Voiko 13 v ja 15 v olla yhden yön yksin kotona?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, omat eivät ole olleet, koska ei ole koskaan tullut eteen tarvetta tuollaiseen. Enkä keksi, miksi tuossa iässä pitäisi olla yö yksin kotona, omani veisin hotelliin, jos olen yötä poissa kotoa.
Ei taida olla kovin hyvä luotto ?
Luotto on täydellinen, mutta en keksi mitään syytä, miksi tietoisesti jätän lapset keskenään kotiin, kun he voivat olla aikuisten silmien alla ja turvassa hotellissa. Sinne ei tule kavereitten kavereita varkaisiin tms.
Kun lapsi muuttaa pois kotoa 16v iässä, hän saa elää omassa kodissaan niin kuin tahtoo. Meillä on liian paljon arvokasta tavaraa tuntemattomien vietäväksi, opiskelijaboxissa omaisuuden arvo harvoin ylittää 10 000 e.
Eiköhän hotelleissa ole paljon humalaisia aikuisia ja aika kauas saa viedä, etteivät nuoret pääse hotellilta kotiin pitämään kotibileitä.
Näen jo silmissäni nuoren, joka rikkoo kotinsa takaoven ja murtautuu sisään.
Mekin oltiin veljen kanssa tuon ikäisinä viikko keskenämme ja oli aivan parasta. Pelattiin käytännössä konsolipelejä ja syötiin sipsejä koulun jälkeen. Tuota nuorempinakin oltiin yksittäisiä öitä keskenämme. Ja kyllä, jättäisin siis omani tuossa iässä yhdeksi yöksi ilman vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Käänän kysymyksen toisin: minkä ikäinen olisi sopiva lapsenvahti 13 vuotiaalle? Kävisikö vastuullinen 15 vuotias? Meillä on 13 ja 16 vuotiaat olleet keskenään öitä kotona, välillä 16 vuotias myös yksinään. Kotikasvatus kunnossa ja sovitut pelisäännöt. En tosin koulujen päättäjäisviikonlopuksi jättänyt…
Olen vahtinut 12-vuotiaana naapurin 7-8-vuotiasta, kun vanhemmat oli teatterissa eli n. 4 tuntia.
Vahtuminen oli nimellistä, koska koululainen osaa itsekin (tietysti) ottaa syötävää, käydä vessassa, touhuilla omiaan jne.
Nykyajan lapset ja nuoret ovat ihmeen kyvyttömiä.
Ovatko he jotenkin ... ööö... sairaita tai heikkolahjaisia?
Hyvin voi. Mun vanhemmat jätti aina mut ja siskoni 13 ja 15v. keskenään viikonlopuiksi. Ryypättiin ja vähän muutakin. Neitsyys meni 13v: nä. Hauskaa oli ja henkiin jäätiin.
Voi. Tyttöjen kuuluu lisääntyä 15-20 iässä. Itse naputtelin naapurin Eilaa 14v. Ei tullut jälkeläistä. Sain pojan 20 v naisen kanssa. Ne pitää tehdä ajoissa. En ole lestari.
Periaatteessa voivat olla yhden yön mutta jos olet itse eri paikkakunnalla, olisi hyvä olla sovittuna joku aikuinen jolle voi soittaa vaikka keskellä yötä jos pelottaa tai sattuu jotain (sellaista mihin 112 ei ole oikea osoite). Nuorten kanssa olisi myös hyvä käydä läpi miten hätätilanteissa toimitaan jne.
Tuskin siitä seuraa hirveät bileet. Ja puolet kaupungin nuorista osallistuvat. Eli eivät todellakaan ole yksin. Lopussa tosin poliisi tulee vähentämään porukkaa.
Pelkäsin hirveästi teininä yksin ollessani, en tietenkään kertonut tätä vanhemmille. En uskaltanut nukkua, telkkari ja valot päällä koko ajan. Joskus olin isosiskon kanssa, mutta silloinkin pelkäsin. Nyt aikuisenakin pelkään vielä yksin yötä ollessani.
Ei ole ihme, että nykynuoret sotkee asiansa, kun muuttavat omilleen. Kotona ei anneta kasvaa ja oppia asioita, kun pidetään vauvana lähes täysi-ikäistä. Uskaltaako jättää yöksi keskenään 13 ja 15 vee, hohhoijaa. Antakaa vastuuta ja antakaa kasvaa.
No voi. Ainut että saattaa nussia keskenään. 8 vuotiaat ei ehkä.
Varmaan omat lapsensa tuntee, että sen mukaan. Tiedän, että mun teini olisi innolla jäämässä yksin, mutta illan tullen mieli saattaisi muuttua eikä haluaisikaan viettää yötä yksin. Mikään muu ei huolettaisi.
Itse olin tuon ikäisenä jopa viikon yksin kotona/mökillä.
Käänän kysymyksen toisin: minkä ikäinen olisi sopiva lapsenvahti 13 vuotiaalle? Kävisikö vastuullinen 15 vuotias? Meillä on 13 ja 16 vuotiaat olleet keskenään öitä kotona, välillä 16 vuotias myös yksinään. Kotikasvatus kunnossa ja sovitut pelisäännöt. En tosin koulujen päättäjäisviikonlopuksi jättänyt…