Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskoulun opettajia paikalla? Millä

Vierailija
07.06.2021 |

Millä perusteella stipendit jaetaan? Mietin vaan kun itsellä kolme lasta, eikä yksikään ole ikinä saanut stipendiä, vaikka koulumenestys on ollut ihan hyvää, ellei jopa erinomaista, yli yhdeksän keskiarvoja jne. Siltikään yhtenäkään vuonna ei ole stipendiä osunut kellekään.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyville ne menee, minulla on kaksi lasta ja aina tuli useampi stipendi. Nyt he ovat jo aikuisia.

Vierailija
62/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun opettaja, ja vakuutan, ettei stipendejä jaeta vanhempien perusteella. Koulussa on 500 oppilasta. Oman valvontaluokkani vanhemmat tapaan kerran vuodessa, osa ei tule edes silloin. Jos ysillä tunnistan edes kolme vanhempaa ulkonäöltä, on se jo ihme. Viestejä ja puhelinsoittoja tulee vaihdettua noin viiden oppilaan vanhemman kanssa tiiviimmin. En silti tiedä heistä mitään.

Yläkoulussa jaetaan vuosittain luokkastipendi ja reilu kaveri -stipendi. Jälkimmäisen oppilaat äänestävät, ensimmäisen saaja on se paras todistus. Kasilla valitaan sitten eri saaja parhaasta todistuksesta mutta ysillä saajia on kaksi, joten silloin voi osua samalle kuin aiemmin, kun todella valitaan ne luokan parhaat (usein tyttö ja poika mutta voi olla samaa sukupuultakin, jos luokalla on paljon menestyjiä jommassa kummassa sukupuolessa ja erot on suuret). Hymy-patsaan saa kasi ja se äänestetään.

Ysillä on ainestipendit ja yritysten lahjoittamat stipendit. Nämä siis pyritään antamaan aina useille tai päättyvän aineen saajalle esim. kotitaloudessa tai musiikista voi saada seiskakin. Saman aineen opettajat neuvottelevat, ketä ehdotetaan. Omaa oppiainettani opettaa kolme muuta opettajaa, joten arvoimme saajan eikä arpa suosinut omaa ehdokastani. Opetin 80 ysiä, sain valita vain yhden ja arpa ei suosinut tätä. Monia hyviä jäi ilman.

Yritysten stipendit liittyvät usein tiettyyn oppiaineeseen tai aktiivisuuteen esim. hyvät ryhmätyötaidot, kiinnostunut ympäristöstä tai yhteiskunnallisista asioista, ylläpitää hyvää luokkahenkeä jne. Ysejä on reilu 150 oppilasta, jaettavia stipendejä on parisenkymmentä, joten väkisinkin on sellaisia, jotka eivät sitä stipendiä saa, koska joku on ollut siinä aineessa parempi. Vanhempien taustasta ei kukaan tiedä yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmilla on vasemmiston, perussuomalaisten tai vihreiden jäsenkirja, voi stipendit unohtas. Useimmiten ne menee kokoomuslaisten ja keskustalaisten lapsille, koska rahoittajatahot ovat näiden puolueiden listoilta. Myös RKP:läiset ovat yliedustettuina stipendien saajissa.

Vierailija
64/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmilla on vasemmiston, perussuomalaisten tai vihreiden jäsenkirja, voi stipendit unohtas. Useimmiten ne menee kokoomuslaisten ja keskustalaisten lapsille, koska rahoittajatahot ovat näiden puolueiden listoilta. Myös RKP:läiset ovat yliedustettuina stipendien saajissa.

Nyt sulla taitaa 5G-siru vähän prakata.

Peruskoulussa ei ketään kiinnosta kenenkään puoluekanta, ja suurimmalla osalla meistä ei ole mitään jäsenkirjoja.

Opintojen myöhemmissä vaiheissa ruotsinkielisille opiskelijoille on suhteessa enemmän stipendejä, koska ruotsinkieliset ovat säätiöineet varojaan enemmän. Jos haluat muuttaa maailmaa, voit perustaa vaikka oman kulttuurisäätiön, joka jakaa varoja mieleisillesi opiskelijoille.

Vierailija
65/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä arvailuita lukiessani en tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.

