Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 13 v ja 15 v olla yhden yön yksin kotona?

Vierailija
09.06.2021 |

Onko teillä ollut?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, omat eivät ole olleet, koska ei ole koskaan tullut eteen tarvetta tuollaiseen. Enkä keksi, miksi tuossa iässä pitäisi olla yö yksin kotona, omani veisin hotelliin, jos olen yötä poissa kotoa.

Hotelliin? Täh?

Niin? noin 100 e/huone, sisältää netin, netflixin ja kunnon aamupalan. Eikä tarvitse siivota.

Miksei siellä kotona voi olla ? Onko niin hulttioita, että hajoittaa paikat ja tulee halvemmaksi noin , vai lahjotteko ?

Mikä on se suurin pelko, mitä voisi tapahtua? Kotibileet? Tapaturma? Tulipalo?

Vierailija
22/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajaäitini teki lapsuudessani pitkiä työvuoroja joskus yönkin yli. Käytiin ensin läpi, mitä pitää tehdä erilaisten hätätilanteiden sattuessa. Ikää oli minulla noin 13 vuotta. Välillä tein itse ruokanikin jääkaappiin jätetyistä aineksista. Lisäksi pidin huolta koirasta. Kun on hyvä luotto lapseen ja opettaa perustaidot, niin hyvin selviää hetken yksin. Ja jos olet vain yön, lähdet illalla ja tulet aamulla, niin silloinhan lapset ovat nukkumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, mä olin 14-vuotiaana viikon yksin kotona, kun vanhemmat olivat reissussa. Yhden päivän olin pois koulusta, kun asuttiin silloin sellaisessa paikassa, jossa linja-auto tai kaksi meni aamuisin kirkolle ja iltapäivällä samat autot tulivat takaisin. Tosin tämä oli 80-luvulla..

Vierailija
24/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, omat eivät ole olleet, koska ei ole koskaan tullut eteen tarvetta tuollaiseen. Enkä keksi, miksi tuossa iässä pitäisi olla yö yksin kotona, omani veisin hotelliin, jos olen yötä poissa kotoa.

Hotelliin? Täh?

Niin? noin 100 e/huone, sisältää netin, netflixin ja kunnon aamupalan. Eikä tarvitse siivota.

Miksei siellä kotona voi olla ? Onko niin hulttioita, että hajoittaa paikat ja tulee halvemmaksi noin , vai lahjotteko ?

Kun omat lapset oli pieniä, naapurin lapset jäi viikonlopuksi keskenään. 15v piti pienet kotibileet 3 kaverille, lopulta talossa oli yli 100 vierasta ja hävitys melkoinen. Opin, että vaikka luotan lapseen, en voi luottaa siihen, että kukaan vieras ei tule paikalle luvatta. Muistan naapurin miehen itkemässä takapihalla sitä, miten talon kaikki lasiesineet oli pirstottu sinne hajalle.

Vierailija
25/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavan tuon ikäiset muksut olivat yötä kahdestaan kun äiti teki hoitoalalla yövuoroa. Koulu teki lapsista lasun.  Ja kyllä, tarina on tosi. 

Vierailija
26/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat poikani ovat olleet tuon ikäisinä kolme yötä keskenään. Ehkä oli liian pitkä aika, kun 13v jo ikävöi melkoisesti, kun laitteli viestejä tiheästi.

Vierailija
27/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotelliin? Täh?

Mikä on se suurin pelko, mitä voisi tapahtua? Kotibileet? Tapaturma? Tulipalo?

Nuo kaikki kolme voivat hyvin tapahtua siellä hotellillakin. Kaksi viimeistä varmaankin todennäköisemmin hotellilla kuin kotona, kun ei olla tutussa paikassa.

Vierailija
28/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan tuon ikäiset muksut olivat yötä kahdestaan kun äiti teki hoitoalalla yövuoroa. Koulu teki lapsista lasun.  Ja kyllä, tarina on tosi. 

No kai sossu ignoorasi tuollaisen turhan lasun?

Vierailija
29/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt arkiöinä oman työvuoron ajaksi teinit keskenään kotiin.

Vierailija
30/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M;ulla tuli heti yövuoro töissä mieleen.

Vierailija
31/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain sattuu, niin mitenhän lastensuojelu ja sosiaalitoimi mahtaakaan suhtautua?

Vierailija
32/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotelliin? Täh?

