ja sairaudet. muistisairaus alkaa näkymän kera masenuksen kodin ympäristö.Ei siksi ettei välitetäisi siisteys tai puhtaus. Joskus sinä kysyjä olet itse vanha,kenties ama asema. Jossa et saa apua lähiolaisilta,et lähi suvulta.Hukut paskaan.Ellei joku puutu asiaan syylistämättä.Jopa kaiken ikäisillä masennus potilailla koti,oma puhtaus yksistään voi olla kaukana siisteys puhtaus järjesty.Johtuen sairaus!

Vierailija
34/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minun mummoni ollut ennen ainakaan yhtään epähygieeninen. Vasta vanhempana alkoi näkyä sottaisuutta. Eli ei se aina mene noin. 

Tiedän, siksi otinkin esille muistisairauden, mutta totta kai kunnon huononeminen vaikuttaa, näkö, koordinaatio jne. myös vanhempieni tapauksessa eli toivoisin heidän hellittävän siivouksessa, koska siinä käy helposti vahinko. Esimerkiksi kun äiti nousee tuolille pyyhkimään pölyjä viikoittain. Voisivat jo jättää puolet siivouksista tekemättä eikä sittenkään olisi likaista. 

Tarkoitin vain huomauttaa, että luonne myös vaikuttaa tähän. Uskon, että vanhempani kärsisivät kovasti, jos joutuisivat elämään kotipalvelun varassa, koska siivous siellä taitaa olla aika näennäistä. Yritän parhaani mukaan heitä autella siivouksissa ja kaikessa muussakin. Joskus kuitenkin turhauttaa, kun ovat niin penteleen siistejä ja tarkkoja kaikesta. 

Vierailija
35/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salassapitovelvollisuus tarkoittaa tietyn henkilön asioiden kertomista. Nyt asioista on puhuttu yleisellä tasolla - vai luulitko, että puhuttiin juurikin sinun vanhoista vanhemmistasi`? 

Vierailija
36/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis kyllä nuo kuusikymppiset vanhempani muutenkin elävät sotkussa. Onhan siinä joo jotain varmasti taustalla. Eikä heihin tehoa mikään järkipuhe. Epäilen itse mt-ongelmia tai adhd:ta kun siivous ei vaan ota onnistuakseen tai on jotenkin vaikeaa ja vastenmielistä. On kaikki ruoka hygieenistä yleensä mutta tasot täynnä likaa ja nurkat täynnä tavaraa. Ja eivät tee asialle mitään. Heitä ei vaan kiinnosta yhtään mitä muut ajattelee, tästä sain toki kärsiä lapsena paljon.

Vierailija
37/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän mielestään vain hienot ihmiset käyvät suihkussa joka päivä. Tämä on ihan heidän omien sanojensa mukaan. Ovat maalaisia ja enimmäkseen kotona. Minusta he ovat oppineet vanhempiensa tavat joskus lapsuudessa, eivätkä niitä ole muuttaneet. Eli joskus 60-luvulla käyty 2x viikossa pesulla. Ja heidän vanhempansa eli minun isovanhempani ovat syntyneet joskus 20-30-luvuilla. 

Kulttuurieroja taitaa olla sitten. Isäni on maalaistalosta kotoisin, mutta silti ollut aina erittäin siisti.

Vierailija
38/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on kiinni myös siitä miten hygienian laita on aiemmin ollut. Anopilla ei ole muistisairautta ja aina on ollut huono hygienia, nyt vanhana moninkertaisesti huonompi. Ei halua peseytyä pihiyden takia, ei pese vaatteitaan (vettä kuluu).

Kyllä tuo "vettä kuluu" viittaa muistisairauteen.

No sitten hänellä oli muistisairaus jo alle viisikymppisenä, kun hänet tapasin :)   Häneltä on muistisairaus pari vuotta sitten tutkittu, kun tehtiin asunnon ja henk. koht hygienian takia huoli-ilmoitus. Ei ollut muistisairautta, hän on aina ollut poikkeuksellisen epäsiisti ja pihi. On hyvin traumaattisista ja vaatimattomista oloista kotoisin, sota-ajan lapsi, sillä on näihin asioihin merkitystä.

Vierailija
39/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono näkö tosiaan jo riittää siihen että on sotkua. Meilläkin isä on kuuskymppisenä ihan teräväpäinen ja virkeä ja hyvä liikkumaan ja harrastaa kaiken näköistä, mutta esim. keittiön ruokailuvälinelaatikot oli täynnä leivänmuruja ja ihrakuoriaisen toukkia ja niiden kuoria. Isän mielestä siellä ei ollut mitään. Haki lasitkin ja katsoi, mutta ei nähnyt muka kuin muutamia murusia. Oli useita kymmeniä toukkia ja satoja tyhjiä toukankuoria.

Vierailija
40/47 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurieroja taitaa olla sitten. Isäni on maalaistalosta kotoisin, mutta silti ollut aina erittäin siisti.

Et kai kuvittele, että kaikki perheet toimii joka asiassa samoin kuin sinun perheesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä