Mitä ajattelette ihmisistä, joilla on varaa asua Helsingissä mukavasti?
Meitäkin on hyvin paljon. Yli 50% stadilaisista asuu omistusasunnoissa.
Kommentit (56)
Pelkkä omistusasuntoko on ap:n kriteeri mukavalle asumiselle? Ei siis se että kuinka monta neliötä siinä omistusasunnossa on asukasta kohti tai kuinka hyvä sijainti asunnolla on.
En mitään. Miksi minun pitäisi ajatella jotain jostain helsinkiläisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä asun vuokrayksiössä, helsingissä, mutta mukavasti.
kaikki ei tarvi turhia neliöitä-
Mulla on omistusasunto Stadissa puistonäköalalla 70+ neliötä joista yksikään ei ole turha.
Kyllä 70+ neliötä on yhdelle tietenkin varsin mukava ala, jos ei erityisesti harrasta kotonaan mitään. Mutta harvalla on edes puolta tästä tilasta. Suunnilleen sama tila per asukas ja kyllä saisi mieluusti olla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En mitään.pitäisikö jtn erityistä ajatella?on aivan normaalia asua omistusasunnossa.
Eilen juuri julkaistin tilastot suomalaisten varallisuuden kehityksestä. Siihen vaikuttaa melkein ainoastaan omistusasunto ja sen arvonnousu. Se, että joidenkin omaisuuden arvo kasvaa, on vakava yhteiskunnallinen ongelma. Ja helsinkiläisellä omistusasujalla se omaisuuden arvo nousee eniten. Asuntolaina Helsingissä on tie vaurauteen.
Jotain tälle tullaan tekemään ja nyt valmisteilla olevan velkakaton lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä juuri ja juuri osaan kuvitella, että siellä voi asua mukavasti, mutta ei siellä kyllä elää voi mukavasti. Vaikka olisi kuinka ihana koti, niin ulkonakin pitäisi käydä ja Helsinki on kyllä aika kamala kaupunki.
Mä käyn ulkona joka päivä ja nyt kauniilla säällä olen ulkona aamusta iltaan.
Mukavasti elellään miehen ja kissan kanssa kantakaupungissa.
Miksei voisi ulkona käydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä asun vuokrayksiössä, helsingissä, mutta mukavasti.
kaikki ei tarvi turhia neliöitä-
Mulla on omistusasunto Stadissa puistonäköalalla 70+ neliötä joista yksikään ei ole turha.
Kyllä 70+ neliötä on yhdelle tietenkin varsin mukava ala, jos ei erityisesti harrasta kotonaan mitään. Mutta harvalla on edes puolta tästä tilasta. Suunnilleen sama tila per asukas ja kyllä saisi mieluusti olla enemmän.
Millaisia harrastuksia sitä ihmisillä on, jos 70m2 ei yhdelle riitä? Minä kudon, luen kirjoja, joogaan ja hyvin riittää sadan neliön asunto kolmelle. Ei kai kenenkään lapsikaan kotonaan pelaa jääkiekkoa tai tanssi balettia.
Mukavasti asuminen tarkoittaa siis maalaisille sitä, että on neliöitä 70m2/hlö?
Mä en ole koskaan tajunnut noita omakotitalo-vouhottajia. Meillä on 60m2 asunto kahteen pekkaan, isolla parvekkeella ja välillä tuntuu, että tässä on ihan liikaa tilaa meille. Varsinkin kun pitää imuroida 😊.
Toki tuo parveke on ihana.
Ajattelen että kukin tyylillään, kaikki tykkää eri asioista. Meillä on 215 asuinneliötä Päijänteen rannalla omarantaisella tontilla, 15 min ajomatka keskustaan ja työpaikoille, erillinen rantasauna. Ap:n asunto on varmaan samanhintainen kun tämä meidän kiinteistö.
Eikös Helsinkiläiset ota vesijohtovetensä Päijänteestä? Me juodaan pohjavettä mutta jätevedet päätyy puhdistamon kautta Päijänteeseen. Siinäkin on yksi yhdistävä tekijä.
Eipä mulla muuta ajatuksia herää...
Mukavuus on epämääräinen käsite, koska se on jokaiselle ihmiselle eri. Toiset tarvitsee asuintilaa, toiset pärjää pienemmälläkin. Toiset haluaa keskustan pöminän ympärilleen, toiset kaipaa luonnonrauhaa.
Joten se, mikä sinulle mukavaa, ei välttämättä toisille.
Itse asun erittäin rauhallisella alueella Itä-Helsingissä (Kontulan Vesalassa) 50 m2 asunnossa ja tykkään. Toisia tänne ei saisi kirveelläkään. Oma toimisto Sörnäisissä ja noin 1 h metrolla töihin ja autolla 30 min (edestakaisin). Olen sinkku ja ei lapsia, joten tuo 50 m2 riittää hyvin. Remonttia kyllä asunto kaipaisi ja sitä ajattelinkin syksylle sijoittaa. Kiva, kun voi maksaa käteisellä eikä murehtia lainoista. Tätä ei tapahtuisi, jos keskustassa Helsingissä asuisin.
Kotiovelta, kun lähtee, niin pääsee samantien puistoon/metikköön. Toisaalta keskusta metron päässä.
Luonto välillä turhankin lähellä. Toissa yönä oravanpoikanen piipahti kylässä. En tiedä, kumpi oli enemmän sekaisin; minä vai orava. 30 min jahtauksen jälkeen osasi suunnistaa terassin ovesta ulos.
F, asianajaja, joka tyytyväinen Itä-Helsingissä asuja
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan tajunnut noita omakotitalo-vouhottajia. Meillä on 60m2 asunto kahteen pekkaan, isolla parvekkeella ja välillä tuntuu, että tässä on ihan liikaa tilaa meille. Varsinkin kun pitää imuroida 😊.
Veljellä ja sen vaimolla on 300m2 okt maalla. Siellä ne nyt kahdestaan haahuilee kun lapset on muuttaneet pois.
Hirveä imurointi-urakka nyt kun ei ole enää teinejä joita voi siihen nakittaa.
Tuskin koskaan saavat sitä myytyä järkevällä hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Noh, kertoo ehkä tuon yhden kommentoijan kokemuksesta eikä niinkään kollektiivisesta mielipiteestä. Suurin osa ihmisistä varmasti hahmottaa, että makuja ja tarpeita on erilaisia. Osa oikeasti kokee tarvitsevansa avaruutta ja isoja neliöitä samalla kun toinen on aivan yhtä onnellinen pienemmässä asunnossa. Paljonhan tähän vaikuttaa ympäristö, jossa me olemme varttuneet ja mihin olemme tottuneet.
Mielipiteitä saa ja pitää olla, mutta hyvä on muistaa etteivät ne omat mielipiteet ole totuuksia 😊
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen että kukin tyylillään, kaikki tykkää eri asioista. Meillä on 215 asuinneliötä Päijänteen rannalla omarantaisella tontilla, 15 min ajomatka keskustaan ja työpaikoille, erillinen rantasauna. Ap:n asunto on varmaan samanhintainen kun tämä meidän kiinteistö.
Eikös Helsinkiläiset ota vesijohtovetensä Päijänteestä? Me juodaan pohjavettä mutta jätevedet päätyy puhdistamon kautta Päijänteeseen. Siinäkin on yksi yhdistävä tekijä.
Ajattelit että kukin tyylillään ja kaikki tykkää eri asioista, kuten helsinkiläiset ilmeisesti sinun paskavesiesi juomisesta?
Ei ollut yhtään asenteellinen kommentti, ei 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelit että kukin tyylillään ja kaikki tykkää eri asioista, kuten helsinkiläiset ilmeisesti sinun paskavesiesi juomisesta?
Jos kysyy mielipidettä jostain asiasta, niin silloin pitäisi kestää kaikenlaiset mielipiteet. Nuo asiat tuli ensimmäisenä mieleen ap:n tilanteesta.
Ajattelen että niillä on varmaan hyvä duunipaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyy mielipidettä jostain asiasta, niin silloin pitäisi kestää kaikenlaiset mielipiteet. Nuo asiat tuli ensimmäisenä mieleen ap:n tilanteesta.
Kyllä ja jos mielipiteensä esittää, pitää yhtä lailla kestää siihen kohdistuvaa kritiikkiä. Tämä on keskustelun merkki.
Jaa, ajatukseni riippuvat esim siitä, millä seudulla asustelette. En keksi montaa paikkaa, jossa itse haluaisin asua, vaikka asunto/talo olisi mukava ja omistus. Eli vähän tarkempaa kuvausta, niin jaan ajatukseni.
Ajattelen, että mäkin asun Stadissa mukavasti 110 neliön velattomassa kantakaupunkiasunnossa. Sit mietin, että oon tyytyväinen, kun olen tämän saanut hankittua ihan ite ilman kenenkään taloudellista tukea. Kohtuu harvat on näin nollasta ponnistaneet.
Itä-Helsingissä myös metron vieressä, 50m2. Fyrkkaa olisi asua keskustassa, välirahalla joka km keskustasta pois saa myös laatua. Äänieristys ja rauha on tärkeää ja sitä ei ole rahalla aina saanut. Eläkkeellä muutan ytimeen. Jokainen käyttäköön rahansa puhkiverotetussa Suomessa miten haluaa. Stadi on kyllä verraton vihreä ja merellinen kylä.
Minä asun 106 neliön rivarissa Helsingissä. Kokonaan maksettu. Repikää siitä. Én muuta mihinkään.
Katsos kun me työssäkävijät emme halua tuhlata liikaa aikaa työmatkoihin. Jos työpaikka on Helsingin keskustassa, siellä sitten myös asutaan, jos on varaa.