Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskoulun opettajia paikalla? Millä

Vierailija
07.06.2021 |

Millä perusteella stipendit jaetaan? Mietin vaan kun itsellä kolme lasta, eikä yksikään ole ikinä saanut stipendiä, vaikka koulumenestys on ollut ihan hyvää, ellei jopa erinomaista, yli yhdeksän keskiarvoja jne. Siltikään yhtenäkään vuonna ei ole stipendiä osunut kellekään.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se on ihan selvä, että stipendejä eivät saa kiusaajat, häiriköt eivätkä ylimieliset ja toisille ilkeät oppilaat. Muista kyvyistään riippumatta. Numerot sen sijaan eivät vaikuta niin paljoa.

Vierailija
42/103 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapset ovat yhtä ärsyttäviä kuin ap.

Jep

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ärsyttävälle lapselle opettaja stipendiä antaa.

Usko pois, tätä olen miettinyt myös, että

voiko olla että opettajat pitävät lapsiamme jotenkin ärsyttävinä.. Toisaalta ovat aina olleet tasaisen hyviä koulussa, suurin osa stipendeistä menee parhaiten tsempanneelle jne. Mutta oli tänäkin vuonna jaossa stipendi hyvästä koulumenestyksestä, mielestäni ennenkin ollut, mutta ei saanut meidän lapsi sitä nytkään, vaikka pelkkää 9 ja 10 tullut kaikista kokeista, ja taitoaineetkin kiitettävää.

Ja toki ymmärrän että jos luokassa 24 oppilasta ja 2-3 saa stipendin, niin aika moni jää ilman, mutta ihmettelen ettei yksikään lapsistani ole ikinä saanut yhtäkään stipendiä. Luulisi että jo todennäköisyyksienkin mukaan olisi osunut kohdalle.. T. Ap

Luulen, että koulussa on on vaan yksinkertaisesti lapsiasi paremmin pärjääviä.

Ei ainakaan todistuksen keskiarvon perusteella, tai jos on, he ovat kyllä stipendinsä jo aikaisempina vuosina saaneet. Kyllä uskoisin että siihen joku muu syy on. Kuitenkin kolme lasta, joista kaikki saaneet lähestulkoon pelkkiä kiitettäviä , mutta yksikään ei ole saanut ikinä yhtäkään stipendiä, eikä mitään muutakaan erityismainintaa.T. Ap

Kyllä siihen käyttäytyminenkin vaikuttaa. Jos oppilas häiriköi tunnilla, myöhästelee, lintsaa, valehtelee, on ylimielinen, ei tottele, kiusaa kavereita ja käyttäytyy ikävästi opettajaa kohtaan, niin turha odotella stipendejä. Sellaista elämä on. Ei ikävästä käytöksestä työelämässäkään palkita. Onko yllätys?

Luulisi että tällaisesta kuitenkin viestiteltäisiin joskus vanhemmallekin? Joskus on sanottu että tunnilla höpisee tms, mutta eipä oikein muusta ole mainittu. T. Ap

Vierailija
44/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain muutaman kerran stipendin. En ollut luokan paras enkä tiedä olinko edes kärkikymmenikössä. Keskiarvo kuitenkin aina yli 9. Luultavasti myöskään luokkatoverit eivät tienneet minun todistuksesta mitään. Ehkä yllättyisivät. Olin semmoinen ujo hiljsinen ja syrjään vetäytyvä. Ehkä numerot olisivat olleet paremmatkin jos olisin tuonut tunneilla itseäni esiin. Ujo ei voi. Stipendit olivat yllätyksiä minulle. Luultavasti meillä tuettiin ensisijassa vähävaraisia. Tosin sellaisia olimme melkein kaikki. Laitoin kaikki visusti säästöön ja olivat todella tarpeellisia heti ensimmäisenä vuonna opiskelijana, kun muutin tyhjätaskuna omilleni vieraalle paikkakunnalle saamatta kotoa mitään tukea, edes sitä kuuluisaa ruokapakettia. Elämässä kävi hyvin. En kuitenkaan usko että stipendillä oli siinä suhteessa isompaa merkitystä, mutta ehkä jonkinlainen signaali opettajilta, että kannattaisi jatkaa opiskelua, vaikkei rahaa ole.

Vierailija
45/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapset ovat yhtä ärsyttäviä kuin ap.

Jep

Ehkä opettajat kokevat ärsyttäväksi sen että heidän arviointikykyään kyseenalaistetaan. Näin myös jos oppilas on kyseenalaistavaa sorttia.

Vierailija
46/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan validi keskustelu ja minuakin kiinnostaisi tietää, jos on kaksi yhtä hyvää vaihtoehtoa, niin saako se lapsi stipendin kenen vanhemmat pitävät aktiivisemmin yhteyttä opettajaan ja opettaja tietää heidän olevan fiksuja ja mukavia?

En ole juurikaan opettajaan pitänyt yhteyttä ala-asteella, kun ei ole ollut asiaa, lapsi saanut kyllä hyviä todistuksia, useita kymppejä, ja on ilmeisesti luokkansa toiseksi paras, paras on saanut stipendin, omani ei.

Vierailija
47/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat nukkuu

Vierailija
48/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hyvä kaveri stipendit yleensä sellainen joka ei ole niin hyvä muussa?

Vierailija
49/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa stipendeistä menee luokan ja oppiaineen mukaan parhaimmille. Oppiaineen opettajat määrittelevät sen omassa aineessaan neuvotellen keskenään.

Vierailija
50/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat nukkuu

No niin kai tekevät puolen vuoden kesälomalla...

Idiootti.

Vierailija
51/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ainakaan myönnä suosivansa jotain tiettyä, mutta kyllä itse ainakin suosisin jos olisin opettaja. Minulle mukavin, kivoin ja ennen kaikkea helpoin oppilas saa stipendin. Ei näsäviisas, ärsyttävä, muka niin nokkela.

Vierailija
52/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän opettajien arviointikykyä saa tietenkään arvostella tai kyseenalaistaa, ope suuttuu siitä.

Vierailija
53/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ärsyttävälle lapselle opettaja stipendiä antaa.

Eikös tämäkin ole ihan opettajan mielipide? Kuka ketäkin ärsyttää? Itse olen huomannut että osa opettajista on yllättävän huonoja sietämään erilaisuutta.

Vierailija
54/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on yleensä ihan liian suuret luulot omasta merkityksestään. Yläkoulun opettajilla on opetettavanaan satoja oppilaita. Uskonnon opella voi pahimmillaan olla yli 600 oppilasta. Näillä oppilailla on satoja vanhempia. Usein opettajat eivät edes asu samalla paikkakunnalla.

En tiedä enkä tunne 95% oppilaiden vanhemmista. Muutamat ovat tulleet tutuksi muista ympyröistä. Vain yksi vanhempi aiheuttaa jotain tunteita tai tuntemuksia. Hän on tullut opettajakunnan keskuudessa kuuluisaksi jatkuvilla valituksilla ja avilla uhkailuilla. Vanhemman ammatilla tai tilanteella ei ole minulle mitään merkitystä stipendejä jakaessa. Kriteerit tulevat lahjoittajilta.

Jos kaksi oppilasta ansaitsee suorituksillaan (vaikka innostuneisuus kotitaloudessa) stipendin, valitaan yleensä se, joka on ihmisenä kivempi, jolla on enemmän rahan tarvetta tai ollut elämässään vaikeuksia.

Vierailija
55/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sai kutosella stipendin, kun nosti numeroitaan. Keskiarvo nousi vähän yli kasista vähän yli ysiin. Sai siitä tsempparistipendin. 

Tänä vuonna luokallaan sai stipendin luokan paras keskiarvo, joka oli kympin pintaan. 

Olen itse opena antanut stipendin sellaiselle opiskelijalle, joka on pärjännyt hyvin opinnoissaan tai hyvän käytöksen johdosta (yläkoulussa, jossa oli  ryhmässä paljon ei niin hyvin käyttäytyviä). Hyvään käytökseen riitti ihan se, että otti vastuun teoistaan ja puhui rehellisesti. 

Vierailija
56/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin lapsi oli vähän väliinputoaja luokkastipendin kohdalla, joka meni joko parhaalle keskiarvolle tai sitten sellaiselle, joka oli parantanut hyvin. Tytön keskiarvo oli siinä 9,5-9,8 välillä (tuo 9,8 ysillä, kaikista aineista) joten ei voinut olla koskaan paras eikä myöskään se parantaja. Mutta sitten jonain keväänä sai samalla kertaa kuvaamataitostipendin ja stipendin parhaasta esityksestä musiikkiopiston kevätkonsertissa. 

Lukiossakaan hän ei saanut stipendejä, mutta sentään jotain rahapalkintoja kun pärjäsi noissa lukiolaisten kansallisissa kilpailuissa. Pääsi yhdelle ulkomaanmatkallekin, kun tuli valituksi Suomen joukkueeseen. Mitään menestystä sieltä ei tullut, mutta oli jo hienoa että pääsi joukkueeseen (kun vain kaksi valittiin) ja pääsi matkalle, jossa oli itse kilpailun lisäksi paljon muutakin inspiroivaa ohjelmaa. 

Meillä oli tapana juhlistaa kouluvuoden päättymistä jossain kivassa kahvilassa ja usein käytiin myös korukaupassa ostamassa joku kiva koru. 

Vierailija
57/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun lapset poikia? Sillä perustella. T: kolmen pojan äiti, lapset on saanut hymypoikapalkinnot kun niitä on pakko jakaa pojillekkin. Nyt tuli keskimmäiselle musiikkistipendi, ysiluokan keväänä.

Vierailija
58/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvoni oli peruskoulun viimeisessä todistuksessa 9,4, eli luokkani paras.

Kun stipendit jaettiin, olin jo käytännössä peppu irti penkistä, kun ne jaettiinkin aivan muille.

Miksi? No koska lintsasin koko yläasteen, luin vain kokeisiin ja kävin pyörähtämässä pulpetissa silloin tällöin.

Nyt aikuisena ei ole ollenkaan epäselvää, miksi en saanut kunniaa, vaikka silloin teininä kyrsi ja kovasti.

Vierailija
59/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärstäkertoimella ja hyvä veli verkostoon kuuluvien lapsille.

Meidän tytär ei ole kuulunut mihinkään hyväveli -verkostoon meidän kauttamme ja on ollut aina vilkas ja varmasti ärsyttänytkin joitakin opettajia. 

Hän sai kuudennella luokalla englannista stipendin ja kolmannella luokalla stipendin parhaasta todistuksesta.

Vierailija
60/103 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan kokouksissa päätetään ja meillä koulun omasta stipendirahastoista tuleville on selkeä sääntö. Esimerkiksi joka luokalle stipendi hyvästä koulumenestyksestä ja tämä menee sille jolla on paras keskiarvo eli ei tarvi täällä huudella että epäreilusti menee tytöille ja poikia syrjitään. Useita poikia oli tämän stipendin saajana tänäkin vuonna. Ulkopuolisten lahjoittamissa stipendeissä on yleensä sen lahjoittavan tahon määrittelemä perustelu sille kenelle se stipendi pitäisi antaa eli tyyliin "eniten keskiarvoa nostaneelle oppilaalle" tai "yrittäjähenkiselle koulunsa päättävälle oppilaalle" jolloin sen keskiarvon nouseminen on helppo todentaa ja meidän koulussa oli tänä vuonna yksi 9.lk oppilas jolla on oma 4h yritys eli selkeitä tapauksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän