Vanhemmat, miksi nuorenne ei tarvitse hakea kesätöitä??
Miksi annatte heidän lorvia kotona, maksatte heille kaiken uusista iphonesta lähtien?
Miksi teette tämän?
Oma tyttäreni kesätöissä 15-vuotiaana ja olen niin ylpeä hänestä! Eikä ole rahasta kiinni, kyllä voisin hänen menot maksaa ja uuden iPhonen ostaa.
Mutta tekisin hänelle vain karhun palveluksen.
Kommentit (75)
Ymmärrän jos on hakenut eikä saanut kesätöitä. Nyt tarkoitan näitä nuoria joiden ei edes tarvinnut hakea kesätöitä.
Ap
Lapseni opiskelee ammattikoulussa hyvin työllistävää alaa, opinnot ja työharjoittelut ovat menneet hyvin. Valmistuu 19-vuotiaana ja voi mennä ihan oikeisiin töihin. Nyt on ilmeisesti viimeinen vapaa kesä menossa, menköön.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni opiskelee ammattikoulussa hyvin työllistävää alaa, opinnot ja työharjoittelut ovat menneet hyvin. Valmistuu 19-vuotiaana ja voi mennä ihan oikeisiin töihin. Nyt on ilmeisesti viimeinen vapaa kesä menossa, menköön.
Minnekäs?
Äitini mäkätti kesätöistä aikoinaan. Olin 17v kun ekan kerran menin kesätyöhön. Se syyllistäminen oli kamalaa, kun olin 15-16v
Omia lapsia en ahdistele työllä. Ei niitä kesätöitä enää saakkaan siten kuin omassa nuoruudessa. Oma eläkeikäni on 67 vuotta. Kyllä niitä töitä saa tehdä loppuelämän. Antaa nauttia. Lapset nyt 18v ja 15v.
Ap, tiedät kenelle jatkossa työpaikkoja jaetaan. Tyttäresi tulee olemaan yksi heistä.
Tiedän kuinka paljon työnantajat arvostavat nuoria jotka ovat kerryttäneet työkokemusta.
15v on viikon verran vapaaehtoisena apuohjaajana leirillä. Lisäksi kouluvuosi oli rankka koronaeristyksineen, joten nauttikoon nyt kesästä!
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedät kenelle jatkossa työpaikkoja jaetaan. Tyttäresi tulee olemaan yksi heistä.
Tiedän kuinka paljon työnantajat arvostavat nuoria jotka ovat kerryttäneet työkokemusta.
Paitsi jos Ap:n tytär opiskelee joksikin merkonomiksi tai hömppähumanistiksi, kun niitä on satoja per vapaa työpaikka, monilla paljon enemmän työkokemusta.
Minun nuoreni ei tarvinnut hakea kesätöitä. Minä pyysin hänet minulle omaan yritykseeni töihin, että saan sitten pitää itsekin kesälomaa.
Toinen lähtee elokuussa ulkomaille vaativaan yliopistoon.
Toinen menee syksyllä huippulukioon.
Kyllä he saa nyt levätä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä he saa nyt levätä.
Miten niin menee huippulukioon? Ei yhteishaun tulokset ole vielä tulleet. Vai onko jo siis toisen tai kolmannen vuoden opiskelija?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä he saa nyt levätä.
Ihmiset eivät vain voi olla kehuskelematta teksteissään. Aloittaja muisti kertoa, ettei heillä rahasta ole kiinni, lapsille vain halutaan opettaa työntekoa jo nuoresta. Tässä toisessa vastauksessa taas korostetaan, että nuori on menossa ulkomaille ja nimenomaan vaativaan yliopistoon ja toinen huippulukioon. Ei vahingossakaan voinut yksinkertaisesti kirjoittaa, että nuoret menevät toinen yliopistoon ja toinen lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä he saa nyt levätä.
Miten niin menee huippulukioon? Ei yhteishaun tulokset ole vielä tulleet. Vai onko jo siis toisen tai kolmannen vuoden opiskelija?
Keskiarvo on 9,92. Sillä pääsee kyllä johonkin noista neljästä ekasta vaihtoehdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä he saa nyt levätä.
Ihmiset eivät vain voi olla kehuskelematta teksteissään. Aloittaja muisti kertoa, ettei heillä rahasta ole kiinni, lapsille vain halutaan opettaa työntekoa jo nuoresta. Tässä toisessa vastauksessa taas korostetaan, että nuori on menossa ulkomaille ja nimenomaan vaativaan yliopistoon ja toinen huippulukioon. Ei vahingossakaan voinut yksinkertaisesti kirjoittaa, että nuoret menevät toinen yliopistoon ja toinen lukioon.
Koska se yliopisto on vaativa ja siellä ei ole lomaa ensi kesänä kuin kuukausi. Lisäksi siellä on menestyttävä ekan vuoden opinnoissa jotta saa jatkaa.
Huippulukioon meneminen on eri asia kuin normilukioon.
Harrastaa kilpaurheilua, treenaa 1-2 kertaa päivässä 6 päivää viikossa.
"Suorita, suorita, tee, tee, menesty, menesty... Ei ihme, että paineet kasvaa ja riittämättömyyden tunne lisääntyy. Antakaa nuorten elää tätä päivää, nauttia, relata ilman kiristystä. Jaksaa sitten painaa, kun tosi opinnot edessä.
Tekee hyvää mielenterveydelle lepääminen. Haloo miksi aikuisille on loma?! Kuka aikuinen menee lomalla kesätöihin?
On hyvä että lapset ja nuoret voivat elää nuoruutta, eikä tarvitse koko ajan murehtia kuten osa aikuisista. Osalla on kirjoja /muuta kivaa tekemistä joiden kanssa sivistyy ja lomasuunnitelmia varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Äitini mäkätti kesätöistä aikoinaan. Olin 17v kun ekan kerran menin kesätyöhön. Se syyllistäminen oli kamalaa, kun olin 15-16v
Omia lapsia en ahdistele työllä. Ei niitä kesätöitä enää saakkaan siten kuin omassa nuoruudessa. Oma eläkeikäni on 67 vuotta. Kyllä niitä töitä saa tehdä loppuelämän. Antaa nauttia. Lapset nyt 18v ja 15v.
Minulla sama. Äiti syyllisti jatkuvasti että laiskottelen kun en ollut kesätöissä. Ei tosin ehdottanut asiaan varsinaisesti mitään ratkaisuakaan. Asuimme niin korvessa että lähimmälle mansikkapellolle ja kaupallekin oli n. 25 km. Sitä olisi kai pitänyt fillarilla polkea edestakaisin, ja olla iloinen että saa kitkeä rikkaruohoja muutaman satasen korvauksella. Laiskana en itseäni pidä ja myöhemmin olen työllistynyt varsin mukavasti, mutta silloin n. 14-17-kesäisenä koin tuollaisen työnteon matkoineen niin raskaana että en todellakasn halunnut edes hakea. Siitä sain totisesti kuulla, vaikka hoidin kotona käytännössä kaikki koti- ja pihatyöt. Ilman palkkaa tietenkin.
Kyllä niitä töitä ehtii tehdä eläkeikään asti. Nauttikoot nuoruudestaan.