Lapsen mummon toimintatapa- Mitä mieltä?
Lapsen oli tänään mummonsa luona hoidossa. Sovittiin perjantaina, että lapsi saa tulla hoitoon mummonsa luo. Lapsen mummo ilmoitti, että jääkaappi on aikalailla tyhjä eikä lapselle ole juurikaan syömistä. Päätimme tehdä ruuat mukaan taas. Lapsen mummo ei ikinä tarjoa lämmintä ruokaa. Mitä ajattelisitte? Mielestäni on kummallista, ettei lapsenlapselle ole mummolassa ruokaa vaan vanhemmat raahaavat ruuat joka kerta itse mukaan.
Kommentit (114)
Tuo, että vanhemmat vie ruoat lapselle mummun luo mukaan, ei nyt mielestäni niin kummallista ole, mutta se on kyllä kummallista, että kun mummu on pyydetty hoitamaan lasta lapsen kotiin, niin mummu joutuu viemään lapselle ruoat mukanaan. Jos ei vie, niin ruokakauppareissu tiedossa, koska kaapit ovat tyhjät.
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että vanhemmat vie ruoat lapselle mummun luo mukaan, ei nyt mielestäni niin kummallista ole, mutta se on kyllä kummallista, että kun mummu on pyydetty hoitamaan lasta lapsen kotiin, niin mummu joutuu viemään lapselle ruoat mukanaan. Jos ei vie, niin ruokakauppareissu tiedossa, koska kaapit ovat tyhjät.
Ei tainnut mennä ihan näin..
Ap
Ilmeisesti mummolla ei ole juurikaan rahaa ostaa ruokaa. Onko edes toimintakykyä ja osaamista tehdä sitä ruokaa. Voisitte kyllä miehesi kanssa tukea ja auttaa mummoa ruoka-asioissa ihan silloinkin, kun lapsi ei ole siellä hoidossa. Pitäähän mummonkin syödä.
Kotihoito tuo monelle mummolle pakasteeseen viikon eväät. Niitä sitten lämmitellään mikrossa kaksi kertaa päivässä, paljon muuta ei ole.
Oletko tutustunut mummoon (anoppiisi?) vasta lapsen saannin jälkeen, vai miten hän on toiminut ennen lasta?
Jokatapauksessa tottakai viet lapsellesi (ja sille mummolle myös) ruokaa reilusti siksi ajaksi kun lapsesi on siellä hoidossa.
Meidän lapsilla on hyvätuloiset, toimintakykyiset ja keittotaitoiset mummot, joille on kunnia-asia tarjoilla ruokaa koko suvulle ja hemmotella lastenlapsia. Mutta kaikilla ei ole.
On kuitenkin ihanaa, että lapsesi mummo HALUAA viettää aikaa lapsesi kanssa. Sekään ei ole itsestäänselvyys. Ole kiitollinen ja auta sinä osaltasi mummoa.
Mummolla ei ole voimia käydä kaupassa. Onko masentunut, väsynyt, liikuntaongelmia, varoo koronaa? Ei tarpeeksi rahaa? Käykää mummon kanssa kaupassa, ei kehtaa itse ehdottaa. Tarvitsee ehkä seuaa kauppaan. Tai luvatkaa tuoda kaupasta, mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut mennä ihan näin..
Ap
En tarkoittanut, että tämä olisi teidän tapauksenne, vaan oma kokemukseni, ja vielä monta kertaa.
totuus kirjoitti:
Ilmeisesti mummolla ei ole juurikaan rahaa ostaa ruokaa. Onko edes toimintakykyä ja osaamista tehdä sitä ruokaa. Voisitte kyllä miehesi kanssa tukea ja auttaa mummoa ruoka-asioissa ihan silloinkin, kun lapsi ei ole siellä hoidossa. Pitäähän mummonkin syödä.
Kotihoito tuo monelle mummolle pakasteeseen viikon eväät. Niitä sitten lämmitellään mikrossa kaksi kertaa päivässä, paljon muuta ei ole.
Oletko tutustunut mummoon (anoppiisi?) vasta lapsen saannin jälkeen, vai miten hän on toiminut ennen lasta?
Jokatapauksessa tottakai viet lapsellesi (ja sille mummolle myös) ruokaa reilusti siksi ajaksi kun lapsesi on siellä hoidossa.Meidän lapsilla on hyvätuloiset, toimintakykyiset ja keittotaitoiset mummot, joille on kunnia-asia tarjoilla ruokaa koko suvulle ja hemmotella lastenlapsia. Mutta kaikilla ei ole.
On kuitenkin ihanaa, että lapsesi mummo HALUAA viettää aikaa lapsesi kanssa. Sekään ei ole itsestäänselvyys. Ole kiitollinen ja auta sinä osaltasi mummoa.
Kyse on ihan työikäisestä, hyväkuntoisesta ihmisestä, jolla on talous hyvä ja osaa keittää.
Ap
Mummolla on talous tiukilla, eikä kehtaa pyytää rahaa ruokaan. Näkee varmaan itsekin nälkää. Häpeä sinä sukulainen, joka et ole asiaa huomannut.
Jos mummolla on alin mahdollinen eläke, niin silloinhan onitsestään selvää, että ruoat pitää viedä. Mielellään myös ostaa mummolle ruokaa omaan käyttööm ja ehkä muitakin tykötarpeita. Lapsenhoidosta voisi olla paikallaan miettiä jopa pienimuotoista palkkaa, jos tapahtuu usein.
Vierailija kirjoitti:
Kun minun lapsenlapseni tulee meille hoitoon, tarjolla on aina ruokaa ja jos tulee pienellä varoitusajalla, teen nopsasti jotain syötävää. Ja koska mummi saa vähän hemmotella, aina on myös jotain pientä herkkua ruuan jälkeen. Ihan vauvana pojalla oli omat eväät mukana, mutta ei sen jälkeen, on ihan kunnia-asia ruokkia pikkuinen ja usein koko perhe ❤️
Mihin perustuu tuo, että mummi saa hemmotella herkuilla? Ei taida ihan hirveästi lapsen terveys kiinnostaa, vaikka muuta väitetään.
Vierailija kirjoitti:
Mummolla on talous tiukilla, eikä kehtaa pyytää rahaa ruokaan. Näkee varmaan itsekin nälkää. Häpeä sinä sukulainen, joka et ole asiaa huomannut.
Ei kyllä ole näin asia.
Vierailija kirjoitti:
totuus kirjoitti:
Jokatapauksessa tottakai viet lapsellesi (ja sille mummolle myös) ruokaa reilusti siksi ajaksi kun lapsesi on siellä hoidossa.Meidän lapsilla on hyvätuloiset, toimintakykyiset ja keittotaitoiset mummot, joille on kunnia-asia tarjoilla ruokaa koko suvulle ja hemmotella lastenlapsia. Mutta kaikilla ei ole.
On kuitenkin ihanaa, että lapsesi mummo HALUAA viettää aikaa lapsesi kanssa. Sekään ei ole itsestäänselvyys. Ole kiitollinen ja auta sinä osaltasi mummoa.Kyse on ihan työikäisestä, hyväkuntoisesta ihmisestä, jolla on talous hyvä ja osaa keittää.
Ap
Pihi? Vai onko epävarma lapsen ruokavaliosta, eikä halua tarjota vääränlaista ruokaa?
Mummo sanoo aina lapselle, että " minä teen kyllä ruokaa sinulle" lupasi että leipoo lapsen kanssa. Eikä leiponut. Mielestäni ei ole kovin mukavaa, kun ei lupaukset koskaan toteudu. Jos lapsen kanssa luvataan leipoa niin se on lasta kohtaan ikävää kun leipominen ei toteudu eikä ruokaa laiteta. Jos olisin itse mummo niin en voisi sanoa lapselle asioita, mitkä eivät toteudu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
totuus kirjoitti:
On kuitenkin ihanaa, että lapsesi mummo HALUAA viettää aikaa lapsesi kanssa. Sekään ei ole itsestäänselvyys. Ole kiitollinen ja auta sinä osaltasi mummoa.Kyse on ihan työikäisestä, hyväkuntoisesta ihmisestä, jolla on talous hyvä ja osaa keittää.
ApPihi? Vai onko epävarma lapsen ruokavaliosta, eikä halua tarjota vääränlaista ruokaa?
Ehkä hän on rahasta tarkka. Vaikea sanoa.
Ap
Itse yritän suhtautua näihin mummojen kummallisuuksiin kääntäen huomioni siihen, mikä on hyvää. Vaatia kun ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän suhtautua näihin mummojen kummallisuuksiin kääntäen huomioni siihen, mikä on hyvää. Vaatia kun ei voi.
Ei kukaan vaadi mitään. Lähinnä ihmettelen.
Ap
Jos lapsi on jatkuvasti äidilläsi hoidossa, on tuo ymmärrettävää, mutta jos hän hoitaa lapsenlastaan vain harvoin, on tuo kummallista. Minun äitini suhtautuu asioihin samalla tavalla. Ei kyllä ole ikinä oma-aloitteisesti tarjoutunut, että voi hoitaa lapsia. Lapset ovat jo isoja ja on hoitanut heitä kaiken kaikkiaan alle 10 kertaa ja kun on hoitanut, on hän useasti sanonut, että hänellä ei nyt ole mitään ruokaa. Kyllä minusta on outoa ja itsekästä, että jos lapsenlapset ovat mummollaan harvoin hoidossa, niin mummo ei halua/voi tehdä teille ruokaa. Eikä tämä ole hänellä rahasta kiinni.
Näin mummuna sanoisin että hän ei vaan jaksa hoitaa lastasi ap.
Siis syökö tämä mummo itse lämmintä ruokaa päivän aikana? Tuskin nyt itse on mitään syömättä. En ole vielä eläessäni tavannut omassa lähipiirissäni tai tuttavienkaan sellaista mummoa, jolle ei olisi tärkeää, että lapsenlapsi saa syödäkseen, kun kylään tulee. Tuntemilleni vanhoille ihmisille on kunnia-asia, että on tarjolla ruokaa ja kahvileipää. Rahasta ei siis tässä tapauksessa asia ole kiinni, kuten ap totesi. Kuulostaa tosi oudolta jutulta. Jos mummo itselleen tekee (lämmintä) ruokaa, niin luulisi siitä riittävän vähän lapsellekin eivätkä pullanleipomistarpeet maltaita maksa. Outoa myös tämä leipomisen lupailu. Itse sanoisin ihan suoraan, että jos pyytää lasta hoitoon, niin pitäisi kyllä jotain pientä syötävääkin varata ja puheet lapselle pitää kyllä pitää eikä luvata sellaista, mitä ei sitten tapahdukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minun lapsenlapseni tulee meille hoitoon, tarjolla on aina ruokaa ja jos tulee pienellä varoitusajalla, teen nopsasti jotain syötävää. Ja koska mummi saa vähän hemmotella, aina on myös jotain pientä herkkua ruuan jälkeen. Ihan vauvana pojalla oli omat eväät mukana, mutta ei sen jälkeen, on ihan kunnia-asia ruokkia pikkuinen ja usein koko perhe ❤️
Ihana lukea tätä kirjoitustasi. Aivan ihana asenne sinulla. ❤️
Minusta tämä on ns. normaali asenne. Normaalit ihmiset ajattelevat näin. Normaalille ihmiselle oma lapsi ja hänen lapsensa ovat tärkeitä ja rakkaita. Heitä haluaa auttaa ja hoitaa sekä tarjota ruokaakin.
Ihmellisiä ihmisiä, ajattelutapoja ja asenteita tälläkin palstalla olen nähnyt. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen törmännyt täällä tähän, että ”olen omat lapseni hoitanut enkä enempiä hoitele.” Pakko olla tällaisella joku persoonallisuuushäiriö tai muuten kuspääluonne.
Tuskin ne lämpimät ruuat riittävät, pitäisi olla välipalat, jälkiruoka, aamupala ja iltapala. Ja juomat. Jos kaappi on siis tyhjä.