Kun omat lapset oli pieniä, naapurin lapset jäi viikonlopuksi keskenään. 15v piti pienet kotibileet 3 kaverille, lopulta talossa oli yli 100 vierasta ja hävitys melkoinen. Opin, että vaikka luotan lapseen, en voi luottaa siihen, että kukaan vieras ei tule paikalle luvatta. Muistan naapurin miehen itkemässä takapihalla sitä, miten talon kaikki lasiesineet oli pirstottu sinne hajalle.

Tuo on inhottavaa, kun naapurit ei välitä yhtään toisistaan :( mä aina harmittelin, kun meillä oli niin superhyvät välit naapuristossa. Paljon yhteisiä juttuja. Ei olisi ikinä onnistunut tuollaiset kun kaikki tunsi toisensa( mikä näin jälkikäteen on tietysti tosi hyvä )

Vierailija
33/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kaukana vanhemmat olisivat? Jos vanhemmat ovat eri paikkakunnalla ja esim. juhlimassa niin etteivät pysty ajamaan kotiin jos jotain sattuu, pyytäisin kuitenkin jotain sukulaista tai tuttavaa olemaan "valmiudessa" ja sanoisin teineille että sinne voi soittaa tai mennä jos pelotta tai jotain sattuu. Sinäänsä kyllä uskoisin teinien pärjäävän mutta jos eivät ole aikaisemmin olleet yötä ilman aikuista, ei välttämättä tiedä jos vaikka pelottaakin yöllä tms. 

Vierailija
34/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla kovin hyvä luotto ?

Luotto on täydellinen, mutta en keksi mitään syytä, miksi tietoisesti jätän lapset keskenään kotiin, kun he voivat olla aikuisten silmien alla ja turvassa hotellissa. Sinne ei tule kavereitten kavereita varkaisiin tms.

Kun lapsi muuttaa pois kotoa 16v iässä, hän saa elää omassa kodissaan niin kuin tahtoo. Meillä on liian paljon arvokasta tavaraa tuntemattomien vietäväksi, opiskelijaboxissa omaisuuden arvo harvoin ylittää 10 000 e.

Eiköhän hotelleissa ole paljon humalaisia aikuisia ja aika kauas saa viedä, etteivät nuoret pääse hotellilta kotiin pitämään kotibileitä.

Vierailija
35/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain sattuu, niin mitenhän lastensuojelu ja sosiaalitoimi mahtaakaan suhtautua?

Ilmoitusvelvollsuusha heillä on. 

Mutta toisaalta esim. lapseni oli bileissä mihin yksi neitokainen, jota ei rymysakkinsa kanssa päästetty sisään soitti poliisit. 

Sinne sitten tuli poliisit, hääti ylimääräiset kotiin ja soitti vain talon tyttären vanhemmille ulkomaanmatkalle.

Vierailija
36/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jättäisi yksin yöksi kotiin teinejä. Omani saa jäädä yksin kotiin yöksi kun täyttää 18 v.

Vierailija
37/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alle 25v. missään tapauksessa tuntia pitempään yksin.

Vierailija
38/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah mun vanhemmat lähti kanarialle viikoksi kun olin 15v. Ja hoidin 12 sekä 6 vuotiaat sisarukset siinä ohessa.

Vierailija
39/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 13v juuri kysyi, voinko viedä hänet ja kaverinsa uimaan huomenna, kun kaveri ei saa uida ilman aikuista. Tänään oli ollut poikani mukana rannalla mun työpäivän aikana, kuuliaisesti seissyt siis rannalla sillävälin kun poikani ui, koska itsellään ei lupaa.

Aika erilaisia on siis lapset, heidän taidot, vanhempien luottamus niihin. Mutta piristävän luotettavia myös monet lapset, ei uinut ilman lupaa! :)

Eli riippuu niin lapsesta ja perheestä ja kaikesta kokonaistilanteesta tuokin alkuperäinen kysymys.

Vierailija
40/55 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotelliin? Täh?

Tuo on inhottavaa, kun naapurit ei välitä yhtään toisistaan :( mä aina harmittelin, kun meillä oli niin superhyvät välit naapuristossa. Paljon yhteisiä juttuja. Ei olisi ikinä onnistunut tuollaiset kun kaikki tunsi toisensa( mikä näin jälkikäteen on tietysti tosi hyvä )

Ai teillä olisi naapurin aikuiset menneet sinne 100 nuoren keskelle määräilemään? Oikeastiko? Kotirauhan rikkomistahan se olisi mennä naapurin pihaan kutsumatta.