Stipendejä ei jaeta vanhempien perusteella (tänä keväänä annoin stipendin sen yhden pahimman valittajaäidin lapselle, koska oppilas nyt parhaiten sopi myönnettävän stipendin kriteereihin.

Stipendeillä on kriteerit ja myönnetään niiden kriteerien perusteella. Jos stipendi on luokkakohtainen, siitä päättää se opettaja. Jos yleisempi, siitä päättävät opettajat yhdessä. Stipendien kriteerejä on monenlaisia: paras keskiarvo, hyvä kaveri, tsempannut kovasti, lahjakas musiikissa jne.

Suoraan sanoen veettää, kun me opettajat oikeasti mietimme ja pohdimme ne stipendien saajat ja sitten joku mamma heittää jotain suosikkijärjestelmää.

En tiedä, miten on pienten paikkakuntien kouluissa, mutta ei minulla ole tietoa oppilaitteni vanhempien ammateista, puhumattakaan poliittisesta suuntautumisesta. Ja vaikka olisikin, ei niillä ole merkitystä, vain niillä lapsilla on!

Vierailija
66/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ärsyttävälle lapselle opettaja stipendiä antaa.

Usko pois, tätä olen miettinyt myös, että

voiko olla että opettajat pitävät lapsiamme jotenkin ärsyttävinä.. Toisaalta ovat aina olleet tasaisen hyviä koulussa, suurin osa stipendeistä menee parhaiten tsempanneelle jne. Mutta oli tänäkin vuonna jaossa stipendi hyvästä koulumenestyksestä, mielestäni ennenkin ollut, mutta ei saanut meidän lapsi sitä nytkään, vaikka pelkkää 9 ja 10 tullut kaikista kokeista, ja taitoaineetkin kiitettävää.

Ja toki ymmärrän että jos luokassa 24 oppilasta ja 2-3 saa stipendin, niin aika moni jää ilman, mutta ihmettelen ettei yksikään lapsistani ole ikinä saanut yhtäkään stipendiä. Luulisi että jo todennäköisyyksienkin mukaan olisi osunut kohdalle.. T. Ap

Ei kannata välittää. Minä olin ylioppilaaksi asti se luokan toiseksi tai kolmanneksi paras, joka ei ikinä saanut stipendiä. Sen sai aina se paras ja sitten se luokan häirikkö/huonoin, joka oli vähäksi aikaa tsempannut. Ne hymypojat ja tytöt meni luokan suosituimmille prinsessoille ja alfoille, kun oppilaat itse sen äänesti.

Näin ne vain menee. Mitäs tuosta.

Vierailija
67/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä, jotka kitisevät opettajien antavan stipendejä esimerkiksi vanhempien perusteella tai jollain lellimisperusteilla, ovat kyllä omienkin kokemusten mukaan täysin hakoteillä. On ikävää, että koulumenestys on niin kateutta herättävä aihe. Omista lapsistanikin on puhuttu kermaperseinä esimerkiksi hyvän koulumenestyksen kohdalla. Asialla ovat olleet kermaperseet itse sekä heidän lapsensa. Meille on kyllä tullut stipendejä esimerkiksi koulumenestyksen johdosta lapsille. Se on tarkoittanut sitä, että esimerkiksi toisen lapsen keskiarvo on huonoimmillaan ollut 9,8 tähän saakka. Tuo hänen ”huonoin” todistus on tullut siten, että tuona vuonna kokeista oli pelkkiä kymppejä (mikä kuulostaa jo uskomattomalta, mutta on totta). Harrastaa aktiivisesti myös paria taitoainetta, on kiinnostunut niistä kaikista sekä ahkera, joten ei ihme, että numerot hyviä. Käytökseltään rauhallinen ja ystävällinen. Ahkeria ja avuliaita lapsia, auttavat myös kotitöissä aina pyydettäessä. Ahkeruus näkyy myös harrastuksissa ja niissäkin usein palkinnoilla. Ja aivan ansaitusti. Monesti epäilyt stipendeistä liittyvät varmasti siihen, että vanhemmat tai lapset eivät tiedä kuinka hyvin joku todellisuudessa menestyy. Kun oma lapsi menestyy myös hyvin, on vaikea ymmärtää, että joku menestyy vielä paremmin, jos tietoa ei ole.

Vierailija
68/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä esittäisin kysymyksen ap:lle, että MIKSI haluat lapsillesi stipendin? Opettaa, että vasta muiden huomio tekee suorituksestasi hyvän? Että muut kadehtii lastesi erinomaisuutta? Että lastesi tulee saavuttaa muiden ihailu?

Miksei sinulle riitä lastesi menestyminen koulussa sellaisenaan ilman ulkoisia palkintoja?

Jos arvottaisitkin lapsesi sen mukaan mitä he tekevät ja ovat oikeasti sydämeltään niin sinua ei kiinnosta p*kaakaan stipendit. Menee kelle menee, kunhan olet itse tyytyväinen elämääsi.

Vierailija
69/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras menee tietenkin akateemisesti parhaimmalle, eli lukuaineiden keskiarvon mukaan. Loput menee sitten usein sellaisen kannustavan ja prososiaalisen toiminnan mukaan. Hajuton, mauton ja äänetön (vaikka hyvä), ei saa stipendiä, ellei koko luokka ole sellainen. 

Vierailija
70/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan validi keskustelu ja minuakin kiinnostaisi tietää, jos on kaksi yhtä hyvää vaihtoehtoa, niin saako se lapsi stipendin kenen vanhemmat pitävät aktiivisemmin yhteyttä opettajaan ja opettaja tietää heidän olevan fiksuja ja mukavia?

Paras huoltaja on sellainen huoltaja, joka ei ota turhaan yhteyttä kouluun ja joka ilmoittaa heti aamulla täsmällisen syyn lapsen poissaololle. Toki jos on jotain oikeasti tähdellistä (mummo kuoli, lapsi surullinen – lapsella puhjennut sairaus – lapsella oppimisongelma, josta tieto ei ole edennyt kouluasteelta toiselle), sitten sopii ottaa yhteyttä. Muussa tapauksessa ne turhat yhteydenotot vievät työaikaa ja energiaa siitä varsinaisesta työstä.

Vierailija
71/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulussa yksi opettaja yksinään ei päätä stipendin saajaa muuta kuin sellaisessa tilanteessa, että stipendi myönnetään esim. musiikista tai kuviksesta ja talossa on vain yksi näiden aineiden opettaja.

Vierailija
72/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittava ajatus näin opettajana, että vanhemmat luulevat opettajan haluavan, että vanhemmat ovat yhteydessä! Miksi haluaisimme? Oppilaita on satoja, riittää, että olen yhteydessä heihin, ja vanhemmat kuittaavat wilmamerkinnät. Oman luokan vanhemmat tavataan arviointikeskusteluissa, mutta siinäkin on tarkoitus puhua oppilaan kanssa, ei tutustua vanhempiin.

Vierailija
73/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun lapset poikia? Sillä perustella. T: kolmen pojan äiti, lapset on saanut hymypoikapalkinnot kun niitä on pakko jakaa pojillekkin. Nyt tuli keskimmäiselle musiikkistipendi, ysiluokan keväänä.

Kyllä lapseni ovat poikia, kaksi vanhinta. Nuorin, tyttö, päätti nyt vasta ensimmäisen luokan. Olen myös

huomannut että useina vuosina kaikki stipendit ovat menneet tytöille, toisaalta tyttöjä on usein luokilla ollut enemmän. Opettajat ovat myös olleet naisia, toivon kyllä että tämä ei ole syy, kun muutenkin poikien koulumenestys huonontuu jatkuvasti. T. Ap

Vierailija
74/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä esittäisin kysymyksen ap:lle, että MIKSI haluat lapsillesi stipendin? Opettaa, että vasta muiden huomio tekee suorituksestasi hyvän? Että muut kadehtii lastesi erinomaisuutta? Että lastesi tulee saavuttaa muiden ihailu?

Miksei sinulle riitä lastesi menestyminen koulussa sellaisenaan ilman ulkoisia palkintoja?

Jos arvottaisitkin lapsesi sen mukaan mitä he tekevät ja ovat oikeasti sydämeltään niin sinua ei kiinnosta p*kaakaan stipendit. Menee kelle menee, kunhan olet itse tyytyväinen elämääsi.

Kunhan pohdin tätä asiaa, onhan se kuitenkin vähän ihme ettei kukaan lapsista ole ikinä saanut mitään, vaikka kuitenkin ovat aina olleet luokkansa parhaita ja stipendejä joka vuosi jaettu useampia.

Ihmettelen kyllä sitä, että tämä herättää niin suuria tunteita, minua haukutaan täällä ärsyttäväksi jne. Eikö tällaista asiaa saa pohtia ja ihmetellä? Minulla ei ainakaan ole tietoa sen tarkemmin siitä miten nämä stipendien saajat loppujen lopuksi päätetään ja siksi asiaa kyselin ja ihmettelin.

En ole itse ääneen asias pohtinut, mutta lapset ovat välillä itse ihmetelleet, joten olettaisin että se merkitsisi heillekin aika paljonkin jos stipendin saisivat. Miksi en voisi toivoa sellaista lapselleni?

T. Ap

Vierailija
75/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla että sellaiset lahjakkaat lapset jotka vaan vetelevät kiitettäviä vuodesta toiseen joka aineesta tekemättä kauheasti töitä numeroiden eteen, eivät näitä stipendejä saa? Ennemmin sellaiselle joka saa kaikki kymppiä kun on lukenut kuin hullu, tai sitten sellaiselle joka on myös lukenut kuin hullu ja saanut numeroita parannettua huomattavasti.

Vierailija
76/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun lapset poikia? Sillä perustella. T: kolmen pojan äiti, lapset on saanut hymypoikapalkinnot kun niitä on pakko jakaa pojillekkin. Nyt tuli keskimmäiselle musiikkistipendi, ysiluokan keväänä.

Kyllä lapseni ovat poikia, kaksi vanhinta. Nuorin, tyttö, päätti nyt vasta ensimmäisen luokan. Olen myös

huomannut että useina vuosina kaikki stipendit ovat menneet tytöille, toisaalta tyttöjä on usein luokilla ollut enemmän. Opettajat ovat myös olleet naisia, toivon kyllä että tämä ei ole syy, kun muutenkin poikien koulumenestys huonontuu jatkuvasti. T. Ap

Naurattaa ja sylettää tämä keskustelu yhtä aikaa. Puheet pärstäkertoimesta ja viimeisimpänä oppilaiden ja opettajakunnan sukupuolen vetäminen mukaan keskusteluun kertoo enemmän kirjoittajan omasta ajatusmaailmasta kuin mistään muusta. Opettajat käyvät akateemisen koulutuksen, jonka jälkeen tieto- ja taitoso on sellainen, ettei tarvitse arvioinnissa käyttää tällaista pikkumaista ajatusmaailmaa. Useasti myös rehtori asettaa toiveita siitä, millä kriteeristön (kriteeristö on varmaan tässä vaiheessa keskustelua jo sisäistetty hyvin) kohdalla stipendejä tänä vuonna jaetaan, joten opettaja ei sitä itse edes aina päätä. Stipendien jaossa pyritään aina joka vuosi monipuolisuuteen. Jos oma lapsi ei ole saanut stipendiä niin todennäköisesti lapsen suoriutuminen koulussa ei ole parhaalla tasolla vaan siellä edellä on joku toinen jonka keskiarvo on 9,8-10. Anteeksi hieman kärkäs sävyni, mutta tämä jauhaminen alkaa ärsyttää minua.

Vierailija
77/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa ja sylettää tämä keskustelu yhtä aikaa. Puheet pärstäkertoimesta ja viimeisimpänä oppilaiden ja opettajakunnan sukupuolen vetäminen mukaan keskusteluun kertoo enemmän kirjoittajan omasta ajatusmaailmasta kuin mistään muusta. Opettajat käyvät akateemisen koulutuksen, jonka jälkeen tieto- ja taitoso on sellainen, ettei tarvitse arvioinnissa käyttää tällaista pikkumaista ajatusmaailmaa. Useasti myös rehtori asettaa toiveita siitä, millä kriteeristön (kriteeristö on varmaan tässä vaiheessa keskustelua jo sisäistetty hyvin) kohdalla stipendejä tänä vuonna jaetaan, joten opettaja ei sitä itse edes aina päätä. Stipendien jaossa pyritään aina joka vuosi monipuolisuuteen. Jos oma lapsi ei ole saanut stipendiä niin todennäköisesti lapsen suoriutuminen koulussa ei ole parhaalla tasolla vaan siellä edellä on joku toinen jonka keskiarvo on 9,8-10. Anteeksi hieman kärkäs sävyni, mutta tämä jauhaminen alkaa ärsyttää minua.

Opettajat ovat kuitenkin ihmisiä eikö? Saat anteeksi kärkkään sävyn, mutta täytyy sanoa että olen tosi yllättynyt yleisesti tämän keskustelun sävystä. Siitä saa käsityksen että opettajan mielipide on aina oikea ja ainoa oikea, eikä sitä sovi ainakaan missään nimessä kyseenalaistaa.

Ala-asteikäinen poikani sanoi että tänä vuonna ope vain valitsi kaksi oppilasta stipendin saajiksi, kriteerinä oli hyvä mm. koulumenestys ja oli kertonut myös että valinta oli vaikea. Hän sentään kertoi reilusti, että stipendin saajat olisivat hyvin voineet olla jotkut toisetkin. Jostain syystä kuitenkin valitsi nämä kaksi.

Miksi en saa miettiä miksi valinta ei koskaan osu omaan lapseeni? Nyt on tullut selväksi että lapseni ei vaan ansaitse stipendiä hyvästä koulumenestyksestä ja harrastuneisuudesta huolimatta, vaan joku muu saa ne stipendit vaikka koulumenestys ei olisi edes ihan niin hyvää joko tsemppimielessä tai sitten nämä stipendin saajat ovat vaan mielyttävämpiä ihmisiä, ainakin opettajan mielestä. Toki voivat olla muidenkin, mutta tässä tapauksessa opettaja valitsi stipendin saajat itse.

T. Ap

Vierailija
78/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90 -luvulla stipendin sai aina todistuksen perusteella. Useimmiten joka vuosi se sama tyyppi.

Vierailija
79/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat ovat kuitenkin ihmisiä eikö? Saat anteeksi kärkkään sävyn, mutta täytyy sanoa että olen tosi yllättynyt yleisesti tämän keskustelun sävystä. Siitä saa käsityksen että opettajan mielipide on aina oikea ja ainoa oikea, eikä sitä sovi ainakaan missään nimessä kyseenalaistaa.

Ala-asteikäinen poikani sanoi että tänä vuonna ope vain valitsi kaksi oppilasta stipendin saajiksi, kriteerinä oli hyvä mm. koulumenestys ja oli kertonut myös että valinta oli vaikea. Hän sentään kertoi reilusti, että stipendin saajat olisivat hyvin voineet olla jotkut toisetkin. Jostain syystä kuitenkin valitsi nämä kaksi.

Miksi en saa miettiä miksi valinta ei koskaan osu omaan lapseeni? Nyt on tullut selväksi että lapseni ei vaan ansaitse stipendiä hyvästä koulumenestyksestä ja harrastuneisuudesta huolimatta, vaan joku muu saa ne stipendit vaikka koulumenestys ei olisi edes ihan niin hyvää joko tsemppimielessä tai sitten nämä stipendin saajat ovat vaan mielyttävämpiä ihmisiä, ainakin opettajan mielestä. Toki voivat olla muidenkin, mutta tässä tapauksessa opettaja valitsi stipendin saajat itse.

T. Ap

Ärsyyntyminen ei todennäköisesti johdu sinusta ja kysymyksestäsi vaan siitä, että tätä samaa asiaa pitää jauhaa joka vuosi vanhemmille ja asian ihmettely, ja jopa opettajien kiusaaminen ja ammattitaidon jatkuva kyseenalaistaminen vanhempien taholta sen kuin jatkuu.

Vierailija
80/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Ärsyyntyminen ei todennäköisesti johdu sinusta ja kysymyksestäsi vaan siitä, että tätä samaa asiaa pitää jauhaa joka vuosi vanhemmille ja asian ihmettely, ja jopa opettajien kiusaaminen ja ammattitaidon jatkuva kyseenalaistaminen vanhempien taholta sen kuin jatkuu.

Kai se kuuluu sitten vaan työn ”haittapuoliin”, että tuollaista on vähän avattava välillä vanhemmille. Toki kiusaaminen ei ole ok, mutta kysymyksen esittäminen tuskin on sitä kuitenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän