Milla saa saunan lasiovesta kalkki? kerrostuman pois?
Siis se harmaa siinä lasin pinnalla mikä ei rätillä pyyhkimällä lähde. Etikka kokeiltu, ei apua. Tarvitaan tujumpi aine.
Kommentit (60)
Mikähän siinä on että saunoihin laitetaan nykyään aina lasiovi? Mitä järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Säälittävää oikeasti...
a. Joku käyttää aikaansa (resurssi jota ei saa takaisin kun sen on kerran tuhlannut) postauksen kirjoittamiseen. ämän lisäksi käytetään sähköä ja luonnonvaroja.
b. porukka kirjoittaa vastauksia joissa käytetään samoja asioita.
c. tuo selviäisi googlella
Miksi? Miksi tämä ketju on olemassa? Miksi joku ei ole vaikka lukenut viittä minuuttia jotain järkevää ja siten kehittänyt itseään? Tai kertonut jollekin rakastavansa tätä. Tai jotain. Jotain muuta kuin tämän paskapalstan vammaisimmat ketjut...
Ihmiskunta ansaitsee koronan ja kaiken sen tuhon mitä on tulossa.
Sellaista se teiniangsti on :D Älä huoli kyllä se menee ohi kun vähän aikuistut.
Vierailija kirjoitti:
Etikka-ruokasoodaseos, hankaamalla.
Etikka kyllä, mutta ehdottomasti ilman ruokasoodaa! Etikka plus sooda neutraloi toistensa vaikutuksen eli puhdistuskyky häviää. Happoja ja emäksiä pitää käyttää vuorotellen, EI YHTÄAIKAA.
Ja sitten kun saatte ne lasiovenne kirkkaiksi jälleen, muistakaa kuivata ne saunan/suihkun jälkeen.
Mulle tästä palstalla kettuiltiin taannoin, vaan eipähän ole kymmenen vuoden suihkuttelujen jälkeen tarvinnut mitään hankausaineita käyttää.
Siis kuivatkaa! Se on pieni homma.
Saaren taika greippi siivoussaippua.
Meillä on kokeiltu ihmesieni, rautakaupan kalkinpoistoaine, wc pesuaine, astianpesuaine, sitruunahappo ja mitähän vielä, en varmasti muista kaikkea. Ei lähde ei...
Universal stonella itse olen saanut suihkun ja saunan lasit kirkkaiksi. Jos käytätte kalkinpoistoaineita tms. happamia pesuaineita, niin muistakaa neutraloida pesun jälkeen. Laattojen saumaukset eivät kestä hapanta vaan lähtevät hapertumaan.
Etikkaa. Ensin kokeile etikka-vesi -seosta 1:1, jos ei auta, pelkkää etikkaa. Ei mitään ihmesientä! Huuhtele etikkapesun jälkeen ja kuivaa. Siistiä tuli (ovi oli ollut pesemättä 7 vuotta (!) muuttaessamme tänne).
Minulla toimi Saaren Taika siivoussaippua. Tuli puhdasta, vaikka olin skeptinen. Sillä lähti myös liesituulettimen pinttynyt rasva.
Lasiskrapa, ikkunan, akvaarion tai lasilieden putsaukseen tarkoitettu. Sillä mä sain monen vuoden tahrat saunanovesta muuttosiivouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes kloriitti?
Ei kyllä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Lasiskrapa, ikkunan, akvaarion tai lasilieden putsaukseen tarkoitettu. Sillä mä sain monen vuoden tahrat saunanovesta muuttosiivouksessa.
Oli varmaan hurja homma. Mites nyt jatkossa putsaat?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun saatte ne lasiovenne kirkkaiksi jälleen, muistakaa kuivata ne saunan/suihkun jälkeen.
Mulle tästä palstalla kettuiltiin taannoin, vaan eipähän ole kymmenen vuoden suihkuttelujen jälkeen tarvinnut mitään hankausaineita käyttää.
Siis kuivatkaa! Se on pieni homma.
No en kyllä jaksa kulkea miehen perässä kuivaamassa vesijälkiä. Vaihdetaan saunan ovi, kun se menee liian pahan näköiseksi.
Liiterin kalkinpoistopesuaineella lähti minulla hyvin.
Valkoinen suihkepullo.
Mites kun on puiset raamit ja keskelläkin yks poikkipuu, niin mitä ne tykkää noista aineista? Tai miten suojaisi? Mulla ei lähde etikalla ja muutkin aineet vaan valuu pintaa pitkin alas. Miten saatte aineen pysymään siinä lasissa sen aikaa kun pitäis antaa vaikuttaa?
All Tip Top. Saa vain verkkokaupasta. En tajua, miten olen joskus viitsinyt siivota ennen sitä. Kaakelit, rosteri-kodinkoneet, jääkaappi sisältä, aterimet jne. Hohtavan puhtaiksi, toki hieman työtä vaatii. Lisäksi kotimainen, myrkytön ja riittoisa, iso purkki kestää minulla yli vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kokeiltu ihmesieni, rautakaupan kalkinpoistoaine, wc pesuaine, astianpesuaine, sitruunahappo ja mitähän vielä, en varmasti muista kaikkea. Ei lähde ei...
Oletko oikeasti käyttänyt sitruunahappoa? Se on kiteistä jauhetta.
Sitruunamehu on eri asia. Ei auta pinttymiin, vaikka hapanta onkin.
Sitruunahapolla olen saanut vedenkeittimeen saostuneet paksut kalkkilevytkin liukenemaan. Teräspohja hohtaa taas kirkkaana.
Sitruunahapolla (saa kesällä ihan ruokakaupoistakin, koska on myös säilöntäaine) ja Universal stonella siivoojat vetää.
Ihmesientä kieltävät käyttämästä pitemmän päälle, koska se karhentaa pinnan ja jokainen seuraava lika nappaa kahta pahemmin. (Universal stone ei karhenna vaan hioo.)
TAIKASIENELLÄ! Myydään joka marketissa. Vettä ja taikasieni.