Sukunimen vaihtaminen alle 18-vuotiaana
Hei!
Olen 15-vuotias tyttö, ja kyllästynyt nykyiseen sukunimeeni. Ihan yksinkertaisesti koen, että se kuvaa minua ihmisenä huonosti, eikä sitä oikein osata ääntää ulkomailla. Isovaarini (isän puolelta) vanha sukunimi sen sijaan on ääntämyksellisesti kaunis, ei ääkkösiä tai "kovalta" tuntuvia kirjaimia, ja harvinaisempikin. Lisäksi haluaisin tuntea jonkinlaista yhteyttä myös isäni puoleiseen sukuun, heistä suurin osa asuu todella kaukana, enkä näe heitä juuri koskaan. Onko sukunimen vaihto (nyt jo edesmenneen sukulaisen nimeen) mahdollista alaikäisenä, jos vanhemmilla on eri nimi? Miten tämä käytännössä toimii, pitääkö laittaa johonkin lautakuntaan tai maistraattiin viestiä?
Kommentit (2)
Ehkä vanhempasi/holhoojasi voivat pyytää sukunimesi vaihtoa maistraatista. Pitää olla perustelu + lupa (sukuselvitys), että sinulla on oikeus käyttää ko. sukusi nimeä.
Ellei laki ole muuttunut voit ilmoittamalla muuttaa sukunimesi isovanhemmilla olleeseen nimeen.
Olen itse vaihtanut nimeni ennen ulkomaille muuttamista, koska minulla on ääkkösiä ja ne ovat tosi hankalia ulkomailla nimissä.
En tiedä voitko alaikäisenä vaihtaa vielä. Maistraattiin vaan sähköpostia.